Hvor gode er vi?

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Hvor gode er vi?

Innlegg Svein Nilsen » 08 Okt 2012, 14:56

En absolutt brukbar åpning på denne sesongen. Kun 1 tap på syv kamper og mot mange gode lag. Dessverre gir uavgjort dårlig betalt! Så er spørsmålet, har vi blitt noe bedre og/eller spiller vi bedre fotball? Det som er opplagt er at Stoke ikke vil holde seg en sesong til i PL med den type fotball vi spilte sist sesong. Det blir for primitivt og forutsigbart. TP hentet inn flere gode fotballSPILLERE - med trykk på spillere før denne sesongen. Med dette har han vist vilje til å forandre på den spillestilen han tross alt har hatt suksess med gjennom flere sesonger. Dette er positivt og jeg tror det forlenger hans liv på Britannia Stadium. Men, spillerne må prestere og det er kanskje her utfordringene ligger her og nå. Flere av våre nyinnkjøpte spillere har ikke prestert godt nok så langt; Charlie Adam, hadde et godt innhopp i debuten mot Wigan, deretter har formkurven pekt en vei, dessverre nedover. Michael Kightly hadde også en god start og scoret mot Reading men har variert en del, men det skyldes i stor grad at han har fått et enormt stort arbeidsområde og blir for lite offensiv, dessverre. Geoff Cameron, er vel egentlig stopper eller defensiv sentral midtbanespiller, men brukes som høyreback. Har klart seg ok, og er bedre enn Wilkinson. Jamie Ness er skadet og det er tidlig å dømme han, men han er jo ung og derfor neppe aktuell for startelveren på en stund...! Michael Owen har jo enda ikke fått sjansen, men alle vet jo hva han kan hvis han noen gang kommer tilbake på sitt toppnivå. Steven N'Zonzi har så langt vært vårt beste kjøp, stor arbeidskapasitet og duellsterk, men også ok kreativ. Og til sist, Maurice Edu. Han har 40 landskamper for USA og bør være bra selv om noen rapporter sår tvil om det...og innhoppet hans i går var forferdelig!
Totalt sett så har våre nyinnkjøpte prestert under pari, og det har vi ikke råd til! Vi skal selvfølgelig gi de litt tid, men nå er allerede 7 ligakamper spilt og vi MÅ se fremgang. Jeg har selv vært over på et par kamper denne sesongen og bl.a. mot Swansea var vi sterke defensivt men skapte svært lite offensivt og det var en "scrappy game" - som det dessverre er for mange av. I kampene mot topplagene har vi 0-0, 0-0, 0-1 og 1-1. Det vitner om et sterkt forsvar men problemer offensivt - akkurat som tidligere og dessverre viste kampen mot et svakt Liverpool lag i går at vi ikke har kommet så langt med ballbesittelse heller. Til de som sier at 0-0 i går er et stort fremskritt så er det vel å nevne at av de 5 Premier League møtene vi har med Liverpool på Anfield så har 3 endt 0-0 og vi har enda ikke scoret mål. Det var kanskje litt fremgang borte mot Chelsea og borte mot Wigan, mens på hjemmebane har vi vel ikke vist oss noe særlig frem ennå. Men, positivt at vi kun har 1 tap, og pluss målforskjell samt at noen av våre gamle og litt utskjelte spillere har hatt en god sesongstart (Walters og Whelan). Fortsatt scorer vi under et mål pr.kamp men så lenge vi er tette bakover kan vi vel leve med det. Vi er totalt avhengig av Huth, Shawcross og Begovic. Min konklusjon er at vi kun i beste fall er marginalt bedre enn i fjor, men vi har en bedre spillerstall og kanskje evner vi å skifte litt spillestil. Det siste mener jeg det gjenstår å se, men jeg (håper) tror TP har sett lyset og at vi gradvis legger om spillestilen slik at vi kan ha ballen mer i laget, skape flere målsjanser og vinne flere kamper. En topp 10 plassering er da innenfor rekkevidde, hvis vi ikke lykkes med det blir det en kamp i hengemyra!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Re: Hvor gode er vi?

