Bråk

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Bråk

Innlegg Morten T. » 16 Okt 2010, 23:48

Skal ha vært bråk både innenfor og utenfor stadion i dagens kamp mot Bolton. Et sete skal ha blitt kastet fra øvre til nedre del av bortetribunen og det skal ha vært slåsskamper utenfor stadionet og myntkasting og spytting innenfor. Flere folk fra Stoke skal ha deltatt.

Når skal fotballen bli kvitt genskadde amøber med en hjerne på størrelse med en kløyvd peanøtt?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Re: Bråk

Innlegg TrondG » 17 Okt 2010, 14:54

Morten T. skrev:Skal ha vært bråk både innenfor og utenfor stadion i dagens kamp mot Bolton. Et sete skal ha blitt kastet fra øvre til nedre del av bortetribunen og det skal ha vært slåsskamper utenfor stadionet og myntkasting og spytting innenfor. Flere folk fra Stoke skal ha deltatt.

Når skal fotballen bli kvitt genskadde amøber med en hjerne på størrelse med en kløyvd peanøtt?

Pyttsann, skal være "litt sånn". ;)
UTMP
Brukerens avatar
TrondG
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 17 Okt 2010, 15:31

TrondG skrev:
Morten T. skrev:Skal ha vært bråk både innenfor og utenfor stadion i dagens kamp mot Bolton. Et sete skal ha blitt kastet fra øvre til nedre del av bortetribunen og det skal ha vært slåsskamper utenfor stadionet og myntkasting og spytting innenfor. Flere folk fra Stoke skal ha deltatt.

Nope, det skal det ikke!
Verbale ytringer i alle former er greit for meg, men reinspikka vold og ødeleggelse av annen manns eiendom er IKKE greit.
Det siste slike primater trenger er forherligelse av sine hjernedøde handlinger, eller at folk snur seg vekk og på den måten er heiagjeng og aksepterer fremgangsmåten. De trenger å bli fortalt konstant at de er noen lavpanna rumpetroll som begår avskylige handlinger for å muligens korrigere oppførselen sin. Hjelper ikke det så må de taues inn og beskyttes mot seg sjøl og oss andre.

Vold er meningsløst og er en av faktorene som skiller oss fra uskyldige primater på fire bein.

Skjønner? :evil:
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Knut Ole » 17 Okt 2010, 17:20

Mener du det?
At det skulle være litt sånn gikk vel ut på dato for + 20 år siden. Er ikke det også oppfatningen i Bergen?
Knut Ole
Ivrig Stokie

Innlegg JonC » 17 Okt 2010, 17:55

Nope, det skal det ikke!
Verbale ytringer i alle former er greit for meg, men reinspikka vold og ødeleggelse av annen manns eiendom er IKKE greit.
Det siste slike primater trenger er forherligelse av sine hjernedøde handlinger, eller at folk snur seg vekk og på den måten er heiagjeng og aksepterer fremgangsmåten. De trenger å bli fortalt konstant at de er noen lavpanna rumpetroll som begår avskylige handlinger for å muligens korrigere oppførselen sin. Hjelper ikke det så må de taues inn og beskyttes mot seg sjøl og oss andre.

Vold er meningsløst og er en av faktorene som skiller oss fra uskyldige primater på fire bein.

At det skulle være litt sånn gikk vel ut på dato for + 20 år siden. Er ikke det også oppfatningen i Bergen?

Enig, enig og atter enig! Som én av 250 000 bergensere kan jeg bare svare for meg selv. Det er vel slik at Stoke har hatt ulike vansker med denne typen "tilskuere". Borte mot Chelsea i fjor da vi tapte kampen på 2 minutter (ledet 1-0 etter 88 min), klikket det for flere av Stokesupporterne. Jeg stod midt blant bortesupporterne og fikk med meg mange myntkast mot selvgode hjemmefans. La oss si det slik: Det ble kastet nok mynter til at jeg kunne betalt hjemturen med dem. Og nå skjer det altså igjen. Håper inderlig de ansvarlige får smake pisken og får strengere straff enn Contador!
Don’t plan to succeed, Work to succeed.
Brukerens avatar
JonC
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 17 Okt 2010, 22:47

Utrolig trist at Stoke igjen havner oppe i en slik situasjon. Jeg kan faktisk ikke forstå at såkalte supportere fra begge lag bruker mesteparten av en fotballkamp til å slenge dritt til hverandre og hisse hverandre mest mulig opp. Tenk om de kunne konsentrert seg om selve kampen og brukt energien sin på å støtte laget sitt!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg TrondG » 18 Okt 2010, 01:06

Jeg er ikke for vold og mener absolutt det er en uting i forbindelse med en fotballkamp. Enten det skjer på tribunen eller langt utenfor stadion i forbindelse med en kamp, så er det primitivt og avlengs. Men, grunnen til at jeg skriver "det skal være litt sånn" er fordi jeg syntes deler av supporterkulturen i f. eks Norge er nærmest pinlig. Supportere drikker øl med hverandre, koser og preiker på puben, før man går videre til stadion og synger sjikanerende/hetsende sanger om hverandre. Jeg syntes simpelthen det er et paradoks.

Det skal være rivalisering mellom supporterne, og derav kommer hetsing. Noe annet er i mine øyne unaturlig. Det er ikke uten grunn at fotballcasuals/hooliganisme har vært et stort problem i England; fotball betyr mye for folk, og rivalisering er en del av det. At vold på tribunen var et fast innslag på 70- og 80- tallet i England er et resultat av dette. Men det betyr selvsagt ikke at det bør forsvares.

Slik situasjonen er i dag, er stort sett de som slåss i forbindelse med fotball gjengangere. Folk som drømmer tilbake til "voldens glansdager" (i forbindelse med kamp), og ikke minst klovner som liker og sloss og bruker fotball som en "unnskyldning" til å havne i bråk.

Altså, misforstå meg rett; vold er en uting uansett. Men litt hat og hetsing må være lov.
UTMP
Brukerens avatar
TrondG
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 18 Okt 2010, 10:20

TrondG skrev:Jeg er ikke for vold og mener absolutt det er en uting i forbindelse med en fotballkamp. Enten det skjer på tribunen eller langt utenfor stadion i forbindelse med en kamp, så er det primitivt og avlengs. Men, grunnen til at jeg skriver "det skal være litt sånn" er fordi jeg syntes deler av supporterkulturen i f. eks Norge er nærmest pinlig. Supportere drikker øl med hverandre, koser og preiker på puben, før man går videre til stadion og synger sjikanerende/hetsende sanger om hverandre. Jeg syntes simpelthen det er et paradoks.
Jeg synes ikke det er spesielt paradoksalt. Fordi de aller fleste greier å skille mellom hetsing i verbal form fra en fotballtribune og dernest å gå til det skritt å utøve vold. De aller fleste mennesker har en innebygd bryter, eller impulskontroll om du vil, som forteller dem at de ikke skal kveste et annet menneske bare fordi at vedkommende har holdt opp en langfinger i været eller ytret "skrotnisse", "wanker", "mora di er mann" og lignende debile ytringer. Egentlig er tribunekulturen bare en videreføring av det som skjer på banen. Dvs. at det er massevis av følelser involvert under matchens gang, men før og etter kamp så er det håndhilsing, klemming og en drink på styrerommet. Altså et skille.

Det skal være rivalisering mellom supporterne, og derav kommer hetsing. Noe annet er i mine øyne unaturlig. Det er ikke uten grunn at fotballcasuals/hooliganisme har vært et stort problem i England; fotball betyr mye for folk, og rivalisering er en del av det. At vold på tribunen var et fast innslag på 70- og 80- tallet i England er et resultat av dette. Men det betyr selvsagt ikke at det bør forsvares.
Ja, det var mer vold før, men det skyldes i hovedsak at det var et annet publikum( arbeiderklasse og lavere ) den gang. Nå har billettprisene blitt så dyre at de folka ikke har råd lenger. Dessuten har klubbene gjort det de kan for å tiltrekke seg familier samt å øke tryggheten med massivt vakthold.

Slik situasjonen er i dag, er stort sett de som slåss i forbindelse med fotball gjengangere. Folk som drømmer tilbake til "voldens glansdager" (i forbindelse med kamp), og ikke minst klovner som liker og sloss og bruker fotball som en "unnskyldning" til å havne i bråk.
Jepp. Og de menneskene må slås hardt ned på og ikke glorifiseres eller hausses opp. De må fortelles konstant at det de gjør er riv, ruskende galt og i ytterste konsekvens må de bures inne. Jeg grøsser når jeg ser at det er yngre folk som faktisk ser opp til disse voldsforherligende skapningene.

Altså, misforstå meg rett; vold er en uting uansett. Men litt hat og hetsing må være lov.
Det er lov, men det er, som nevnt før, viktig med impulskontroll.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Roger » 19 Okt 2010, 19:22

Stoke har vel ikke de grupperingene som de hadde før men det finnes alltid elementer som søker bråk. Spesiellt når man har drukket alkohol og er mange samlet. Ikke ukjent element i "helgefylla" her hjemme på berget. Hvis vi sier at det f.eks var 5000 stokies der så kan man se hvor mange % det var av disse som sloss/bråkte/var ufine. Tror ikke det var særlig fler en det politiet tauer på en fredag i storbyer hvor det er 5000 mennesker ute og fester.

Altså:
Jeg mener dette er mye medias skyld og med engang det er i fotballrelatert sammenheng er dette "vold" og "hooliganisme" og alle leser om det og har en mening. I motsettning så løfter ikke noen på øyebryna engang hvis samme tullingen(e) bråker ute på byen og blir lagt på glattcelle for tørking.

Uansett så bør jo disse lavpanna tullingene droppe alkohol før kamp eller droppe å dra på kamp hvis de ikke klarer å holde seg i skinnet.
Jeg tror også at uten medias oppslag blir det mindre gøy og ingen status å være bråkmaker.
Come on STOKE!!!
Brukerens avatar
Roger
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 19 Okt 2010, 23:40

Roger skrev:Stoke har vel ikke de grupperingene som de hadde før men det finnes alltid elementer som søker bråk. Spesiellt når man har drukket alkohol og er mange samlet. Ikke ukjent element i "helgefylla" her hjemme på berget. Hvis vi sier at det f.eks var 5000 stokies der så kan man se hvor mange % det var av disse som sloss/bråkte/var ufine. Tror ikke det var særlig fler en det politiet tauer på en fredag i storbyer hvor det er 5000 mennesker ute og fester.

Jeg har aldri helt forstått det der med at alkohol frambringer voldstendenser i folk. Alko er okei hvis det forsterker et fra før av godt humør, men blir man voldelig av alko så er man sannsynligvis en skikkelse uten særlig kontroll og balanse ellers i livet også.
Vold er like ille uansett om det skjer på by`n eller på fotballkamp. Begge steder skal folk føle seg trygge og derfor bør de elementene som føkker opp uskyldige menneskers liv renses bort fra arenaene. Unntaket jeg kan strekke meg til er disse såkalte "casuals" folka. Hvis 40 voksne mennesker absolutt vil møtes på en øde slette for, med viten og vilje, og dælje løs på hverandre, så okei. Så lenge ingen uskyldige blandes inn og de tar konsekvenser av sine handlinger( som i dette tilfellet er stupide ), go ahead...

Altså:
Jeg mener dette er mye medias skyld og med engang det er i fotballrelatert sammenheng er dette "vold" og "hooliganisme" og alle leser om det og har en mening. I motsettning så løfter ikke noen på øyebryna engang hvis samme tullingen(e) bråker ute på byen og blir lagt på glattcelle for tørking.
Begge forhold er like ille og det er medias plikt å løfte fram slike saker.

Uansett så bør jo disse lavpanna tullingene droppe alkohol før kamp eller droppe å dra på kamp hvis de ikke klarer å holde seg i skinnet.

Men det greier de jo ikke, og da bør det sterkere lut til. Utestengelse på livstid kan være ett av flere virkemidler som kan virke preventivt.

Jeg tror også at uten medias oppslag blir det mindre gøy og ingen status å være bråkmaker.
Kanskje, men det blir feil å tie i hjel slike ting også. Det bør heller løftes fram som et digert problem for de som blir offer for galskapen. Jeg tror mer på at behovet for voldelig atferd går i arv fra far til sønn og at det er tynt med bokhyller i hjemmene til disse gutta. Ingen som lever et kurant liv har behov for å kveste andre personer bare pga. noe såpass uskyldig som fotball.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Neste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest