Liverpool - Stoke

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Liverpool - Stoke

Innlegg Svein Nilsen » 28 Des 2016, 11:03

Begredelige greier! Ufattelig mange personlige feil på dette nivået. Kampen i går åpnet jo strålende, vi lå høyt i banen med to spisser og presset på. Fikk fortjent 1-0 og veldig nære 2-0. Så rygget vi, som vanlig, bakover og spilte de siste 60 minuttene med hele laget i forsvar - da vinner man ikke fotballkamper!
Jeg har lenge vært tilhenger av at Mark Hughes skal få fortsette å utvikle sitt lag, men snart er min tålmodighet slutt! I går hadde han en kampplan som fungerte i 25 minutter, så var det natta. Ok, det var noen store personlige feil, og vi hadde faktisk 2 målgivende i tillegg til et selvmål på Liverpools 4 mål - det er imponerende......dårlig!
Noen ting jeg ikke kan forstå, jeg prøver hardt å gjøre det, men har ikke sjangs....;

- Hvorfor starter vi en kamp i PL2016 med Walters og Crouch?
- Hvorfor har vi betalt 18.300.000 pund for Imbula? Kanskje skulle vi legge 20 pund til for et heade-kurs?
- Hvorfor har vi INGEN med defensive fibre på benken? I går igjen; ingen forsvarsspillere på benken!!
- Hvorfor kan vi ikke bruke Bojan som spiss? Ikke kom med det svada svaret om at han er for liten! Flere av de beste spissene i internasjonal fotball er like kort i lortfallet som Bojan!
- Hvorfor kan vi ikke finne en første-11'er....MH har brukt halve sesongen nå og famler fortsatt i blinde!
- Hvorfor kan vi ikke slutte å gi keeperen alle støttepasninger? Det er jo kun ansvarsfraskrivelse fra en midtstopper eller midtbanespiller som BØR kunne treffe bedre med en pasning enn en keeper!
- Hvorfor kan vi ikke trykke litt til på offensive dødballer? Vi står med lua i hånda og ser på at duellen tapes.
- Hvorfor kan vi ikke bytte inn friske ben tidligere?

Lista er mye lenger, men jeg stopper der. Godt jeg skrev dette nå og ikke rett etter kampen i går, da hadde språkbruken vært ille. Men dårlige prestasjoner sitter i lenge, jeg er fortsatt eitrande forbanna etter fadesen mot Leicester!!

Trøsta nå er at vi har kamp igjen på lørdag, og vi får jo ingen værre kamp enn Liverpool borte.........eller, vent, det er visst et lag i PL som er bedre enn Liverpool....herrejesus :o
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg monken » 28 Des 2016, 11:13

mfkpotter skrev:Som jeg skrev før kampen, så ville dette laget aldri vunnet i dag. Håper flere satset på handikapp på oddsen.

Det er skremmende å se nivået på flere av spillerne, det er faktisk så dårlig at jeg lurer på hva som egentlig skjer på treningsfeltet. Som jeg skrev for noen uker siden, så er det bare Indi som holder mål helt bakerst. Stoke har pr i dag kanskje det aller dårligste forsvaret i premier League. Når samhandlingen fremover ikke eksisterer heller, så kan faktisk Stoke til tider fremstå som det dårligste laget i premier League. Tar vi så med at Mark Hughes fremstår som totalt handlingslammet og famlende, så ser det hele skummelt dårlig ut. Nå står Peter Coates foran en viktig avgjørelse, skal han la Mark Hughes få flere pundsedler i januar vinduet, eller kaste han på dør. Jeg mener at Hughes bør få fyken nå.

Dagens kamp føyer seg bare inn i rekken av helt håpløse kamper, med elendig taktikk og laguttak av manageren.

