Tottenham Hotspur vs Stoke City

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Tottenham Hotspur vs Stoke City

Innlegg Morten T. » 27 Feb 2017, 01:20

Torstein Norevik skrev:Laguttaket i dag minnet mer om et laguttak under vår tidligere sjef
Javel?
Kun fire av dagens spillere i startelleveren ble handlet inn under Pulis. I tillegg så var det en av de syv som satt på benken som ble handlet inn av samme mann.
Det betyr at ca. 73% prosent av de spillerne Hughes disponerte i dag er hentet inn av ham selv i løpet av mannens snart fire år lange regjeringstid i Stoke.

En annen forutsetning: Kan vi være helt bombastisk sikre på at disse fem nevnte( Crouch, Adam, Whelan, Shawcross og Cameron ) fortsatt hadde vært i klubben hvis, hypotetisk sett, Pulis fortsatt hadde styrt skuta? Ja, kanskje, men ikke helt sikkert det heller.

Dessuten, i årenes løp har jo noen støtt og stadig trukket frem at flere spillere har valgt Stoke pga. at Hughes er sjef og pga. fotballen han står for, i kontrast til forgjengeren, også skulle være en medvirkende årsak til flere av disse spillernes valg av Stoke City Football Club som arbeidsgiver. Hvis det skal være et slags gyldig argument, så betyr det vel også at veldig mange av de som var med i dag aldri ville ha vært i klubben hvis Pulis, hypotetisk sett, fortsatt hadde vært sjef og dermed heller aldri ville ha vært aktuell for et laguttak, eller hva?

Men la oss nå anta at dette, hypotetisk sett, hadde vært et laguttak som Pulis hadde foretatt. Kan det da allikevel hende at den taktiske tilnærmingen, kampplanen, spillernes oppgaver, innsats og innstilling ville ha fremstått annerledes enn i dagens kamp? Ja, kanskje, men ikke mulig å gi et helt fullgodt svar på det heller.

Hva gjelder uttrykket "Stokelona", så blir jeg litt i stuss om hva enkelte egentlig legger i dette. Av og til får jeg inntrykk av at det her siktes til mye "possession", og balltrilling på tvers, men i mitt hode var det ikke dette som var "Stokelona". Begrepet oppstod vel i en periode hvor vi gjorde det veldig bra, og da lettbente teknikere som Bojan, Shaqiri, Arnie og Afellay dominerte avisoverskriftene som følge av glimrende spill. Selvsagt i utgangspunktet basert på at vi hadde hentet inn flere spillere fra Barcelona, men også at denne "lettbente" spillestilen var et så markert brudd med den spillestilen vi frem til da var blitt kjent for, "kick-and-run" stilen som var tuftet på lange baller, fysikk og dødballer. Hughes fikk da også veldig mye skryt for denne endringen av spillestil, og begrepet hintet vel også til - selvsagt satt på spissen - at Stoke under Hughes minnet mer om Barcelona enn om "gamle" Stoke under den foregående manageren. Vi var blitt et mye mer spillende lag, som holdt ballen langs bakken, og spilte mye gjennom midtbanen. At dette til tider medførte at "possession"-spillet kunne bli overdrevet, var vel så. Men det var vel ikke dette som det først og fremst ble snakket om når det ble snakket om Stokelona ? Snarere at vi - i manges øyne - spilte en langt mer "attraktiv" og offensiv fotball enn tilfellet hadde vært tidligere. Og aldri har vel toppnivået til Stoke i PL vært høyere enn da vi fikk dette til å klaffe ?

Det begrepet er en tullete merkelapp som en eller annen spansk avis satte på Stoke for noen år siden og som siden eskalerte. Heldigvis er den mer eller mindre borte nå.
Å forsøke å kopiere Barcelona er å gå baklengs inn i fremtiden og det håper jeg Hughes har forstått etter hvert. I mitt hode er det slik at de som er veldig begeistret for Barcelona( som for øvrig holder til i en av Europas aller flotteste byer ) heller får reise dit å se på kamp( jeg har vært der, på lokaloppgjør til og med, og det var drita kjedelig ) eller se på dem hjemme fra sin egen stue( som kan være grei tidtrøyte, for all del ), men for en klubb som Stoke så er det IKKE veien å gå og forsøke å kopiere dem. Det er et håpløst prosjekt, jeg har forklart hvorfor en haug med ganger før og gidder ikke å gå gjennom det samme en gang til.

