Knut Ole skrev:Svaret på det siste er ganske sikkert ja. Hadde et hvert innkjøp (spillere, aksjer, forretninger generelt...) med forutsigbarthet gitt optimal avkastning hadde ikke verden stått seg. Noen vinner, noen taper.
Fint vi har et aktivt forum som i demokratiets ånd slipper til meninger både for den klubb-lojale, den kritiske og alle nyansene i mellom

Det skulle bare mangle. Ordet "debatt" betyr jo strengt tatt meningsutveksling. Mitt utgangspunkt er at det å delta i debatt er bra og utviklende. Jeg foretrekker debatt istedenfor passivitet og meningsvegring. Her diskuterer vi fotball og i min verden er det et relativt ufarlig tema. En viktig del av å delta i debatt er at man ikke ser på sine egne synspunkter som fremføring av en monolog. De som deltar og ytrer seg må rett og slett tåle å bli imøtegått og etterprøvd. Det er faktisk det som er selve moroa med debatter.
Personlig setter jeg pris på folk som ikke alltid inntar et standpunkt som er konsensus eller som "bøyer seg for et kronet hode". Det ble jo sagt om svenskene en gang i tida at hvis sjefen på jobben deres ba de om å komme på jobb dagen etter med en gul og en blå sokk, så ville ikke svensken ha spurt: "Hvorfor det?". Han ville ha spurt: "Hvilken fot skal jeg ha den blå sokken på?" Det vitner om underdanighet for maktpersoner og liten evne til å reflektere. Det liker jeg ikke.
Forrige innlegg forsøkte jeg å trekke litt opp dette med investeringer vs. drift. og jeg mener bestemt at klubben strategi mht. drift (les: primært avlønningssystem) preller av noen av de heiteste transfer-kandidatene jeg (vi) kunne ønske oss. Jeg har egentlig ganske stor sans for klubbens / eiernes / styrets lønnspolicy, men ser så klart ulempen ved den; nemlig at vi ikke signerer i tråd med ønskeliste.
Synspunkter på dette?
Ja, det har jeg synspunkter på.
La oss tenke oss at "taket" til Coates og Pulis er en lønn på 500 000 norske kroner i uka( allerede nå begynner jeg å bli småkvalm

). Da har de definert hva slags ramme de vil ha i forhold til avlønning av spillerene. Med et slikt (rigid ) syn så sier det seg selv at en og annen storfisk, "misguided child" og opplåste egoer vil være uaktuelle. Og det er helt greit.
Men innafor gruppa som ville sett seg fornøyd med å avlønnes med mellom 0 og 500 000 kroner så er det jo nesten nødt til å befinne seg et pent kobbel av spillere, eller hva? Og nå er vi snart i mål: Hvordan kan vi føle oss helt sikre på at manager og eier ALLTID velger riktige spillertyper fra det nevnte kobbelet? Mitt svar er at det kan vi ikke, og derfor bør det, hvis vi føler for det og har ork og engasjement nok, debatteres hvorvidt de ledende menns handlinger vil føre til noe positivt eller negativt for klubben. Og det bør gjøres konstant.