Grant- Burde tatt 1-1 målet, og var dårlig på tilbakespill. Ikke like selvsikker som tidligere
Johnson - Mega klønete på 1-1 og ikke god i dag
Shawcross - Veldig dårlig kamp, og latterlig på 4-1. Langt unna toppformen.
Indi - Best bakerst, men usikker i dette systemet.
Pieters - Fint legg på 0-1, men er en spiller jeg håper forsvinner i januar. Er helt ute av form
Diouf - Stokes raskeste spiller og beste hodespiller, plasseres helt håpløst på kant. Ikke på nett i dag.
Whelan - Er det mulig å bli dårligere, hvorfor i huleste starter denne spilleren.
Imbula - Er ikke mulig å bli verre enn Whelan, men dette var tett på. Håpløs kamp igjen, bomkjøp.
Allen - Stokes beste spiller, men det skulle ikke mye til i dag.
Walters - En god ballberøring i hele kampen, og det var scoringen. Utover det håpløs treig og elendig kamp.
Crouch - Dette var ikke kampen for Crouch, ikke hans skyld, men idioten Hughes.

Hughes - Har mistet det totalt, og bør være arbeidsledig 1.januar.

Nå venter et nytt tap på brua, før Watford venter hjemme. Den må vinnes for å unngå marerittet.

Meget bra skrevet, såååå enig neste mann ut er MH!!!!
monken
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 28 Des 2016, 12:26

vegar56 skrev:
Torstein Norevik skrev:Butland
Johnson - Indi - Cameron - Muniesa
Shaqiri - Imbula - Allen - Afellay - Arnie
Bojan

Butland er et usikkerhetsmoment, kommer han tilbake dit han var ?
Johnson er god, men gjør sine feil
Indi er en løs kanon på dekk, som Torstvedt så godt forklarte i går
Cameron er en spiller jeg har sans for !
Muniesa og Pieters er omtrent i samme klasse, men Pieters fortjener ikke klippekortet
Shaquiri burde hatt flere kamper, lurer på hvorfor han ikke slipper til nå ?
Imbula klarer ikke å legge av seg det "kontinentale", håper han snart klarer å tilpasse seg tempoet i PL. Ellers må han selges videre.
Allen - kongespiller !
Afellay - viste i går hvorfor han har vært savnet, kjapp i hodet og i beina
Arnautovic - håper vi beholder han !
Bojan - ser ikke han som spiss, må ha en "tyngre" spiller der.

Denne oppstillingen blir for "lett" for meg og ikke helt balansert. Jeg tror vi hadde blitt overspilt ganske ofte med en slik oppstilling.
Jeg vil ha to i midtforsvaret som først og fremst er gode til å forsvare, men da må man også ha et system hvor det er mantraet. Shawcross hadde vært selvskreven i et slikt system, rett og slett fordi han all-over er Stoke sin beste i forhold til duellspill, tacklingsstyrke, hodespill osv. Svakheten hans er helt klart teknisk utførelse og ballbehandling, noe som klart og gradvis har kommet til syne etter at Hughes tok over.
Hughes vil ha såkalt "kontrolert igangsetting bakfra" hvor det skal spilles mye på fot i det bakre leddet og hvor bevegelsen skal være større fremover slik at den som har ballen har mange alternativer framover. Og i det offensive så er jeg med, der er det bra å være uortodoks, men i det defensive blir det å spille slik utført med alt for høy risiko, noe som var for alle å se i går( noen av oss har sett dette ofte, men Stoke har hatt oftere flaks i forhold til balltap i farlig område enn det mange liker å tro ).

Så har vi noen "papirsterke" og "navngjetne" spillere framover i banen, som for eksempel Imbula, Shaqiri, Krkic, Arnautovic, Bony. Det er gode spillere, for all del, men etter mitt syn er flere av disse kraftig opphausset. De presterer ikke godt nok og ofte nok - over tid. Veldig ofte så blir en enkeltprestasjon - en "flash in the pan" - benyttet til å blåse disse gutta opp, mens feilene de gjør dysses ned eller unnlates i forhold til omtale. Det holder at disse gjør EN bra pasning, EN finte eller scorer ETT mål og vips! - de er guds gave til fotballen. Hvis spillere som for eksempel Walters, Shawcross, Pieters, Crouch, Whelan og lignende gjør EN feil så brukes det for alt det er verdt for å bekrefte ett fasttømret og ufravikelig syn om at disse er dårlige. De positive prestasjonene dysses ned( som for eksempel gårsdagens scoring hvor Crouch, Pieters og Walters var involvert ).

Personlig liker jeg en spiller som Joe Allen. Han jobber steinhardt, løper så mye som ALLE( bortsett fra keeperen ) på laget bør løpe i løpet av en match og setter LAGET foran seg selv. Han er ikke blendende teknisk, men han er god også der. Jeg vil ha spillere med den type innstilling som går inn i HVER match og gir jernet og jeg vil ha spillere med spisskompetanse som i sum danner et bra lag. Jeg har veldig, veldig, veldig liten tro på å forsøke å være en slags "copycat" i forhold til mange sitt forbilde Barcelona og lignende klubber. Rett og slett fordi disse er så utrolig gode på det de gjør at det er meningsløst å forsøke å kopiere dem. Bedre da å komme opp med noe som kan gjøre det vanskelig og ekkelt for dem - slik en klubb som for eksempel Atletico Madrid gjør - eller som Leicester gjorde i England forrige sesong. Ser vi på Leicester forrige sesong så er det interessant. De hadde få, om noen, navngjetne spillere i troppen da forrige sesong startet. Spillere som jeg er helt trygg på at den gjengse fotballsupporter ikke ante hvem var en gang før den sesongen rullet i gang. Allikevel klarte de å skru sammen et lag og en måte å spille på som gjorde at de vant ligaen på suverent vis. Det er litt i de baner Stoke må tenke også. Stoke skal ut å gjøre det "ekkelt" og vanskelig for langt mer ressurssterke klubber, der ligger vår sjanse og ikke som nå med en slags mellomløsning som helt klart ikke fungerer ofte nok.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 28 Des 2016, 12:56

Morten T. skrev:
vegar56 skrev:
Torstein Norevik skrev:Butland
Johnson - Indi - Cameron - Muniesa
Shaqiri - Imbula - Allen - Afellay - Arnie
Bojan

Dette laget med et par nysigneringer i januar (1. januar, ikke 31.!) så er vi der!

Butland håper og tror jeg er tilbake i februar, på et høyt nivå!
Johnsen...tja. Langt unna den meget gode høyrebacken han en gang var. Må opp et par-tre hakk, eller byttes i vinduet!
Indi har vært en god spiller for oss men virket litt paralysert i går og ødela forsvarslinja gang på gang. Dårlig i går, men har det inne!
Cameron er en veldig anvendig spiller, på sitt beste før han selvfølgelig ble skadet. Men, bedre med ballen enn Shawx.
Muniesa er for meg en bedre venstreback enn Pieters, fordi han er ballsikker og plasseringssterk. Også betydelig bedre offensiv.
Shaqiri er en klassespiller men har vært for ujevn. Litt fordi han blir flyttet mye på, er mye skadet og mangler derfor stabilitet. Det kommer!
Imbula var eventyrlig god i mange kamper i fjor (spesielt borte mot Chelsea, håper han er på samme nivå nå på lørdag!), men fremstår nå som litt keitete og usikker. Bør vurderes å byttes med en bedre spiller i januar....
Allen er selvskreven, men må få en "fast plass" på laget, han er også litt forvirret pga alle formasjonsendringer som gjøres.
Afellay var svært god før han ble skadet, viste glimt av storhet i den korte tiden han fikk mot Liverpool. Byttes han med Whelan er vi dobbelt så gode!
Arnie er selvfølgelig også selvskreven. Vår kanskje beste spiller, på sitt beste. Må være enda mer stabil, men er oftere god enn tidligere. Blir en legende hvis han blir i Stoke!
Bojan er mitt klare førstevalg som spiss med den troppen vi har i dag. Mens andre store, tunge spisser klinker ballen høyt over, plasseres trollmannen ballen i lengste med sin eminente teknikk og touch. Vinner ingen hodedueller, men det trengs ikke. Spill langs bakken så løser vi det. De beste angrepsspillerne i verden er i Bojan størrelsen, Aquero og Messi er to av disse.
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 28 Des 2016, 14:05

Svein Nilsen skrev: De beste angrepsspillerne i verden er i Bojan størrelsen, Aquero og Messi er to av disse.

Tja, Zlatan er vel 1,95? Ronaldo er 1,85. Suarez er 1,82. Dzeko er 1,93. Lukaku er 1,90. Icardi er 1,81.Willian Jose er 1,86. Diego Costa er 1,88. Thomas Müller 1,86, Robert Lewandowski 1,85, Aubameyang er 1,87 osv.
Miroslav Klose, tidenes toppscorer i fotbal-VM, er vel også rundt 1,85.

Det varierer med andre ord. Hva kommer til Messi så er han et unikum og svært få, om noen, er i nærheten av han. Det kan ingen argumentere mot, men spørsmålet blir om det han gjør skal forsøke å kopieres eller om man skal erkjenne at han er unik og derav finne en annen vei?

Poenget er at i fotball så må man forsøke å sy sammen et lag med balanse. Bare småtasser som så vidt når over gresstustene nytter ikke, på samme måte som det ikke nytter med elleve Shawcrosser heller. Storlag som Madrid, Barcelona, ManU og Milan har skjønt dette lenge og derfor hadde/har de også spillere som Makelele, Mascherano, Keane og Gattuso på laget.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 28 Des 2016, 16:24

Morten T. skrev:
Svein Nilsen skrev: De beste angrepsspillerne i verden er i Bojan størrelsen, Aquero og Messi er to av disse.

Tja, Zlatan er vel 1,95? Ronaldo er 1,85. Suarez er 1,82. Dzeko er 1,93. Lukaku er 1,90. Icardi er 1,81.Willian Jose er 1,86. Diego Costa er 1,88. Thomas Müller 1,86, Robert Lewandowski 1,85, Aubameyang er 1,87 osv.
Miroslav Klose, tidenes toppscorer i fotbal-VM, er vel også rundt 1,85.

Det varierer med andre ord. Hva kommer til Messi så er han et unikum og svært få, om noen, er i nærheten av han. Det kan ingen argumentere mot, men spørsmålet blir om det han gjør skal forsøke å kopieres eller om man skal erkjenne at han er unik og derav finne en annen vei?

Poenget er at i fotball så må man forsøke å sy sammen et lag med balanse. Bare småtasser som så vidt når over gresstustene nytter ikke, på samme måte som det ikke nytter med elleve Shawcrosser heller. Storlag som Madrid, Barcelona, ManU og Milan har skjønt dette lenge og derfor hadde/har de også spillere som Makelele, Mascherano, Keane og Gattuso på laget.
Sveins poeng var vel - slik jeg oppfattet det - at Bojan kan være en veldig bra spiss selv om han ikke er stor av vekst. Pelè, regnet som kanskje verdens beste fotballspiller gjennom alle tider, var f.eks. ikke mer enn 1,75, Maradona - også regnet som en av tidenes fotballspillere - var 1,65, det samme som danske Allan Simonsen, i sin tid regnet som en av Europas beste angrepsspillere.

Det kommer vel igjen an på spillestil. Alle skjønner at det er tull å sette Bojan som spiss dersom taktikken er å spille høyt og langt. Men slik Hughes ser ut til å ville spille, hovedsaklig kortpasningsspill langs bakken gjennom midtbanen, kan Bojan fungere godt som spiss, gitt at han får de rette ballene å jobbe med. Han har god teknikk, bra fart, er god på små flater og har meget stor fotballforståelse. Og ikke minst så er han en meget bra avslutter. Shaqiri, Afellay og Arnie har mye av det samme, og får vi samspillet mellom disse fire til å fungere har vi en offensiv kvartett som ikke så veldig mange klubber i Premier League kan matche, i alle fall hvis vi ser utover topp 6.

Du hevder at spillere som Bojan og Shaqiri hausses opp dersom de gjør en bra ting, men at det ses bort fra feilene de gjør. Samtidig som det motsatte er tilfellet med Jon Walters. Og man kan selvsagt argumentere med at Walters har vært benyttet og lovprist av kompetente managere som Trapattoni og O`Neill. Men det er nok likevel en grunn til at spillere som Shaqiri, Arnie, Afellay og Bojan har klubber som Barcelona, Bayern München, Inter Milan, Roma og Ajax på CVén, mens Walters`CV teller klubber som Scunthorpe, Wrexham, Chester og Ipswich. Dersom Walters er så bra og viktig, som jeg av og til oppfatter at du mener, så burde han vel for lengst ha vært i langt større klubber ? For det sitter vel også der kompetente managere som kan se forskjellen på gode og mindre gode spillere ? ;)

Jeg mener at Hughes bør bygge laget sitt rundt spillerne jeg nevner. Dette er kvalitetsspillere, selv om jeg kan være enig i at de har vært noe ujevne i prestasjonene. Det samme gjelder for så vidt Imbula, som i glimt viser hvilken eminent spiller han er, men som så langt har vært veldig varierende i prestasjonene, fra det strålende til det begredelige. Men det betyr også at de har mer å gå på. Men de må gis tid og tillit, og få spille sammen over tid, og ikke bare noen få kamper. Jeg mener at vi i disse besitter noen uslepne diamanter. De har egenskaper som gjør at de kan spille seg gjennom motstanderens forsvar med kjapt kombinasjonsspill. Vi har sett det i små glimt, og da er vi veldig gode. Utfordringen er å prestere på like høyt nivå oftere og over lengre perioder.

Hva gjelder Shawcross, så har det inntil nå for meg vært utenkelig å se for seg en startellever uten han, såfremt han har vært tilgjengelig. Men Shawcross etter skaden synes jeg ikke har vært den Shawcross vi kjenner, og han har i kampene ofte en relativt høy feilprosent. Jeg synest at han - fra å være en knallgod stopper før skaden - er blitt redusert til å bli relativt ordinær. Svikter ofte i markeringen, blir ofte overspilt på grunn av manglende fart, og er heller ikke lenger noe våpen på offensive dødballer, slik han var før. Jeg vet det er å "banne i kjerka", men Shawcross er for meg ikke lenger noe klart førstevalg i midtforsvaret, snarere tvert imot.

Men dette er nå bare min mening, og den trenger ikke være mer riktig enn andres. Men det er nå uansett min mening... ;)
Sist endret av Torstein Norevik den 28 Des 2016, 17:20, endret 1 gang
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Knut Ole » 28 Des 2016, 17:58

Som følge av juleselskap i går og noe topp-tung i dag har jeg ikke sett hele matchen. Men på bakgrunn av oppsummeringen / høydepunkter fikk jeg behov for å lufte litt på lokket.
Rimelig sjokkerende personlige og systemfeil laget vårt gjør. Shawcross og Johnson sine brølere er behørlig kommentert. Imbula sin slappe klarering før 1-3 er langt mer graverende enn at han toucher ballen i eget nett. Siste var iallfall ett forsøk i å forstyrre deres spiss evt vippe ballen vekk. Mens klareringen hans på hodet er hodeløs og kvalifiserer til rett i dusjen. Men det som kanskje stinker surest (og er i mindre grad kommentert her?) er det totalt fraværende firsvarspresset ved deres 2-1 skåring. Jeg assosierer League-one nivå når Liverpool helt uten motstand får spille seg gjennom og Firmino kan bruke all den tid han vil på ca 10 meters hold. Forferdelig svakt første og andrefordvarsledd. Som Rune skrev; trener de ikke? Eller Wilson; trening på forsvarsarbeid er nedprioritert. Denne skåringen synes jeg desverre illustrerer et av lagets store svakheter. Håper og forventer at MH & co bruker opptak fra denne skrekkfilmen på 10 sekunder til å forbedre system og struktur fram mot lørdag og utover vinteren.
I tillegg til system og struktur er det avgjørende at fler framstår som Allen med energi, vilje og tæl. Akkurat det er en dypt savnet. Så deler av Everton - Liverpool og var imponert over den kraften og viljen lagene viste. Spesielt Everton gnistret og var sekunder fra å få betalt. Virker som vi slipper opp for krefter etter første omgang, eller faktisk enda tidligere.
Knut Ole
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 28 Des 2016, 18:06

Knut Ole skrev: Men det som kanskje stinker surest (og er i mindre grad kommentert her) er det totalt fraværende firsvarspresset ved deres 2-1 skåring. Jeg assosierer league one nivå når Liverpool helt uten motstand får spille seg gjennom og Firmino kan bruke all den tid han vil på ca 10 meters hold. Forferdelig svakt første og andrefordvarsledd. Som Rune skrev; trener de ikke? Eller Wilson; trening på forsvarsarbeid er nedprioritert. Denne skåringen synes jeg desverre illustrerer et av lagets store svakheter. Håper og forventer at MH & co bruker opptak fra denne skrekkfilmen til å forbedre system og struktur fram mot lørdag og utover vinteren.

Godt poeng og godt observert, Knut Ole. Vi har vært opptatt av - og har kommentert - flere personlige feil ved Liverpools scoringer, men ved 2-1 målet er det kollektiv svikt i forsvarsarbeidet. Firmino skal ikke få komme til skudd på 10 meter med 4-5 Stoke-forsvarere rundt seg. Jeg synest at Hughes har gjort veldig mye bra med Stoke, men det kan ikke være særlig tvil om at vi nå er svakere defensivt enn vi har vært tidligere. Og ofte synest jeg dette er et resultat av at spillerne blir veldig passive, blir stående og se på og svikter i markeringene. Her har vi et stoooort forbedringspotensiale !
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 28 Des 2016, 18:36

Svein Nilsen skrev:Begredelige greier! Ufattelig mange personlige feil på dette nivået. Kampen i går åpnet jo strålende, vi lå høyt i banen med to spisser og presset på. Fikk fortjent 1-0 og veldig nære 2-0. Så rygget vi, som vanlig, bakover og spilte de siste 60 minuttene med hele laget i forsvar - da vinner man ikke fotballkamper!
Jeg har lenge vært tilhenger av at Mark Hughes skal få fortsette å utvikle sitt lag, men snart er min tålmodighet slutt! I går hadde han en kampplan som fungerte i 25 minutter, så var det natta. Ok, det var noen store personlige feil, og vi hadde faktisk 2 målgivende i tillegg til et selvmål på Liverpools 4 mål - det er imponerende......dårlig!
Noen ting jeg ikke kan forstå, jeg prøver hardt å gjøre det, men har ikke sjangs....;

- Hvorfor starter vi en kamp i PL2016 med Walters og Crouch?
- Hvorfor har vi betalt 18.300.000 pund for Imbula? Kanskje skulle vi legge 20 pund til for et heade-kurs?
- Hvorfor har vi INGEN med defensive fibre på benken? I går igjen; ingen forsvarsspillere på benken!!
- Hvorfor kan vi ikke bruke Bojan som spiss? Ikke kom med det svada svaret om at han er for liten! Flere av de beste spissene i internasjonal fotball er like kort i lortfallet som Bojan!
- Hvorfor kan vi ikke finne en første-11'er....MH har brukt halve sesongen nå og famler fortsatt i blinde!
- Hvorfor kan vi ikke slutte å gi keeperen alle støttepasninger? Det er jo kun ansvarsfraskrivelse fra en midtstopper eller midtbanespiller som BØR kunne treffe bedre med en pasning enn en keeper!
- Hvorfor kan vi ikke trykke litt til på offensive dødballer? Vi står med lua i hånda og ser på at duellen tapes.
- Hvorfor kan vi ikke bytte inn friske ben tidligere?

Lista er mye lenger, men jeg stopper der. Godt jeg skrev dette nå og ikke rett etter kampen i går, da hadde språkbruken vært ille. Men dårlige prestasjoner sitter i lenge, jeg er fortsatt eitrande forbanna etter fadesen mot Leicester!!

Trøsta nå er at vi har kamp igjen på lørdag, og vi får jo ingen værre kamp enn Liverpool borte.........eller, vent, det er visst et lag i PL som er bedre enn Liverpool....herrejesus :o

Enig i veldig mye her, Svein. ;) Og det der med kontinuerlig rygging, og parkering av bussen foran egen sekstenmeter har jeg aldri skjønt. Fordi det er veldig sjelden at dette fører frem. Det innebærer som regel et massivt press imot, som man veldig sjelden greier å stå imot i 90 minutter, før eller senere sprekker som regel nullen. Og skal man først likevel parkere bussen må man i alle fall ha en spiss på topp som kan true bakrommet som oppstår ved at motstanderen trykker på. Da må de i alle fall holde litt igjen, m.t.p. trusselen ved kontring i bakrom. Da må man ha en Diouf på topp til å true bakrommet, og ikke en Walters eller Crouch, som ikke har fart nok til å være en trussel i så måte. :?

Hva gjelder Imbula er jeg enig i at han så langt ikke har vært i nærheten av å forsvare overgangssummen. Men jeg har fortsatt litt troen på han, for han viser i glimt at han er en meget bra spiller. Men det holder ikke med glimt, han må prestere på et høyt nivå over tid for å kunne forsvare overgangssummen som ble gitt for han for snart ett år siden.

Jeg har også vært veldig fornøyd med Hughes så langt, men begynner også jeg å tenke tanken om at han kanskje bør få avløsning til sommeren. Jeg synest han relativt sett var best i starten av Stoke-karrieren, da han hentet en rekke bra spillere til klubben for - i fotballsammenheng - beskjedne summer, og han innførte en spillestil som i alle fall jeg synest var mye artigere å se på enn spillestilen under forgjengeren. Han høstet da også mye ros i starten av sin Stoke-karriere for denne endringen, og for å ha "revolusjonært" spillestilen i retning av et langt mer "spillende" Stoke, og ikke lenger bare fysikk, duellkraft og dødballer. Og han har oppnådd resultater. Våre tre beste sesonger i Premier League, både plasseringsmessig og poengmessig, har vi oppnådd de tre sesongene Mark Hughes har vært sjef.

Han har ikke vært like heldig når han begynte å strø om seg med pundsedler på Imbula og Shaqiri (som jeg forventer mer av), noe som vel også har vært et ankepunkt mot Hughes i tidligere klubber. Jeg synest også at han - spesielt i den senere tid - har avslørt en del mangler på det taktiske plan. Den største innvendingen min er vel kanskje likevel at jeg sitter med en følelse av at han kanskje ikke får det beste ut av den solide spillerstallen han besitter. Vi har mange gode spillere i stallen, men jeg synest likevel den fine utviklingen vi så de første par sesongene synest å være i ferd med å stanse opp.

Men ting svinger, og det snur seg fort. Med en solid vårsesong kan det hende at Hughes stilling overhodet ikke er noe tema når status skal gjøres opp ved sesongslutt. ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 28 Des 2016, 23:53

Et lite knippe med spillere fra Leicester som på suverent vis vant ligaen i England forrige sesong:

Kasper Schmeichel. CV: Bury, Notts County, Leeds m.fl.
Wes Morgan: Nottingham Forest, Kidderminster
Danny Simpson: QPR, Newcastle Royal Antwerpen m.fl.
Christian Fuchs: Mattersburg, Bochum, Schalke 04
Danny Drinkwater: Huddersfield, Barnsley, Watford m.fl.
Andy King: egen stall
Marc Albrighton: Aston Villa, Wigan
N`Golo Kantè: Bolougne, Caen
Jeffrey Schlupp: egen stall
Riyad Mahrez: Le Havre
Jamie Vardy: Stocksbridge, Halifax, Fleetwood
Shinji Okazaki: Shimizu, Stuttgart, Mainz 05
Leonardo Ulloa: Castellon, Almeria, Brighton
Robert Huth: Chelsea, Middlesborough, Stoke.

INGEN av disse har altså en spesielt bra CV, men ALLE som en leverte en bedre sesong enn Krkic, Shaqiri og andre med fin CV. Hvordan kan det ha hatt seg, mon tro all den tid det tas til orde for at det er andre verdier som gjelder for å prestere bra? Jeg dokumenterte en drøss av ganger i fjor hvorfor Leicester gjorde det så bra - og ikke bare jeg. Med unntak av noen svært få så klarte de fleste å se at systemet og spisskompetansen var meget bra. Jeg vil ikke at en klubb som Stoke skal blåkopiere Leicester - jeg vil at de skal lære. Og før den sedvanlige: "hvorfor er de ikke like gode denne sesongen da?" kommer snikende, så tror jeg det er viktig å akseptere at klubber som Stoke og Leicester neppe noensinne vil bli stabile toppklubber. Det vil gå opp og ned for den type klubber og jo før man erkjenner det, dess mer realistisk tilnærming til hva egen klubb kan prestere vil man få.

Jeg har full forståelse og aksept for at noen lar seg blende av enkeltspillere( med gullkantet CV ), men for meg er det viktigere at disse spillerne presterer på et høyt nivå jevnlig og til det beste for LAGET - med stor L. Jeg lar meg fascinere av at fotball er en lagsport og hvordan man best kan sette i sammen et lag og et system som gjør at man kan optimalisere prestasjonene, men jeg også liker spillere med en CV, som for eksempel Zlatan Ibrahimovic som har hatt suksess i alle klubbene han har vært i( med et mulig unntak av Barcelona ). Han er ingen "papirtiger" for å si det forsiktig, men den beste spilleren, med god margin, som Skandinavia noensinne har fostret.

Og hva hvis man snur på det? Hvorfor beholdt ikke Ajax( som ikke lenger kan regnes som en toppklubb i Europa ) Krkic når de hadde opsjon på kjøp? Milan hadde samme mulighet, hvorfor kjøpte de han ikke? Hvorfor er ikke spillere som Shaqiri, Arnautovic, Imbula osv. på radaren til langt større klubber enn Stoke hvis den altoverskyggende CV`n er god? Jeg har ingen bombastiske svar på det og som jeg har nevnt drøssevis av ganger: Disse gutta er meget gode spillere, men kanskje ikke så gode som noen liker å tro.

Walters er selvfølgelig ikke like god individuelt som de forannevnte, og tiden hans er i ferd med å renne ut, men han kan fortsatt gjøre en verdifull jobb for laget - i mange tilfeller mer verdifull enn de forannevnte.

Min mening kortfattet er altså at jeg ikke nødvendigvis lar meg blende av enkeltspillere( og i hvertfall ikke CV`er ). Jeg lar meg blende av LAG med stor L som overpresterer ut i fra forutsetninger - og en ting til: Jeg lar meg fascinere av ærlige spillere, type Walters, som ALDRI jukser eller ligger nede og skriker og vrir seg i "smerte".
Det er nok gammeldags å tenke slik, i hvert fall så konsekvent som jeg gjør, men for meg finnes det ikke en annen måte og derfor er det også helt greit å leve med slike prinsipper - uavhengig av hva andre måtte mene.

Godt Nytt År! :D
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

ForrigeNeste

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest