Det ser ut som at klubben vil utvikle speidervirksomheten utenfor øyriket, og at disse endringene er et ledd i dette arbeidet.
Når det gjelder Rudges rolle, så er jeg usikker på hvor stor innflytelse han egentlig har hatt når det gjelder det sportslige, og i hvor stor grad hans avgang vil være et tap for klubben. Men det at det nå skal satses mer på speiding utenlands synest jeg er bra. Stoke har tradisjonelt vært lite villige til å gå utenlands når det gjelder nye spillere, og dette skyldes nok blant annet manglende kjennskap til det utenlandske markedet/lite utviklet speidernett. Man tok sjansen på å kjøpe Arismendi - så vidt jeg husker på anbefaling fra Dave Kemp som vel på den tid befant seg i USA - men det viste seg jo som en lite vellykket investering, og klok av skade har man vel vært heller forsiktige med flere utenlandskjøp etter dette.

Samtidig har det vist seg at klubber som har hatt god kjennskap til det utenlandske markedet - og som har satset på utenlandske spillere - har gjort det bra, og fått kvalitetsspillere til ofte en langt lavere pris enn det tilfellet ville ha vært for tilsvarende britiske spillere. Newcastle er vel et godt eksempel i så måte, ved å hente inn kvalitetsspillere som Demba Ba, Cisse, Cabaye og Tiote, for å nevne noen.
Mannen som nå skal ha hovedansvaret for speidingen, Mark Cartwright, har i mange år operert som agent, så man skulle tro at han har et bra kontaktnett i forhold til hva som rører seg ute i markedet, selv om den bransjen nok sliter med et heller frynset rykte, hva seriøsitet angår.
Men det er forskjell på agenter også, og jeg har vel den tro at både Coates og Pulis er såpass "down to earth" at de ikke ville ha ansatt Cartwright om de ikke anså han som seriøs og dyktig ?

At vi skal satse mer på speidernettet kan - etter mitt syn - umulig være noen ulempe. Jeg tror at det å hente inn unge ukjente - men lovende - spillere er veien å gå for en klubb som Stoke.
Så dette hilser jeg velkommen....

http://www.thisisstaffordshire.co.uk/St ... story.html