En absolutt brukbar åpning på denne sesongen. Kun 1 tap på syv kamper og mot mange gode lag. Dessverre gir uavgjort dårlig betalt! Så er spørsmålet, har vi blitt noe bedre og/eller spiller vi bedre fotball? Det som er opplagt er at Stoke ikke vil holde seg en sesong til i PL med den type fotball vi spilte sist sesong. Det blir for primitivt og forutsigbart. TP hentet inn flere gode fotballSPILLERE - med trykk på spillere før denne sesongen. Med dette har han vist vilje til å forandre på den spillestilen han tross alt har hatt suksess med gjennom flere sesonger. Dette er positivt og jeg tror det forlenger hans liv på Britannia Stadium. Men, spillerne må prestere og det er kanskje her utfordringene ligger her og nå. Flere av våre nyinnkjøpte spillere har ikke prestert godt nok så langt; Charlie Adam, hadde et godt innhopp i debuten mot Wigan, deretter har formkurven pekt en vei, dessverre nedover. Michael Kightly hadde også en god start og scoret mot Reading men har variert en del, men det skyldes i stor grad at han har fått et enormt stort arbeidsområde og blir for lite offensiv, dessverre. Geoff Cameron, er vel egentlig stopper eller defensiv sentral midtbanespiller, men brukes som høyreback. Har klart seg ok, og er bedre enn Wilkinson. Jamie Ness er skadet og det er tidlig å dømme han, men han er jo ung og derfor neppe aktuell for startelveren på en stund...! Michael Owen har jo enda ikke fått sjansen, men alle vet jo hva han kan hvis han noen gang kommer tilbake på sitt toppnivå. Steven N'Zonzi har så langt vært vårt beste kjøp, stor arbeidskapasitet og duellsterk, men også ok kreativ. Og til sist, Maurice Edu. Han har 40 landskamper for USA og bør være bra selv om noen rapporter sår tvil om det...og innhoppet hans i går var forferdelig!
Totalt sett så har våre nyinnkjøpte prestert under pari, og det har vi ikke råd til! Vi skal selvfølgelig gi de litt tid, men nå er allerede 7 ligakamper spilt og vi MÅ se fremgang. Jeg har selv vært over på et par kamper denne sesongen og bl.a. mot Swansea var vi sterke defensivt men skapte svært lite offensivt og det var en "scrappy game" - som det dessverre er for mange av. I kampene mot topplagene har vi 0-0, 0-0, 0-1 og 1-1. Det vitner om et sterkt forsvar men problemer offensivt - akkurat som tidligere og dessverre viste kampen mot et svakt Liverpool lag i går at vi ikke har kommet så langt med ballbesittelse heller. Til de som sier at 0-0 i går er et stort fremskritt så er det vel å nevne at av de 5 Premier League møtene vi har med Liverpool på Anfield så har 3 endt 0-0 og vi har enda ikke scoret mål. Det var kanskje litt fremgang borte mot Chelsea og borte mot Wigan, mens på hjemmebane har vi vel ikke vist oss noe særlig frem ennå. Men, positivt at vi kun har 1 tap, og pluss målforskjell samt at noen av våre gamle og litt utskjelte spillere har hatt en god sesongstart (Walters og Whelan). Fortsatt scorer vi under et mål pr.kamp men så lenge vi er tette bakover kan vi vel leve med det. Vi er totalt avhengig av Huth, Shawcross og Begovic. Min konklusjon er at vi kun i beste fall er marginalt bedre enn i fjor, men vi har en bedre spillerstall og kanskje evner vi å skifte litt spillestil. Det siste mener jeg det gjenstår å se, men jeg (håper) tror TP har sett lyset og at vi gradvis legger om spillestilen slik at vi kan ha ballen mer i laget, skape flere målsjanser og vinne flere kamper. En topp 10 plassering er da innenfor rekkevidde, hvis vi ikke lykkes med det blir det en kamp i hengemyra!