Apropos "attraktiv" fotball og i og for seg Barcelona. Igjen vil jeg trekke frem Norges nye landslagssjef Lars Lagerbäck og et meget interessant spørsmål han stiller her: "Personlig vil jeg si det er fantastisk å se Barcelona når de er på sitt beste. Men er det mer underholdende å se et lag ha ballen 60–70 prosent på egen banehalvdel og ballen kanskje ti ganger i motstandernes felt enn et enklere spill der du er i straffeområdet 20 ganger?"
Ja, si det. Det som forbauser meg ofte er derimot at det av og til blir en slags polarisering her, hvor det å være tilhenger av den ballbesittende, la oss kalle den, "Barcelona-stilen" inneholdende "lettbeinte teknikere" ofte fremstilles som noe positivt, mens det å være tilhenger av direkte spill, løpskraft og et godt organisert forsvar ofte fremstilles som noe negativt og faktisk også destruktivt. Derfor krever det også mer av de som lar seg begeistre av direkte spill, fordi de ikke kan fremføre sine argumenter med det de gamle greske filosofene kalte for patos, men heller må ta til takke med det langt mer "kjedelige" og tørre logos. Og det er derfor et relativt smart, men velbrukt og gjenkjennelig for de som er interessert i den slags, retorisk knep fra de som liker en ballbesittende stil å forsøke å henge merkelapper som for eksempel "kjedelig" "forhistorisk", "negativt" osv. på de som står for et annet syn, samtidig som de benytter ord som f.eks. "underholdene", "morsomt", "positivt" osv. om sitt eget syn. Men det gjør ikke dermed synspunktene deres mer riktig av den grunn.

Og når vi først er litt inne på tematikken: Et annet begrep som jeg begynner å bli dyktig lei er dette våset om "Nye Stoke". Eller ok, det var greit at noen lot seg forlede til å benytte et slikt begrep den aller første tiden Hughes var i Stoke, men nå har mannen snart vært i Stoke i fire(!) år og har hatt åtte(!) overgangsvinduer med åpen pengesekk til å forme seg sitt eget lag og sin egen spillestil. Da blir det feil å kalle dette "nytt".
Jeg jobber jo sjøl en del med markedsrelaterte ting og vet derfor at det er begrenset hvor lenge man faktisk kan kalle et produkt for en "nyhet" før kunder skjønner at dette bare er noe tull og reinspikka lureri. Jeg er ganske trygg på at ingen som jobber med markedsføring ville ha funnet på å kalle et produkt for en nyhet nesten fire år etter at det ble lansert. Det ville i så tilfelle vært dårlig markedsføring som til syvende og sist hadde slått tilbake på enn selv.
Det samme kan sies om dette oppkonstruerte begrepet "Nye Stoke". Det bør en gang for alle stedes til hvile og pælmes der det alltid har hørt hjemme: På historiens skraphaug.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg bejori » 27 Feb 2017, 07:25

Hehe! Sitter og småflirer her jeg, hver gang Stoke gjør en dårlig kamp (og litt ellers også) ender diskusjonen her på forumet opp i Pulis kontra Hughes, er dere ikke snart lei. Hilsen en som er fornøyd med at Stoke biter seg fast i Premier League. Når man ser tilbake på perioden fra 1985 til vi rykket opp, så er jeg mer enn glad for det som er blitt gjort under både Pulis og Hughes, men dette er nå mitt syn da. :lol:
bejori
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 27 Feb 2017, 09:57

