Hvilken startellever?

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Hvilken startellever?

Innlegg Morten T. » 07 Apr 2013, 15:21

Hvilken startellever, av de spillerne som er til rådighet, bør Stoke primært stille med for at det skal bli poeng i de seks gjenværende kampene og i hvilken formasjon bør laget gå ut?
Veldig ofte så blir jo folk som sitter og ruger på benken trukket fram som mulige redningsmenn, hvem av dem mener du bør få plass( og på bekostning av hvem ) og hvorfor?
Hadde vært veldig interessant å se noen konstruktive ytringer( med forklaring ) rundt dette temaet. Det er jo lett å klage, men værre når man skal finne løsninger...eller er det det?
Og for å komme evt. noen i forkjøpet: Disse spørsmålene gjelder uavhengig om Pulis er manager eller ikke, så den biten kan vi la ligge ved denne korsvei.

Jeg går for følgende:
Begovic-
Wilson-Huth-Shawcross-Wilkinson
Etherington-N`Zonzi-Whelan-Kightly
Adam-Crouch

Benk: Sørensen-Whitehead-Pennant-Owen-Jerome-Walters

Vi går ut i en 4-4-2 hvor Adam får få defensive oppgaver, men primært skal han bidra offensivt og da først og fremst i mellomrommet mellom midtbanen og motstanderens 16-meter. Det gjør at de fire på midten må jobbe knallhardt og at Whelan får oppgaven å ligge høyt oppe i banen( den oppgaven som den ene spissen har i dag i 4-4-1-1 systemet ). N`Zonzi ville jeg ha trukket ned litt dypere og da spesielt med tanke på igangsetting av spillet bakfra. Det tror jeg ville ha gitt variasjon mellom langpasninger og spill gjennom midten og det er bra.
Jeg skulle gjerne hatt med Pennant fra start, som har offensive kvaliteter, men jeg utelukker han fordi jeg er usikker på formen hans. Poenget her er at vi får to rendyrkete vinger( selv om begge dessverre er venstrebeint og det ikke er optimalt ). Svakheten blir at Stoke mister løpskraften til Walters som er god å ha spesielt defensivt, men den sjansen er jeg villig til å ta.
Benken er offensiv, men Whitehead er med fordi han kan bekle flere plasser, Jerome som super-sub( han er klart best hvis han ikke spiller fra start ), Walters hvis vi trenger defensiv løpskraft og Owen har jeg tatt med litt som en følge av magefølelse. Shotton, Cameron og Jones er utelatt og det skyldes at de ikke er gode nok. Jones kunne riktignok ha vært et alternativ til Jerome, men jeg mener Jerome bidrar med mer. Tapet av Shotton betyr tap av lange innkast, men det er år og dag siden vi har skapt noe der uansett. Cameron er også ute, men kunne fint ha erstattet Whitehead. Han går allikevel ut pga. dårlig form og veldig mange feilvalg i det siste.

I tillegg til alt dette MÅ intensiteten, arbeidsmoralen, presisjonen, løpskraften og evnen til å gjøre riktige valg opp med flere hakk.

Følger vi den selverklærte Mr. Übermeister-Besserwisser sitt forslag så kan vi faktisk snuse på Topp 10 helt på tampen... 8-)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Re: Hvilken startellever?

Innlegg Torstein Norevik » 09 Apr 2013, 00:20

Interessant problemstilling, Morten. Og ikke nødvendigvis enkel. ;)

Å sette sammen et lag handler jo ikke bare om å putte innpå de spillerne som er best individuelt, men derimot de spillerne som utfyller hverandre best slik at kollektivet blir sterkest mulig. Og det er ikke nødvendigvis de 11 beste spillerne individuelt.

