Tid for ettertanke

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Tid for ettertanke

Innlegg torage » 07 Nov 2011, 22:46

Jeg vil tro mange en slik dag har gått i tenkeboksen og gjør seg noen rekfleksjoner hva som er fundamentalt galt med vårt kjære Stoke-lag. Undre har skjedd tidligere, og vil helt sikkert skje igjen, men jeg føler Pulis sin fotballfilosofi har blitt skikkelig avkledd dette året som vi har kommet med Europacupen. Pulis skal ha ros for at han satser 110 % på det han tror på og viker ikke en eneste tomme. Men kraftfotballen til Pulis krever voldsomt mye energi, og med dette tette kampprogrammet, så ramler korthuset til Pulis fullstendig sammen. Gutta klarer ikke å holde trykket oppe og vi blir så til de grader latterliggjort av et av PLs svakeste lag. Og det er bare tragisk å se hvor hjelpesløs Pulis er når han står midt oppi gjørma. Han har valgt ut spillere som han tror på kan følge hans fotballfilosofi, men som dessverre ikke har andre strenger å spille på. Og da har heller ikke Pulis noen plan B eller C når plan A ikke fungerer. Og det fikk vi tydelig sett ekempel på i helga. Pulis gjorde 3 bytter samtidig, men velger å holde på Delap og fortsatt håpe på at innkastene skal skape situasjoner som gjør at vi får kjempet oss til en scoring eller to. Vi må bare innse at vi ikke har spillere som kan tilføre oss en annen spillestil enn den Pulis står for, men han vil nok være enda mer kynisk i å fordele spilleregruppen på Europacupen og serien enn hva han har vært til nå. Det er nok Pulis sitt eneste våpen, slik jeg ser det.
torage
Ivrig Stokie

Re: Tid for ettertanke

Innlegg Svein Nilsen » 08 Nov 2011, 00:46

Ja Torage, her har du mye rett! Når det gjelder spillestilen så er jeg faktisk litt usikker på hva TP vil. OK, hans filosofi fungerte godt i Championship og de første årene i PL - litt som Norge på 90-tallet, helt til vi ble avslørt - det samme skjer nå med Stoke. Vi har en ekstremt primitiv spillestil hvor teknikk og kreativitet er fullstendig mangelvare. Vi kjører på med en diger spiss, vi kjøper de høyeste vi får tak i - denne gangen Peter Crouch. Deretter satser vi alt på innkast, lager til og med hjemmebanen så smal vi kan innenfor reglementet (og utvider banen i EL fordi der er reglementet annerledes)! Deretter dødballer, men vi har ingen gode "servere" slik at uttellingen blir dårlig, det er den jo også på innkast! Så forandrer han litt på taktikken ved å skaffe to skadeforfulgte kantspillere, som isolert sett er gode, men som har så defensive roller at det alt for sjelden blir innlegg til fyrtårnet i midten. Jeg fortsetter; Vi har ingen moderne, offensive backer - de er sjelden over midtbanen og dobling på kantene er nesten ikke-eksisterende. Dette er et vanlig offensiv trekk for alle andre. Midtstopperne våre er ikke-spillende, eller får ikke lov å være spillende; klink ballen så langt som mulig, litt som lilleputtspillere i Norge. Midtbanen sentralt er sannsynligvis dårligst i hele ligaen - offensivt! Kreativitet, teknikk og spilleglede er totalt fraværende hos absolutt ALLE som befinner seg sentralt i banen. Ingen VIL ha ballen, og får de ved en feil ballen i føttene er det om å gjøre å få den vekk fortest mulig, gjerne tilbake til egen keeper - i beste fall! Teknikk og kreativitet er også mangelvare hos våre angrepsspillere, samtidig som samhandling/angrepsmønster er vanskelig å få øye på.
Vi har til nå klart oss med primitiv fotball, fantastisk arbeidsmoral, trang hjemmebane og flaks - og vi har klart oss bra! Mot Bolton (og flere kamper i høst) har vi vært enda mer primitive manglet arbeidsmoral og "gameplan". Sammen med dårlig coaching (ingen plan B), spillere ute av form og spillere på feil plass så har det gått som det har gått! Og, enda verre; vi har hatt mye flaks og poengfangsten er langt over hva vi har fortjent. Vi er sannsynligvis PL dårligste lag senne sesongen.
Det er å håpe at tapet for Bolton har gitt TP og hans "medsammensvorne" noe å tenke på, kanskje til og med de innser at noe må gjøres! TP, du kan bare ringe meg så kan jeg fortelle deg følgende;
- Huth skal spille midtstopper!
- Gi ALLE spillerne større offensiv frihet
- Finn en sentral midtbanespiller som VIL og KAN spille fotball, kanskje gi Wilson flere muligheter her.
- Delap holder ikke PL nivå, fortsatt!
- Kantspillerne skal ha større frihet offensivt
- Spillere som ikke presterer over et par kamper skal benkes
- Guts'en må tilbake - blø for drakta
- Ikke bruk 8-10 millioner pund på spillere som er dårligere enn de vi har
- Blir det for tett mellom kampene, bruk benkeslitere i Europa ligaen