Nå begynner jeg å bli mektig lei av at Vinglepetter skal styre Stoke skuta! Makan til tilnærming og gjennomføring av en fotballkamp! Og samtidig makan til innrømmelse av at han har kastet mange hundre millioner kroner ut av (overgangs-)vinduet!
Et eksempel; Cameron har vært skadet i flere måneder og må være, i beste fall, veldig kamprusten og mangler mye på å være i form. Imbula har vært skadefri og "ready to go" og sitter på benken sammen med Cameron. Så bytter Sparky ut en meget svak Glen "sidelengs og bakover" Whelan og setter inn....Cameron. Forstå det den som kan! Og hva gjør det med selvtillit og motivasjon til Imbula? Det samme med Marc Muniesa. Han har vært GOD hver gang han har spilt denne sesongen. Men uansett hvor dårlig Pieters eller for den saks skyld, Indi eller Shawx spiller så blir han sittende på benken.
Så vår nye stjerne Berahino, som nå skal være i form etter lang tids god trening under vingene til Vinglepetter. Fikk nå en halv time og var vel ikke nær ballen! Og de som forteller meg at Peter Crouch fortsatt er en god fotballspiller....ja, kanskje i Championsship, men definitivt ikke i PL. Og det tullet med at han er så god med ballen? ALLE kan dra av en motspiller feilvendt, han har vel ikke dratt av en motspiller rettvendt, altså mot deres mål, på 10 år.......
Nei, hjemme mot Middlesbrough må Vinglepetter ta et valg; enten fortsette å knipe poeng mot bunnlagene og satse på en 13-14 plass eller bruke sine gode fotballSPILLERE og matche alle lagene. Ok, det kan glippe i en bortekamp mot Hull eller Burnley, men vi kan også ta poeng borte mot Arsenal eller Tottenham, vi taper aldri 0-4 og plukker totalt flere poeng! Ut med Adam, Pieters, Whelan og Crouch. Inn med Imbula, Muniesa, Shaq og Berahino.
Jeg kan leve med at Stoke tap gjorde at jeg tapte 10 lapper på oddsen, men ikke at vi har en Vinglepetter som ikke lenger aner hva han skal gjøre. Skjerp deg Sparky!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 27 Feb 2017, 10:44

Morten T. skrev:
Torstein Norevik skrev:Laguttaket i dag minnet mer om et laguttak under vår tidligere sjef
Javel?
Kun fire av dagens spillere i startelleveren ble handlet inn under Pulis. I tillegg så var det en av de syv som satt på benken som ble handlet inn av samme mann.
Det betyr at ca. 73% prosent av de spillerne Hughes disponerte i dag er hentet inn av ham selv i løpet av mannens snart fire år lange regjeringstid i Stoke.

Så vidt jeg har fått med meg er det i i 25-manns troppen per i dag syv spillere som ble hentet inn av Pulis (Adam, Whelan, Shawcross, Crouch, Cameron, Walters og Butland). Bachmann kom vel også i Pulis sin tid, men jeg regner egentlig ikke med han da han vel ennå ikke har spilt en obligatorisk førstelagskamp for Stoke.

Walters og Butland er skadet og var uaktuelle av den grunn. Det ville vel ha gitt lave odds å sette pengene på at begge ville ha spilt om de var skadefrie, sett på bakgrunn av hyppighet av bruk når disse er skadefrie.

Av de fem gjenværende som er disponible startet fire, og den femte kom inn underveis. Samtlige tilgjengelige spillere fra Pulis-tiden, med unntak av en Cameron som hadde vært ute av spill siden oktober, benyttes altså fra start i denne kampen (og i en rekke kamper den senere tid). Mens Cameron kommer inn som innbytter. Og bare for ordens skyld... De fem Pulis-kjøpene Adam, Whelan, Shawcross, Crouch og Walters er alle blant de 11 som har startet flest kamper denne sesongen. Butland ville trolig også ha vært på listen om han var skadefri, og muligens også Cameron. Om man sammenligner spillere kjøpt inn av Pulis med spillere kjøpt inn av Hughes er altså spillerne fra Pulis-tiden kraftig overrepresentert, relativt sett, hva gjelder tillit og spilletid.