Men mine 11 + benk ville nok ha blitt disse, fra høyre mot venstre i en 4-4-2 formasjon:

Begovic
Cameron – Huth – Shawcross – Wilson
Kightly – N’Zonzi – Adam – Etherington
Jones – Jerome

Benken: Sørensen – Shotton – Palacios – Whelan – Shea – Owen – Crouch

Så en litt nærmere begrunnelse for mine valg: :ugeek:

I forsvaret synest jeg alle unntatt Cameron sier seg selv, med unntak om man ville ha brukt Wilson på sentral midtbane. Slik situasjonen er nå, vil jeg likevel ha Wilson på venstre-back, først og fremst fordi vi ikke har noe bedre alternativ på den plassen, og han er bra samkjørt med de andre i forsvarsfireren, selv om det ikke er så lenge siden han kom tilbake fra skade.

Når det gjelder Cameron begynte han sesongen bra, men han har virket litt ute av form i det siste. Når jeg likevel velger han på høyre-back er det fordi jeg synest ikke vi har noe bedre alternativ på den plassen. Dessuten er Cameron flink til å være med på overlapp, i den grad man i det hele tatt kan si at noen av våre backer er flinke til det…. :twisted:

Wilkinson blir for mye «cowboy», voldsom tæl og innsats – og det er jo strålende – men han blir litt begrenset, og man sitter ofte med hjertet i halsen når han setter inn tacklingene i nærheten av vår sekstenmeter. Koster oss en del farlige frispark i mot, og kan fort bli litt overspilt (i betydningen utspilt). Kan gjøre gode kamper innimellom, men er som oftest ikke all verden. En av de Stoke-spillerne som – etter mitt syn – ikke holder Premier League-nivå.

Shotton har heller ikke vist all verden. Også han gjøre gode kamper innimellom, men han gjør for mange feil og gir ofte fra seg ballen i farlige posisjoner som gir rom for kontringer i mot. Er heller ikke han av Premier League-format, og kan vel heller ikke lenger kalles ung og lovende….???.... :?

Dessuten har den fireren jeg oppstiller fungert kanonbra tidligere – med veldig mange clean sheets i høst – og er etter mitt syn den potensielt beste back-fireren vi har. Finner de tilbake til gamle takter vil det igjen bli vanskelig å score på oss.

På midtbanen vil jeg definitivt kjøre med to utpregede vinger, og mine valg er Kightly og Etherington. Vi var gode da vi hadde to velfungerende vinger i Pennant og Etherington, som stadig kom rundt på kantene og la gode innlegg. Jeg tror faktisk at en viktig grunn til at vi sliter så veldig offensivt nå er mangel på vingspill. Både fordi Pulis ofte kjører helt uten utpregede vinger, eller i så fall bare med èn. Dessuten har ikke de vingene som har prøvd seg vært i nærheten av å vise de taktene som Pennant/Etherington gjorde for et par år siden.

Jeg tror likevel at det er viktig å spille med to vinger, fordi vårt angrepsspill ellers blir altfor stereotypt, i form av gjentagende pumping av høye baller frem mot spissen. Akkurat det er noe sterke britiske stoppere tradisjonelt takler aller best, og det skapes få sjanser på denne måten.

Når det gjelder aktuelle vinger, så er jo Pennant ute i kulden og er vel overhodet ikke aktuell, ettersom han ikke en gang er med i 25-mannstroppen.

Kightly begynte bra, men har falt kraftig av. Det tror jeg veldig mye skyldes at han mistet tillit hos Pulis, ikke fikk spille så ofte, og derav også mistet selvtilliten. Om han får en rekke kamper inn, tror jeg likevel han kan bli viktig. Han er vel også en av våre raskeste spillere (uten at det kanskje sier så mye….) :twisted: , men han har også vist tendenser til i alle fall å ha et snev av målfarlighet (i Stoke-målestokk). Dessuten er han en utpreget ving-type, som var veldig god i Wolves, og jeg kan ikke se hvilke spillere vi har som vil bekle den rollen bedre.

Etherington er ikke så god som han var for noen sesonger siden. Likevel er han nok vårt beste alternativ på venstre kant. Som Kightly er han utpreget ving, og kan slå gode innlegg og dødballer. Problemet de siste par sesongene (utenom skader) er at han også ser ut til å ha mistet mye selvtillit – og fart – underveis, noe som gjør at han ikke tør å utfordre backene så mye som han gjorde før, men i stedet stopper opp og slår pasning tilbake. Men jeg synest han har vært bedre i det siste (før han ble skadet) enn han har vært på en stund, og i et system med to vinger er han – per i dag – vårt beste alternativ på venstre kant. 8-)

Shea er omtalt som et stort talent, men er nok ennå litt uferdig. De gangene han har fått prøve seg har han virket litt utilpass, og har vel slitt med å finne rollen sin. Han var vel også litt rusten etter et langt skadeavbrekk før han kom til Stoke. Men har vist i glimt at han har både teknikk og fart, og jeg tror at han på litt sikt vil kunne bli bra. Nå – snart tre måneder etter at han kom til klubben – har han vel trolig både lært sine medspillere bedre å kjenne, og blitt mer familiær med måten vi spiller på. Så kanskje han kunne ha vært en joker på benken når Etherington begynner å bli sliten mot slutten av kampene ?

Sentralt på midten ville jeg hatt N’Zonzi – som anker litt foran stopperne – og Adam litt foran der igjen. N’Zonzi var strålende i høst, ikke så god dette året, men likevel vår bestemann på sentral midtbane så langt i sesongen. :)

Er enig i at Adam trenger en litt fri rolle, men litt usikker på om han bør ligge så langt fremme som like bak spissen. Jeg ser for meg Adam som en ballfordeler, som kan slå de forløsende stikkpasningene i bakrom, enten vinklet på ving til Kightly/Etherington eller sentralt i bakrom til Jerome. Er kanskje redd at Adam ikke vil komme like bra til sin rett om han blir liggende for langt fremme. Da blir han fort feilvendt, og han kan fort bli ventende på at spillere skal komme etter, og det tror jeg er en mindre effektivt utnyttelse av Adam. Jeg tenker at Adam er best rettvendt, som en playmaker sentralt på midten, og derfor ikke for langt fremme, jamfør oppbyggingen til Kightlys mål mot Villa, hvor han sendte den forløsende pasningen til Walters på venstrekant. :D

Når det gjelder spissene er vel faktum at ingen av disse har vist godt spill over tid. Crouch har vært elendig siste halvåret, Owen uprøvd men svak de få gangene han har fått prøve seg. Jerome har vært klart best når han har kommet inn som innbytter og Jones har vært vekslende veldig god (før jul) men ikke så god de gangene han har fått sjansen i vår. :?

Jeg holder likevel en knapp på kombinasjonen Jones/Jerome, med Jerome lengst fremme. Den kombinasjonen har fungert bra tidligere, og de ser ut til å utfylle hverandre godt. Jones var veldig god da han fikk sjansen over tid sist gang, før han uforståelig nok ble satt ut etter å ha spilt veldig bra og scoret mål i flere kamper. Crouch har vært meget svak i lang tid, og jeg tror alderen er i ferd med å innhente langemann, og at han er godt «over the top».

Etter mitt syn bør altså Jerome være den mest fremskutte av de to. Han er den eneste som har fart til å kunne true bakrom, og bør ligge å vake på offside-grensen. Da vil han også kunne stå parat for tidligere nevnte «stikkere» fra Adam, men også flikker/hodestusser fra Jones.

Owen har vært en strålende spiller, men er også han «over the top», og han har som sagt vært svak de gangene har vist seg fram. Jeg ser derfor ikke for meg han i en start-ellever. Men han har jo massevis erfaring, er en lur spiller, og har evnen til å være på rett plass til rett tid. Så kanskje som en joker mot slutten av kampene ? Men da må han få mer enn 5 minutter. Kanskje siste halvtimen dersom ting butter imot ? 8-)

Når det gjelder benken sier Sørensen seg selv.

Shotton er ikke blant mine favoritter – jeg mener egentlig at han ikke holder PL-nivå – men han kan brukes både på back og på kant og er slik sett anvendelig som en innbytter.

Palacios bør sitte på benken i og ikke være ute i kulden. Han har riktig nok virket utrent, og er nok ikke på langt nær så god nå som han var i Wigan og Spurs. Men han har en del «fotball i seg», og jeg tror at han som innbytter vil være et vel så godt alternativ som en Whelan ute av form og en Whitehead som ikke bidrar med så mye mer enn løping.

Whelan kan jeg til nød ta med på benken – foran Whitehead – selv om jeg mener iren sinker spillet vårt kraftig med sin hang til å slå støttepasninger når vi er på full fart fremover. Men han har noen kvaliteter, deriblant et bra skuddbein, som han dessverre bruker for sjelden. Og han jobber bra, og kan faktisk slå bra pasninger når han en gang innimellom finner det for godt å slå ballen fremover på banen. Så Whelan velges til benken – foran Whitehead – men kanskje mest fordi jeg aldri har hatt sansen for sistnevnte, som riktig nok jobber bra, men som bidrar med slikk og ingenting fremover. :cry:

Owen er nevnt, og siste benkplass går da til Crouch. Mest fordi han slett ikke er noen dårlig fotball-spiller, og jeg er helt enig med Morten i at Crouch er både sterkt undervurdert langs bakken og sterkt overvurdert i lufta. I form er Crouch vår beste spiss, han er bra teknisk og han har målteft. Ankepunktet er at han er altfor treg til spiss å være. I tillegg har han vært totalt ute av form etter tannskaden, og jeg tror dessverre at han - som følge av alder - er på sterkt nedadgående og kanskje aldri kommer tilbake i gammelt slag. Kan likevel ikke avskrives helt, og bør derfor ha en plass på benken, i mangel av bedre alternativer.

Whitehead, Wilkinson og Walters er utelatt fra benken også, rett og slett fordi jeg synest ikke noen av de holder PL-nivå. Det gjelder for så vidt Shotton også, men han kan brukes både på back og kant, og er anvendelig. Kan være greitt ved eventuell skade på Huth/Shawcross, og eventuell flytting av Wilson/Cameron inn i midtforsvaret.

Vel, vel……Det var nå mitt syn. Sikkert mange som ikke vil være enige i dette, men det er helt OK. Det er jo – når alt kommer til alt – ulike syn som bidrar til å skape morsomme debatter. ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 09 Apr 2013, 07:53

Wow!
DET kaller jeg et bra et innlegg, Torstein! :)

Kommer tilbake med synspunkter/svar etterhvert. Skal bare smatte litt på det først... ;)
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Torleif » 09 Apr 2013, 12:36

Får henge meg på jeg også. Meget bra innlegg Torstein og jeg enig i det aller meste du har skrevet her. Kjekt at du nevner Palacios, jeg er også av den oppfatningen att han har mye fotball i seg og kan igrunn ikke forstå hvorfor han er helt ute i kulden. Men muligens vet ikke vi alt som foregår bak kulissene. Når det gjelder Owen, selv om han er "over the top", så burde han fått mer spilletid. Føler at det er hån mot han at han ikke har fått prøvt seg mer. Spesielt når vi ser kamp etter kamp etter kamp osv at vi ikke har en skikkelig målscorer i klubben. skam deg Pulis !!!!!!
Det som er det tragiske føler jeg, er at vi har ett lag som ikke kan angrepsfotball i det hele tatt. Pulis har på godt og vondt skapt ett lag som har hele filosofien basert på å forsvare seg.
Dette funket i starten med en fandenivolsk tæl og innsats, men ikke nå lenger.Dette er muligens en kombinasjon av at klubben på en måte har kjøpt "bedre" fotballspillere og naturligvis også da sterkere personligheter. Og at de i tillegg liker å "spille" fotball. Dette er en situasjon som Pulis nå ikke klarer å håndtere, mener nå jeg. Han står på sitt og slik jeg ser det så har han ingen filosofi om hvordan man spiller angrepsfotball. Føler at dette er kjernen til problemet og at vi nå har ett lag uten selvtillitt.
Vi har muligheten til helga, med samling i bånn ( ikke det at jeg tror det skjer) og gå ut på Brittania og vise Man U hvor skapet skal stå. Andre lag tør å ta tyren med horna, så nå er det for faen på tide at Pulis tar det grepet som skal til og at han ikke bare står og skryter av Ferguson !!!!!!
Torleif
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 09 Apr 2013, 14:28