stopper der i denne omgang! Fortsatt jævlig skuffa etter søndagen, får tårer i øya med tanken på hva vi presterte! Men, 14 dagers pause nå så er vi tilbake og alle SCSCoN medlemmer som er over i neste hjemmekamp får en super opplevelse og 3 poeng. QPR tapte jo tross alt mot City på lørdag.....riktignok knepent og de kunne tatt et poeng... 8-)
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 08 Nov 2011, 01:18

Jeg kan ikke fri meg fra å være mye enig med dere.
Når det ikke fungerer for Stoke ser det helt for jævlig ut. Jeg synes spesielt Newcastle viste at mottrekk finnes. Vanligvis er mottrekket mot Stoke å spille ballen hurtig og presist langs bakken, da henger ikke våre gutter med, men mot Newcastle var det annerledes og det bekymrer meg litt. De møtte Stoke med Stoke sitt eget våpen: Innsats, dødballer, drøying av tid på kast, knallhard defensiv jobbing og press på ballfører på egen banehalvdel. Men Newcastle hadde også en ekstra dimensjon: Mye bedre fotballSPILLERE! Vi har nesten ingen med individuelle ferdigheter, bortsett fra Fuller( som bør spille når han er skadefri. Han går utapå de fleste på laget uansett hvor giddalaus han måtte være ). Vi mangler også helt klart hurtige spillere( som Svein nevner om moderne fotball ) og da aller helst på midten og på backene.

MEN...
Hver eneste sesong har Stoke en helt vanvittig dårlig periode hvor vi selvfølgelig slakter lag og manager( det er en supporters SOLEKLARE rett ). Allikevel er det Pulis som ler sist. Sesong etter sesong. Om han gjør det etter denne sesongen også? Ja, jo, kanskje. Han er nemlig en mester i å kverne ut resultater og å styre unna nedrykk, og han har vært det i hele sin managerkarriere. Jeg er allikevel usikker på om han kan ta klubben enda et hakk opp, og med de frie tøylene han har fått til å handle inn de siste årene( Please, ikke kom trekkende med sammenligninger om Manchester City, Chelsea osv.! ) så bør faktisk klubben greie en topp 10 denne sesongen. Jeg skjønner at Europa League sliter på og det kan selvfølgelig være en årsak til kollapsen vi har sett i det siste, men dette er gutter som tjener fett og får profesjonell oppfølging i alle bauger og kanter. De bør orke noen matcher i uka.

Jeg er sur nå, men jeg tror faktisk at vi kan snu dette. Hvis stabeistet Pulis bare bruker rett taktikk og spillere. Og et aspekt til: Spillerene må også skjerpe seg. Det er ikke BARE Pulis sin feil. Det er spillere på laget som jeg VET kan bedre. Det må de snart begynne å bevise!
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Re: Tid for ettertanke - del 1

Innlegg Torstein Norevik » 12 Nov 2011, 16:09

Vi er kommet snart en tredjedel inn i ligasesongen, vi er utslått av Carling Cup, og vi har allerede snart spilt et tosifret antall kamper i Europe League, så det kan absolutt være tid for litt ettertanke. Har i den anledning prøvd meg på en liten analyse av sesongen så langt, knyttet opp mot den enkelte spiller. Jeg har valgt ut spillerne som Pulis vanligvis velger i mellom, og ikke spillere som sjelden eller aldri spiller (Tonge, Soares, Arismendi), eller spillere som har vært/fortsatt er langttidsskadet (Sidibe). Dette er mine tanker og synspunkter. Noen vil nok være enige i noe men ikke i alt, mens at andre kanskje vil kunne være uenige i mye av det jeg skriver. Uansett, dette er et forum der det skal være rom for å utveksle synspunkter. Enige trenger vi jo slettes ikke være……..

Begovic: Har potensiale til å bli en toppkeeper og fremstår av og til som matchvinner i kraft av sine feberredninger. Men har den siste tiden gjort flere stygge feil som har kostet oss dyrt, og er foreløpig for ustabil til å få helt godkjent. Førstekeeper på litt sikt, men bør etter flere svake kamper nå vike plass for Sørensen.

Sørensen: Stødig keeper, som var jevnt bra da han hadde status som førstekeeper. Synest vel likevel at han var litt på nedadgående den siste tiden før han ble vraket, og synest derfor det var riktig den gang å la Begovic få prøve seg. Har fremstått solid de gangene han har fått prøve seg etter at han mistet plassen, og bør – etter Bego’s mange feil – igjen være vårt førstevalg i Premier League.
Sist endret av Torstein Norevik den 12 Nov 2011, 16:19, endret 2 ganger.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Re: Tid for ettertanke - del 2

Innlegg Torstein Norevik » 12 Nov 2011, 16:13

Wilkinson: Er nok den spilleren som mer enn noen andre spiller med hjertet utenpå drakta. Men har en tendens til å kunne bli litt “varm i toppen” og mister fra tid til annen hodet fullstendig. En skikkelig fighter, og nok den mest offensive av våre backer, sammen med Shotton. Skorter en del på pasningskvaliteten og det taktiske, men jeg vurderer han likevel som vår beste høyreback.

Shawcross: Synest han har vært bedre denne sesongen enn i fjor, da han skuffet noe, og jeg vurderer han, sammen med Huth, som vår beste stopper. Minuset er at han ofte tyr til “måking” når han får ballen, og derfor er lite konstruktiv fremover. I tillegg skjemmes spillet hans av at han av og til gjør noen klønete feil, som man skulle tro han etter hvert skulle hatt nok rutine til å unngå. Har også en litt uggen følelse av at han kanskje ikke kommer til å få den lysende karrieren som det så ut til første og andre sesongen etter opprykket, da han var nevnt i landslagsdiskusjonen. Til det synest jeg ikke utviklingskurven de siste par sesongene har vært bratt nok. Likevel en av våre viktigste spillere.

Huth: Fullstendig feilplassert på back-plass. Huth er en glimrende midtstopper og skulle ikke ha vært benyttet andre steder. Tøff og kompromissløs, og også et glimrende angrepsvåpen på dødballer. På minussiden noteres en tendens til å lage noen umotiverte og unødvendige frispark. Likevel sammen med Shawcross vår beste midtstopper og disse to skulle derfor ha utgjort vårt midtstopperpar.

Upson: Også en solid midtstopper, men etter mitt syn likevel et par hakk bak Shawcross/Huth. Sterk i lufta, men kan av og til glippe litt i markeringene, og mangler vel litt fart. Uansett en meget god handel, med tanke på at han kom på free transfer. Må nok likevel finne seg i å være back-up og i hovedsak nøye seg med spill i Europa og de hjemlige cupene. Et tredjevalg for meg på stopperplass.

Woodgate: Ingen tvil om at Woodgate på sitt beste var en glimrende stopper, men mange skader har ødelagt mye av karrieren. Jeg var blant de som var veldig positiv da vi sikret oss også Woody på free transfer, men jeg må innrømme at begeistringen har avtatt mye etter hvert. Synest han i liten grad markerer seg som noen forsvarssjef, noe man kanskje skulle forvente av en spiller med Woodgates rutine og meritter. Gjør også en del feil, og har for lite autoritet i sitt spill i tillegg til at også han mangler fart. I øyeblikket rangerer jeg han bak både Shawcross, Huth og Upson, men han har tydeligvis langt større tillit hos Pulis enn hos meg.

