Svein Nilsen skrev:Godt å ha deg tilbake Morten! Jeg har vel på følelsen av at vi har hatt diskusjonen rundt Tony Pulis et par ganger før. Du skriver at du ikke har fått en eneste god grunn og skikkelig forklaring på hvorfor han fikk sparken. Jeg skal klare å gi en lang avhandling om det, men nøyer meg egentlig med å si at det jo også er din subjektive oppfatning! Andre, har vel akseptert det og synes det var på tide med en ny manager; les; han burde og fikk sparken. Så vil du og mange andre være uening og ha en helt annen oppfatning av hvorfor og hvordan.
Jo takk, Svein. Blir nok ikke så ofte jeg kommer til å skrive her, men holder det mer til temaer jeg finner interessante. Slik som dette...
Det er jo nettopp slike avhandlinger jeg har savnet fra de som argumenter for at sparkingen av Pulis var helt ok. I stedet er det jo heller en del som har nøyd seg med f.eks. #pulisout og that`s it eller noe lignende intetsigende vissvass. Det er helt ok, men det begynner å bli trøblete hvis ledende menn og kvinner i en fotballklubb( eller andre foretak ) lar seg påvirke av slike ytringer.
Selvfølgelig blir det min subjektive oppfatning, men som i en hver diskusjon, debatt og meningsbrytning så er det alltid mest interessant hvis man kan fylle på med fakta, kunnskap og synspunkter som etterlater i hvertfall et lite inntrykk av at man har giddet å sette seg inn i sakene man debatterer. Der opplever jeg at ikke alle( gjelder IKKE deg bl.a
) er så interessert i det. Det er i og for seg greit, og det må bli opp til hver enkelt hva man vektlegger, men vi lever i en spesiell tid når folk som ytrer seg med ett ord eller to i såkalte "sosiale medier" får en egen fanskare.
Jeg har selvfølgelig også akseptert at Pulis fikk sparken, men jeg mener fortsatt at det var riv, ruskende galt og har argumentert lenge for hvorfor. Jeg er også av den oppfatning at veivalget Stoke tok fikk konsekvenser over tid og førte til en, jeg vil påstå, forventet nedgang.
Og den sesongen som så mange valgte å kalle "katastrofesesong" og at det over lang tid hadde foregått en slags "negativ tendens", la oss ta en titt tilbake:
Alle husker vel Jonathan Walters sin noget spesielle kamp hjemme mot Chelsea 19. Januar 2013 da Stoke tapte 0-4 på det som før het Britannia Stadium( før dette nye tullete navnet på stadionet kom )? Det var en spesiell match, men av flere grunner enn Walters sin miserable match. Det tapet mot Chelsea var første gang Stoke gikk av Britannia Stadium med null poeng på 11 - ELLEVE - måneder(!). "Negativ tendens"?
Fra 10. November til 29. Desember 2012 spilte Stoke 10 kamper i Premier League med 5 seire, 5 uavgjorte og 0 - NULL - tap. "Negativ tendens"?
Etter de 18 første serierundene den sesongen hadde Stoke sluppet inn 13 mål og holdt nullen i ni av kampene. Stoke ble da titulert det femte beste forsvaret i Europa:
https://www.dailymail.co.uk/sport/footb ... urope.html "Negativ tendens"?
Ettersom årene har gått så har det stått mer og mer klart for meg hva dette handlet om. Dette var føleri hvor synspunktene til folk som synes at fotballen under Pulis var "kjedelig" ble vektlagt og den svake perioden fra Januar til April i 2013 ble brukt for alt den var verdt for å fronte det synet.
Pulis er litt i samme leir som f.eks. Drillo, Lagerbäck, Bielsa osv. Akademisk innrettede fyrer som baserer mye av sin filosofi på kunnskap, forskning og utallige timer i videorom og foran skrivebord. Jeg liker jo sånne fyrer, jeg gjør jo det, men som "salgsvare" i en fotballverden som har blitt perverst kommersiell så er det ikke disse karene man drar med seg i en reklamekampanje.
Så alt i alt: Avgjørelsen om å sparke Pulis var ikke kunnskapsbasert, den var basert på føleri, press fra omgivelsene og kommersielle hensyn.