I realiteten har TP, i løpet av de sesongene vi har vært i PL, bygget opp et helt nytt lag, som har lite til felles med det laget som rykket opp fra Championship. Dette er selvsagt ikke mulig uten penger. Masse penger. Faktisk har vi vel bare en håndfull spillere igjen i troppen som var med på opprykket….Laget som rykket opp til PL var jo heller ikke godt nok til å bli værende i topp-divisjonen, og store investeringer på spillersiden var derfor helt nødvendig. Jeg tror ikke en gang TP – som aldri har rykket med noe lag som manager – ville ha greidd å unngå nedrykk, hvis ikke han hadde fått styrket stallen vesentlig sommeren før PL-debuten, og ikke minst i det påfølgende januar-vinduet, da Etheringthon og Beattie ble signert.
Fantastisk god og reflektert analyse, Torstein. (Der røyk lunsjpausen på jobben gitt.) Problemstillinger er som regel sammensatt.
Mange forhold jeg kan tenke meg å reflektere rundt, men det er et poeng jeg lurer på om du / andre har flere tanker omkring. Det er et faktum at Stoke har en god økonomi og en raus britisk eier. Vår manager har hatt svært god tilgang på pund, som stiller oss på et type nivå 2 i overgangsmarkedet (etter «de største»). En årsak til god/sunn økonomi har med driftskostnadssiden å gjøre, ikke ene og alene med anledning til innkjøp. Investeringene beskriver og vurderer du nøye, men jeg retter altså søkelys i retning av driftskostnader som jeg i stor grad innbiller meg er lønnskostnader for en PL-klubb. Skyhøye lønninger medføre for en del klubber høyere kostnader enn det er grunnlag for / forsvarlig på inntektssiden, og av dette sliter en del klubber med røde tall / underskudd. Noe Stoke vel ikke gjør. Forutsetter vi at profesjonelle fotballspillere foretrekker å spille for en klubb med gode lønnstilbud, (understatement….+ kr. 500.000 i uka) dvs. klubb som overbyr andre mht. lønn altså….vil de fristes til å velge en arbeidsgiver med høyeste bud på lønn. Vi snuste på bl.a. Parker og Wright-Phillps i sommer, og i følge Pulis var disse ballkunstnerne interessante for han. Disse ble solgt for relativt lave beløp 31.august 2011, men jeg mener å ha fått med meg at de søkte klubber med andre gode betingelser. Mulig draget mot London også betød noe? Hvor høyt ligger forresten Stoke City mht. lønnskostnader, totalt evt. snitt per spiller?
I en litt dypere refleksjon omkring tilstand og årsak mener jeg dette også må være et moment.
Klubben har sunn økonomi, pga. en raus eier ja, men også pga. sunn drift. I så fall kan dette imidlertid også ha en kjip «kostnadsside»– vi mister hotte signeringer. Og, høyst sannsynlig har eier PC flere fingre med i dette spillet omkring strategi, budsjettering og lønnsnivå.