Wilson: Har denne sesongen stort sett vært å finne på venstre-back. Har greidd seg brukbart der, men kan fort bli avkledd når han kommer opp mot raske vinger. Jeg opplever at Wilson på back-plass er litt en nødløsning, i Higginbothams skadefravær og i mangel av andre alternativer. Jeg ville heller likt å ha sett han på sentral midtbane, da han både er en av våre absolutt bedre pasningsleggere og i tillegg er den eneste av våre sentrale midtbanespillere (kanskje med unntak av Palacios) som faktisk tør å holde på ballen.

Shotton: Har fått prøve seg i noen kamper, og jeg synest han har greidd seg ok, om enn litt ujevn. Er den av våre backer, sammen med Wilkinson, som er mest villig til å gå fremover. Men…..innleggskvaliteten er slett, og skal han bli et skikkelig alternativ på høyrebacken må dette skjerpes mange hakk. Sitter vel også med oppfatningen av at han er bedre offensivt enn defensivt. Får han skikk på innleggene tror jeg derfor at han kanskje vil kunne være et vel så bra alternativ på høyre kant som på back-plass.

Higginbotham: Også en av de som gir absolutt alt i alle dueller, og som oser mer av kraft, styrke og innsats enn av teknisk brillianse. Synest han var veldig god før han ble skadet, og fremstår for meg som et klart førstevalg på venstre-backen når han er skadefri og i form. Kunne ha vært noe mer villig til å gå på løp og overlapp fremover, det kan til tider bli litt mye “poling” fra den godeste Higginbotham.
Sist endret av Torstein Norevik den 12 Nov 2011, 16:22, endret 2 ganger.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Re: Tid for ettertanke - del 3

Innlegg Torstein Norevik » 12 Nov 2011, 16:16

Whelan: Den av våre spillere som har høyest treffprosent på pasningene, så vidt jeg mener å ha lest et sted. Men det er også kanskje mitt største ankepunkt mot Whelan. Jeg mener at han for ofte spiller pasningene på tvers og bakover. Det kan forklare høy treffprosent, men gir lite fremdrift og jeg synest ofte han sinker spillet vårt. Når så vi sist Whelan spille en giftig gjennombruddspasning til en av våre spisser ? (Spørsmålet kan vel riktig nok stilles til alle våre spillere…..) Synd, for Whelan er en spiller som jeg sitter med en følelse av har mer inne enn det han greier å få ut. Rapportene fra landslaget har vært bra, og det kan virke som at han er langt mer markant der enn på Stoke. På den annen side er det kanskje lettere å markere seg i kamper mot lag som Estland, Armenia og Andorra enn i kamper mot Chelsea, Liverpool og Man. U ?

Whitehead: En skikkelig Duracell-kanin, og viktig i rollen til å stresse motstanderen og rive opp deres spill. Men jeg synest likevel ofte at det kan bli mye løping uten at det kommer så mye ut av det, og han bidrar etter mitt syn lite offensivt. Kanskje en drøy påstand med tanke på scoring og målgivende mot Maccabi Tel Aviv, men på den annen side er vel ikke Tel Aviv-laget helt av PL-standard, og det er langt mellom scoringene hans i PL. Kan være et alternativ som makker til Palacios, men ikke et opplagt førstevalg i den rollen.

Palacios: Har spilt overraskende lite, tatt i betraktning at han ble hentet inn for hele 8m GBP like før overgangsvinduet stengte. Lite spilletid har vært begrunnet med at han ikke fikk noen skikkelig pre-season pga skade, og ikke er skikkelig “fit”. Jeg håper imidlertid at han snart er klar til å greie 90 minutter, da jeg i utgangspunktet anser han som vår beste sentrale midtbanespiller. Har vist noen tendenser i enkelte av kampene han har spilt, men bare i glimt, og har ikke vært så dominant som jeg hadde håpet. Håper i det lengste at dette skyldes manglende “fitness” og at han ikke vil få status som et skikkelig bomkjøp. Var imidlertid i sin tid en skikkelig “fans-favourite” i Tottenham, så han er utvilsomt en spiller med potensiale.

Delap: Har nok dessverre utspilt sin rolle og holder ikke PL-nivå. Synd, for Delap fremstår som en ærlig og sympatisk spiller, men ingenting varer evig. Viktig i Championship og første året i PL, men nå går det mye på hogg og belegg. Eier ikke teknikk, og pasningene går i hytt og vær, og skuddene som regel langt over eller til side for mål. Når heller ikke innkastene lenger er noe våpen, har han dessverre ikke noe på laget å gjøre. Kan riktig nok fortsatt bidra med å slite og rive opp motstanderens spill, men for meg er ikke det nok til å forsvare en plass på sentral midtbane om vi skal ha ambisjoner om en plass på øvre halvdel. Og på kant er han fullstendig hjelpeløs….

Diao: Var i sin tid spådd en lysende karriere, men klarte vel aldri helt å leve opp til forventningene, selv om han i sin tid var innom en storklubb som Liverpool. Har hatt enkelte brukbare kamper i sin dype midtbaneposisjon foran midtstopperne, men har etter mitt syn ikke lenger kvalitet nok til å forsvare en plass hverken på laget eller på benken. Tydeligvis en av Pulis favoritter, og får nok noen kamper på grunn av det. Kan med sin erfaring sikkert ha en rolle å spille i støtteapparatet eller som ambassadør, men har etter mitt syn ikke lenger noe å gjøre på banen i PL-sammenheng.

Pennant: Vår mest kreative og teknisk beste spiller, (sammen med Fuller) slik jeg ser det. Kan på gode dager få motstanderen helt svimmel og har også en glimrende innleggsfot. En av PL’s aller beste vinger når han er i form. Har imidlertid ikke på langt nær vært like god i år som i fjor, og har dessverre også slitt mye med skader, og det er nok meget sannsynlig en nær sammenheng mellom de to tingene. Veldig synd, for en Pennant i form er en av de viktigste forutsetningene for at vi skal kunne få vårt offensive spill til å fungere.

Etherington: Mye det samme som med Pennant, men litt annerledes i spillestilen. Der Pennant gjerne snurrer rundt med backen med elegante driblinger på små flater, vil Ethers heller gjerne ha litt mer plass og forsere backen i stor fart, for så å servere innlegget når han nærmer seg dødlinja. Har dessverre også han vært mye plaget med skader og har ikke på langt nær vært så god i år som tidligere. Virker også å spille uten selvtillit for tiden, noe som merkes godt på at han ikke er like ivrig på å utfordre backen som det han gjør når han er i form. Som med Pennant er det imidlertid helt avgjørende for vårt offensive spill å ha Etherington skadefri og i form.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Re: Tid for ettertanke - del 4

Innlegg Torstein Norevik » 12 Nov 2011, 16:17

Jones: En spiller som det er litt delte meninger om, og som jeg må innrømme at jeg også selv har vekslet litt i synet på, ettersom jeg har vurdert han som alt fra meget god til elendig. Varierer da også en del i prestasjonene. Er veldig avhengig av servering fra vingene, men farlig når han får de rette ballene å jobbe med, som for han vil si innlegg i hodehøyde. Kan til tider virke litt uinteressert og lat, og skaper ikke all verden på egen hånd. Men det hender, hvem glemmer vel målet hans mot Sunderland i fjor, som han ordnet alene ut av intet ? Har en lei tendens til å kjøre seg litt fast når han prøver å drible, for deretter å miste ballen. Som sagt, veldig avhengig av en Pennant og en Etherington i form, og lider av at de ikke har vært det denne sesongen. Likevel en spiller som jeg på en god sesong tror kan være kapabel for 15-20 mål, under forutsetning av at han får spille noenlunde fast og at Pennant og Etherington finner tilbake til god gammel form.

Crouch: Rekordkjøpet vårt, som har fått spille de fleste kampene denne sesongen. Må nok likevel innrømme at jeg er litt skeptisk til om det var vel anvendte penger. Utvilsomt en bra spiller, og langt bedre langs bakken enn man skulle tro når man ser den lange hengslete kroppen. Har nok også en spillestil som passer oss bra, men 10m GBP er mye for en spiller som nærmer seg 31. Har scoret noen mål, men lider vel også han av at vi ikke har fått fart på vingspillet denne sesongen. Jobber og sliter der fremme, men blir ofte veldig alene, og har en meget vanskelig jobb i den rollen han har. Det er derfor litt vanskelig å kritisere han så langt. På den annen side synest jeg nok ikke at han har levert mer enn det man må kunne forvente av en spiss med en prislapp på 10m GBP. For den prisen bør også han kunne greie 15 mål denne sesongen for å innfri de til dels store forventningene som ble stilt til han da han kom.

Walters: Kanskje et av TP’s beste kjøp noensinne etter å ha blitt Stoke-spiller for 2,75m GBP. Vi var vel mange som ikke tok bølgen for det, ettersom vi den gang nok hadde håpet at TP’s ambisjoner strakk seg lenger enn til å kjøpe en relativt ukjent Championship-spiller med nomadebakgrunn i lavere divisjoner. Walters var imidlertid en meget positiv overraskelse i fjor, og har også i år fulgt opp med noen viktige mål, selv om han i likhet med resten av laget nok ikke har vært like god i år som i fjor. Likevel en viktig spiller med sin utrettelige jaging, og har også den viktige egenskapen målteft. God både langs bakken og i lufta, jobber hardt og har en fin evne til å være på rett sted til rett tid. Kunne med fordel hatt noe mer fart, men alt i alt likevel en av våre aller beste spisser, slik jeg ser det.

Jerome: Har et noe blandet syn på denne karen. Jeg greier vel ikke å se han som noen frelser som plutselig vil gi oss de målene vi så sårt trenger for å kunne avgjøre fotballkamper. På den annen side er han en annen type spiss enn de vi alt har, ettersom han – i motsetning til de andre – har bra fart. Er derfor en spiller som kan true bakrom i en helt annen grad enn de andre spissene våre. Men det hjelper så lite når vi ikke har spillere på midtbanen som kan gi han de rette stikkballene å jobbe på. Vi får derfor ikke utnyttet hans kanskje beste kompetanse, og det er derfor kanskje litt urettferdig bare å skylde på Jerome for at han så langt ikke har vært noen åpenbaring. Slik jeg ser det er kanskje den beste bruken av Jerome å la han komme inn på slutten av kampene, når motstanderne begynner å bli slitne. Da kan kanskje bakromsløp være et vel så effektivt virkemiddel som den (ofte) resultatløse stangingen mot duell- og hodesterke midtstoppere, og da kan Jerome ha en rolle å spille.

Fuller: Har fått tilnærmet legendestatus etter godt spill og mange mål i Stoke-trøya gjennom flere år. Beklageligvis mye skadeplaget de siste par årene, og av den grunn mye ute av laget. Er imidlertid snart ventet tilbake etter enda et skadeavbrekk, og mange setter sin lit til at litt Fuller-Magic vil kunne få oss tilbake på sporet, og gjøre slutt på måltørken vi har slitt med denne sesongen. Jeg håper jeg tar feil, men jeg er dessverre blant de som er tvilende til om Fuller vil komme tilbake slik vi husker han. Fantastisk på sitt beste, og utvilsomt vår mest kreative angriper og den som kan skape noe ut av ingenting. Men jeg er redd at alle skadene og lite kamptrening de siste par sesongene har satt han såpass tilbake at han ikke vil kunne finne tilbake til gamle takter. Med i denne vurderingen er selvsagt også at han nå er passert 32, og som jeg også var inne på med Crouch; spisser blir sjelden veldig mye bedre etter at de fyller 30, og de fleste er på vei nedover når de nærmer seg 32-33. Når dette kombineres med Fullers skadeproblemer og manglende matchtrening, er jeg derfor ikke så altfor optimistisk med tanke på at Fuller vil bli noen redningsmann slik mange håper. Tvert imot tror jeg nok at hans bidrag vil begrense seg enkelte innhopp mot slutten av kampene. Men ingenting hadde gledet meg mer enn om jeg tok feil…..

