Fotballturnering med sønnen ble prioritert foran Stoke i dag, dog med mobilen hyppig fremme for oppdateringer.
Har lest rapportene og sett høydepunktene i etterkant, og etter det jeg har forstått spilte vi en meget god kamp og tar et fortjent poeng. Det er sterkt på Stamford Bridge. Og om noen mener at vår 1-0 seier på Britannia i november var en konsekvens av at vi møtte et svekket Chelsea-lag, så møtte vi i dag et Chelsea-lag som har vært veldig på vei opp de siste ukene, og som stod uten tap på de 12 siste kampene før dagens møte med Stoke. Så det var slett ikke noe svekket Chelsea-lag vi møtte i dag i alle fall. Tvert i mot var det et Stoke-lag som spilte uten sin kaptein og forsvarsklippe Shawcross, og som hadde et forsvar der bare to av de fire ville ha startet om vi hadde hatt alle våre forsvarere tilgjengelige.
Av de små glimtene jeg så, så var Imbula igjen enorm, og raidet ned mot dødlinja på overtid, og som Bojan nesten scoret på, var bare helt rått. Ja, Imbula var dyr, men fortsetter han slik han har startet så kan han vise seg som et kanonkjøp !
Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne. Mark Hughes har bygget opp et kjempebra lag, med mange potensielle matchvinnere. Shaqiri, Afellay, Imbula, Arnie, Bojan, fantastiske spillere alle sammen, som alle har fått en ny vår under Hughes etter å ha blitt mer eller mindre avskrevet av andre. Det vitner om teft hos Hughes !
Diouf scorer, og det er hyggelig. Og det er kanskje ikke kvelden til å være negativ. Men han viser igjen i første omgang at han ikke er giftig nok foran mål, da han brenner to relativt store sjanser. Som han gjort ved mange andre anledninger...
En klassespiss MÅ være prioritet nummer 1 i sommervinduet, og vi må gjerne grave dypt i lommeboka for å få det til. Det er det vi mangler for å bli et bortimot komplett lag, der vi også har klassespillere som Butland, Shawcross og Pieters i tillegg til de ovennevnte.
Som Stoke-supportere vet vi at det går opp og ned. Og vi er godt vant til at vi går på en smell når vi er høyt oppe. Og det vil vi sikkert gjøre igjen. Men jeg er veldig optimistisk med tanke på fremtiden, og det begrunner jeg med at vi allerede har på plass et meget solid mannskap. Og enda har dette mannskapet en del å gå på og kan bli enda bedre. Toppnivået til dagens mannskap er i alle fall det desidert beste vi har hatt i PL. Utfordringen er å få laget til å prestere stabilt på et høyt nivå, og ikke bare sånn av og til.
Jeg vil likevel ikke bli overrasket om vi allerede denne sesongen greier å kvalifisere oss for spill i Europa. Det kan hende at en 7. plass vil kunne være godt nok til det, dersom Arsenal eller Man.U vinner FA-cupen. Og en 7. plass er absolutt innenfor rekkevidde med en skikkelig sesongavslutning. Det er også plassen vi innehar i øyeblikket. Og det i en sesong der vi har slitt med betydelige skadeproblemer. Det vitner om styrke.
I dag var de engelske kommentatorene meget begeistret over det Stoke viste, og mente Stoke tok et fullt fortjent poeng på Stamford Bridge. Og spesielt Imbula ble fremhevet som en åpenbaring. Det er veldig hyggelig og lover det aller beste for tiden som kommer.