Innlegg bjørn123 » 08 Okt 2012, 21:14

Svein Nilsen skrev:En absolutt brukbar åpning på denne sesongen. Kun 1 tap på syv kamper og mot mange gode lag. Dessverre gir uavgjort dårlig betalt! Så er spørsmålet, har vi blitt noe bedre og/eller spiller vi bedre fotball? målsjanser og vinne flere kamper. rekkevidde, hvis vi ikke lykkes med

Jeg mener ja på begge spørsmålene. Vi har nå endelig en stall som er jevn og god. Det er spesielt merkbart i bytter. Nå blir det ofte ny giv og bedre spill etter byttene, slik har det sjeldent vært tidligere.
Slik jeg ser det har vi to store problemer med laget vi stiller med for dagen. Den ene er Wilson som ifjord også var tildels meget svak. Det er så tydelig at han ikke er en back at det gjør vondt å se på.
Det andre problemet er mangel på hurtighet i angrep. Crouch er en ok spiss og har har gjort det bra for oss. Men, vi er avhenngig av en spiss ved siden av Crouch med bedre fart. Det blir vankelig når Pullis velger å spille med kun en spiss. I kamper vi ligger bakpå er Couch ingen trusssel pga hans totalt mangel på løpskraft. Crouch suksess (med å score endel mål) kan derfor blir våres svarkhet i lengden. Vi blir/forblir vanvittig forutsigbar og meget enkle å forsvare seg imot.
bjørn123
Ivrig Stokie

Re: Hvor gode er vi?

Innlegg Morten T. » 08 Okt 2012, 23:00

Jeg synes starten har vært god mot god motstand. Pulis har virkelig fått friska opp mannskapet nå og det er en ny giv, men det er jo noen "heftelser" da...

Vi spiller nå med en ren ving( Kightly ) og en arbeidsgamp( Walters ) på motsatt side. Jeg ville gjerne hatt to rendyrkete vinger og savner en Pennant der( under forutsetning av at han er i form ). Nå blir det veldig mye defensiv jobbing og der passer jo Walters bra, men det er gjennom godt vingspill Stoke skaper sjanser i åpent spill og jeg skulle ønske vi kunne prioritert det sterkere - spesielt mot antatt svakere lag. Det positive er at backene er med litt høyere i banen denne sesongen, men av og til burde de stå enda høyere. Cameron er flink til det, men blir litt for treig til å kunne kalles en "moderne back". Wilson er mer statisk, men solid. Har heva seg i år og vært blant lagets beste i flere kamper. Shawcross og Huth er en av de beste stopperparene i PL og Begovic har nesten blitt tryggheten selv.
N`Zonzi har vært svært god og Whelan har heva seg. Adam har skuffa meg selv om han glimtvis presterer bra, men ikke godt nok. Whitehead fortsetter å tråkke rundt og kan være ok å ha i noen matcher.

Crouch har motbevist sine kroniske kritikere ganske så kraftig og meldt seg på i landslagsdiskusjonen igjen. Han er selvfølgelig ingen bakromsspiss og har aldri blitt brukt som det av noen manager eller klubb. Jeg hadde håpet at Jerome skulle blomstre ved siden av han, men det ser ikke ut til å skje. Owen er jo et usikkerhetsmoment og der forventer jeg egentlig ingenting. Jones har fått nok muligheter og selges forhåpentligvis i januar.

Jeg synes vi er bedre enn i fjor akkurat nå, men jeg er veldig spent på de 8-10 neste kampene. Jeg synes vi er litt vanskeligere å bryte ned, litt mer ballbesittende, litt bedre i pasningsspillet, litt bedre i sjanseskapinga og har litt mer offensive backer.
M.a.o. er Stoke blitt litt bedre, men bare litt... :)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest