TrondG skrev:Jeg er ikke for vold og mener absolutt det er en uting i forbindelse med en fotballkamp. Enten det skjer på tribunen eller langt utenfor stadion i forbindelse med en kamp, så er det primitivt og avlengs. Men, grunnen til at jeg skriver "det skal være litt sånn" er fordi jeg syntes deler av supporterkulturen i f. eks Norge er nærmest pinlig. Supportere drikker øl med hverandre, koser og preiker på puben, før man går videre til stadion og synger sjikanerende/hetsende sanger om hverandre. Jeg syntes simpelthen det er et paradoks.
Jeg synes ikke det er spesielt paradoksalt. Fordi de aller fleste greier å skille mellom hetsing i verbal form fra en fotballtribune og dernest å gå til det skritt å utøve vold. De aller fleste mennesker har en innebygd bryter, eller impulskontroll om du vil, som forteller dem at de ikke skal kveste et annet menneske bare fordi at vedkommende har holdt opp en langfinger i været eller ytret "skrotnisse", "wanker", "mora di er mann" og lignende debile ytringer. Egentlig er tribunekulturen bare en videreføring av det som skjer på banen. Dvs. at det er massevis av følelser involvert under matchens gang, men før og etter kamp så er det håndhilsing, klemming og en drink på styrerommet. Altså et skille.
Det skal være rivalisering mellom supporterne, og derav kommer hetsing. Noe annet er i mine øyne unaturlig. Det er ikke uten grunn at fotballcasuals/hooliganisme har vært et stort problem i England; fotball betyr mye for folk, og rivalisering er en del av det. At vold på tribunen var et fast innslag på 70- og 80- tallet i England er et resultat av dette. Men det betyr selvsagt ikke at det bør forsvares.
Ja, det var mer vold før, men det skyldes i hovedsak at det var et annet publikum( arbeiderklasse og lavere ) den gang. Nå har billettprisene blitt så dyre at de folka ikke har råd lenger. Dessuten har klubbene gjort det de kan for å tiltrekke seg familier samt å øke tryggheten med massivt vakthold.
Slik situasjonen er i dag, er stort sett de som slåss i forbindelse med fotball gjengangere. Folk som drømmer tilbake til "voldens glansdager" (i forbindelse med kamp), og ikke minst klovner som liker og sloss og bruker fotball som en "unnskyldning" til å havne i bråk.
Jepp. Og de menneskene må slås hardt ned på og ikke glorifiseres eller hausses opp. De må fortelles konstant at det de gjør er riv, ruskende galt og i ytterste konsekvens må de bures inne. Jeg grøsser når jeg ser at det er yngre folk som faktisk ser opp til disse voldsforherligende skapningene.
Altså, misforstå meg rett; vold er en uting uansett. Men litt hat og hetsing må være lov.
Det er lov, men det er, som nevnt før, viktig med impulskontroll.