Er Pulis den rette for Stoke?

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: Er Pulis den rette for Stoke? - del 1

Innlegg Knut Ole » 08 Feb 2012, 12:43

I realiteten har TP, i løpet av de sesongene vi har vært i PL, bygget opp et helt nytt lag, som har lite til felles med det laget som rykket opp fra Championship. Dette er selvsagt ikke mulig uten penger. Masse penger. Faktisk har vi vel bare en håndfull spillere igjen i troppen som var med på opprykket….Laget som rykket opp til PL var jo heller ikke godt nok til å bli værende i topp-divisjonen, og store investeringer på spillersiden var derfor helt nødvendig. Jeg tror ikke en gang TP – som aldri har rykket med noe lag som manager – ville ha greidd å unngå nedrykk, hvis ikke han hadde fått styrket stallen vesentlig sommeren før PL-debuten, og ikke minst i det påfølgende januar-vinduet, da Etheringthon og Beattie ble signert.

Fantastisk god og reflektert analyse, Torstein. (Der røyk lunsjpausen på jobben gitt.) Problemstillinger er som regel sammensatt.
Mange forhold jeg kan tenke meg å reflektere rundt, men det er et poeng jeg lurer på om du / andre har flere tanker omkring. Det er et faktum at Stoke har en god økonomi og en raus britisk eier. Vår manager har hatt svært god tilgang på pund, som stiller oss på et type nivå 2 i overgangsmarkedet (etter «de største»). En årsak til god/sunn økonomi har med driftskostnadssiden å gjøre, ikke ene og alene med anledning til innkjøp. Investeringene beskriver og vurderer du nøye, men jeg retter altså søkelys i retning av driftskostnader som jeg i stor grad innbiller meg er lønnskostnader for en PL-klubb. Skyhøye lønninger medføre for en del klubber høyere kostnader enn det er grunnlag for / forsvarlig på inntektssiden, og av dette sliter en del klubber med røde tall / underskudd. Noe Stoke vel ikke gjør. Forutsetter vi at profesjonelle fotballspillere foretrekker å spille for en klubb med gode lønnstilbud, (understatement….+ kr. 500.000 i uka) dvs. klubb som overbyr andre mht. lønn altså….vil de fristes til å velge en arbeidsgiver med høyeste bud på lønn. Vi snuste på bl.a. Parker og Wright-Phillps i sommer, og i følge Pulis var disse ballkunstnerne interessante for han. Disse ble solgt for relativt lave beløp 31.august 2011, men jeg mener å ha fått med meg at de søkte klubber med andre gode betingelser. Mulig draget mot London også betød noe? Hvor høyt ligger forresten Stoke City mht. lønnskostnader, totalt evt. snitt per spiller?
I en litt dypere refleksjon omkring tilstand og årsak mener jeg dette også må være et moment.
Klubben har sunn økonomi, pga. en raus eier ja, men også pga. sunn drift. I så fall kan dette imidlertid også ha en kjip «kostnadsside»– vi mister hotte signeringer. Og, høyst sannsynlig har eier PC flere fingre med i dette spillet omkring strategi, budsjettering og lønnsnivå.
Knut Ole
Ivrig Stokie

Re: Er Pulis den rette for Stoke? - del 1

Innlegg Torstein Norevik » 09 Feb 2012, 00:59

Knut Ole skrev:
I realiteten har TP, i løpet av de sesongene vi har vært i PL, bygget opp et helt nytt lag, som har lite til felles med det laget som rykket opp fra Championship. Dette er selvsagt ikke mulig uten penger. Masse penger. Faktisk har vi vel bare en håndfull spillere igjen i troppen som var med på opprykket….Laget som rykket opp til PL var jo heller ikke godt nok til å bli værende i topp-divisjonen, og store investeringer på spillersiden var derfor helt nødvendig. Jeg tror ikke en gang TP – som aldri har rykket med noe lag som manager – ville ha greidd å unngå nedrykk, hvis ikke han hadde fått styrket stallen vesentlig sommeren før PL-debuten, og ikke minst i det påfølgende januar-vinduet, da Etheringthon og Beattie ble signert.

