Ja, men jeg tror også at betydelig strengere straffer vil virke preventivt.bjørn123 skrev:At enkelte spillere holder og filmer er selvsagt ikke bra, men veldig forståelig. Når man er i en konkuransesituasjon som en fotballkamp er, vil selvsagt mange gjøre alt for nettopp å vinne. Litt filming hører med fotball og har altid vært utført ( iallefall så lenge jeg har fulgt sporten). Holding, derimot og da spesielt innenfor 16 meter i døballsituasjoner, er så godt som "nytt". Kan ikke huske at dette var et problem før...
Men hvem har ansvaret for at det er blitt sånn??. Det er selvsagt ikke ShawX eller hans like som kan klandres. De vil tøye grenser hele tiden for å få et fortrinn for nettopp å vinne fotballkamper.
Ekstra dommere på dødlinjen vil hjelpe dersom de får ansvar for riktige situasjoner og foretredelser. Allikevel tror jeg ikke det vil løse hele problemet heller. Mange dommere har verken kløkthet, hurtighet eller fotballforståelse nok til å hanske med den stadig raskere sporten. Og da må vi, (lik det eller ikke, det kommer selv i England) ty til videodømming i avgjørende situasjoner.
Og det prinsipielle synet holder du selvfølgelig beinhardt på hvis f.eks. Stoke skulle slumpe til å tape en serie- eller cupkamp som følge av at en motstander hadde filmet seg til en matchavgjørende fordel?bjørn123 skrev: Litt filming hører med fotball.
Morten T. skrev:bjørn123 skrev: En annen sport jeg digger er ishockey. Her er det null filming( fordi spillerne har æreskodeks ) og det lønner seg ikke å jukse. Sporten er beintøff, men fair( i det store og det hele ). Mentaliteten er helt annerledes og regelverket oppfordrer ikke til juks. I fotball har man et regelverk som gjør det mulig å vinne ved hjelp av juks og uhederlighet og det skaper flere gråsoner. Det som er trist er at flere og fler synes å akseptere dette. Jeg mener at hullene i regelverket som muliggjør juks må tettes i størst mulig grad og at straffenivået må opp. De som jukser fratar jo andre( som er hederlige ) muligheten til suksess, være seg om vi snakker om økonomi, holding, filming osv.
Morten T. skrev:Og det prinsipielle synet holder du selvfølgelig beinhardt på hvis f.eks. Stoke skulle slumpe til å tape en serie- eller cupkamp som følge av at en motstander hadde filmet seg til en matchavgjørende fordel?bjørn123 skrev: Litt filming hører med fotball.
bjørn123 skrev:Morten T. skrev:Og det prinsipielle synet holder du selvfølgelig beinhardt på hvis f.eks. Stoke skulle slumpe til å tape en serie- eller cupkamp som følge av at en motstander hadde filmet seg til en matchavgjørende fordel?bjørn123 skrev: Litt filming hører med fotball.
Filming uten kontakt er ikke akseptabelt. Det skal selvsagt være direkte gult (om ikke rødt) Men litt filming mener jeg dersom en spiller velger å falle etter kontakt, som han normalt, om ønskelig kunne stått på beina på. Det er jo ved slike situasjoner dommere sliter. Mange har rett og slett ikke god nok fotballspillforståelse/innsikt i hva hver enkel spillers atletiske forutsetninger er.
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest