Torstein Norevik skrev:Morten T. skrev:Lilledino skrev:Personlige feil straffer oss, ikke systemet...
Tja, måten å spille på har vel sitt å si også?
Hadde ikke Wollscheid spilt den håpløse pasningen tversover, fordi Stoke liker å trille ball og på død og liv SKAL gjøre det for å strekke ut motstanderlaget, men heller slått den i lengderetningen så ville ikke bruddet ha oppstått.
Det er en individuell feil innenfor det systemet som Hughes har skrudd sammen og som han foretrekker, men spørsmålet må bli om det ikke er selve systemet som inviterer til slike feil?
Enig med Lilledino. Personlige feil gjøres - og straffes - uavhengig av system. Men det er selvsagt riktig å si at når man spiller på høyere risiko ligger den forhøyede risikoen nettopp i at faren for å gjøre feil øker. Men på den annen side så vil det gjerne også - generelt sett - være slik at å spille med høyere risiko også øker mulighetene for å gjennomføre ting man ikke ville ha oppnådd ved å spille med liten risiko. Det blir litt slik at "den som intet våger intet vinner." Og det er vel gjerne slik at høyere risiko benyttes når fokuset på å vinne er større enn frykten for å tape ?

Bra du er positiv til dagens regime, Torstein.
Jeg er vel ikke akkurat like overbegeistret over måten å spille forsvar på. Alle de fire bak i dag er hentet inn av Hughes( selv om Pieters vel strengt tatt var klar for klubben før han kom inn ) og da antar jeg at den dresskledde waliseren har hentet disse inn med tanke på at han mener at de kan fungere i det laget og det systemet han står for?
Jeg mener jo at det spilles med alt for høy risiko bakover og at vi ikke har spillere som er gode nok, eller egnet nok, til å spille slik uten at det blir gjort feil.
Og ja, jeg er enig i at "den som intet våger intet vinner" - når det kommer til angrepsspill. I angrep er det / kan det faktisk være smart å ha spillere som kan utfordre og gjøre impulsive trekk, men i forsvarsspillet så bør det fokuseres på sikkerhet og trygghet. Der synes jeg det taktiske hos Stoke ikke rimer helt i forhold til det.
Og ja, nok en gang det er greit å være positiv, men hvorfor er det bare greit å være det under det sittende regimet? Går vi bare noen svært få år tilbake i tid så var det 100% legitimt å være negativ, men nå virker det ikke helt som det gjelder lenger...
Jeg tror vel mest på at Hughes, som hvilken som helst annen manager, bør få skryt når han fortjener det og ditto pes når han fortjener det. Nå er klubben inne i en dårlig periode, dels pga. skader, dels pga. formsvikt og dels pga. managerens disponeringer og taktikk. Akkurat det har Hughes til felles med svært mange tidligere managere i Stoke og andre klubber, så hvorfor skal akkurat den dresskledde waliseren unndras/skånes for kritikk mens det tidligere har vært helt stuereint å kritisere andre managere i klubben?
Til og med jeg, som synes Pulis er en god manager( spesielt på defensiv organisering, dødballer og generell smartness ), så at han hadde noen svakheter( først og fremst i transfervinduet og det offensive spillet ). Hughes har også svakheter og den endeløse balltrillinga han vil at spillerne skal foreta for å strekke ut det andre laget slik at Stoke kan slå i ledige rom er en av dem. Fordi det går for treigt, vi har ikke spillere som behersker det og det gjør laget sårbart i forhold til brudd i mot.
Og apropos personlige feil, kan man da også benytte samme logikk om andre måter å spille på eller andre systemer eller andre managere? Var for eksempel feilene som ble begått under Pulis sin tid i all hovedsak personlige feil som i ettertid kan lastes hver enkelt spiller eller kan det ha vært managerens disponeringer, taktikk og måten han ville at laget skulle spille på? Tja, ikke vet jeg, men jeg tror det er, og ikke minst var, nyansert.
Og du nevner Liverpool-kampen som vi vant. Hvordan spilte Stoke da? Jo de slo lange baller opp mot Crouch og kriget om hver eneste ball. Det var faktisk et ganske stort stilbrudd i forhold til det Hughes vanligvis står for. I den kampen var han pragmatisk og fant en kampplan som gjorde det ekkelt for Liverpool og møte Stoke. Til og med Klopp beskrev jo Stoke i den kampen som "Old Stoke". Vi vant og vi gjorde det med en annen stil en den Hughes vanligvis foretrekker. Det skal Hughes ha ros for.
Jeg vil at Stoke skal lære av Leicester, jeg. Det er turbofotball med et ordinært mannskap, og måten de spiller på gjør det utrolig vanskelig og forsvare seg mot og i og med at de ligger så dypt så er de vanskelig å score på også. Alle jobber sokkene av seg og de kjører på fremover. Publikum på tribunen er i ekstase fordi den type energisk fotball engasjerer - i sterk kontrast til trekantspillet som Stoke ikke behersker særlig godt.
Vår felles venn Lars Tjærnås deler her de samme tankene som noen av oss har hatt en stund:
http://www.aftenposten.no/100Sport/fotb ... 5924_1.sndSer vi på den beste perioden Stoke har hatt denne sesongen og de beste kampene de har spilt, så er det jo nettopp en type fotball hvor ballen går fort framover og ikke sideveis og bakover.
For all del, Stoke har et godt lag og det er ikke snakk om noe nedrykk eller noe slik, men jeg tror kanskje en del supportere har tatt litt for mye Möllers Tran hvis de tror at dette laget vil kjempe helt i toppen. Vi har en tropp bestående av gode spillere, men vi spiller ikke spesielt smart og gjør det altfor enkelt å gruse oss. I sum så tror jeg det vil føre oss i bestefall på en 7. plass og i værste fall på en 12. plass-