Veldig interessant diskusjon, som jo kun blir det. Vi har jo liten påvirkningskraft....men det har vel alle overfor TP :cry:

Her var det jo flere gode innlegg med gode begrunnelser. Min startellever ville vært;

Begovic
Cameron-Huth-Shawx-Wilson
Kightly-Adam-N'Zonzie-Ethers
Jones-Owen

Fordi;

Begovic er selvskreven som keeper, selv om han heller ikke har vært uovervinnelig i 2013. Sørensen er vel strengt tatt ikke så mye dårligere - nå?
Cameron er i en dyp bølgedal formmessig nå, men har en del kvaliteter som gjør at jeg fortsatt vil beholde han - mest i mangel på alternativer!
Huth er klippen bakerst og selvskreven, selv om han også var bedre i høst.
Shawx har vel vist at han ikke er god nok for Three Lions, men er fortsatt blant våre to beste midtstoppere.
Wilson er jo opprinnelig midtbanespiller, men klarer seg stort sett bra på venstrebacken hvor han jo også spiller på det irske landslaget. Stor fordel av å ha to gode bein!
Kightly er dessverre en stor skuffelse, men får han tillitt i flere kamper kan han få selvtilliten som mangler. Har jo bra fart og gode ferdigheter en mot en og en bra innleggsfot.
Adam er selvskreven som offensiv sentral midtbane. Gjør mange feil, men spiller også på høyere riskiko enn andre. Den eneste av våre sentrale spillere med et snev av offensiv legning.
N'Zonzie var konge i høst men har gradvis blitt svakere. Blir lett grinete og havner vi bakpå, som vi jo stort sett gjør i hver kamp, ser man humøret og innsatsen faller. Må skjerpe seg, men er fortsatt klart inne på laget!
Ethers har hatt en svak sesong, skadet eller ikke. Men, fortsatt en av få som kan komme til linja og legge inn.
Jones var fryktelig svak sist, men jeg rangerer han bedre enn Crouch. Har han dagen er han svært god, men de dagene bør komme oftere!
Owen er nok en overraskelse for mange. Men, han er en goalgetter og kan godt være svak i 89 minutter, bare han setter inn seiersmålet. Og i mangel på andre målscorere velger jeg Owen!

Vår største utfordring tror jeg faktisk er TP og hans stahet. Det blir patetisk å mimre om hvor godt DET laget var i november når de fleste av spillerne er ute av form. Klippekort mentalitet dekker dessverre opp mye av type laguttak TP gjør og evnen til å tilpasse seg motstander er også altfor forutinntatt og hjelpeløst. Mot United til helgen blir det vel et erkedefensivt lag som prøver å holde nullen lengst mulig - på hjemmebane! Noen eksempler på hans udugelighet;
- Walters har klippekort, det vet alle. Jeg synes det er enda verre at han fikk ta straffen mot Newcastle. Ok, han scoret, men konsekvensene hvis han ikke gjorde det hadde vært for store. Vi tapte jo kampen selv med scoringen, men når Walters hadde to bom på rad og ble selv felt skulle han selvfølgelig ikke tatt den. TP skal ikke ofre hele klubben for å prøve å bedre selvtilliten til Walters, det er dårlig lederskap.
- Owen sitter på benken, og der sitter han godt. Er du god nok for å sitte på benken i PL er deu vel også god nok til å bidra. Ok, de gangene han har fått prøve seg så har han ikke imponert, men han scoret vel sist han spilte (mot Swansea) og var positiv. Men, viktig han er en av verdens beste goalgettere og har scoret i bøtter og spann på høyeste nivå. Alle de egenskapene er ikke borte. Og når vi ligger under i (hver) kamp og det er 15-20 minutter igjen.......så har vi Michael Owen på benken og bruker han ikke!!
- Spillerkjøpene til TP begynner å bli en farse. Enormt mange spillere er kjøpt inn for flere millioner pund og kommer ikke engang med i troppen! Hva er det som skjer? Våre speidere må jo ha sett noe i spillerne og TP har selv vært med å kjøpt de. Skulle vi rykke ned vil vi vel sammen med QPR være det laget i historien som har sølt bort mest penger uten å ha lykkes - hvis å lykkes KUN er å holde seg i PL.
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 09 Apr 2013, 15:19

Svein Nilsen skrev:Owen er nok en overraskelse for mange. Men, han er en goalgetter og kan godt være svak i 89 minutter, bare han setter inn seiersmålet. Og i mangel på andre målscorere velger jeg Owen!

- Owen sitter på benken, og der sitter han godt. Er du god nok for å sitte på benken i PL er deu vel også god nok til å bidra. Ok, de gangene han har fått prøve seg så har han ikke imponert, men han scoret vel sist han spilte (mot Swansea) og var positiv. Men, viktig han er en av verdens beste goalgettere og har scoret i bøtter og spann på høyeste nivå. Alle de egenskapene er ikke borte. Og når vi ligger under i (hver) kamp og det er 15-20 minutter igjen.......så har vi Michael Owen på benken og bruker han ikke!!

Jeg har selv satt opp Jerome som makker til Jones i min førsteellever, og har begrunnet dette. Men jeg skal innrømme at heller ikke jeg er er helt fremmed for å gi Owen en sjanse. At jeg ikke har gjort det skyldes vel mest at jeg synest han har vært anonym de gangene han har fått prøve seg, og at han nok er langt fra den spilleren nå som han en gang var. Men som du skriver, Svein, han scoret i en av kampene som innbytter, og han har ikke hatt mange minuttene å vise seg frem på, og det er ikke lett å markere seg når man bare får noen minutter nå og da.

I følge Knut Ole's utrolig flotte statistikk, har Owen bare spilt 65 minutter med PL-fotball, og scoret ett mål. Til sammenligning har Jerome 258 spilte minutter mellom hvert mål, Jones 319 minutter og Crouch 382 minutter. Det er også en tankevekker, selv om en scoring på få spilte minutter selvsagt gir store utslag på en slik statistikk, og Owen neppe ville greidd å opprettholde en slik scoringsrate om han hadde fått mer spilletid. ;)

Men han er tross alt en spiss som på sitt beste var i verdensklasse, og som gjennom hele karrieren har hatt "masse mål i kroppen". Da er det kanskje dumt å ikke gi han sjansen til å starte noen kamper, spesielt når de spissene som pleier å starte nærmest synes vaksinerte mot å score. Med andre ord, vi hadde ikke egentlig hatt så mye å tape på å gi Owen sjansen ;)

Ellers har det vel vært en gjengs oppfatning at Owen ikke har spilt særlig mye i Stoke pga skader. Owens uttalelser, da han annonserte at han legger opp, etterlot vel derimot et inntrykk av at manglende spilletid ikke skyldes skader, men at han ikke har fått tillit av Pulis.

Og som Torleif også er nokså klar på......Owen hadde vel strengt tatt fortjent langt flere sjanser enn de han har blitt tildelt av mannen med capsen, spesielt sett i lys av hvor svakt de andre spissene har prestert. :?

Verdt en gamble ? Ja, kanskje det..... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 09 Apr 2013, 17:16

Palacios er et interessant navn, men jeg kan ikke si han har imponert de gangene jeg har sett han. Okei, han har vært okei offensivt, selv om han mista ballen mye i farlige posisjoner og gjorde mange rare valg når han hadde ballen.
Jeg skal inrømme at jeg var litt blank på Palacios før han kom til klubben, men jeg trodde faktisk at hans beste egenskap var arbeidskapasitet og en motor som gikk på full speed i den defensive jobbinga. Men dette synes jeg tvert i mot har vært hans svakeste side. Palacios har jo også gjennomgått en del rystende episoder på det private plan det siste tiåret. Kan dette ha satt spor og tatt bort fokuset fra fotballen? I så tilfelle ville jeg hatt forståelse for det hvis så er årsaken...

Wilkinson er ganske riktig en cowboy og det er en risiko å bruke han, det innrømmer jeg glatt. Men det er få i Stoke-laget som gir mer av seg sjøl i kampsituasjonen. Mitt håp er at den innsatsviljen skal smitte over på de andre. Han er veeeeeldig variabel og jeg skjønner at Cameron kan fremstå som mer stødig, men i det siste er faktisk Cameron en av de spillerne på laget som har produsert flest feil og han virker ikke helt veltilpass som back. Cameron kunne også ha vært et alternativ på midtbanen, men det han har vist i det siste tror jeg kunne ført til en del defensive "errors".

Adam og Crouch vil jeg ha på topp fordi det fungerte brukbart i begynnelsen av sesongen. Jeg vil ikke ha Adam som ren spiss, jeg vil at han hovedsaklig skal operere i rommet mellom midtbanen og motstanderens 16-meter og derav slippe å ta de tunge løpene hjem. Jeg ville ha gitt han en form for fri rolle( ikke ulik den Messi og Ronaldo har, uten sammenligning forøvrig ) hvor han kunne ha vandret i de rommene han ville. Etter mitt syn er Adam en av de mest målfarlige spillerne Stoke har og det er helt vitalt at han får operere offensivt. Med bedre vingspill så er jeg ganske sikker på at Crouch( eller evt. Jones ) ville ha heva seg også. Problemet i dag er jo at både Crouch og Jones lider under dårlig, eller ikke-eksisterende, service. Jeg ville foretrukket Crouch fordi han, hvis det spillet jeg har skissert opp her hadde lykkes, ville ha vært en mer målfarlig spiller enn Jones. Jerome er bra i det som kalles "bakrom", men han kommer sjelden til sin rett og er dårlig når han må utfordre.

Jeg visste faktisk ikke at Pennant var helt ute av det og at han ikke er spilleberettiget, men medfører det riktighet så kommer Cameron inn på benk.

Owen er en "natural born goalscorer" og kan selvfølgelig brukes, og det er et godt argument å kjøre han inn fra start. Jeg var jo stor tilhenger av å starte med Fuller( da han var i klubben ) og la han spille til han ble sliten for dernest å slippe på noen andre istedenfor å la han få fem minutter på tampen. Kanskje noe av det samme kan prøves med Owen?

Jeg er nok ikke helt enig med de som hevder at Pulis er hovedproblemet( selv om han selvfølgelig har et medansvar ). Jeg mener at det er spillernes innstilling og vilje det skorter mest på og som er den største forandringen fra november/desember. Det gjelder forøvrig også de som har sittet på benken og blitt dyttet inn. Det har vært et kollektivt fall i intensitet de siste månedene. Jeg tror mer på å ansvarliggjøre spillerne som tross alt er de som skal avgjøre det hele. Poenget er at de faktisk har vist at de i det store og hele behersker nivået( og når de gjør det/gjorde det er/var det naturlig nok ingen kritikk av hverken spillere eller managere ) og jeg mener at det er intensitet, mangel på konsentrasjon og en del detaljer/situasjoner som ikke har falt Stoke sin vei som har gjort at 2013 har vært et rimelig kjipt år så langt.

Hva betreffer Pulis så var jeg rimelig sikker på at kritikken kom til å hagle når det kom til å gå dårlig. Når det gikk bra var det rimelig stille. Jeg har en teori om dette også, som for all del kan være feil. Ordet vi skal fram til i så måte er: Underholdning.
Jeg tror noen fans/supportere sterkt misliker måten det spilles på selv når laget vinner. De blir ikke underholdt nok. Når vi da begynner å tape, så slippes mye innestengt frustrasjon/aggresjon ut og endelig er det klar sikt til skyteskiva igjen. Personlig kommer "underholdning" langt ned på lista når det kommer til å holde med et lag. Jeg vil snarere beskrive det å være supporter som en livslang lidelse med oppturer og nedturer om hverandre, noe i nærheten av manisk-depressiv...
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg mfkpotter » 09 Apr 2013, 21:37

Siden TP har vist det siste året at han ikke behersker laguttak, så vil jeg nå hjelpe han litt på vei. Håper at TP får dette oversatt til kampene fremover :D

Jeg hadde satt opp laget i en 4-2-3-1 formasjon, den blir også 4-3-3 til tider.

Målvakt-Begovic, har vist seg om et av få gode TP kjøp og forsivnner garantert etter sesongen. Er klart bedre enn Sørensen
Høyre back - Wilson, i mangel av bedre alternativer så setter jeg Wilson over på høyre back, da han er like god der som på venstre. Kan også bidra offensivt.
Midtstopper - Shawcross, er udiskutabel i forsvaret med dagens tropp.
Midtstopper- Huth, samme som Shawcross.
Venstre back, Etherington, da får vi endelig en moderne back som har noe fart og kan være med å bidra offensivt.
Midtbane, N`Zonzi selv med laber form så er han selvskreven i den defensive rollen på midten.
Midtbane, Palacios et mysterium for meg hva som egentlig har skjedd her, men er langt foran både Whelan og Whitehead.
Off. Midtbane - Adam, er den klart beste Stoke spilleren i en litt hengende spiss rolle. Har også en fantastisk skudd og pasningsfot. God på både frispark og straffer.
Venstre kant- Kightly, kunne ha dannet en god venstre sammen med Etherington, tror de hadde passet fint sammen.
Høyre kant - Pennant, Eneste gode høyre kant vi har men er totalt ute i kulden, er kreativ og slår meget gode innlegg.
Spiss - Cameron Jerome. Med to gode kanter og en Adam bak seg, så tror jeg Jerome kunne gjort den beste jobben som spydspiss. Laget skriker jo etter litt mer fart i laget. Mye å gå på teknisk, men er en målscorer.

Benk- Sørensen, Wilkinson, Crouch, Jones, Cameron, Walters, Whelan

Manager 1.valg David Moyes
Manager 2. valg Roberto Martinez

Og en liten ting til slutt; Torstein Norevik- For et fantastisk godt innlegg du lagde til denne tråden :P
mfkpotter
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 09 Apr 2013, 22:10

Etherington på backplass, Rune?
Du har ikke blitt påvirket av din gode venn Pulis som liker å dytte folk i posisjoner de vanligvis ikke spiller i ? ;)
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg mfkpotter » 09 Apr 2013, 22:50

Morten T. skrev:Etherington på backplass, Rune?
Du har ikke blitt påvirket av din gode venn Pulis som liker å dytte folk i posisjoner de vanligvis ikke spiller i ? ;)

He he, neida men Etherington opererer ofte nesten som en back, og jeg tror at han i tospann med Kightly kunne ha passet fint sammen og blitt den beste kombinasjonen på venstre, med dagens tropp vel og merke.
Tror nok aldri jeg og TP blir enig i noe som helst :lol:

Jeg vet jo også at TP aldri ville godt for denne formasjonen, men hvis PC ringer meg i morgen så mener jeg bestemt at dette kunne ha blitt bedre enn dagens dørgelige kjedelige lag som ikke skaper noen ting offensivt.
mfkpotter
Ivrig Stokie

Neste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest