Interessant problemstilling, Morten. Og ikke nødvendigvis enkel.
Å sette sammen et lag handler jo ikke bare om å putte innpå de spillerne som er best individuelt, men derimot de spillerne som utfyller hverandre best slik at kollektivet blir sterkest mulig. Og det er ikke nødvendigvis de 11 beste spillerne individuelt.
Men mine 11 + benk ville nok ha blitt disse, fra høyre mot venstre i en 4-4-2 formasjon:
Begovic
Cameron – Huth – Shawcross – Wilson
Kightly – N’Zonzi – Adam – Etherington
Jones – Jerome
Benken: Sørensen – Shotton – Palacios – Whelan – Shea – Owen – Crouch
Så en litt nærmere begrunnelse for mine valg:
I forsvaret synest jeg alle unntatt Cameron sier seg selv, med unntak om man ville ha brukt Wilson på sentral midtbane. Slik situasjonen er nå, vil jeg likevel ha Wilson på venstre-back, først og fremst fordi vi ikke har noe bedre alternativ på den plassen, og han er bra samkjørt med de andre i forsvarsfireren, selv om det ikke er så lenge siden han kom tilbake fra skade.
Når det gjelder Cameron begynte han sesongen bra, men han har virket litt ute av form i det siste. Når jeg likevel velger han på høyre-back er det fordi jeg synest ikke vi har noe bedre alternativ på den plassen. Dessuten er Cameron flink til å være med på overlapp, i den grad man i det hele tatt kan si at noen av våre backer er flinke til det….
Wilkinson blir for mye «cowboy», voldsom tæl og innsats – og det er jo strålende – men han blir litt begrenset, og man sitter ofte med hjertet i halsen når han setter inn tacklingene i nærheten av vår sekstenmeter. Koster oss en del farlige frispark i mot, og kan fort bli litt overspilt (i betydningen utspilt). Kan gjøre gode kamper innimellom, men er som oftest ikke all verden. En av de Stoke-spillerne som – etter mitt syn – ikke holder Premier League-nivå.
Shotton har heller ikke vist all verden. Også han gjøre gode kamper innimellom, men han gjør for mange feil og gir ofte fra seg ballen i farlige posisjoner som gir rom for kontringer i mot. Er heller ikke han av Premier League-format, og kan vel heller ikke lenger kalles ung og lovende….???....
Dessuten har den fireren jeg oppstiller fungert kanonbra tidligere – med veldig mange clean sheets i høst – og er etter mitt syn den potensielt beste back-fireren vi har. Finner de tilbake til gamle takter vil det igjen bli vanskelig å score på oss.
På midtbanen vil jeg definitivt kjøre med to utpregede vinger, og mine valg er Kightly og Etherington. Vi var gode da vi hadde to velfungerende vinger i Pennant og Etherington, som stadig kom rundt på kantene og la gode innlegg. Jeg tror faktisk at en viktig grunn til at vi sliter så veldig offensivt nå er mangel på vingspill. Både fordi Pulis ofte kjører helt uten utpregede vinger, eller i så fall bare med èn. Dessuten har ikke de vingene som har prøvd seg vært i nærheten av å vise de taktene som Pennant/Etherington gjorde for et par år siden.
Jeg tror likevel at det er viktig å spille med to vinger, fordi vårt angrepsspill ellers blir altfor stereotypt, i form av gjentagende pumping av høye baller frem mot spissen. Akkurat det er noe sterke britiske stoppere tradisjonelt takler aller best, og det skapes få sjanser på denne måten.
Når det gjelder aktuelle vinger, så er jo Pennant ute i kulden og er vel overhodet ikke aktuell, ettersom han ikke en gang er med i 25-mannstroppen.
Kightly begynte bra, men har falt kraftig av. Det tror jeg veldig mye skyldes at han mistet tillit hos Pulis, ikke fikk spille så ofte, og derav også mistet selvtilliten. Om han får en rekke kamper inn, tror jeg likevel han kan bli viktig. Han er vel også en av våre raskeste spillere (uten at det kanskje sier så mye….)

, men han har også vist tendenser til i alle fall å ha et snev av målfarlighet (i Stoke-målestokk). Dessuten er han en utpreget ving-type, som var veldig god i Wolves, og jeg kan ikke se hvilke spillere vi har som vil bekle den rollen bedre.
Etherington er ikke så god som han var for noen sesonger siden. Likevel er han nok vårt beste alternativ på venstre kant. Som Kightly er han utpreget ving, og kan slå gode innlegg og dødballer. Problemet de siste par sesongene (utenom skader) er at han også ser ut til å ha mistet mye selvtillit – og fart – underveis, noe som gjør at han ikke tør å utfordre backene så mye som han gjorde før, men i stedet stopper opp og slår pasning tilbake. Men jeg synest han har vært bedre i det siste (før han ble skadet) enn han har vært på en stund, og i et system med to vinger er han – per i dag – vårt beste alternativ på venstre kant.
Shea er omtalt som et stort talent, men er nok ennå litt uferdig. De gangene han har fått prøve seg har han virket litt utilpass, og har vel slitt med å finne rollen sin. Han var vel også litt rusten etter et langt skadeavbrekk før han kom til Stoke. Men har vist i glimt at han har både teknikk og fart, og jeg tror at han på litt sikt vil kunne bli bra. Nå – snart tre måneder etter at han kom til klubben – har han vel trolig både lært sine medspillere bedre å kjenne, og blitt mer familiær med måten vi spiller på. Så kanskje han kunne ha vært en joker på benken når Etherington begynner å bli sliten mot slutten av kampene ?
Sentralt på midten ville jeg hatt N’Zonzi – som anker litt foran stopperne – og Adam litt foran der igjen. N’Zonzi var strålende i høst, ikke så god dette året, men likevel vår bestemann på sentral midtbane så langt i sesongen.
Er enig i at Adam trenger en litt fri rolle, men litt usikker på om han bør ligge så langt fremme som like bak spissen. Jeg ser for meg Adam som en ballfordeler, som kan slå de forløsende stikkpasningene i bakrom, enten vinklet på ving til Kightly/Etherington eller sentralt i bakrom til Jerome. Er kanskje redd at Adam ikke vil komme like bra til sin rett om han blir liggende for langt fremme. Da blir han fort feilvendt, og han kan fort bli ventende på at spillere skal komme etter, og det tror jeg er en mindre effektivt utnyttelse av Adam. Jeg tenker at Adam er best rettvendt, som en playmaker sentralt på midten, og derfor ikke for langt fremme, jamfør oppbyggingen til Kightlys mål mot Villa, hvor han sendte den forløsende pasningen til Walters på venstrekant.
Når det gjelder spissene er vel faktum at ingen av disse har vist godt spill over tid. Crouch har vært elendig siste halvåret, Owen uprøvd men svak de få gangene han har fått prøve seg. Jerome har vært klart best når han har kommet inn som innbytter og Jones har vært vekslende veldig god (før jul) men ikke så god de gangene han har fått sjansen i vår.
Jeg holder likevel en knapp på kombinasjonen Jones/Jerome, med Jerome lengst fremme. Den kombinasjonen har fungert bra tidligere, og de ser ut til å utfylle hverandre godt. Jones var veldig god da han fikk sjansen over tid sist gang, før han uforståelig nok ble satt ut etter å ha spilt veldig bra og scoret mål i flere kamper. Crouch har vært meget svak i lang tid, og jeg tror alderen er i ferd med å innhente langemann, og at han er godt «over the top».
Etter mitt syn bør altså Jerome være den mest fremskutte av de to. Han er den eneste som har fart til å kunne true bakrom, og bør ligge å vake på offside-grensen. Da vil han også kunne stå parat for tidligere nevnte «stikkere» fra Adam, men også flikker/hodestusser fra Jones.
Owen har vært en strålende spiller, men er også han «over the top», og han har som sagt vært svak de gangene har vist seg fram. Jeg ser derfor ikke for meg han i en start-ellever. Men han har jo massevis erfaring, er en lur spiller, og har evnen til å være på rett plass til rett tid. Så kanskje som en joker mot slutten av kampene ? Men da må han få mer enn 5 minutter. Kanskje siste halvtimen dersom ting butter imot ?
Når det gjelder benken sier Sørensen seg selv.
Shotton er ikke blant mine favoritter – jeg mener egentlig at han ikke holder PL-nivå – men han kan brukes både på back og på kant og er slik sett anvendelig som en innbytter.
Palacios bør sitte på benken i og ikke være ute i kulden. Han har riktig nok virket utrent, og er nok ikke på langt nær så god nå som han var i Wigan og Spurs. Men han har en del «fotball i seg», og jeg tror at han som innbytter vil være et vel så godt alternativ som en Whelan ute av form og en Whitehead som ikke bidrar med så mye mer enn løping.
Whelan kan jeg til nød ta med på benken – foran Whitehead – selv om jeg mener iren sinker spillet vårt kraftig med sin hang til å slå støttepasninger når vi er på full fart fremover. Men han har noen kvaliteter, deriblant et bra skuddbein, som han dessverre bruker for sjelden. Og han jobber bra, og kan faktisk slå bra pasninger når han en gang innimellom finner det for godt å slå ballen fremover på banen. Så Whelan velges til benken – foran Whitehead – men kanskje mest fordi jeg aldri har hatt sansen for sistnevnte, som riktig nok jobber bra, men som bidrar med slikk og ingenting fremover.
Owen er nevnt, og siste benkplass går da til Crouch. Mest fordi han slett ikke er noen dårlig fotball-spiller, og jeg er helt enig med Morten i at Crouch er både sterkt undervurdert langs bakken og sterkt overvurdert i lufta. I form er Crouch vår beste spiss, han er bra teknisk og han har målteft. Ankepunktet er at han er altfor treg til spiss å være. I tillegg har han vært totalt ute av form etter tannskaden, og jeg tror dessverre at han - som følge av alder - er på sterkt nedadgående og kanskje aldri kommer tilbake i gammelt slag. Kan likevel ikke avskrives helt, og bør derfor ha en plass på benken, i mangel av bedre alternativer.
Whitehead, Wilkinson og Walters er utelatt fra benken også, rett og slett fordi jeg synest ikke noen av de holder PL-nivå. Det gjelder for så vidt Shotton også, men han kan brukes både på back og kant, og er anvendelig. Kan være greitt ved eventuell skade på Huth/Shawcross, og eventuell flytting av Wilson/Cameron inn i midtforsvaret.
Vel, vel……Det var nå mitt syn. Sikkert mange som ikke vil være enige i dette, men det er helt OK. Det er jo – når alt kommer til alt – ulike syn som bidrar til å skape morsomme debatter.