Morten T. skrev:Ha har jo vært kronisk utskjelt uansett. Kanskje like greit å bli kvitt han?
Personlig frykter jeg at en del spillere forsvinner som ikke er så markante og holder på med Tiki-Taka( som f.eks. Whelan, Walters og Wilson ) og at en del av Stoke sitt "DNA" blir borte med dem. Håpet er at Mark Hughes er fotballmann nok til å se at man må ha balanse i et lag, og ikke bare spillere som begeistrer "folk flest" med en finte eller tre.
Glenn Whelan er f.eks. en slik spiller. Han gjør en ekstremt verdifull jobb( noe fagfolk innen fotballen har bemerket en haug med ganger ), men får likevel konstant tyn av en god del folk.
Er enig når det gjelder viktigheten av balanse i et lag. Men er likevel blant de som ikke har verdsatt Walters (nok?), fordi jeg mener han er veldig begrenset som fotballspiller, når vi snakker om PL-nivå.
Han skal ha for en fantastisk innsats for det er vel få - om noen - i Stoke-laget som gir jernet mer enn det Walters gjør. Innvendingen min er at jeg synes han har veldig begrensede ferdigheter rent teknisk, samt at han er helt uten fart. Han greier derfor aldri å komme i bakrom, eller skape noe på egen hånd, og blir nokså statisk i spillestilen. Han kommer riktig nok likevel til en del sjanser, men veldig ofte brenner han disse, selv i gode posisjoner.
Det han er flink på er å presse motstanderne og aldri gi de ro. Og det skal vi ikke undervurdere betydningen av. Poenget mitt er likevel at det nok finnes flere med de egenskapene, men som også er bedre i den kreative delen av spillet enn det Walters er. Av de som i dag er aktuelle for første-elleveren - eller i det minste benken - er nok Walters blant de som jeg mener vi kan gi slipp på, for eventuelt å hente inn noen andre med lignende egenskaper men med bedre ferdigheter.
Det pussige med Walters er likevel at han ikke har vært like svak hele tiden i Stoke. I cupfinalesesongen synes jeg han var meget god, og fremstod da - etter mitt syn - som et meget godt kjøp. Men etter den tid har han ikke vært i nærheten av det samme nivået - fortsatt etter mitt syn - og jeg mener at han ikke holder PL-nivå, men at han kunne ha vært en OK Championship-spiller....
Whelan er en annen spiller som jeg lenge ikke hadde sansen for og ønsket vekk. Ballvinner - ja - men jeg synes han ofte sinket spillet vårt, fordi han omtrent alltid spilte ballen (langt) bakover når han fikk den, eller i aller beste fall på tvers.
Whelan har blomstret under Hughes og er - etter mitt syn - bedre enn noensinne i Stoke-trøya. Han våger nå også oftere å spille kreative pasninger fremover og er blitt en meget viktig spiller for oss.
Akkurat hva det er som gjør at Whelan nå blomstrer har jeg ikke noe fasitsvar på, men kanskje har det noe med spillestil å gjøre at han passer bedre inn i den stilen vi har nå sammenlignet med stilen vår tidligere ? Selv om jeg likevel har litt problemer med å se hva det eventuelt er med spillestilen som har "trigget" Whelans spill mange skritt i riktig retning.
For ett år siden var jeg veldig klar på at vi burde selge Whelan. I dag er jeg veldig klar på at vi ikke bør selge han....
Fotballen er dynamisk, og det er jo noe av det som gjør dette spillet så fantastisk....