Morten T. skrev:Torstein Norevik skrev:, men vi gikk utvilsomt i feil retning i siste delen av hans managerperiode, både når det gjaldt resultater og entusiasme, slik at nytt blod var nødvendig.
Min påstand er heller at klubben presterte uhyre jevnt - både i forhold til poeng og plasseringer - enn at det gikk i "feil retning". Klubben var faktisk nærmere Topp 10 enn nedrykk, både plasseringsmessig og poengmessig, HVER ENESTE sesong fra 08/09. Og for første gang i klubbens historie spilte den fem sammenhengende sesonger på toppnivå uten å havne blant de seks dårligste lagene. Jeg tror det er en del klubber der ute som hadde sett på en slik prestasjon med fornøyde øyne...
Jeg står på at perioden fra januar 2013 og noen måneder utover var det som gjorde utslaget, men alle lag utenfor Topp 6-8 vil oppleve tilbakeslag og downperioder relativt ofte. All historie viser det og det er bare å ta en rask kikk på tabellene nedover i systemet eller på Premier League-tabellene for å få det bekreftet. Spørsmålet er hvordan klubbene håndterer det og om de, når de tar avgjørelser, er såkalt "kontraproduktive" eller om det fører til noe bra på sikt? Jeg har lest en del seriøs forskning rundt temaet, og det viser seg, nedslående nok, at de fleste beslutninger vedrørende å skifte stort sett er kontraproduktive eller fører til stillstand . hvis man ser det over tid.
En annen ting jeg lurer på er: Hva er egentlig Mark Hughes sin langsiktige visjon? Er det noen som har fått med seg det?
Her er vi ikke enige, Morten, og det er helt greitt

Jeg mener at vi gikk i feil retning de siste par sesongene under Pulis, selv om du har rett i at de poengmessige og plasseringsmessige utslagene ikke var store mellom de enkelte sesongene. I Pulis siste sesong endte vi imidlertid opp på 42 poeng, svakest siden opprykket, hvor det nest svakeste var 45, som var i sesongen forut. Ellers lå vi vel stort sett i sjiktet 46-48 poeng.
Og ser vi bak poengsummen og plasseringen i fjorårssesongen, så er det et faktum at vi bare fem runder før slutt stod i overhengende fare for å rykke ned. Vi hadde da hatt en rekke på syv kamper, hvor vi til sammen hadde kapret ett eneste fattig poeng.

Vi var i fritt fall !
Lykken ville det slik at vi da skulle møte QPR, som senere rykket ned, og vi greidde å få tre veldig sårt tiltrengte poeng, og en smule boost på selvtilliten. Jeg husker godt kampen, for vi var en gjeng lokale Stoke-supportere som så den sammen, og vi satt med hjertet i halsen det meste av kampen, selv om Stoke til slutt trakk det lengste strået. Jeg tør ikke tenke på hva som ville ha skjedd om vi hadde gått ut av den kampen med ett, eller i verste fall 0 poeng. Da hadde vi fremdeles vært på nedtur inn mot Norwich-kampen, med de konsekvenser det kunne få. Men med tre poeng og opptur, gikk vi inn mot Norwich-kampen med en ny giv, og vi fulgte opp med tre nye poeng hjemme mot de i den kampen. Det reddet sesongen vår. Deretter avsluttet vi sesongen med kun to poeng av ni mulige på de tre siste kampene.
Poenget mitt er at vi - selv om vi poengmessig og plasseringsmessig avsluttet i grei avstand til nedrykk - var på fryktelig tynn is helt frem til de siste rundene. At vi til slutt reddet plassen med grei margin var således langt i fra så overbevisende som en blott henvisning til tabellposisjon og poengsum kan gi inntrykk av.
Vi var virkelig ille ute !
Kobler man dette sammen med flere dyre feilkjøp de siste par-tre sesongene av Pulis manager-karriere, er det mitt syn at vi gikk i feil retning de siste par-tre sesongene under Pulis.
Når det gjelder Hughes langsiktige visjon, kan jeg ikke si at jeg har fått med meg hva den er. Han har vel aldri gitt uttrykk for den, men det har vel for så vidt heller ikke styreformann Coates og hans styre gjort helt direkte. Uttalelsene derfra trekker vel imidlertid i retning av at det viktigste er å beholde plassen i PL fra år til år, og krydre dette med god innsats i cupene innimellom. Samt at klubben skal bli økonomisk selvgående, uten behov for stadige bidrag fra klubbens eiere. Samtidig har vel styreformannen også hintet om han ønsket en litt annen type fotball etter hvert enn den som var Pulis varemerke.
Når det er sagt så kan jeg vel heller ikke huske at Pulis var særlig klar på hva som var hans visjon, utover å holde plassen i PL. Han snakket i starten - da vi rykket opp - om sin treårs-plan. Men vi fikk vel aldri helt greie på hva som skulle skje når de tre årene var gått, og det var nok heller ikke mange som merket noen vesentlig forskjell da de tre årene var omme. Han snakket vel også om å ta klubben til "the next level", uten at dette heller vel noensinne ble særlig konkretisert hva det innebar, og heller ikke merkbart.
Når alt dette er sagt, misforstå meg rett....

Jeg er ingen Pulis-hater, og jeg er mannen evig takknemlig for hva han utrettet for klubben.Han gjorde en formidabel jobb med å få oss opp i PL og i å bidra til at vi greidde å klore oss fast der.
Når jeg likevel fremstår kritisk til TP, så er det fordi jeg mener at han gjorde en relativt sett langt bedre jobb de første sesongene av sin andre periode i klubben enn det han gjorde de siste to-tre sesongene. De siste to-tre sesongene hadde han langt mer penger til rådighet, tilsynelatende uten å greie å styrke laget vesentlig, primært fordi en rekke av kjøpene ikke slo til. Og fordi han - etter min mening - ble for forsiktig og gjorde feil taktiske valg i en rekke kamper, spesielt på bortbane, noe som medførte at vi den siste tiden av hans regjeringstid fremstod som temmelig bleke og tannløse på fremmed gress. Det var - etter mitt syn - til tider direkte pinlig og trist å se på !

Og det kulminerte med at vi i hans siste sesong - som jeg har beskrevet over - unngikk nedrykk med et nødskrik, selv om poengsum og tabellplassering lett kan gi et annet inntrykk, dersom de ikke settes inn i sin rette sammenheng.
Derfor mener jeg også fullt og fast at vi gikk i feil retning de siste par sesongene under Pulis, og at et managerskifte var helt nødvendig

Men det er selvsagt lov å være uenig med meg i det....