Det var dette som var poenget mitt. Pulis-favorittene får full tillit, mens spillere innkjøpt av Hughes for store summer settes på benken. Det er dette jeg sikter til når jeg skriver at laguttaket minnet mer om et laguttak under vår tidligere sjef. Og spesielt vellykket var vel ikke laguttaket i denne kampen...? Eller tidligere i sesongen ? Poengmessig ligger vi i alle fall så langt an til vår desidert svakeste sesong under Hughes... :?
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 27 Feb 2017, 10:55

bejori skrev:Hehe! Sitter og småflirer her jeg, hver gang Stoke gjør en dårlig kamp (og litt ellers også) ender diskusjonen her på forumet opp i Pulis kontra Hughes, er dere ikke snart lei. Hilsen en som er fornøyd med at Stoke biter seg fast i Premier League. Når man ser tilbake på perioden fra 1985 til vi rykket opp, så er jeg mer enn glad for det som er blitt gjort under både Pulis og Hughes, men dette er nå mitt syn da. :lol:
Har tenkt samme tanken selv. Dette kommer ofte opp etter dårlige prestasjoner og personlig opplever jeg det som et slags forsøk på "smokescreen" for å få fokuset bort fra Hughes.

Og jo, selv om jeg synes engasjement, kunnskap og genuin interesse er fantastiske egenskaper mens det motsatte definitivt ikke er det, så begynner jeg også å bli litt lei. Rett og slett fordi det er, hvis man evner å løfte blikket litt, så mange andre managere man kan sette Hughes opp i mot. F.eks. typer som Koeman, Wenger, Dyche, Howe, Allardyce, Bilic, Mouhrino, Moyes, Conte i tillegg til managere i andre ligaer og land. Pulis opplever jo for tida( og for meg ikke uventet ) RELATIV suksess i sin nåværende klubb og kan selvfølgelig også være med i den loopen.

Jeg er også fornøyd med at Stoke biter seg fast og en plassering mellom 7 og 12, gitt den troppen og manageren klubben har pr. dato i tillegg til styrkeforholdet til de andre klubbene, er innafor og godkjent.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 27 Feb 2017, 11:14

Svein Nilsen skrev:Nå begynner jeg å bli mektig lei av at Vinglepetter skal styre Stoke skuta! Makan til tilnærming og gjennomføring av en fotballkamp! Og samtidig makan til innrømmelse av at han har kastet mange hundre millioner kroner ut av (overgangs-)vinduet!
Et eksempel; Cameron har vært skadet i flere måneder og må være, i beste fall, veldig kamprusten og mangler mye på å være i form. Imbula har vært skadefri og "ready to go" og sitter på benken sammen med Cameron. Så bytter Sparky ut en meget svak Glen "sidelengs og bakover" Whelan og setter inn....Cameron. Forstå det den som kan! Og hva gjør det med selvtillit og motivasjon til Imbula? Det samme med Marc Muniesa. Han har vært GOD hver gang han har spilt denne sesongen. Men uansett hvor dårlig Pieters eller for den saks skyld, Indi eller Shawx spiller så blir han sittende på benken.
Så vår nye stjerne Berahino, som nå skal være i form etter lang tids god trening under vingene til Vinglepetter. Fikk nå en halv time og var vel ikke nær ballen! Og de som forteller meg at Peter Crouch fortsatt er en god fotballspiller....ja, kanskje i Championsship, men definitivt ikke i PL. Og det tullet med at han er så god med ballen? ALLE kan dra av en motspiller feilvendt, han har vel ikke dratt av en motspiller rettvendt, altså mot deres mål, på 10 år.......
Nei, hjemme mot Middlesbrough må Vinglepetter ta et valg; enten fortsette å knipe poeng mot bunnlagene og satse på en 13-14 plass eller bruke sine gode fotballSPILLERE og matche alle lagene. Ok, det kan glippe i en bortekamp mot Hull eller Burnley, men vi kan også ta poeng borte mot Arsenal eller Tottenham, vi taper aldri 0-4 og plukker totalt flere poeng! Ut med Adam, Pieters, Whelan og Crouch. Inn med Imbula, Muniesa, Shaq og Berahino.
Jeg kan leve med at Stoke tap gjorde at jeg tapte 10 lapper på oddsen, men ikke at vi har en Vinglepetter som ikke lenger aner hva han skal gjøre. Skjerp deg Sparky!

Jeg er veldig, veldig enig i det du skriver her, dog med et lite unntak. Jeg mener Crouch er undervurdert langs bakken. Han er faktisk ganske bra teknisk, selv om man kanskje ikke skulle tro det med de lange beina. Nei, han er ikke den som kan dra av en spiller eller to, men han er god på mottak, og på å holde ballen i beina i trengte posisjoner på små flater, til medspillerne kommer etter.

En annen sak er at når Crouch spiller så spilles det ofte mer langt, for det er vel neppe tilfeldig at nær halvparten av Crouch`s scoringer i PL er kommet med hodet ?

Men jeg er likevel veldig enig i at Crouch ikke er løsningen på våre problemer med å score mål, og vel heller aldri har vært det, selv om noen er veldig flinke til å fremheve han når han gjør en god kamp innimellom.

Jeg synest også Hughes vingler for mye nå, og synest å famle i blinde. Han har tilsynelatende mer og mer forlatt den retningen han var på vei, og spillere kjøpt inn - noen for høye overgangssummer - for å videreutvikle den retningen, settes på benken og får minimalt med sjanser.

Noen snakker om manglende balanse om spillere som Imbula og Shaqiri (og tidligere Bojan) spiller samtidig. Jeg mener det er feil, fordi Imbula i utgangspunktet ble kjøpt inn som et defensivt midtbaneanker og det samme gjelder Allen. At disse - i langt større grad enn eksempelvis Whelan - også kan bidra fremover er ingen ulempe. Jeg mener begge disse er en oppgradering av Whelan/Adam, og med hell kunne benyttes i stedet for de sistnevnte, uten at dette går utover balansen i laget, selv om noen bruker Wolverhampton-kampen for alt den er verdt som "sannhetsvitne" for det motsatte, og gir inntrykk av at Imbula/Allen har sine styrker i den offensive delen av spillet. Det kan kanskje også minnes om at Imbula i forrige sesong (altså i realiteten en halv sesong, ettersom han bare spilte andre halvdel av sesongen) tre ganger ble kåret til "Man of the Match"...(mot Everton, Bournemouth, og Chelsea). Han ble også kåret til Man of The Match i vår bortekamp mot Watford sist november. Så noen dårlig spiller er han vel neppe...?
Sist endret av Torstein Norevik den 27 Feb 2017, 15:37, endret 2 ganger.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 27 Feb 2017, 11:28

Morten T. skrev:
bejori skrev:Hehe! Sitter og småflirer her jeg, hver gang Stoke gjør en dårlig kamp (og litt ellers også) ender diskusjonen her på forumet opp i Pulis kontra Hughes, er dere ikke snart lei. Hilsen en som er fornøyd med at Stoke biter seg fast i Premier League. Når man ser tilbake på perioden fra 1985 til vi rykket opp, så er jeg mer enn glad for det som er blitt gjort under både Pulis og Hughes, men dette er nå mitt syn da. :lol:
Har tenkt samme tanken selv. Dette kommer ofte opp etter dårlige prestasjoner og personlig opplever jeg det som et slags forsøk på "smokescreen" for å få fokuset bort fra Hughes.

Og jo, selv om jeg synes engasjement, kunnskap og genuin interesse er fantastiske egenskaper mens det motsatte definitivt ikke er det, så begynner jeg også å bli litt lei. Rett og slett fordi det er, hvis man evner å løfte blikket litt, så mange andre managere man kan sette Hughes opp i mot. F.eks. typer som Koeman, Wenger, Dyche, Howe, Allardyce, Bilic, Mouhrino, Moyes, Conte i tillegg til managere i andre ligaer og land. Pulis opplever jo for tida( og for meg ikke uventet ) RELATIV suksess i sin nåværende klubb og kan selvfølgelig også være med i den loopen.

Jeg er også fornøyd med at Stoke biter seg fast og en plassering mellom 7 og 12, gitt den troppen og manageren klubben har pr. dato i tillegg til styrkeforholdet til de andre klubbene, er innafor og godkjent.

Joda, vi begynner vel alle å bli litt lei denne debatten, også jeg. Samtidig vil jeg påpeke at du selv - etter mitt syn - er med på å fyre opp under den. Vinner Stoke er du gjerne kjapp til å peke på at dette er fordi Stoke - endelig - spiller på en slik måte du og andre hele tiden har ment at de skulle spille. Men taper vi, så er gjerne tonen at Hughes må slutte å prøve å spille en slags "fjasete" fotball som de ikke behersker, og gå "back to basic".

Neida, det er på ingen måte ikke ordrett sitert, men jeg oppfatter ofte essensen i det du skriver slik. Og da tar jeg til motmæle, og du gjør det samme, og så har vi det gående.

Men som jeg har sagt før, dette har nok sitt utgangspunkt i at vi har nokså ulike preferanser for hva som er bra og effektiv fotball. Og derfor vil vi heller aldri bli enige, samme hvor mye og lenge vi diskuterer...

Og så skal vi respektere at vi har ulikt syn og være like gode venner for det... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 27 Feb 2017, 12:37

Joda jeg ser den - og jo - jeg begynner vel også å gå litt lei Pulis/Hughes-diskusjonen, selv om jeg innser at jeg i stor grad selv bidrar til den. ;) Selv om hovedpoenget mitt denne gang kanskje ikke hadde så mye med Pulis å gjøre, men at Mark Hughes har fjernet seg mer og mer fra den friske stilen han innførte da han overtok. Blant annet ved å "kvitte" seg med - eller la være å spille - den type spillere som var eksponenter for den nye stilen, og i stedet benytter en del av de gamle traverne fra Pulis-tiden.

Men i utgangspunktet enig. Pulis er historie, og det er nåtiden og fremtiden som gjelder... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg vegar56 » 27 Feb 2017, 12:44

Som det ble sagt på sending i går (så bare første omgang), så var tabellsituasjonen slik at Hughes kunne bruke Ramadan for å få han innspilt i laget. Tror han burde tenke i de samme baner når det gjelder Imbula, ellers er det en bortkastet investering.
Brukerens avatar
vegar56
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 27 Feb 2017, 15:57

Morten T. skrev:

Dersom min kommentar til dine innlegg om Bojan var stråmannsargumentasjon, er ikke dette det samme ? Ettersom du spekulerer i/opplever at motivet for enkelte innlegg er "smokescreen" for å få fokuset bort fra Hughes ? Det er det vel ingen som har sagt, så her "leser vel også du mellom linjene", noe jeg fikk kritikk for da jeg kommenterte dine innlegg om Bojan, som jeg oppfattet som indirekte "dissing" av Bojan, selv om det ikke var direkte uttrykt slik. Skal vi kjøre debatt må det være på like premisser, og ikke slik at det er greitt når en debattant ytrer seg på en bestemt måte, men ikke når andre gjør det samme.

Som jeg svarte "bejori" tok ikke min uttalelse - om at laguttaket mot Tottenham minnet mer om et Pulis-uttak - sikte på å være noe nytt innlegg i debatten Pulis/Hughes, selv om noen åpenbart kan ha oppfattet det slik. Poenget mitt var snarere å påpeke at Hughes denne sesongen har fjernet seg mer og mer fra filosofien han hadde de første årene i Stoke, og nærmet seg Pulis. Både m.h.t. laguttak og ved at det nå oftere spilles langt enn det som var tilfellet de første sesongene, og spesielt etter at Crouch ble satt på topp. Mitt hovedpoeng var altså at Hughes burde holde seg til den veien han hadde staket ut, hatt litt is i magen og ikke burde ha trykket på panikk-knappen da motgangen meldte seg, for til slutt å virre rundt tilsynelatende rådvill og uten mål og mening, noe han mer og mer fremstår som nå.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

ForrigeNeste

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest