Morten T. skrev:Torstein Norevik skrev:Som flere her på forumet har påpekt, har vi ikke denne sesongen hatt den samme guts'en, intensiteten og "never say die" holdningen som tidligere gjorde at "alle hatet å møte Stoke".
Og som også flere her inne har påpekt, er det meget sannsynlig at dette også har vært en sterkt medvirkende årsak til de elendige resultatene dette året.
Tidligere manager - Lou Macari - er i alle fall krystallklar på at innsatsen, intensiteten i spillet og viljen til "å gå rett i strupen" på motstanderen vil være helt avgjørende for å unngå at sesongen skal ende i katastrofe.....
http://www.thisisstaffordshire.co.uk/Lo ... z2QWMrBeZE
Et godt innlegg!
Jeg mener at det blir altfor unyansert å laste all elendigheta over på en person og at det er flere faktorer som spiller inn som årsak til det hele. Alle som har sysla med fotball, eller med lagidrett som sådan, vet at treneren bare er ett av mange tannhjul( riktignok litt større enn en del andre ) i et maskineri som vi i denne sammenhengen kan kalle for "klubb".
Nils Arne Eggen går vel for å være en av de bedre trenerne Norge har sett og hadde meget stor suksess. Han var jo klar på at vaskedamene og materialforvalteren også skulle få lønnspålegg når det gikk bra. Han forsto med andre ord betydningen av at det er flere komponenter og faktorer i en fotballklubb som avgjør om resultatene blir gode eller dårlige.
Pulis har selvfølgelig MEDANSVAR for de dårlige resultatene, men når ABSOLUTT ALL skyld legges på han så blir det feil, etter mitt syn.
Det er flere som må ta ansvar i den situasjonen klubben er i nå, og det flere som må ta på seg skyld.
Allikevel er det "normalt" for supportere å gi all skyld til treneren ved en dårlig periode. Jeg leste litt om det her om dagen og fanget opp noe annet interessant i den forbindelse:
Statistisk sett redder en keeper flest straffer hvis han blir stående på strek fordi de fleste straffer settes midt i mål. Allikevel slenger keeperen seg til en av sidene fordi de frykter å bli sett på som tiltaksløse og giddalause av SUPPORTERNE( og av en del trenere og andre tilknyttet klubben ), selv om keeperne vet at det hadde vært statistisk sett større mulighet for å redde ballen bare ved å bli stående. Dermed legger supporterne ett press på keeperen som gjør at denne foretar irrasjonelle valg.
Man kan altså konkludere med at mye av det supporterne kommer med er voldsomt styrt av følelser( og det er helt okei ), men vil du ha et mer nyansert bilde av det hele så tror jeg du må oppsøke flere kilder enn sosiale medier på internett og puben på hjørnet, og det tror jeg de som foretar beslutninger gjør. Lik det eller ikke, men verden er faktisk ganske så kompleks...

Jeg er blant de som lenge hadde et litt ambivalent forhold til Pulis, men som etter hvert har blitt veldig kritisk til mannen.
Når det er sagt, så er heller ikke jeg uenig i at ansvaret også ligger på spillerne, ettersom det til syvende og sist er de som har muligheter til å skape resultater ute på banen. Akkurat det er klin umulig for Pulis, som tross alt ikke får lov å bevege seg utenfor de få tildelte kvadratmeterne han har til disposisjon ute på sidelinja...

Og jeg er helt enig både med deg Morten, Lou Macari og andre at vi ikke har sette den samme guts'en og "fighting spirit"'en hos spillerne denne sesongen som vi har sett tidligere år. Og det er helt sikkert riktig at det er en medvirkende årsak til den skrale poengfangsten og det svake spillet som har vært vist gjennom betydelige deler av sesongen.
Når jeg likevel etter hvert har mista trua på Pulis og gir han mye av skylda for elendigheten - og derfor ønsker han vekk etter sesongslutt - så er det fordi jeg mener at han har et overordnet ansvar for at laget ikke presterer. Med det mener jeg:
Han har fått i størrelsesorden 100m pund til disposisjon de siste 5 årene til å bygge opp et slagkraftig lag som presterer, etter sitt eget hode og i lys av sine egne idèer og i pakt med sin egen fotballfilosofi. Når han etter å ha brukt de 100m pund sitter igjen med et lag som fortsatt ikke presterer - og faktisk presterer dårligere enn noen gang - har han i mitt hode mislykkes, uavhengig av hva årsaken er til at laget ikke presterer
Hvis det da er spillerne som ikke presterer har han per definisjon brukt pengene på feil spillere, og har kastet bort mye penger.
Og det er liten tvil om at vi har en rekke spillere som ikke har prestert i forhold til forventningene på forhånd. Men hva skyldes det ?
Noe som har slått meg mer og mer - og som jeg ser også andre har vært inne på - er om vi gjør en altfor dårlig jobb på "research" før nye spillere kjøpes inn ? Dette begrunner jeg med den etter hvert lange listen med spillere - ofte dyrkjøpte - som "flopper" i Stoke. De får prøve seg i noen få kamper, men ryker ut og kommer aldri inn igjen i varmen. I noen tilfeller sies det at de ikke passer inn i vårt spillesystem. Men burde man ikke forutsett dette før vi hentet inn den aktuelle spilleren ? Med skikkelig "research" bør det - for en manager i PL og hans "staff" - være mulig å forutse om en spiller vil passe inn i vårt spillesystem eller ikke.
En annen sak er at jeg tror TP gjør en kardinalfeil ved hver eneste gang å vente til "fem på tolv" med å hente inn spillere, i et håp om å skvise prisen til det ytterste. For det første medfører det at de mest attraktive spillerne trolig for lengst er hentet inn av andre klubber. Det gjelder å være "om seg" hvis det er mange om beinet....
For det andre vil det bli lettere å ty til "panikkjøp" dersom tiden er i ferd med å renne ut, og man ikke har fått skaffet seg de forsterkningene man i utgangspunktet hadde håpet på. Og vil det ikke da også fort kunne bli slik at man handler inn den stopperen man egentlig ikke hadde bruk for - men som viste seg å være ledig der og da og som er en litt for bra spiller til ikke å nytte sjansen til å kjøpe han - selv om vi egentlig hadde mer bruk for en ving ?
En annen sak er det at det er TP som bestemmer hvilke spillere som skal spille. Det er greitt å si at spillere ikke presterer - og derfor har et betydelig ansvar - men noe av det Pulis er blitt mest kritisert for er jo nettopp at disse som ikke presterer får ny tillit, kamp ut og kamp inn, mens at andre og bedre alternativer blir sittende på benken til det gror mose på de.
Og han spiller til stadighet spillere ute av posisjon. Man kan kanskje hevde at profesjonelle fotballspillere - som tjener flere titusener pund i uka - bør kunne beherske å spille på flere plasser. Men verden er nå en gang slik at de fleste har en favorittposisjon eller rolle hvor de er best. Når TP da velger å bruke disse i andre posisjoner eller roller - som de ikke behersker så bra - får han ikke maks ut av denne spilleren, noe som i sum vil svekke laget.
Og han har åpenbare taktiske begrensninger. Hvor mange ganger har vi ikke opplevd at han gjør skifter - for å forsøke å ri på en ledelse - for så å oppleve at vi blir presset tilbake og til slutt må kapitulere ?
Ja, det er spillerne som er ute på banen som til syvende og sist må prestere for at vi skal få resultater. Men Tony Pulis - som manager - har en vesentlig rolle i å komponere lag, taktikk og gjøre bytter som gjør at han får maksimalt ut av den troppen han har til disposisjon.
Det er dette jeg - og mange med meg - mener at Pulis ikke lenger greier. Selv om vi har spillere som etter manges syn ikke holder PL-nivå, så har vi likevel en tropp som burde være kapabel til å kunne kjempe midt på tabellen uten så altfor store problemer.
Faktum er at vi har et lag som underpresterer kraftig, og manageren virker ikke å ha den fjerneste idè om hvordan han skal kunne snu trenden, men bidrar tvert i mot selv i betydelig grad til at laget underpresterer.
Da er han ikke lenger rette mann for klubben, og det er grunnen til at jeg mener han må gå etter sesongslutt.