Fantastisk god og reflektert analyse, Torstein. (Der røyk lunsjpausen på jobben gitt.) Problemstillinger er som regel sammensatt.
Mange forhold jeg kan tenke meg å reflektere rundt, men det er et poeng jeg lurer på om du / andre har flere tanker omkring. Det er et faktum at Stoke har en god økonomi og en raus britisk eier. Vår manager har hatt svært god tilgang på pund, som stiller oss på et type nivå 2 i overgangsmarkedet (etter «de største»). En årsak til god/sunn økonomi har med driftskostnadssiden å gjøre, ikke ene og alene med anledning til innkjøp. Investeringene beskriver og vurderer du nøye, men jeg retter altså søkelys i retning av driftskostnader som jeg i stor grad innbiller meg er lønnskostnader for en PL-klubb. Skyhøye lønninger medføre for en del klubber høyere kostnader enn det er grunnlag for / forsvarlig på inntektssiden, og av dette sliter en del klubber med røde tall / underskudd. Noe Stoke vel ikke gjør. Forutsetter vi at profesjonelle fotballspillere foretrekker å spille for en klubb med gode lønnstilbud, (understatement….+ kr. 500.000 i uka) dvs. klubb som overbyr andre mht. lønn altså….vil de fristes til å velge en arbeidsgiver med høyeste bud på lønn. Vi snuste på bl.a. Parker og Wright-Phillps i sommer, og i følge Pulis var disse ballkunstnerne interessante for han. Disse ble solgt for relativt lave beløp 31.august 2011, men jeg mener å ha fått med meg at de søkte klubber med andre gode betingelser. Mulig draget mot London også betød noe? Hvor høyt ligger forresten Stoke City mht. lønnskostnader, totalt evt. snitt per spiller?
I en litt dypere refleksjon omkring tilstand og årsak mener jeg dette også må være et moment.
Klubben har sunn økonomi, pga. en raus eier ja, men også pga. sunn drift. I så fall kan dette imidlertid også ha en kjip «kostnadsside»– vi mister hotte signeringer. Og, høyst sannsynlig har eier PC flere fingre med i dette spillet omkring strategi, budsjettering og lønnsnivå.

Takk for hyggelig tilbakemelding Knut Ole :) Synest du har gode poenger angående driftskostnadene. At Stoke synest å ha god kontroll på disse - som jeg har fått inntrykk av at de har - er helt sikkert en sterkt medvirkende årsak til at klubben har en sunn økonomi, som du er inne på. Mange klubber går fem på akkurat på det området, ved at driftskostnadene blir langt større enn det er grunnlag for i forhold til inntektssiden, og det drives med store underskudd. Jeg tror - som du - at Coates er sterkt inne i akkurat de diskusjonene som går i forhold til strategi, budsjettering og lønnsnivå.

Jeg kjenner ikke til lønnsnivået i Stoke, men jeg har fått et inntrykk av at vi har en relativt forsiktig lønnspolitikk, sammenlignet med mange andre klubber, og at dette er en bevisst strategi fra klubbens side. Som du skriver, betyr nok det helt sikkert at vi går glipp av signeringer av spillere vi kunne tenke oss i klubben, fordi de kan få bedre betingelser andre steder.

Dette er et dilemma, fordi det selvsagt kan være fristende å tilby potensielle transferobjekter en lønn som er god nok til at de velger å signere for oss. Samtidig kan dette være farlig, fordi slike ting har lett for "å balle på seg". Hvis enkelte oppnår betingelser slik eller slik, er det fort at også andre vil kreve å få tilsvarende betingelser. Og da kan man fort komme inn i en lønnsspiral som kan medføre at kostnadene øker og blir høyere enn sunt er. Jeg tror derfor at det er riktig - i alle fall på det stadiet vi befinner oss nå - at vi er restriktive med lønnsnivået, selv om dette betyr at vi går glipp av spillere vi kunne ønske oss i klubben. Det fins nok av klubber som sliter, og til og med står i fare for å måtte kaste inn håndkleet, fordi de ikke har hatt vært disiplinerte nok i forhold til økonomisk styring. Det er et langt verre scenario enn at vi går glipp av en signering eller tre fordi vi har valgt å kjøre en nøktern lønnspolitikk. En annen sak er vel at det vil være et hån mot mange andre yrkesgrupper å kalle vår lønnspolitikk nøktern, når vi vet at mange spillere i PL har mer lønn på en uke enn mange andre har på et helt år..... :?
Sist endret av Torstein Norevik den 09 Feb 2012, 01:18, endret 1 gang
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Re: Er Pulis den rette for Stoke?

Innlegg Svein Nilsen » 09 Feb 2012, 01:16

Mange gode og reflekterte innlegg! Jeg vil gjerne få understreke, fordi jeg i de siste innleggene har virket litt "surmaget", at jeg er og alltid vil være uendelig glad i Stoke City, uansett eierforhold, managere og spillere. Klubben står sterkt hos meg og vil i all fremtid gjøre det! Men, det er bekymringsfullt at vi nå spiller en type fotball som har overlevd seg selv og som er på vei til å ta oss "tilbake til start"! Helt enig med deg Morten; TP og Peter Coates har en connection, et far og sønn forhold, som gjør at det skal veldig mye til at de skiller lag. Sannsynligvis vil ikke engang et nedrykk rokke ved Coates sin tro på TP.
Men, som flere av dere sier; TP har brukt mere penger på spillerkjøp enn de aller fleste andre PL lag, uten å ha kommer noe lengre på 4 år. Vi er i nøyaktig samme situasjon nå som et halvt år etter opprykket, og det er vel en kvart milliard norske kroner siden! Det er mye penger! Men, det er ikke alle bomkjøpene som bekymrer meg mest, det er fortsatt spillestilen. Og til dere som setter likehetstrekk med spillestil og spillere; jeg tror de fleste av våre spillere kunne spilt en annen type fotball under en annen type manager. De er tross alt PL spillere - kremen av fotballspillere world wide! Noen mener at en annen manager ikke kunne gjort noe annet med den spillerstallen vi har. Det er feil! Det finnes utallige eksempler på at gode managere kan heve et lag, se på O'Neill i Sunderland. Han har akkurat samme mannskap som forgjengeren hadde, men helt andre resultater. Se på hva Tom Nordlie gjorde med Kongsvinger i fjor. Overtok et bunnlag i fritt fall og med identisk lag ble de nesten over natten det beste laget (poengmessig) i Adeccoligaen!
Problemet med Stoke, les; Tony Pulis er først og fremst følgende;
- han har en veldig konservativ tilnærming til faget fotball. Spillestilen er som Wimbledon og Norge på 90-tallet. Fullstendig utrangert, men med innsats og tæl har det holdt oss på et ok nivå i 3-4 sesonger. Nå er det gjennomskuet og vi er fryktelig mye dårligere enn alle andre PL lag.....
- læringkurven er i beste fall flat. Etter over 100 bortekamper i PL ar han nøyaktig samme taktikk, fordi det har lykkes noen få ganger, og fordi han ikke evner å se at det trengs forandringer.
-laguttak og spillertyper. Han stabler flest mulig midtstoppere bakerst fordi de er sterke i duellspillet. Det samme i angrep; en stor og sterk midtspiss som skal vinne duellene. Alt midt i mellom er bare for å plage motspillere. De som løper mest spiller mest, uavhengig av andre kvaliteter! Jeg håpet og trodde at kjøpet av to profilerte kantspillere var starten på en annen type fotball, og det virket det som det ble. Men det gikk over og nå er både Pennant og Ethers mest løpsserke backer....
Så spørsmålet bli jo da; vil TP forandre seg, forandre taktikk, skaffe andre spillertyper, gjenskape fotball SPILLET? Jeg ønsker jo så inderlig det, for jeg mener at TP som har gitt oss våre mest suksessrike år siden Waddington tidlig på 70-tallet, er en fin type som jeg gjerne vil beholde i klubben i årevis fremover!
MEN DA MÅ HAN TA INN OVER SEG DEN MER MODERNE FOTBALLEN OG VISE AT OGSÅ STOKE CITY KAN SPILLE FOTBALL!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 09 Feb 2012, 11:08

Svein Nilsen skrev:Og til dere som setter likehetstrekk med spillestil og spillere; jeg tror de fleste av våre spillere kunne spilt en annen type fotball under en annen type manager. De er tross alt PL spillere - kremen av fotballspillere world wide! Noen mener at en annen manager ikke kunne gjort noe annet med den spillerstallen vi har. Det er feil! Det finnes utallige eksempler på at gode managere kan heve et lag, se på O'Neill i Sunderland. Han har akkurat samme mannskap som forgjengeren hadde, men helt andre resultater. Se på hva Tom Nordlie gjorde med Kongsvinger i fjor. Overtok et bunnlag i fritt fall og med identisk lag ble de nesten over natten det beste laget (poengmessig) i Adeccoligaen!

Ja, det er dette jeg er usikker på. Er de virkelig "PL-spillere" noen av dem. Jeg har vanskelig for å se for meg at fyrer som Wilkinson, Shotton, Wilson, Whitehead, Diao, Delap, Jones, Sidibe, Collins, Walters og muligens noen til ville ha sklidd rett inn på andre lag i divisjonen. Jeg tror de er handlet inn fordi Pulis har sett for seg at disse passer inn i laget han bygger/har bygd og filosofien han har. Jeg tror rett og slett at en ny manager ville ha betydd en ganske stor omveltning i stallen. Og det er i den perioden hvor "oppussingen" hadde foregått at Stoke kunne blitt svært sårbare for et nedrykk. Og et nedrykk ER faktisk krise. Det er faktisk ikke gitt å rykke rett opp igjen heller.

O`Neill er flink, men i både Aston Villa og Sunderland har han overtatt lag hvor kvaliteten på spillertroppene allerede har vært god eller svært god. Det har gjort jobben lettere. Det var først og fremst i Leicester han gjorde en fantastisk jobb på slutten av 90-tallet( to ligacup-seire og gode greier ). Jeg tror ikke det hadde blitt noen dans på roser for andre managere i Stoke. Ja, vi hadde nok opplevd den normale effekten med en real "boost" etter et bytte, men skulle det ha vart så tror jeg mange av spillerne måtte ha forlatt klubben også og blitt erstattet med andre typer.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg -Tottal- » 09 Feb 2012, 16:30

PL er for menn. Ikke for guttunger. Stoke sin stall er en blokk full av fysiske muskler, slik sett burde vi nesten ha vunnet PL allerede. Problemet er at muskler veier mindre enn ferdigheter når det gjelder å få resultater i lengden. Man City er nok er fantastisk eksempel på akkurat det. Problemet er om vi er fornøyd med å være en slags middelhaver, fornøyd med å unngå nedrykk, et lag som kan ha et håp om å skyte gullfuglen innemellom i en slags cup. Jeg trur IKKE vi rykker ned i år - vi er for pengesterke og defensivt organisert nok til å unngå det på en stund. Men er det greit å være midt på treet sesong eller på lavere del hver etter sesong ? Og hva er viktigstgst ? I år blir det særdeles vanskelig, siden Stoke City FC vil skape nok en historie hvis de kommer enda et skritt videre i Europa-Cup. MEN UANSETT - Dvs vi MÅ henge med i PL. Men Cup er en bonus. Uannsett om det er Europa eller FA-Cup. Sats ALT på PL. Det behøver vi ikke minst akkurat nå etter miserabel form periode. Cup er er tross alt fuckin Bonus. Vi må for første gang bli et top 8 lag i PL....og Valencia ? Send inn Jones og Upson. Det er i slike matcher de liker seg best. Eller noe slikt :D
Brukerens avatar
-Tottal-
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 15 Feb 2012, 10:43

Som nevnt før, jeg er sikker på at Coates ikke gir Pulis fyken.:
http://www.bbc.co.uk/sport/0/football/17028308
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg mfkpotter » 17 Feb 2012, 14:41

Morten T. skrev:Som nevnt før, jeg er sikker på at Coates ikke gir Pulis fyken.:

Det virker som at det skal mye til for at Coates skal kvitte seg med kompisen ,ja.
Men det må en grense for den godeste Coates også.
Hvis han glemmer å gjøre jobben sin, men behandler TP som en trofast venn så kan det gå åt skogen.
Han styrer nå et milliard konsern med Stoke City, og da er upopulære avgjørelser en del av gamet.
Det er ikke så vanskelig å se at for øyeblikket så bærer det mot en real nedrykkskamp, og det kan faktisk ende med nedrykk.

Ser man bak resultatene så er det om mulig enda verre, laget presterer forferdelig i hver eneste kamp, laget makter heller ikke å skape målsjanser.
Når TP ikke evner å ta selvkritikk, men skylder på dommere, motstandere og FA for at Stoke ikke presterer- Ja da er det på tide å si farvel til TP mr Coates.
mfkpotter
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 17 Feb 2012, 15:09

mfkpotter skrev:
Morten T. skrev:Som nevnt før, jeg er sikker på at Coates ikke gir Pulis fyken.:

Det virker som at det skal mye til for at Coates skal kvitte seg med kompisen ,ja.
Hvis han glemmer å gjøre jobben sin, men behandler TP som en trofast venn så kan det gå åt skogen.
Han styrer nå et milliard konsern med Stoke City, og da er upopulære avgjørelser en del av gamet.
Det er ikke så vanskelig å se at for øyeblikket så bærer det mot en real nedrykkskamp, og det kan faktisk ende med nedrykk.

Ser man bak resultatene så er det om mulig enda verre, laget presterer forferdelig i hver eneste kamp, laget makter heller ikke å skape målsjanser.
Når TP ikke evner å ta selvkritikk, men skylder på dommere, motstandere og FA for at Stoke ikke presterer- Ja da er det på tide å si farvel til TP mr Coates.

Har sett noen rykter denne uka på at barna tar over butikken etter pappa Coates neste sesong. Det KAN jo bety endringer, eller hva?
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Sven-Erik » 17 Feb 2012, 16:58

Morten T. skrev:
mfkpotter skrev:

Har sett noen rykter denne uka på at barna tar over butikken etter pappa Coates neste sesong. Det KAN jo bety endringer, eller hva?

Håper heller arvingene til Coates kan åpne litt mer på lommeboken og kjøpe inn en angrepsspiller eller to. Synes TP gjør en god jobb med det mannsakpet han har, selv om jeg også skulle sett at Jerome startet flere kamper.
Red & White & Stoke & Proud
Brukerens avatar
Sven-Erik
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 17 Feb 2012, 17:56

Det er nok ikke tilgang på penger som er problemet for TP. Han har vel selv sagt at PC aldri har "nektet" han å kjøpe en spiller. At ikke Stoke (TP!) presterer har nok helt andre årsaker! TP har utspilt sin rolle og bør faktisk overta et lag som ligger midt på tabellen i Championship og få de et steg videre (Derby, Leicester, Leeds el.l). Det er en jobb han KAN. Å håndtere PL viser det seg dessverre nå at han ikke kan, mannen er rett og slett for gammeldags i sine holdninger, tanker og ideèr. Sorry TP, men hvis du ikke snarest ser lyset er det ingen vei tilbake! Og med å se lyset menes; Du har flere hundre millioner kroner til rådighet (og brukt enda mer...), da må du finne fotballSPILLERE. Spillere som kan SPILLET fotball, ikke bare tuppe ballen så langt vekk fra eget mål som mulig. Det vil si, jeg tror faktisk mange av våre spillere KAN spille, men får ikke lov. Fotball i 2012 er ikke som i 1994, da Norge og Wimbledon hadde suksess, den spillestilen er utrangert for lengst og vi ser det på følgende fakta; de lagene som legger opp sin stil for å stå rustet mot vår vinner på Britannia. Uansett om det er Valencia, West Bromwich eller Sunderland. Sånn vil det sannsynligvis være også den nærmeste tiden og det kan bety triste kamper mot Norwich og Swansea hvis ikke noe gjøres. "Unngår" vi å vinne minst en av disse to kampene er vi midt oppe i nedrykkstriden - og da er fort løpet kjørt for et så dårlig FOTBALL lag som vi fremstår som......
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

ForrigeNeste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest