En fryktelig svak kamp fra vår side, og mest skuffende var den passive holdningen til laget i denne kampen. Vi sprudlet aldri.
Vi er fortsatt på 10. plass - og på øverste halvdel - som i og for seg er bra. Men det vi presterer er ikke så mye å skrive hjem om, vi svinger veldig i prestasjonene, og forsvarsspillet er til tider under enhver kritikk. Jeg har vært inne på det før, og gjentar det nå, Shawcross bør få en pause. Han er bare en skygge av den spilleren han var for noen sesonger siden, og er ikke lenger noen bauta i midtforsvaret. Han blir for treg, klarer ikke å henge med i svingene og kommer for ofte på etterskudd når vi møter gode lag - som idag - som spiller mye på kjappe kombinasjoner rundt sekstenmeteren. Faktisk synest jeg midtforsvaret fungerte langt bedre med kombinasjonen Indi/Muniesa, så kanskje det bør prøves igjen ?
Hva gjelder uttrykket "Stokelona", så blir jeg litt i stuss om hva enkelte egentlig legger i dette. Av og til får jeg inntrykk av at det her siktes til mye "possession", og balltrilling på tvers, men i mitt hode var det ikke dette som var "Stokelona". Begrepet oppstod vel i en periode hvor vi gjorde det veldig bra, og da lettbente teknikere som Bojan, Shaqiri, Arnie og Afellay dominerte avisoverskriftene som følge av glimrende spill. Selvsagt i utgangspunktet basert på at vi hadde hentet inn flere spillere fra Barcelona, men også at denne "lettbente" spillestilen var et så markert brudd med den spillestilen vi frem til da var blitt kjent for, "kick-and-run" stilen som var tuftet på lange baller, fysikk og dødballer. Hughes fikk da også veldig mye skryt for denne endringen av spillestil, og begrepet hintet vel også til - selvsagt satt på spissen - at Stoke under Hughes minnet mer om Barcelona enn om "gamle" Stoke under den foregående manageren. Vi var blitt et mye mer spillende lag, som holdt ballen langs bakken, og spilte mye gjennom midtbanen. At dette til tider medførte at "possession"-spillet kunne bli overdrevet, var vel så. Men det var vel ikke dette som det først og fremst ble snakket om når det ble snakket om Stokelona ? Snarere at vi - i manges øyne - spilte en langt mer "attraktiv" og offensiv fotball enn tilfellet hadde vært tidligere. Og aldri har vel toppnivået til Stoke i PL vært høyere enn da vi fikk dette til å klaffe ?
Hughes synes nå å gå mer og mer bort fra dette, og det mener jeg er synd. Laguttaket i dag minnet mer om et laguttak under vår tidligere sjef, enn det Hughes stod for de to første sesongene i Stoke. Hughes syntes i sin tid å ville bygge laget sitt rundt spillere som Bojan, Arnie, Shaqiri, Imbula og Afellay. Disse har blitt mer og mer sjaltet ut - Bojan er endog borte - til fordel for spillere som Whelan, Adam, Walters og Crouch. Alle favoritter hos vår tidligere manager. Men uten at denne dreiningen fra Hughes`side har medført noen bedring av resultatene. Det var vel dagens kamp et godt eksempel på.
Etter mitt syn blir kombinasjonen Adam/Whelan for baktung, begge er relativt langsomme, og kommer ofte på etterskudd når vi møter gode lag. Adam kan finne på overraskende ting fremover, mens Whelan nesten konsekvent orienterer seg bakover, og er lite kreativ fremover. Jeg skulle ønske meg Imbula/Allen i de posisjonene, begge er bra defensivt, men har også offensive gener. Og nå som Ramadan er begynt å vise bra takter, kanskje satset på han og Arnie på hver sin ving, og med Shaqiri i 10`er-rollen. Eventuelt Afellay i den rollen, med Shaqiri på kant, selv om jeg synest sistnevnte kommer mer til sin rett i 10`er-rollen.
Så får vi håpe at Berahino - når han blir mer "match-fit" - etter hvert få en "fair" sjanse til å etablere seg på spiss-plass, og ikke bare henføres til sporadiske innhopp.
Det gir lite mening i å kjøpe inn spillere til 12m pund (Berahino og Shaqiri) og 18m pund (Imbula) for så å bare bruke de sporadisk. Enten må de brukes, eller de må selges. Å ha 40-50m pund sittende på benken - i en klubb som Stoke - er relativt bortkastet.
Hughes imponerte meg i starten, men har ikke imponert meg det siste året. Jeg er ikke på manager-jakt nå, men også Sparkys innsats må evalueres ved sesongslutt. Jeg stiller en del spørsmål ved både taktikk, laguttak og prioriteringene han har foretatt det siste året. For meg fremstår han mer og mer som en manager som famler i blinde. Kanskje fordi han - da han ble satt under press som følge av manglende resultater - valgte å fravike det han hadde hatt suksess med tidligere, og i etterkant synes å ha mistet både retning og mål ?
Det tror jeg var en tabbe...