Hvis jeg ut fra dette skal prøve å trekke en konklusjon, må det være at vi denne sesongen gjennomgående langt fra har spilt opp mot vårt beste. Vi har ikke fått i gang vingene vi er så avhengige av for at vi skal fungere. Vi mangler (som vanlig) kvalitet på sentral midtbane. Vi har ingen utpreget goalgetter der fremme, og til overmål har vårt vanligvis så stødige forsvar i mange kamper levert langt under pari. Når da også målmann Begovic har svinget fra det fantastiske til det begredelige, må således konklusjonen bli at vi har mye å gå på. Men i og for seg kan dette også vinkles positivt, ettersom dette betyr at vi har potensiale til å levere bedre. Situasjonen hadde vært langt mer dyster om vi spilte opp mot vårt beste, og likevel ikke fikk bedre resultater. Jeg mener at den troppen vi har i dag er god nok til at vi skal kunne kjempe om en plassering litt over midten av tabellen. Vi har mange bra spillere, men også noen som ikke holder mål. Men da må TP få ut potensialet som ligger i den troppen han har til disposisjon. Og første skritt i den retning er å slutte å spille favorittene sine, som i flere tilfeller ikke holder mål (Delap, Diao og Sidibe når skadefri) og heller spille de beste spillerne. Og ikke minst at disse får spille i den posisjonen der de er best og ikke at disse feilplasseres i posisjoner de ikke behersker, utelukkende for at de skal passe inn i Pulis system.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 13 Nov 2011, 15:52

Aller først: Wow for et imponerende innlegg, Torstein Norevik! :)
Dette kaller jeg en grunding analyse og god argumentasjon fra en åpenbart dedikert supporter. Jeg er enig i det aller meste og går bare kort igjennom.

Begovic: Enig

Sørensen: Enig. Hvis konkurransen skal fremstå som reel så må han få prøve seg igjen - i PL.

Higginbotham: Enig. Jeg liker Higginbotham, men aller helst ville jeg hatt en moderne back - fordi de er så viktige for angrepsspillet.

Shotton: Enig

Wilson: Enig, men jeg er usikker på om han faktisk er en nødløsning eller om det er villet fra Pulis å plassere han der. Han mangler uansett fart nok til å bidra offensivt, men er en av få i det bakre ledd som faktisk kan behandle en ball.

Woodgate: Er nok den midtstopperen som er best med ballen i beina, men han mangler duellkraft. Det som skuffer meg mest er at han ikke bruker rutinen til å plassere seg bedre. Har en lang vei å gå før han er tilbake på gammelt nivå. Kanskje han vil blomstre etter jul med trening og kamper i beina?

Upson: Enig. Jeg har lekt litt med tanken om å forsøke han som back, men Huth og Collins har vel bevist for allverden at det å gå fra midtstopper til back ikke nødvendigvis er positivt.

Huth: Enig

Shawcross: Enig

Wilkinson: Enig. Jeg er dog i tvil om han blir noe særlig bedre enn han er.

Etherington: Enig. Han er ikke spesielt god teknisk og drar de samme fintene hver gang. Det blir nok gjennomskua etterhvert. Vi bør få inn en konkurrent på den plassen.

Pennant: Enig. Synd med skadene - det bidrar til å gjøre han ustabil.

Diao: Enig, selv om han overrasker meg litt i positiv retning noen ganger. Han har ingenting å bidra med offensivt, men er ganske bra defensivt. Han er dessverre så treig at faren for rødt kort er overhengende hver gang han går inn i en tackling. Burde selvfølgelig vært bytta ut mot kvalitet.

Delap: Enig, selv om jeg er klippefast i trua på at den type kast ALLTID vil være farlig( pga. 2. og 3. baller ), men å komme med på et lag i verdens beste fotballiga pga. ÈN-1- ekstremferdighet( mens resten holder Champ/League One-standard ) er rimelig spesielt.

Palacios: Enig. Blir spennende å se om han har noe kreativt i seg når han blir "fit".

Whitehead: Enig

Whelan: Enig, men i og med at han gjør det så godt for Irland, så velger jeg å tro at han ikke har så fri rolle i Stoke. Lar Pulis han få lov til å gå framover eller har den capskledde bestemt at Whelan & co. ikke skal gå utenfor "firkanten" på midten?

Fuller: Jeg tror han kan komme tilbake, men han MÅ få tillit og muligheter. 5-6 minutter i annenhver match gjør ikke Stoke Citys beste spiss bedre! Han er uansett bedre enn spisser som Jerome, Sidibe og Jones - selv på halv maskin.

Jerome: Han virker som et bomkjøp pr. dato. Virker ikke som om han er i besittelse av noe spesielt. En middelmådig spiss som hverken er fugl eller fisk. Håper selvfølgelig å ta feil, men har ikke sett noe som tyder på det hittils.

Walters: Enig. Han har bare blitt bedre og bedre og er nok en av gullguttene til Tony P. Er fortsatt litt enkel i spillestilen, men har utviklet seg positivt på alle områder siden han kom til Stoke. Jeg hadde ikke trua på han sjøl, men her må jeg bite i det sure eplet.

Crouch: Enig. Han er en klassespiss og er faktisk god med ballen i beina. Prisen er dog for høy og det påpekte jeg allerede da han ble kjøpt. 5-6 millioner pund hadde vært passende for en mann i hans alder. Jeg tror allikevel han kan bli en bra spiller for Stoke, men da må han få bedre baller å jobbe med og mer støtte fra midtbane/vinger og spissmakker.

Jones: Han er et feilkjøp og har heller ikke denne sesongen greid å vise noe som får meg til å snu i det synet. Han er god hvis vingene har en god dag på kontoret, men ellers så bidrar han ikke. Fysikk og høyde tatt i betraktning så er han dårlig i hode-og duellspill også.

Jeg tror vi løfter oss etterhvert, men Pulis må gå litt bort fra det han holder på med nå. Vi har gode nok spillere nå til å forsøke oss på eget spill - også på bortebane. Det handler om selvtillit, guts, komponering av lag og taktikk.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 14 Nov 2011, 01:39

Takk for hyggelige ord, Morten, og takk for innspill og kommentarer til mine synspunkter. Det ser ut til at vi i det store og hele har veldig sammenfallende syn på de enkelte spillerne, med noen få hederlige unntak. Mest uenige er vi nok om Jones, ikke fordi at jeg synest at han har vært briljant i Stoke-trøya, men jeg har vel et håp om, og tror jeg ser, et potensiale som han foreløpig ikke har fått ut. Går vel derfor og håper på at han skal blomstre etter hvert, men om han virkelig vil gjøre det er jo en annen sak….. Håper jo selvsagt også at du får rett med tanke på Fuller, og at min skepsis til hans come-back viser seg å være ubegrunnet.

Morten T. skrev:Jeg tror vi løfter oss etterhvert, men Pulis må gå litt bort fra det han holder på med nå. Vi har gode nok spillere nå til å forsøke oss på eget spill - også på bortebane. Det handler om selvtillit, guts, komponering av lag og taktikk.

Er helt enig i dette. TP må stole mer på sine egne spillere og tørre å spille vårt spill også på bortebane heller enn stadig å legge vårt spill opp etter motstanderen. Vi har kvalitet nok til å fikse det, og den forsiktige linjen han har kjørt på bortebane har jo ikke akkurat vært noen suksessoppskrift. ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg -Tottal- » 14 Nov 2011, 05:39

Mange bra innlegg her. I disse tider for ettertanke, nøyer jeg meg med å sette et stort spørsmålstegn med taktikken vi har hatt med laguttakene i forhold til PL og Europa spill. PL er og blir førsteprioritet, og således bør vi også ha en fast start-ellever her etter min mening. Våre antatt 11-beste - som kun skal byttes ut ved suspensjon, skader eller stor formsvikt. Jeg forstår argumentene om at spillere med skyhøye lønninger burde takle det å prestere mer enn en kamp i uka, men resultatet blir at det ekstra "trykket" som vi så sårt er avhengig av, forsvinner.....og dermed blir vår stall med mange middels spillere, for dårlige i PL. Viktige spillere som f.eks Pennant og Etherington bør være i toppform (skadefrie og utvilte) hvis vi skal klare å få til noe på øverste nivå. Jeg tror også at den store variasjonen med laguttak, skaper lite flyt i spillet og for stor usikkerhet i forhold til medspillere.....og at Huth burde være førstevalget vårt som midtstopper, er vel ingenting å lure på. Hører du, Pulis ?
Brukerens avatar
-Tottal-
Ivrig Stokie

Neste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest