Morten T. skrev:Torstein Norevik skrev:Det begrepet er en tullete merkelapp som en eller annen spansk avis satte på Stoke for noen år siden og som siden eskalerte. Heldigvis er den mer eller mindre borte nå.
Å forsøke å kopiere Barcelona er å gå baklengs inn i fremtiden og det håper jeg Hughes har forstått etter hvert. I mitt hode er det slik at de som er veldig begeistret for Barcelona( som for øvrig holder til i en av Europas aller flotteste byer ) heller får reise dit å se på kamp( jeg har vært der, på lokaloppgjør til og med, og det var drita kjedelig ) eller se på dem hjemme fra sin egen stue( som kan være grei tidtrøyte, for all del ), men for en klubb som Stoke så er det IKKE veien å gå og forsøke å kopiere dem. Det er et håpløst prosjekt, jeg har forklart hvorfor en haug med ganger før og gidder ikke å gå gjennom det samme en gang til.
Og når vi først er litt inne på tematikken: Et annet begrep som jeg begynner å bli dyktig lei er dette våset om "Nye Stoke". Eller ok, det var greit at noen lot seg forlede til å benytte et slikt begrep den aller første tiden Hughes var i Stoke, men nå har mannen snart vært i Stoke i fire(!) år og har hatt åtte(!) overgangsvinduer med åpen pengesekk til å forme seg sitt eget lag og sin egen spillestil. Da blir det feil å kalle dette "nytt".
Jeg jobber jo sjøl en del med markedsrelaterte ting og vet derfor at det er begrenset hvor lenge man faktisk kan kalle et produkt for en "nyhet" før kunder skjønner at dette bare er noe tull og reinspikka lureri. Jeg er ganske trygg på at ingen som jobber med markedsføring ville ha funnet på å kalle et produkt for en nyhet nesten fire år etter at det ble lansert. Det ville i så tilfelle vært dårlig markedsføring som til syvende og sist hadde slått tilbake på enn selv.
Det samme kan sies om dette oppkonstruerte begrepet "Nye Stoke". Det bør en gang for alle stedes til hvile og pælmes der det alltid har hørt hjemme: På historiens skraphaug.
Hva gjelder at Stoke skal kopiere Barcelona, så er det vel ingen som har sagt eller påstått at vi bør gjøre det ? Det blir i mitt hode litt svart/hvitt og lite nyansert. Vi som ønsket en ny spillestil velkommen - heller enn den tidligere "kick-and-run"-tilnærmingen - har vel snarere satt pris på at vi under Hughes ble et mer spillende lag, der midtbanen også tas i bruk i det oppbyggende spillet. Hvem som har sagt at vi skal spille som Barcelona vet ikke jeg, for egen del kan jeg aldri huske å ha ytret noe slikt. Jeg er ikke motstander hverken av kjappe kontringer eller at ballen går hurtig i lengderetningen. Jeg er heller ikke noen tilhenger av at ballen skal trilles på tvers eller bakover, kun for ballbesittelsens skyld. Jeg opplever faktisk Whelan som en av verstingene på det området, og jeg opplever det veldig frustrerende når han til stadighet er mer opptatt av å orientere seg bakover enn fremover straks han får ballen.
Men jeg liker kjapt kortpasningsspill, på èn-touch, trekanstpill og fikse kombinasjoner, og 2-0 målet mot Sunderland var som tatt ut av læreboken fra min utgave av fotball-ABC`en. Denne preferansen er jeg åpenbart heller ikke alene om, ettersom den scoringen ble plukket ut som en av kandidatene til månedens mål i PL i januar.
Og hva gjelder begrepet "Nye Stoke", så brukes vel dette ikke lenger fordi det er noe nytt, men snarere for å markere forskjellen mellom Pulis-stilen og den nye stilen som ble innført under Hughes.