Morten T. skrev:Torstein Norevik skrev:Nope

Selv en god avslutning nå fjerner ikke inntrykket av denne sesongen som relativt mislykket.
Hypotese igjen

:
HVIS de dårlige resultatene hadde kommet litt dann og vann og spredd seg utover sesongen, istedenfor som etter nyttår i en stor bolk, hadde da mange oppfattet sesongen annerledes?
Sluttresultat og plassering ville vært nøyaktig det samme etter 38 serierunder i mitt tenkte eksempel, men veien dit hadde vært forskjellig.
For å svare litt selv: Jeg tror en rekke med f.eks. 10 strake tap betyr mer for det synet en god del danner seg på gjennomføringen av sesongen enn hvis disse tapene hadde blitt spredd utover f. eks. 38 kamper. Og jeg tror også at 10 strake tap i begynnelsen av sesongen ville vært lettere å svelge hvis laget gjør det bedre de siste 28 kampene.
Enkel psykologi.

Det kan nok kanskje være riktig at det ligger noe psykologisk i en slik tapsrekke, og at inntrykket blir mer negativt når tapene kommer på rekke og rad enn om de fordeles utover sesongen

. Men man kan også snu litt på flisa og si at det var en lykke at vi sanket såpass mange poeng før nyttår at vi hadde en del å gå på når tapene begynte å komme. Hadde vi ikke hatt denne solide bufferen hadde vi gått rett ned !
Og jeg våger en påstand : Hadde denne tapsrekken kommet rett fra sesongstart - med 5-6 poeng på de første 14 kampene - da tror jeg at heller ikke Coates lenger kunne ha forsvart Pulis, og jeg tror Pulis hadde vært ferdig i manager-stolen på Britannia.
Og jeg minner om at vi fortsatt bare står med 40 poeng. Om vi vinner alle de tre neste (noe vi neppe gjør), så er vi marginalt bedre poengmessig enn tidligere års prestasjoner. Trolig ender vi - i beste fall - opp med 44-45 poeng, det svakeste vi har hatt siden opprykket.
Det etterlater et inntrykk av at vi i beste fall står på stedet hvil, men sannsynligvis har tatt et skritt eller to tilbake.
Vi har brukt hvert eneste av de siste overgangsvinduene til - i alle fall på papiret - å styrke stallen. Ser man på spillerstalen vi har i dag virker denne unektelig sterkere enn spillerstallen vi hadde for et par år siden. Likevel står vi - tilsynelatende - på stedet hvil når det kommer til resultater.
Og det er nettopp dette mange av oss - som i dag har mista litt trua på Pulis - er kritiske til. At han ikke lenger får det beste ut av mannskapet han har til rådighet, og at dette skyldes feil laguttak, feil taktiske valg og at spillere spilles ute av posisjon.
Pulis har - med sin tilnærming - brakt oss så langt han kan. Og han kommer ikke til å endre seg. Det betyr at det er modent for et skifte.
Men, at det vil skje er vel kanskje mer enn tvilsomt.

Selv om jeg registrerer at Coates ikke går ut med noen uforbeholden støtte til Pulis nå, erklærer sesongen som "flat" og viser til evalueringsmøtet som skal gjennomføres etter sesongslutt.....