Endringer i "Backroom Staff"

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Endringer i "Backroom Staff"

Innlegg Torstein Norevik » 19 Des 2012, 17:14

Lokalavisen i Stoke melder at Director of Football, John Rudge, slutter i stillingen sin. Rudge er 68 år nå, så det er vel kanskje ikke noen bombe at han nå velger å trekke seg tilbake, ettersom det også ser ut til å være store omveltninger på gang i klubbens øvrige "Backroom Staff".

Det ser ut som at klubben vil utvikle speidervirksomheten utenfor øyriket, og at disse endringene er et ledd i dette arbeidet.

Når det gjelder Rudges rolle, så er jeg usikker på hvor stor innflytelse han egentlig har hatt når det gjelder det sportslige, og i hvor stor grad hans avgang vil være et tap for klubben. Men det at det nå skal satses mer på speiding utenlands synest jeg er bra. Stoke har tradisjonelt vært lite villige til å gå utenlands når det gjelder nye spillere, og dette skyldes nok blant annet manglende kjennskap til det utenlandske markedet/lite utviklet speidernett. Man tok sjansen på å kjøpe Arismendi - så vidt jeg husker på anbefaling fra Dave Kemp som vel på den tid befant seg i USA - men det viste seg jo som en lite vellykket investering, og klok av skade har man vel vært heller forsiktige med flere utenlandskjøp etter dette. :?

Samtidig har det vist seg at klubber som har hatt god kjennskap til det utenlandske markedet - og som har satset på utenlandske spillere - har gjort det bra, og fått kvalitetsspillere til ofte en langt lavere pris enn det tilfellet ville ha vært for tilsvarende britiske spillere. Newcastle er vel et godt eksempel i så måte, ved å hente inn kvalitetsspillere som Demba Ba, Cisse, Cabaye og Tiote, for å nevne noen.

Mannen som nå skal ha hovedansvaret for speidingen, Mark Cartwright, har i mange år operert som agent, så man skulle tro at han har et bra kontaktnett i forhold til hva som rører seg ute i markedet, selv om den bransjen nok sliter med et heller frynset rykte, hva seriøsitet angår.

Men det er forskjell på agenter også, og jeg har vel den tro at både Coates og Pulis er såpass "down to earth" at de ikke ville ha ansatt Cartwright om de ikke anså han som seriøs og dyktig ? 8-)

At vi skal satse mer på speidernettet kan - etter mitt syn - umulig være noen ulempe. Jeg tror at det å hente inn unge ukjente - men lovende - spillere er veien å gå for en klubb som Stoke.

Så dette hilser jeg velkommen.... 8-)

http://www.thisisstaffordshire.co.uk/St ... story.html
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Re: Endringer i "Backroom Staff"

Innlegg Morten T. » 19 Des 2012, 18:42

Enig Torstein! :P
Å utvikle apparatet som speider etter nye spillere og bedriver kartlegging er utrolig viktig i dagens fotball. Dessuten er jo engelske/britiske spillere vanvittig overprisede i forhold til kvalitet og det bør da være mulig å finne noe billigere og like bra i land som f.eks. Frankrike, Nederland, Belgia, Italia, Tyrkia, Russland, Spania og Tyskland? Sør-Amerika, Afrika og til dels Asia har jo også veldig mye talent og gode spillere. Skal man få tak i dem så må man nesten være proaktiv og ikke sitte på gjerdet.

Den offisielle grunnen til at Pulis fikk fyken av islendingene var jo nettopp at de mente han var for svak i forhold til å sondere terrenget utenlands og hente spillere derifra. Fortsatt er det jo slik at Pulis foretrekker britiske/irske spillere eller spillere med erfaring fra PL når han handler. Kanskje kan denne omveltningen i kulissene bety en forandring på den fronten også?

Ellers må jo John Rudge takkes. Jeg husker hvor hatet( som seg hør og bør ) han var på 90-tallet da han ledet Port Vale, men han har gjort en flott jobb for Stoke City F.C. og bør ha sin del av æren for de siste årene med framgang.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 20 Des 2012, 01:39

Med større og større satsning på akedemi og fasiliteter er vel dette en naturlig utvikling. Vi har gjennom de siste årene ekstremt få spillere som har kommet opp fra eget akademi - færre enn de fleste andre PL lag - tror jeg. Vi ser jo stadig vekk at unge, lovende spillere kommer opp på A-laget - men ikke i Stoke. Det å speide bedre utenlands er vel derfor en naturlig utvikling, selv om jeg ikke håper at det går utover det som gjøres på balløya! Personlig synes jeg det er fint at vi har en overvekt av britiske spillere, og mitt ønske for fremtiden er at alle lag skal ha overvekt av nasjonale spillere på banen til en hver tid.
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 20 Des 2012, 16:50

Av en eller annen grunn så har naboklubben Crewe Alexandra greid å skape et fantastisk akademi som har utviklet toppspillere på rekke og rad i flere år( minner meg litt om Skeid: Veldig dårlig sportslig, men veldig bra på talentutvikling ). Stoke har kanskje noe å lære av Dario Gradi & co. sitt mangeårige solide arbeid i togknutepunkt-byen?

Ellers så sørger vel det gjeldene regelverket nå for at en viss prosentandel av spillerne skal være britiske eller "Home Grown"? Det betyr at en spiller fra f.eks. Ghana, Norge, Sveits eller Canada kan gå på kvoten til britiske spillere HVIS disse har vært i klubben( eller landet ) fra ung alder av. Derfor blir scoutingen etter talentfulle spillere i ung alder sannsynligvis bare viktigere og viktigere i tiden som kommer. I tillegg kommer vel også det liberale regelverket til EU som gjør det mulig for de som er bosatt i det området å søke arbeid hvor som helst innenfor unionens grenser.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 03 Mai 2013, 14:17

Sjefs-speider Lindsay Parson's jobb skal visstnok henge i en tråd, etter noen kontroversielle uttalelser tidligere i vår..... :?

http://www.thisisstaffordshire.co.uk/St ... z2SDJt1uYu
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg -Tottal- » 03 Mai 2013, 22:31

Mye av problemet med Stoke City og kjøp er vel det at 80% er middels og til tider altfor dårlige spillere. Hvor mange har egentlig ikke bare blitt stallfyll og trolig blitt en ekstremt unødvendig utgiftspost ?
Pulis har har som de aller fleste managere gjort både gode og dårlige kjøp, men at det er så mange spillere som ikke klarer å heve seg på et godt PL nivå, er rett og slett for dårlig arbeid.
IMO er det mye bedre med 'en kvalitetsspiller, fremfor f.eks tre med veldig varierende og for ofte dårlige prestasjoner, og som etterhvert ikke engang får plass eller har en mulighet til å komme på benken.
Brukerens avatar
-Tottal-
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 04 Mai 2013, 10:19

Torstein Norevik skrev:Sjefs-speider Lindsay Parson's jobb skal visstnok henge i en tråd, etter noen kontroversielle uttalelser tidligere i vår..... :?

http://www.thisisstaffordshire.co.uk/St ... z2SDJt1uYu

Er ikke det like greit at han slutter da? Han har et medansvar for å ha speida på noen av de spillerne Stoke har i sin tropp pr. dato og han har et medansvar for at klubben ikke har tatt steg videre gjennom å ikke greie å overbevise klubben om å hente inn de rette spillerne, eller ?

Pulis og han har jo jobba sammen i mange år og Pulis har uttalt mange ganger i årenes løp at han ikke liker "yes-men"( et syn jeg deler 100% :mrgreen: ), så det virker snodig hvis det er noe hold i dette.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest