Selv har jeg gjort meg noen tanker om hvordan jeg synest de enkelte spillerne har prestert (eller ikke prestert) den første halvdelen av sesongen. Oppsummeringen er selvsagt sterkt subjektiv og det er sikkert en del som vil være sterkt uenig i mine vurderinger, men det gir jo grunnlag for diskusjon, og det er vel noe av vitsen med et forum ?

Her er i alle fall første halvdel, slik jeg har sett den, basert på at jeg har sett samtlige kamper i sin helhet, med unntak av 3-4 stk.

Asmir Begovic : Utvilsomt vår beste og viktigste spiller denne sesongen. Har vært stabilt veldig god over lang tid, og gjør veldig sjelden feil. Sikker i feltet og veldig god mann mot mann. Har utviklet seg til å bli en klassekeeper, en av de beste i Premier League, trolig den aller beste. En matchvinner for oss i mange kamper. Om han har ett forbedringspunkt (og det har vi vel alle?), så er det kanskje skudd fra distanse. Det smetter av og til inn noen slike, som man kanskje tenker at en så god keeper som Bego kan ta, selv om de er langt fra å havne i kategorien «tabber».
Geoff Cameron: Amerikaneren er etter mitt syn den spilleren som har hatt mest fremgang siden i fjor, og har kanskje vært vår beste utespiller denne sesongen. Han er veldig flink til å komme på overlapp og skape overtall på kant, og er derfor blitt et viktig angrepsvåpen. Har litt å gå på når det gjelder innleggskvaliteten, men den dagen de sitter kan det bli ordentlig moro. God teknikk med ball på små flater, og bra defensivt selv om han er bedre fremover enn bakover. Har derfor stilt meg spørsmålet om han heller burde ha vært brukt på høyrekant på midten, enn som høyre back.
Ryan Shawcross: Vår kaptein fremstår fremdeles meget solid, men jeg synest kanskje ikke han har vært like markant denne sesongen som før, og svinger også en del i prestasjonene fra veldig bra til det mer ordinære. God duellspiller og sterk i lufta, men har en uvane med overdreven armbruk som koster/kan koste/burde koste oss. Ikke like god når ballen går fort på bakken og har en tendens til av og til å komme litt på etterskudd når det skjer. Likevel vår beste midtstopper og en meget viktig spiller for oss.
Robert Huth: Litt det samme som med Shawcross. Fremdeles en meget solid stopper, men har mye de samme styrker og svakheter som vår kaptein. Kanskje spillestilen under Pulis passet Huth bedre enn den spillestilen Hughes legger opp til ? Er heller ikke lenger det farlige våpenet på offensive dødballer som han var for noen sesonger siden, og det er nå langt mellom scoringene fra tyskeren. Likevel en viktig spiller, som går foran som et strålende eksempel når det gjelder å gi alt og blø for drakta. Likevel ikke et så opplagt valg som midtstopper som for noen sesonger siden, særlig siden stopperparet Shawcross/Wilson har fungert bra i Huths skadefravær, mens Shawcross/Huth innimellom har vært uvant rufsete denne høsten.
Eric Pieters: En klar forsterkning på venstre-backen denne sesongen. Hadde vel kanskje likevel ventet enda mer av nederlenderen, med tanke på at han er landslagsback for et såpass sterkt landslag som Nederland. God offensivt, og sterk fysikk, men blir av og til litt overspilt mot kjappe vinger. Aner at han kanskje har enda mer inne, han hadde tross alt vært gjennom et langt skadeavbrekk før han kom til Stoke. Likevel et opplagt førstevalg på venstrebacken.