Jeg tviler på at Shenton vil bli sendt på lån....ennå. I alle fall slik jeg oppfattet Denis Smith på SCOBA-kvelden på Ullevål i fjor, da jeg hadde gleden av å slå av en prat med legenden.

Jeg spurte Smith om han mente det kunne være riktig å sende Shenton på lån f.eks til League One eller League Two for å få matching. Det mente han ikke var noen god løsning, fordi Shenton - etter Smith´s syn - er en meget intelligent spiller, og at det ikke ville være særlig utviklende for han å spille på nivå tre eller fire, rett og slett fordi det der var mye tæl og innsats langt mer enn finspill, og at dette ikke ville passe unggutten særlig godt og derfor heller ikke tjene utviklingen hans. Smith mente derfor at Shenton ville ha mest nytte av å bli værende i Stoke og fortsette utviklingen der. Etter det jeg har forstått har Smith jobbet tett opp mot Shenton i akademiet og skulle vel defor ha førstehånds kunnskap om hvilke planer Stoke har for han.
Jeg tror Teixeira kan bli solgt, eller i alle fall bli sendt på lån, og mener han burde det ut fra det jeg har sett av han. Han holder - etter mitt syn - ikke PL-nivå per i dag.
Tror ikke Bardsley blir solgt eller lånt ut, fordi han nok anses som back-up for Johnson så lenge Shawcross er skadet og Cameron spiller i midtforsvaret. Tror heller ikke Wilson blir lånt ut pga anvendeligheten.
Derimot tror jeg Haugaard kan bli lånt ut for å vinne erfaring, så lenge det er mulig å hente han kjapt tilbake. Vi trenger i utgangspunktet ikke alle våre tre høyest rangerte keepere samtidig, og hadde heller ikke det da Butland ble sendt på lån i fjor. Riktig nok har vi U-21 laget, men der kan det jo tenkes at Eve får prøve seg.
Walters er en manager-favoritt og jeg tror derfor også han blir værende, selv om han nok kanskje må finne seg i mer benkesliting i tiden fremover.
De jeg tror det er størst sjanse for kan forsvinne er Ireland, Sidwell, og Crouch. Ingen av de kan påregne særlig spilletid fremover, og ved en del anledninger kanskje heller ikke en gang plass på benken.
Sidwell har stort sett vært svak etter at han kom til Stoke, selv om jeg synest jeg så noe om at han hadde vært bra i Pre-season. Det som kan redde han er at han er en litt annen spillertype enn en del av de andre midtbanespillerne. Ireland tror jeg kan ryke fordi vi nå har flere som kan spille i hans posisjon, og som nok ligger foran på Hughes sin prioriteringsliste. Crouch er nok bak både Diouf og Joselu i kampen om spissplassen, og jeg tror han kan ryke. Crouch er en annen spisstype enn Diouf, mens Joselu nevnes mer som en mellomting av Crouch og Diouf. Det kan vel derfor være grunn til å tro at Joselu ofte vil bli foretrukket som innbytter foran Crouch, om Diouf starter.
Skal jeg driste meg til å oppsummere tenker jeg da at Teixeira (salg), Sidwell (salg), Ireland (salg), Crouch (salg) og Haugaard (lån) er de som er nærmest til å forsvinne de nærmeste ukene. Men om det skjer er en helt annen sak....