Ja, det er bare å gratulere Leicester med en fantastisk prestasjon, som vel må betraktes som en av de aller største fotballsensasjonene gjennom tidene. Ikke minst var dette viktig fordi det viser at også de såkalte "mindre" klubbene faktisk kan være kapable til å vinne Premier League - uten å bruke veldig mye penger - og det må være en fantastisk inspirasjon også for andre "mindre" klubber. Det var vel første gang siden PL ble etablert tidlig på 90-tallet at ligamesteren ikke het Manchester United, Manchester City, Chelsea eller Arsenal, og det kan ikke annet enn være sunt for interessen rundt Premier League.
Så vil det være en diskusjon om hvordan Leicester kunne klare en slik prestasjon, til 5000 i odds, som enkelte bookmakere hadde før sesongstart. Jeg har ikke noe fasitsvar, men jeg tror det blir altfor enkelt bare å knytte dette til spillestil. Det handler vel kanskje aller mest om at man klarte å sette sammen et lag som utfylte hverandre perfekt, med spillere som gav 110 % i alle kamper.
Fordi - som det skrives - så har Leicester i utgangspunktet ikke noe fantastisk lag på papiret, hvis en bare ser spiller for spiller. Men her ligger kanskje noe av svaret... at Leicester faktisk har et lag med spillere som trolig har vært kraftig undervurderte, og som antakelig har vært mye bedre enn det folk flest trodde, fordi ingen av disse har vært særlig profilerte tidligere. Flere av spillerne kobles jo nå også mot storklubber og høye overgangssummer. Da må jo det bety at disse klubbene ser kvaliteter i spillerne som gjør de attraktive, heller enn at disse bare har vært gode fordi de har passet inn i Leicesters spillestil. Sagt på en annen måte er det liten grunn til å hente Mahrez til Barcelona for store summer, dersom man tror at han bare passer inn i en spillestil som den Leicester har praktisert dette året...
Jeg har tidligere pekt på nettopp Mahrez og Vardy som de viktigste grunnene til Leicesters suksess. Dette har jeg begrunnet med at de to til sammen har stått bak 70-80 prosent av Leicesters mål, om jeg ikke husker helt feil, enten som målscorer eller tilrettelegger. Dette står jeg fast på. Mahrez ble vel også kåret til Player of the Year, og Vardy vant vel en annen slik kåring. Dette var spesielt gjeldende i høst, da Leicester scoret veldig mye mål, men også slapp inn en del, og vel faktisk en stund bare så vidt var inne i topp 10 når det gjaldt færrest innslupne mål. Etter hvert har de også blitt veldig gode defensivt, selv om det først og fremst gjelder vårsesongen, der de hadde mange "clean sheets" og vant mange kamper med ett mål.
For i tillegg til nevnte Mahrez og Vardy har en spiller som N´Konte blomstret og er vel den spilleren i PL med flest tacklinger, ifølge en statistikk jeg så. De har en strålende keeper i Kaspar Schmeichel, og et solid stopperpar i Wes Morgan og "vår egen" Robert Huth, i tillegg til en solid venstreback i den østerrikske landslagskapteinen Christian Fuchs, for å nevne noen. Men Wes Morgan var allerede for mange år siden ansett som et stort talent, og spådd en lysende fremtid, uten at karrieren har tatt helt av...før nå... Så spillermaterialet har nok vært sterkere enn det man i utgangspunktet trodde...
Rainieri geniforklares for det han har oppnådd denne sesongen, og det har vært imponerende det han har oppnådd. Og han har utvilsomt gjort en meget god jobb med sammensettingen av laget og med det å få det beste ut av hver enkelt spiller. Men midt oppi all lovprisningen av hans spillestil og taktiske kløkt kan det være verdt å minne om at han har vært i manager-bransjen i 30 år, i store klubber som Atletico Madrid, Valencia, Juventus, Inter, Roma og Chelsea, uten noen gang å ha vunnet noe ligamesterskap...før nå. Og faktisk har fått sparken i en rekke av de på grunn av manglende resultater...
Leicester brukes nå gjerne som "bevis" for at possession-orientert fotball ikke er så effektivt, fordi Leicester har gjort det så ekstremt bra selv om de er blant klubbene i PL med lavest possession-prosent. At Leicester er blant klubbene med minst ballinnehav er jo riktig. Men da kan det også være grunn til å minne om to andre klubber som også har hatt svært lav possession-prosent - faktisk de to eneste i PL med lavere prosent ballinehav enn Leicester - og det er West Bromwich og Sunderland. Sistnevnte står i fare for å rykke ned, og WBA har vel heller ikke satt PL "on fire". Dette viser at lite ballinnehav ikke er ensbetydende med effektiv fotball.
Leicester har vel først og fremst vært et "kontringslag", og det har de vært ekstremt flinke på. Men det handler også om at de har mange raske spillere som er veldig flinke i den fasen av spillet. Leicester har spilt på det de er gode på og det har de gjort ekstremt bra. Jeg tror det er mye av forklaringen på Leicesters suksess, snarere enn at denne spillestilen i seg selv nødvendigvis er den sikre veien til suksess.
Vi kunne jo tenke oss at vi skulle ha spilt slik under Pulis, med spillere som Delap, Whitehead, Crouch, Sidibe og Salif Diou. Det ville selvsagt ha falt helt gjennom fordi dette er helt andre spilletyper, som ikke ville ha mestret denne type fotball, primært fordi de mangler fart. Jeg tror derfor ikke det er Leicester-stilen i seg selv som er så fantastisk, men at de hadde spillertyper som mestret denne type fotball veldig bra. For andre klubber kunne denne stilen ha vært fullstendig mislykket.
Så bør det kanskje også minnes om at Leicesters opptur faktisk ikke begynte med Rainieri - og hans spillestil - men med Pearson. Klubben hadde en fantomavslutning på slutten av forrige sesong, vant 7 av de siste 9 kampene, og reddet seg fra et nedrykk som tidligere hadde virket uunngåelig. Og det var altså før Rainieri overtok skuta med sin spillestil...
For all del, det Leicester har gjort er kjempeimponerende, og sjefen sjøl - Rainieri - skal ha skryt for det han har oppnådd med laget. Men at dette i stor grad er en følge av spillestil...ja, den kjøper jeg ikke helt...

"Mfkpotter" peker helt korrekt på at det er veldig mange lag som har hatt stor suksess med en annen spillestil enn den Leicester har blitt kjent for i år. Ja, det gjelder vel kanskje de aller fleste klubber som har vunnet noe i årenes løp.