Morten T. skrev:Det var et sjeldent, men likefullt modig, synspunkt midt oppe i all konsensusen som har rådet en stund.
Jeg har også lurt på hvorfor en del ser ut til å være så opptatt av det "estetiske". For hva er egentlig "vakker" fotball og hvem definerer i så tilfelle kriteriene?
Jeg har gode venner som har spilt fotball på et anstendig nivå og som også har bra trenerutdannelser. Når noen av disse snakker med henrykkelse i stemmen om Barcelona så dreier det seg ikke om det endeløse kortpasningsspillet. Det dreier seg om måten de forsvarer seg på og gjenvinner ballen på. Flere ser også på et sterkt og godt organisert forsvar som det aller viktigste i fotball. Det er underholdning for noen av disse gutta. For andre igjen betyr "vakker" fotball noe annet. Det som slår meg er at det egentlig ikke er noe fasitsvar på dette, selv om det ser ut til å være en gjengs oppfatning om hva "vakker fotball" innebærer.
Resultatmessig har Pulis god grunn til å være fornøyd med innsatsen i Stoke, men mitt tips er at han måtte forlate jobben fordi ropene fra supporterne(!) om mer "underholdene" fotball ble for kraftige selv for hans gode venn Coates...
Eg vil heller se Stoke spille en drittkamp og vinne 1-0 enn og se de spille strålende flott fotball og tape 3-2. Vi er alle forskjellige, men dessverre tror eg mange er blitt blendet av denne barcelona fotballen (som eg faktisk synest er kjedelig og se på). Fire, fem flotte angrep i løpet av en kamp, resten består av å trille ballen sidelengs eller i støtte. Gjesp.
For meg er det resultatet som teller - og eg er revnende likegyldig til hva som skjer på banen bare laget mitt hjerte banker for tar de tre poengene de kan. Mange vil sikkert oppfatte det som merkelig, men eg hadde heller sett Stoke - Norwich (1-0) i reprise enn United kampen forrige runde som endte 5-5.
Selv spiller eg fotball (3 div, 4 div, 5 div). Med en kropp som strekker seg 197 cm over bakken og med nesten 90 kg (i en alder av 22) elsker eg fotballkampene der mitt lag skal legge seg bakpå å spille for et uavgjortresultat. Stillingskrig, dødballer, albuer, harde taklinger og holding er de faktorene eg verdsetter ved en fotballkamp. De gangene eg må duellere i midtforsvaret med kjemper som er like store som meg selv gir meg en deilig følelse. På en annen side hater eg og møte små kvikke spillere. Kanskje er det derfor eg liker denne type fotball. Tre røde og seks gule kort på de 11 kampene eg fikk spille i løpet av forrige sesong er sikkert nok for at dere kan danne dere et bilde av meg som fotballspiller.
Uansett så er eg enig i at vakker fotball kan oppleves forskjellig fra individ til individ. TP er en mann eg virkelig kommer til å savne, og eg håper for alt i verden at det ikke blir ansatt en manager i Stoke som skal begynne og spille fotball.
I mine øyne spiller Stoke den vakreste fotballen som kan spilles, og at andre er helt uenige med meg respekterer eg, men eg synest det er synd at det er fansens rop om en mer underholdende fotball som er grunnen til at TP ikke lenger er manager for Stoke.