Sesongen så langt

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Sesongen så langt

Innlegg Torstein Norevik » 03 Jan 2014, 00:52

Årets serie er godt og vel halvspilt, med ny manager og ny spillestil. Det har ført med seg diskusjoner om hvorvidt den nye spillestilen er riktig for oss eller ikke, diskusjoner om spillere holder mål eller ikke, og diskusjoner om hvorvidt ting var bedre under Pulis eller om Hughes kan ta oss steget videre. Erfaringene så langt viser vel at meningene rundt dette er delte, også blant Stoke-fansen….. 8-)

Selv har jeg gjort meg noen tanker om hvordan jeg synest de enkelte spillerne har prestert (eller ikke prestert) den første halvdelen av sesongen. Oppsummeringen er selvsagt sterkt subjektiv og det er sikkert en del som vil være sterkt uenig i mine vurderinger, men det gir jo grunnlag for diskusjon, og det er vel noe av vitsen med et forum ? ;)

Her er i alle fall første halvdel, slik jeg har sett den, basert på at jeg har sett samtlige kamper i sin helhet, med unntak av 3-4 stk. :ugeek:

Asmir Begovic : Utvilsomt vår beste og viktigste spiller denne sesongen. Har vært stabilt veldig god over lang tid, og gjør veldig sjelden feil. Sikker i feltet og veldig god mann mot mann. Har utviklet seg til å bli en klassekeeper, en av de beste i Premier League, trolig den aller beste. En matchvinner for oss i mange kamper. Om han har ett forbedringspunkt (og det har vi vel alle?), så er det kanskje skudd fra distanse. Det smetter av og til inn noen slike, som man kanskje tenker at en så god keeper som Bego kan ta, selv om de er langt fra å havne i kategorien «tabber».

Geoff Cameron: Amerikaneren er etter mitt syn den spilleren som har hatt mest fremgang siden i fjor, og har kanskje vært vår beste utespiller denne sesongen. Han er veldig flink til å komme på overlapp og skape overtall på kant, og er derfor blitt et viktig angrepsvåpen. Har litt å gå på når det gjelder innleggskvaliteten, men den dagen de sitter kan det bli ordentlig moro. God teknikk med ball på små flater, og bra defensivt selv om han er bedre fremover enn bakover. Har derfor stilt meg spørsmålet om han heller burde ha vært brukt på høyrekant på midten, enn som høyre back.

Ryan Shawcross: Vår kaptein fremstår fremdeles meget solid, men jeg synest kanskje ikke han har vært like markant denne sesongen som før, og svinger også en del i prestasjonene fra veldig bra til det mer ordinære. God duellspiller og sterk i lufta, men har en uvane med overdreven armbruk som koster/kan koste/burde koste oss. Ikke like god når ballen går fort på bakken og har en tendens til av og til å komme litt på etterskudd når det skjer. Likevel vår beste midtstopper og en meget viktig spiller for oss.

Robert Huth: Litt det samme som med Shawcross. Fremdeles en meget solid stopper, men har mye de samme styrker og svakheter som vår kaptein. Kanskje spillestilen under Pulis passet Huth bedre enn den spillestilen Hughes legger opp til ? Er heller ikke lenger det farlige våpenet på offensive dødballer som han var for noen sesonger siden, og det er nå langt mellom scoringene fra tyskeren. Likevel en viktig spiller, som går foran som et strålende eksempel når det gjelder å gi alt og blø for drakta. Likevel ikke et så opplagt valg som midtstopper som for noen sesonger siden, særlig siden stopperparet Shawcross/Wilson har fungert bra i Huths skadefravær, mens Shawcross/Huth innimellom har vært uvant rufsete denne høsten.

Eric Pieters: En klar forsterkning på venstre-backen denne sesongen. Hadde vel kanskje likevel ventet enda mer av nederlenderen, med tanke på at han er landslagsback for et såpass sterkt landslag som Nederland. God offensivt, og sterk fysikk, men blir av og til litt overspilt mot kjappe vinger. Aner at han kanskje har enda mer inne, han hadde tross alt vært gjennom et langt skadeavbrekk før han kom til Stoke. Likevel et opplagt førstevalg på venstrebacken.
Sist endret av Torstein Norevik den 03 Jan 2014, 01:02, endret 1 gang
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Re: Sesongen så langt - del 2

Innlegg Torstein Norevik » 03 Jan 2014, 00:55

Jon Walters: Et forbilde når det kommer til innsats og offervilje og lagets ubestridte arbeidsmaur. Dessverre står ikke ferdighetene i forhold til innsatsen, og mange har derfor stusset på både Pulis og Hughes hang til å bruke iren i startoppstillingen igjen og igjen og igjen. Svaret ligger nok i at han anses viktig i det defensive arbeidet, som en som skal rive og slite i motstanderen og aldri gi de fred. Jeg er nok likevel blant de – og vi ser ut til å være mange – som mener at Walters ikke holder godt nok nivå til å forsvare en plass i startoppstillingen til Stoke, og heller ikke på benken. Han gjør for mange feil, brenner for mange sjanser og er for treg . OK Championship-spiller, men ikke god nok for PL…..dessverre.

Steven N’Zonzi: Meget god på sitt beste, men en utpreget humørspiller som fort kan gå sur. Ikke like dominant denne sesongen som i starten av forrige, men likevel viktig som anker på midtbanen. Har stor ro, og tør holde på ballen i trengte posisjoner. Alt i alt vår beste midtbanespiller og en viktig spiller for Stoke. Har et bra skuddbein som jeg gjerne skulle ha sett at han brukte litt oftere.

Glenn Whelan: I sin tid et godt kjøp av Pulis, da han kom til klubben for en relativt rimelig penge da vi var i Championship. Bra defensivt, men lite kreativ. Slår som regel sikre pasninger, fordi disse i all hovedsak pleier å være støttepasninger til siden eller bakover, også når vi har fine muligheter for kontringer. Har bra fart i skuddene sine, men disse mangler dessverre ofte retning og havner derfor som regel på tribunen. Litt kort lunte og kan miste hodet fra tid til annen. Har vært OK defensivt denne sesongen, men likevel en av de - som etter mitt syn - ikke holder godt nok nivå for PL. En OK Championship-spiller.

Charlie Adam: Potensielt kanskje våre aller mest kreative spiller. Men spiller på høy risiko og mislykkes like ofte som han lykkes. Kan derfor gjøre både det helt store og det motsatte. Fremstår derfor som ustabil i prestasjonene, og det er nok også grunnen til at han ikke har vunnet noen fast plass i startelleveren. Jeg forventer mer av Charlie Adam, sett i lys av hvor god han var i Blackpool.

Oussama Assaidi: Åpnet Stoke-karrieren litt famlende, og imponerte meg ikke i de første kampene jeg så han i våre vakre røde og hvite striper. Har derimot spilt seg stort opp, i takt med at han har spilt på seg selvtillit etter flotte scoringer både mot Birmingham og Chelsea. Fremstår etter mitt syn som vårt beste angrepsvåpen, og sjelden er vi farligere enn når han kommer frem på venstrekanten. Ut fra det han har vist i det siste mener jeg absolutt at vi bør signere han dersom prisen er overkommelig.

Peter Crouch: Var svak i hele fjor, og ble vraket til fordel for Jones da Hughes overtok. Fikk derimot sjansen etter hvert og har tatt godt vare på den. Har denne høsten vært bedre enn på lenge og har fortjent å være førstevalget på topp nå, selv om jeg synest at han ikke har vært like bra i de siste kampene. Som jeg også tidligere har tatt til orde for, er jeg likevel ikke fremmed for at Crouch bør selges nå i januar, under forutsetning av at vi får en OK pris og at vi har bra erstattere i bakhånd. Begrunnelsen for dette er jeg mener at han i store deler av Stoke-karrieren har levert langt under forventet, selv om han har hatt et oppsving i det siste, og det er ikke gitt at han vil greie å holde nivået han har hatt i det siste. Ved den vurderingen må vi også se hen til kanskje det aller viktigste; han blir 33 i slutten av denne måneden og vil nærme seg 34 når neste sesong sparkes i gang. Alt tyder på at han nærmer seg slutten på en flott karriere, og vi bør selge mens det ennå er mulig å få noe for han. Vi gjorden den feilen med Fuller at vi beholdt han for lenge, det kostet oss en god del. Vi må ikke gjøre den samme feilen med Crouch. Kynisk ? Ja, men fotballen er kynisk, og de gutta har nok fortsatt til salt i grøten når fotballkarrieren en dag er omme og trenger ingen almisser.
Sist endret av Torstein Norevik den 03 Jan 2014, 01:08, endret 1 gang
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Re: Sesongen så langt - del 3

Innlegg Torstein Norevik » 03 Jan 2014, 00:58

Thomas Sørensen: Har hatt noen innhopp i cup og i Bego’s skadefravær, og har etter mitt syn ikke vært overbevisende. Nå har vi riktig nok blitt veldig bortskjemt på keeperplassen etter Begos utrolig flotte utvikling. Men den store dansken er nok ikke like bra nå som for noen sesonger siden. Kanskje ikke så unaturlig, med tanke på både at han blir eldre og at han har fått lite spilletid i samme periode. En flott karriere går nok mot slutten, og selv om han ikke direkte har tabbet seg ut i kampene han har spilt, gir han ikke lenger det samme solide inntrykket som før. Har også sett noen rykter på at dansken neppe vil få fornyet kontrakten når den går ut til sommeren.

Jack Butland: Har kun sett han den ene omgangen mot Everton. Gjorde vel ingen feil da, men ble vel heller ikke satt på de store prøvene. Utvilsomt en keeper for fremtiden, og alt tyder på at han blir våre neste førstekeeper når Bego omsider forsvinner, trolig etter VM. Jeg er vel en av de få som ønsket Butland som burvokter i Begos skadefravær – i stedet for Sørensen – på Poll’en her på siden nylig, og jeg mener at Butland bør få sjansen, ikke minst siden Sørensen ikke har overbevist i sine kamper. Vi må regne med at han kan komme til å gjøre feil, men vi vil trolig også kunne se veldig gode kamper fra unggutten, om han får sjansen. Og husk….Bego var heller ikke gamle karen da han fikk sjansen for oss…

Marc Wilson: Har hatt problemer med å få plass i førsteelleveren inntil Huth ble skadet. Han ble i fjor brukt som venstreback, og løste den oppgaven greitt, men var ingen naturlig venstreback. Han fikk prøve seg litt som defensiv midtbanespiller tidlig i denne sesongen, men imponerte meg ikke veldig da heller. Etter at han overtok som vikar for Huth synest jeg derimot at Wilson har spilt sine beste kamper på lang tid i Stoke-trøya, og samarbeidet med Shawcross har i hovedsak fungert meget bra. En spiller som enhver manager ønsker seg i stallen på grunn av sin anvendelighet. Jeg oppfatter også Wilson mer som en squad-spiller enn som et naturlig valg til førsteelleveren. Men jeg må kanskje revurdere min oppfatning om han fortsetter å spille like bra i midtforsvaret sammen med Shawcross, som han har gjort så langt. Da er det kanskje ikke opplagt at Huth skal gå rett inn igjen på den plassen. For et par sesonger siden ville det ha gitt meget høye odds….

Marc Muniesa: Har gjort noen få kamper/innhopp. Virker utvilsomt talentfull, med slepen teknikk, men samtidig litt uferdig for spill i Premier League med mange tøffe dueller, og har til tider også blitt litt overspilt på backplass. Litt usikker på om Premier League er det rette for han. Sitter kanskje med en følelse av at La Liga hadde vært mer passende. Blir det en gjestevisitt ?

Andy Wilkinson: En tikkende bombe. Voldsom innsats og engasjement, der har mange mye å lære. Men blir innimellom litt for overopphetet i topplokket og kan finne på å gjøre dumme ting, som koster oss. Det blir ofte slik at man sitter litt med hjertet i halsen hver gang han utfordres i nærheten av vår 16-meter. En «local-lad», og en spiller jeg veldig gjerne skulle ønske hadde lykkes i Stoke-drakta. Det gjør han dessverre derimot altfor sjelden, og er derfor en av de som jeg personlig mener ikke er god nok for spill i Premier League.

Jermaine Pennant: Fikk en ny sjanse av Hughes til å få karrieren tilbake på sporet, men har tatt dårlig vare på den muligheten. Har aldri kommet tilbake på nivået han var i cupfinale-sesongen, selv om det begynte relativt lovende med flott seiersmål mot West Ham i starten av denne sesongen. Etter den tid har han for det meste vært ute av laget, kun med noen få innhopp. Når sant skal sies har han ikke imponert veldig ved de anledningene, og det hele kulminerte med at det «kokte over» for han mot Everton 1. nyttårsdag. Om det var overtenning eller hva det var vet ikke jeg, men fryktelig dumt var det uansett. Det skal vel mye til for at han skal få en ny sjanse av Hughes til sommeren, i form av kontraktsforlengelse.

Wilson Palacios: Har kommet delvis inn i varmen igjen under Hughes, etter å ha vært helt ute i kulden store deler av tiden under Pulis. Har ikke vært fast i startelleveren, men har fått en del innhopp mot slutten av kampene og også enkelte starter. Jeg synest Palacios har virket piggere denne sesongen enn de foregående, selv om han fortsatt har langt inn igjen til tidligere nivå. Jeg var uenig i at han ble byttet inn mot Everton, fordi det var et defensivt bytte som jeg fryktet ville gjøre oss mer baktunge, noe vi også ble. Men Palacios spilte relativt bra, hadde noen sugende tacklinger og ballvinninger. Gjør seg ofte spillbar, men trekkes for at han også av og til gjør noen horrible taktiske feilvalg som skaper farlige sjanser imot. Føler likevel at han er litt på gang, og at han vil kunne fortsette fremgangen, gitt at han fortsatt får spilletid.
Sist endret av Torstein Norevik den 03 Jan 2014, 01:11, endret 1 gang
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Re: Sesongen så langt - del 4

Innlegg Torstein Norevik » 03 Jan 2014, 01:00

Matthew Etherington : Har spilt lite denne sesongen, både på grunn av skader og fordi han har fått konkurranse på kant av Assaidi og Arnautovic. Etherington var veldig god – den tiden Pennant var veldig god – for tre sesonger siden, og ikke minst de første sesongene i PL. Den gangen var vingspillet vår store force. De siste par årene han har imidlertid bare vært en skygge av seg selv. Han har vært mye skadeplaget, han har mistet fart, han har mistet selvtillit og han scorer ikke lenger mål. Jeg beklager å måtte si det, men Ethers – som i sin tid var en av våre aller viktigste spillere – er langt «over the top», og holder ikke lenger PL-nivå, knapt heller Championship-nivå, og bør selges.

Stephen Ireland : Fikk – i likhet med Pennant – sjansen av Hughes til å få karrieren tilbake på sporet etter en marerittlignende tid i Aston Villa, der han var skjøvet helt ut i kulden. Har vært et friskt pust i vårt offensive spill, og en av våre absolutt bedre spillere i første halvdel av sesongen. Hughes har vist han tillit og han har – i motsetning til Pennant – tatt godt vare på muligheten. Han har ennå en del å gå på før han er tilbake på nivået fra glansdagene, men han har absolutt hatt en positiv utvikling i Stoke-trøya. Han er jo fri agent og vil kunne komme billig, og har vist såpass mye bra at jeg mener at han bør signeres.

Kenwyne Jones : En spiller jeg i årevis har ventet på at han skulle få sitt virkelige gjennombrudd hos oss. Nå gidder jeg ikke vente lenger. Stort potensiale, men har aldri greidd å få ut dette potensialet gjennom sin tid i Stoke. Fysikk som en okse, hodesterk, noenlunde rask, og vet hvor målet står. Men svinger altfor mye i prestasjonene, og det blir altfor mange svake kamper før det kommer en god kamp. Virker litt laid-back i spillestilen og det ser mange ganger ut som han ikke yter maks. Får derfor av og til et inntrykk av manglende utløp for potensialet like mye skyldes sviktende holdninger som noe annet. Jeg har jo ikke egentlig belegg for å si om det er slik, men det er et inntrykk jeg personlig sitter igjen med. Bør selges i januar, ikke minst siden han vil kunne forlate klubben gratis til sommeren. Vi får nok dessverre bare igjen en liten del av summen vi spanderte på han da han kom til klubben.

Marko Arnautovic : Viser i små glimt prov på teknikk og klasse, men det har – så langt – ikke kommet så veldig mye ut av det. Litt arrogant i spillestilen, uforutsigbar, men også irriterende slapp når han mister ballen, der han ofte bare stanser og gir opp i stedet for å prøve å vinne ballen tilbake. Det er så langt noe uforløst over Arno. Jeg sitter med en følelse av at han vil kunne bli en åpenbaring om han slår ut i full blomst. Men sitter også med en oppfatning av at Hughes ikke helt har funnet ut hvordan han skal benytte han på best mulig måte, og derfor har flyttet han en del rundt. Jeg føler derfor at Arno ikke helt har funnet sin rolle i laget ennå. Han kan bli veldig bra, men jeg sitter også med en litt uggen følelse av at han kanskje aldri kommer til å bli den spilleren for oss, som vi i små glimt får en anelse av at han kan være. Tankene går unektelig tilbake til Tuncay.... :?

Vel, vel….noen tanker fra meg om spillerne våre så langt denne sesongen. Jeg har ikke tatt med lånespillerne i denne sammenhengen, da de ikke har spilt for oss denne sesongen. ;)

Vi bør ha inn minst to – aller helst tre – spillere i januarvinduet, utenom Assaidi og Ireland. Spillere som kan komme inn og styrke førsteelleveren, ikke bare troppen. Vi bør hente inn to gode spisser, som i alle fall er bedre enn de vi har, en playmaker på midtbanen, og vi bør kanskje også få inn en høyrekant.

Skal vi få det til er vi også nødt til å selge. Problemet er vel at vi ikke får mye penger for noen av salgsobjektene, men vi sparer i alle fall litt på lønnsbudsjettet. Hvem bør vi selge ? :?

Fortrinnsvis Etherington, Jones, Wilko, Walters og Whelan, og kanskje også Crouch. Jeg er faktisk av den oppfatning at disse bør forlate skuta før utlånte Kightly, Jerome og Shotton. Det vil si at jeg heller vil beholde Kightly enn Ether/Walters, heller beholde Shotton enn Wilko og heller beholde Jerome enn Jones/Crouch. Ikke fordi jeg anser noen av de tre til å ha en stor fremtid i Stoke. Vi kan imidlertid ikke slippe for mange på èn gang, og jeg tror de kan gjøre en vel så god jobb som de andre jeg nevnte, og bør derfor beholdes i denne omgang. 8-)

Den jeg er mest usikker på er Crouch, fordi han har vært god senhøstes – langt bedre enn forrige sesong – og har vært vår beste spiss. For at han skal gå, forutsetter jeg derfor at vi henter inn et bedre alternativ og det er ikke Jerome jeg da tenker på. Sistnevnte må i så fall finne seg i å være back-up og neppe noe mer enn et tredje-fjerde valg. :ugeek:
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Re: Sesongen så langt

Innlegg -Tottal- » 03 Jan 2014, 11:09

En flott oppsummering, Torstein.

Er enig i det meste, men unntak av Crouch og muligens Etherington.
Hvis Crouch selges i januar, bør vi absolutt få inn minst to nye spisser med enda høyere kvalitet. Noe back-up i angrepet bør vi ha, i tilfelle suspensjoner
og skader. Walters bør ikke brukes på kant, og forsvarer vel kun benkplass som spiss. Jones bør også selges, men også her kun hvis vi får inn nye og bedre spillere.

Ethers er over the top, men har vel egentlig ikke fått muligheten til å vise seg så mye frem denne sesongen. Arnaut er veldig ustabil, og har IMO en ganske usikker fremtid i Stoke.....håper han blir mer jevn og viser hva han egentlig kan i tiden fremover.

I de få gangene Pennant har fått spilletid, har han blitt helt mot West Ham og syndebukk mot Everton. Usikkert om han bør fortsette for Stoke, men det er små marginer mellom store høyer og knall og fall. Det hadde i tilfelle vært positivt å fått inn nytt blod på høyresiden, hvis han selges.
Brukerens avatar
-Tottal-
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 03 Jan 2014, 11:59

-Tottal- skrev:En flott oppsummering, Torstein.

Er enig i det meste, men unntak av Crouch og muligens Etherington.
Hvis Crouch selges i januar, bør vi absolutt få inn minst to nye spisser med enda høyere kvalitet. Noe back-up i angrepet bør vi ha, i tilfelle suspensjoner
og skader. Walters bør ikke brukes på kant, og forsvarer vel kun benkplass som spiss. Jones bør også selges, men også her kun hvis vi får inn nye og bedre spillere.

Helt enig med deg i at en forutsetning for salg av både Crouch og Jones er at vi har erstattere i bakhånd som er bedre (og yngre) enn de to. Hvis ikke må de beholdes. ;)

Personlig skulle jeg veldig gjerne ha sett oss gå for Jordan Rhodes. Han scorer mål i bøtter og spann for et ellers ordinært Blackburn-lag, og ligger på annenplass på toppscorerlisten i Championship med 16 mål på 24 kamper. Scoret også mål i bøtter og spann for Huddersfield, og har vist at han tar nivået etter hvert som han kommer oppover i divisjonene. En av de mest spennende spissene i England, som samtidig kan være et realistisk transfer-mål for oss, selv om han nok ikke kommer til å bli noen billig mann. Han er da heller ikke mer enn 23 år og har fortsatt fremtiden foran seg.... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 03 Jan 2014, 12:09

Oi, oi, oi!
Dette var noe annet enn mentalt sløvende enstavelsesord fra (anti)-sosiale medier som Twitter og Facebook.
Et, eller rettere sagt, tre suverene innlegg, Torstein! :)

Er litt opptatt nå, men kommer tilbake senere. ;)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 03 Jan 2014, 13:49

Morten T. skrev:Oi, oi, oi!
Dette var noe annet enn mentalt sløvende enstavelsesord fra (anti)-sosiale medier som Twitter og Facebook.
Et, eller rettere sagt, tre suverene innlegg, Torstein! :)

Er litt opptatt nå, men kommer tilbake senere. ;)

Takk for det, Morten, og Godt Nytt År ! :)

Ser frem til å høre dine synspunkter, det kommer alltid gode og vel funderte innspill fra deg. :) Det er ikke alltid vi er enige, men det er jo bare forfriskende..... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 03 Jan 2014, 16:15

Okei, here we go...

Begovic: Her er jeg helt enig. Han har reddet Stoke mange ganger og er faktisk en keeper i verdensklasse. Vi må nesten tåle en og annen tabbe fra han( noe som skjer sjelden heldigvis ). Han er klubbens viktigste og beste spiller pr. dato.

Cameron: Også enig. Han har tatt store steg denne sesongen. Spiller med selvtillit og tør å utfordre. Er overraskende god på små flater. Jeg håper han legger bort uvanen med å skulle slå innleggene med utsiden av foten. Da lykkes han sjelden. Han kan fortsatt utvikle seg både defensivt og offensivt og det blir spennende å se om han gjør det.

Shawcross: Han er gjennomgående solid og jeg synes noen er altfor kjapt ute med tyn hvis han gjør feil. Sett over tid har han vært fantastisk, men svakhetene er fart og pasningsfot og det gjør at han ikke er en stopper i absolutt toppklasse. Han har også mistet litt av fandenivoldskheten på både defensive og offensive dødballer.

Huth: Stopperne ligger litt bredere denne sesongen og det gjør at også Huth avsløres på farta( som når han ble plassert som høyreback ). Han er en typisk duellspiller og passer best i et system hvor forsvaret holdes tight og han lider litt av at avstanden mellom de fire bak har blitt større. Er heller ikke like skarp på dødballer lenger, men etter mitt syn holder han fortsatt nivået med god margin.

Pieters: Han startet stødig og har vært flink til å komme fram på kanten. I det siste har han blitt litt mer rufsete og jeg skulle ønske han var med litt mer offensivt. God defensivt.

Walters: Han har jeg et ambivalent forhold til. Jeg vet at mange fotballtrenere foretrekker arbeidshester fremfor spillere som tar for mye risiko, men han burde jo ikke ha blitt brukt i hver eneste kamp og da kanskje spesielt de kampene hvor det er forventet at Stoke vil dominere. Jeg mener dog at han holder nivået, men han brukes feil og for mye. Han burde gått inn den såkalte "10er-rollen" de gangene han spiller.

N`Zonzi: God spiller og en av de få på Stoke som er kald og rolig med ballen i beina. Er på samme nivå som forrige sesong, etter mitt syn, og det nivået er godt nok. Avslutter for sjelden og mangler litt på det kreative framover, men likevel en av klubbens beste spillere.

Whelan: Er faktisk en av de som har best treffprosent på pasningene i laget, men jeg mener at en del av forklaringen ligger i at mange av pasningene slås upresset sidelengs eller bakover. Jeg mener dog at Whelan er undervurdert i det defensive arbeidet. Han dekker store flater og hindrer flere potensielt farlige angrep fra motstanderen. Har blitt en dårligere avslutter, men jeg mener at også han( så vidt ) holder nivået, men kanskje lider han litt under en spillestil som krever at midtbanespillerne må være mer kreative enn under Pulis?
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 03 Jan 2014, 17:04

Adam: Han glimter til av og til, men er fortsatt ikke stabilt god. Han blir alltid sliten etter en times spill og jeg setter store spørsmålstegn ved mannens fysiske form. I Skottland er det flere snackbarer som har noe såpass ekkelt og grisete som fritert Snickers på menyen og jeg lurer på om den godeste Charlie dytter i seg litt for mye av slike ting...
Han er veldig god og kreativ når han har dagen, men jeg vil at han skal avslutte oftere og komme i scoringsposisjon hyppiggere enn han gjør nå. Han har en følsom skudd- og pasningsfot. Jeg håper han blir mer stabil, for pr. dato er han litt for variabel.

Assaidi: Jeg liker jo godt vingspill og Assaidi er flink til å utfordre. Han tør også å gå innover i banen for å avslutte og det er en styrke. Han er også variabel og kan i lange perioder forsvinne helt ut av kampene, men med litt mer spilletid så er det håp om at han kan prestere stabilt på et høyere nivå. Et av Stoke sine viktigste angrepsvåpen når han har dagen.

Crouch: Har kommet seg litt igjen, men ikke helt tilbake til gamle høyder. Er Stoke Citys klart beste spiss, men blir ofte ensom på topp og har vanskelige arbeidsvilkår. Kan nok bli solgt i januar, men da bør klubben ha en erstatter klar. Crouch er jo ingen bakromsspiss og har selvfølgelig ikke blitt handlet inn med det for øye, men i et 4-5-1, 4-4-3 eller 4-4-1-1 system så fungerer han godt. Han kan også fungere godt i et 4-4-2 system hvis han f.eks. får en kjapp spiss ved sin side( type Jermaine Defoe ).

Sørensen: Holder fortsatt nivået( så vidt ), men virker tydelig ringrusten og er ikke like patent som før. Står nok ut kontraktstiden, men deretter er det slutt.

Butland: Virker god, men jeg har ikke sett så mye av han. Er jo ung og lovende, men har klubben råd til å satse på en ganske så uprøvd ungsau som sisteskanse i dagens situasjon? Jeg er usikker.

Wilson: Lagets potet og de er viktige. Han kan gå inn å gjøre en god jobb på de fleste plasser, men kan bli litt treig de gangene han spiller sentralt på midtbanen. Har vært meget god i midtforsvaret og har god spilleforståelse og en god pasningsfot. Jeg liker han som spiller og han er en viktig allrounder som bør være blant de 16.

Muniesa: Okei, men likevel er jeg skuffa. Han har gått Barcelona-skolen og jeg trodde det borga for mer kvalitet på pasninger, teknikk og spilleforståelse. Kanskje, men bare kanskje, er Premier League feil liga for ham?

Wilkinson: Han er for variabel og for svak offensiv. Har noen hårreisende inngripener defensivt også. Kan glimte til innimellom og fullstendig nøytralisere verdensklassespillere, men det skjer for sjelden. Han ligger an til å bli solgt eller lånt. Synd, for han er en "local lad", men stilen hans passer nok bedre i en annen klubb eller liga.

Pennant: Fintene hans har gått ut på dato og han har en tendens til å spille seg inn i trange situasjoner. Går sjelden innover i banen for å avslutte og bør etter mitt syn selges i januar. Pulis får jo skylda for det aller meste som har gått galt eller til og med går galt, men jeg mener han gjorde rett når han ikke valgte å forlenge med Jermaine og at Hughes tok feil som gjorde det.

Palacios: Han har hevet seg litt og virker mer fit og spiller med mer energi, men har en lei tendens til å miste ballen som fører til brudd i mot og farlige situasjoner for motstanderen. Jeg tviler på at han blir noe bedre enn han er nå og det betyr at klubben bør selge, ta det økonomiske tapet og gjøre plass på ti-på-topp-lista for tidenes flopper.

Etherington: Egentlig synes jeg at han aldri har vært veldig god, men kun god/okei. Han er dårlig teknisk og kommer alt for nær motstanderens backer når han skal forsøke å dra de av. Har et dødt høyrebein og det, sammen med mangelfull teknikk, gjør at han sjelden tør å gå innover i banen for å avslutte. Han var bra når han kunne dytte ballen foran seg, bruke farten og slå innlegg, men nå har han også mistet mye av farten og da er det ikke så mye igjen, dessverre. Tipper han selges nå eller til sommeren.

Ireland: Et friskt pust. Kreativ og flink til å finne medspillere med offensive pasninger. Litt svak i det defensive arbeidet, men det visste vi fra før. Jeg håper han fortsetter den gode utviklingen for da har Stoke fått en meget god forsterkning. Også han kan luke bort noen feilvalg og farlige pasninger, men jeg synes pila peker riktig vei og han er faktisk en ganske god og klinisk avslutter også.

Jones: Han har potensial, men som i alle andre klubber han har vært i så får han det ikke ut ofte nok. Har et høyt toppnivå, men det vises for sjelden. Han lider nok også han litt av måten Stoke spiller på og hans største force er jo å komme i fart inn i feltet og bruke sin voldsomme fysikk til å heade( eller snuble :mrgreen: ) ballen på mål, men gjennomgående er han giddalaus, bommer for ofte på clear-cut sjanser og gjør mange rare valg. Bør selges i januar.

Arnautovic: Han har skuffa meg, ja kanskje mest av alle på laget. Jeg hadde nemlig ganske store forhåpninger til at en slik type "fotball-freelancer" skulle herje og gjøre laget mer uforutsigbart. Har samme breiale holdning som Zlatan, men der Zlatan faktisk har god grunn til å slå seg på brystet, der blir det bare staffasje med Arnautovic. Har mye fotball i seg, men mislykkes altfor ofte med det han prøver på. Jeg sitter likevel med en følelse av at det plutselig kan løsne for han, men jeg blir ikke overraska hvis det ikke skjer heller.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Neste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest