Stoke City - Crystal Palace

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Stoke City - Crystal Palace

Innlegg Lilledino » 11 Feb 2017, 18:54

Grattis, 3 poeng, men jeg er fortsatt ikke overbevist og lykkelig..

Uansett, vi vinner...
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie

Innlegg bjørn123 » 11 Feb 2017, 19:04

Fantastisk deilig. Nå blir det et par øl for feiring av seier og bursdag ;)
bjørn123
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 11 Feb 2017, 19:06

En sliteseier, men tre flotte poeng i boks!

Crystal Palace hadde veldig lite å by på offensivt, og Stoke hadde god kontroll bakover. Framover var Stoke variable, men målet var utsøkt fotball etter mitt syn.

Jeg synes Indi, Arnautovic og Shawcross var Stoke sine beste i denne.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Knut Ole » 11 Feb 2017, 19:06

bjørn123 skrev:Fantastisk deilig. Nå blir det et par øl for feiring av seier og bursdag ;)

Gratulerer Bjørn!
Knut Ole
Ivrig Stokie

Innlegg onside » 11 Feb 2017, 19:16

Stoke -Crystal Palace 1-0 Allen (Sobhi)

Grant 7 - Står med autoritet og trygghet, men lite å gjøre. Dirigerer som Maurits Jansson og ikke som en reseverekeeper fra Championship!
Bardsley 6 - Sterk og trygg, litt opphauset i fremspill og overganger fremover, men mer enn godkjent.
Martins Indi 7 - Duellerer bra med Benteke, gir og tar masse juling. Skulle hatt scoring i dag!
ShawX 6 - Takler bra i 1. omgang, men overlater mer til Indi i 2. Ordner alt i alt bra opp i mange situasjoner, men igjen - dårlige oppspill.
Pieters 6 - Sterk i kroppen på motstander, innimellom litt for sterk. Noen smarte langpasninger i dag også, sliter med de korte.
Adam 7 - Server som vanlig glitrende, gode frispark, fremspill og cornere. De er viktige! Noen feilpasninger og tap av ball pga ukons trekker ned.
Whelan 6 - Som vanlig litt usynlig, jobbet bra men kan bedre enn dette, men det er det ofte motstanderen som bestemmer! God mot de gode , dårligere mot de dårlige. (rene fantomet)
Arnaoutovic 7 - Bør score i dag også, men utfører mange gode driblinger og opphentinger, som blant annet gav målet. Jobber veldig bra!
Allen 7 - Faktisk ingen ballvinner i dag heller. Det overrasker. Kommer til to målsjanser, setter den ene på glimrende vis, jobber som vanlig over evne!
Sobhi 8 -Tør ta tak i ball, drible - avlevere. Veldig positivt, har blitt raskere og sterkere. Assist!
Crouch 6 - Greier å motta ca 60% av ballen han får og ekspederer de videre. Ofte gir det uttelling men ikke i dag. OK kamp.

Johnson 6 - Gjør en grei kamp de minuttene han får. Dribler til den store gullmedaljen med bra resultat.
Affelay 6 - Måtte inn å holde ball og trygge ledelsen. Gjør en utmerket jobb der....
Sist endret av onside den 13 Feb 2017, 13:38, endret 3 ganger.
onside
Ivrig Stokie

Innlegg Knut Ole » 11 Feb 2017, 19:19

Alltid deilig med 3 pinner. Og godt å endelig sette Palace på plass.
Samla sett er vi vel best, med flest avslutninger og farligste sjanser i Box. Men jeg synes vi detter litt i samme fellen som mot westBrom. Svakt tempo og for lite variert / høyt press. CP virket i tider av matchen, spesielt i første del av 2.omgang bedre i det meste, ikke minst i agressivitet og duellkraft. Men så kom den forløsende fantastisk flott skåringen. Arnie med millimeter pass, Shobi med verdensklasse mottak og ballkotroll med mann i rygg og flott løp av Allen som bredsider. Skulle tro den var innøvd. Etter goalen har vi bra kontroll, og Palace setter ikke nervene våre i høy spenn, fordi de ikke er bedre. En spiller jeg ble smånervøs av var Johnson som dypt i banen stadig skulle dra av og ta ekstra touch. Det kunne gått galt. Skulle tro en så rutinert spiller ville spilt litt smartere på 1-0. Nå gikk det bra, men det kunne gitt forferdelig kontring i ubalanse.
Ellers enig med Morten. Shawcross og Martins Indi var solide bak. Arnie speller bra og jobber best (tenk et år eller to tilbake....=hoftefest). Pluss også til Shobi og Whelan.
I dag var Crouch lite synlig. Riktignok gjør han noen fine flikker og et par bra mottak feilvendt, men ellers var han lite synlig.
Knut Ole
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 11 Feb 2017, 22:29

Tre poeng i kveld gleder, men likevel ingen stor kamp av Stoke mot det som vel er ett av PL´s svakeste lag i øyeblikket.

Scoringen var flott, men det skyldes kanskje aller mest at de involverte i scoringen er blant de i dette Stoke-laget med de beste individuelle tekniske ferdighetene. Pasningen til Arnie var millimeter-presis, og løpet til Ramadan perfekt "timet", som en konsekvens av høy fotballforståelse hos begge. Nedtaket til Ramadan, med en mann i ryggen, er det høy klasse over, rent teknisk. Likeledes vendingen og oppspillet fra Ramadan til Allen, der også sistnevnte "timer" løpet sitt perfekt. Men jeg tror jeg våger påstanden om at det neppe hadde blitt mål dersom det hadde vært andre aktører enn disse tre som var involvert i dette angrepet. Dette handlet veldig mye om teknikk og fotballforståelse - snarere enn om langpasning - og i så måte stiller både Arnie, Ramadan og Allen i en høyere klasse enn de fleste av sine lagkamerater.

Og det er dette jeg har påpekt igjen og igjen, og noen vil sikkert si til det kjedsommelige. ;) Spillere med gode individuelle ferdigheter greier å skape noe - og få resultater - ut av situasjoner der mange andre ikke ville ha greidd å utrette noe. Det var dette vi så ved scoringen i dag, ikke at langpasningen i seg selv er så genial som taktisk fenomen. For vi spilte mange langpasninger i dag, som ikke førte til noe verdens ting. Som regel nådde de ikke frem til rett adresse. Det kan neppe hevdes å være spesielt effektivt...

Og viktigheten av individuelle ferdigheter er grunnen til at jeg heller vil se spillere som Imbula, Shaqiri og Afellay på banen (og tidligere Bojan) , heller enn spillere som Whelan, Adam og Walters. Så vet jeg selvsagt at andre er uenige i dette, og det er fair enough.

Jeg synest oppstillingen idag ble for baktung, og det mener jeg har mye å gjøre med valget av sentral midtbane. På hjemmebane mot Crystal Palace må vi våge mer. Når vi blir baktunge blir det for lite fremdrift, det går for sakte, blir for lite trykk, og Crouch blir veldig alene og får en vanskelig oppgave. Dette var gjengs gjennom store deler av kampen, og derfor greier vi heller aldri å spille ut et svakt Crystal Palace-lag.

Synest Ramadan var veldig positiv i dag. Husker jeg feil eller var det hans første kamp fra start i PL ? Han greier å skape noe fremover, samtidig som han jobber knallhardt bakover. Han spiller som han er langt mer enn 19 år og vil kunne bli en spiller vi kan få stor glede av i årene som kommer. Synest også Afellay var veldig positiv i sitt innhopp, og viser igjen at han er langt bedre i 10`er-rollen enn på kant.

For egen del skulle jeg gjerne sett en sentral midtbane med Imbula og Allen som de mest defensive og med Afellay i 10`er-rollen. Supplert med Shaqiri og Arnie på kant ville dette være en knallsterk midtbane-kvintett. Og før noen igjen kommer trekkende med Wolves-kampen som "bevis" på at dette ikke vil fungere...kanskje den kampen ikke var veldig representativ for Stokes kvaliteter og rett og slett bare var en skikkelig "off-day" ? Så kan det jo også nevnes at også Liverpool - riktig nok nokså reservepreget, men dog - tapte hjemme mot Wolves i den samme cupen... ;)

For når sant skal sies er det vel heller ingen av de andre midtbanekonstellasjonene som har vært veldig overbevisende denne sesongen, heller ikke den vi benyttet idag.

Men, men, nok om det...Vi vinner, og det er det viktigste. Vi er nummer 9 i øyeblikket, det også bra isolert sett. Spesielt når vi - i alle fall etter mitt syn - synest å ha enda mer å gå på med det mannskapet vi besitter per i dag... :)
Sist endret av Torstein Norevik den 11 Feb 2017, 23:49, endret 1 gang
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 11 Feb 2017, 23:46

bjørn123 skrev:Fantastisk deilig. Nå blir det et par øl for feiring av seier og bursdag ;)

Gratulerer med dagen, Bjørn ! :D Feiring av seier og bursdag er en fin kombinasjon... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 12 Feb 2017, 10:55

Torstein Norevik skrev:Tre poeng i kveld gleder, men likevel ingen stor kamp av Stoke mot det som vel er ett av PL´s svakeste lag i øyeblikket.

Scoringen var flott, men det skyldes kanskje aller mest at de involverte i scoringen er blant de i dette Stoke-laget med de beste individuelle tekniske ferdighetene. Pasningen til Arnie var millimeter-presis, og løpet til Ramadan perfekt "timet", som en konsekvens av høy fotballforståelse hos begge. Nedtaket til Ramadan, med en mann i ryggen, er det høy klasse over, rent teknisk. Likeledes vendingen og oppspillet fra Ramadan til Allen, der også sistnevnte "timer" løpet sitt perfekt. Men jeg tror jeg våger påstanden om at det neppe hadde blitt mål dersom det hadde vært andre aktører enn disse tre som var involvert i dette angrepet. Dette handlet veldig mye om teknikk og fotballforståelse - snarere enn om langpasning - og i så måte stiller både Arnie, Ramadan og Allen i en høyere klasse enn de fleste av sine lagkamerater.

Og det er dette jeg har påpekt igjen og igjen, og noen vil sikkert si til det kjedsommelige. ;) Spillere med gode individuelle ferdigheter greier å skape noe - og få resultater - ut av situasjoner der mange andre ikke ville ha greidd å utrette noe. Det var dette vi så ved scoringen i dag, ikke at langpasningen i seg selv er så genial som taktisk fenomen. For vi spilte mange langpasninger i dag, som ikke førte til noe verdens ting. Som regel nådde de ikke frem til rett adresse. Det kan neppe hevdes å være spesielt effektivt...

Og viktigheten av individuelle ferdigheter er grunnen til at jeg heller vil se spillere som Imbula, Shaqiri og Afellay på banen (og tidligere Bojan) , heller enn spillere som Whelan, Adam og Walters. Så vet jeg selvsagt at andre er uenige i dette, og det er fair enough.

Jeg synest oppstillingen idag ble for baktung, og det mener jeg har mye å gjøre med valget av sentral midtbane. På hjemmebane mot Crystal Palace må vi våge mer. Når vi blir baktunge blir det for lite fremdrift, det går for sakte, blir for lite trykk, og Crouch blir veldig alene og får en vanskelig oppgave. Dette var gjengs gjennom store deler av kampen, og derfor greier vi heller aldri å spille ut et svakt Crystal Palace-lag.

Synest Ramadan var veldig positiv i dag. Husker jeg feil eller var det hans første kamp fra start i PL ? Han greier å skape noe fremover, samtidig som han jobber knallhardt bakover. Han spiller som han er langt mer enn 19 år og vil kunne bli en spiller vi kan få stor glede av i årene som kommer. Synest også Afellay var veldig positiv i sitt innhopp, og viser igjen at han er langt bedre i 10`er-rollen enn på kant.

For egen del skulle jeg gjerne sett en sentral midtbane med Imbula og Allen som de mest defensive og med Afellay i 10`er-rollen. Supplert med Shaqiri og Arnie på kant ville dette være en knallsterk midtbane-kvintett. Og før noen igjen kommer trekkende med Wolves-kampen som "bevis" på at dette ikke vil fungere...kanskje den kampen ikke var veldig representativ for Stokes kvaliteter og rett og slett bare var en skikkelig "off-day" ? Så kan det jo også nevnes at også Liverpool - riktig nok nokså reservepreget, men dog - tapte hjemme mot Wolves i den samme cupen... ;)

For når sant skal sies er det vel heller ingen av de andre midtbanekonstellasjonene som har vært veldig overbevisende denne sesongen, heller ikke den vi benyttet idag.

Men, men, nok om det...Vi vinner, og det er det viktigste. Vi er nummer 9 i øyeblikket, det også bra isolert sett. Spesielt når vi - i alle fall etter mitt syn - synest å ha enda mer å gå på med det mannskapet vi besitter per i dag... :)

Jepp, det overrasker meg at vi stiller så "baktunge" og med liten fart i en hjemmekamp mot kanskje PL's dårligste lag for øyeblikket. Nå trumpfer en seier alt av taktikk og laguttak så jeg er mest happy med en 3-poenger i går. Og at vi er på 9.plass er faktisk litt imponerende ut i fra det faktum at vi ikke akkurat har overbevist denne sesongen. Vi har MYE å gå på og tror når MH får kjørt inn et lag med litt mer fart og offensive kvaliteter så blir det en 7.plass i mai og da er vi alle happy! Gooooaaaarrrnnnnn Stoke.
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 12 Feb 2017, 13:08

Tre poeng i kveld gleder, men likevel ingen stor kamp av Stoke mot det som vel er ett av PL´s svakeste lag i øyeblikket.

Men, men, nok om det...Vi vinner, og det er det viktigste. Vi er nummer 9 i øyeblikket, det også bra isolert sett. Spesielt når vi - i alle fall etter mitt syn - synest å ha enda mer å gå på med det mannskapet vi besitter per i dag... :-)

For meg blir dette for enkelt.
Det har vært en del snakk om såkalte "ballwatchers" i det siste - fritt oversatt at noen først og fremst kun ser på det som utføres med ball, men unnlater å få med seg det som gjøres uten.
Scoringen i går er egentlig et fint eksempel på dette. Fordi pasningen til Arnautovic og Sobhi sitt nedtak og videre pasning hadde vært fullstendig meningsløs og rent ut i sanden HVIS ikke Joe Allen hadde gått på sitt fine løpe - uten ball - inn i et område hvor han hadde mulighet til å komme til avslutning. Det er altså bevegelsene rundt ballfører og/eller oppspillspunkt som skaper sjansen, mens "gåfotball" hvor ballen spilles sideveis, på tvers og bakover skaper lite eller ingenting, i tillegg til å øke faren for brudd i mot og kontringer. I tillegg kommer avslutningsteknikken inn som en faktor her. Der er Allen brukbar, men ikke eksepsjonell, på samme måte som spillere som Afellay, Adam, Arnautovic, Shaqiri og den nå utlånte spilleren Krkic. De treffer av og til, men de bommer også en god del - noe som merkelig nok ikke nevnes så ofte, vel og merke hvis noen spillere gjør dette. Andre igjen får massiv kritikk for å ikke treffe...

Og jo, langballer( og da først og fremst mot et etablert forsvar, men også i form av kjappe kontringer ) skaper muligheter og sjanser, men å forvente at det skal gi tellende resultat i form av mål HVER gang ballen spilles langt er en utopi som ikke en gang er verdt å diskutere i og med at de aller fleste fotballkamper ender 0-0, 1-0, 1-1 eller 2-1 så skjønner vel alle at det går en del sjanser til spille før et mål scores? INGEN lag uansett spillestil, er veldig effektive hvis man sammenligner antall sjanser opp mot scorede mål, men det som gjelder er å forsøke å skape så mange kvalifiserte sjanser som mulig, fordi det - statistisk sett - øker mulighetene for scoringer.

Her er for øvrig et strålende eksempel på at langpasninger KAN være effektivt:
https://www.dailymotion.com/video/x2sr3 ... toke_sport
Dette er nok den fineste scoringen som noensinne er scoret på det jeg kaller for Britannia Stadium og det utrolige her er at ballen faktisk aldri treffer gresset før den ligger i mål. Først et laaaaangt utspill fra Begovic opp mot etablert forsvar hvorpå Den Utskjelte vinner hodeduellen som gjør at ballen ramler ned til Pennant som header den tilbake igjen. Dernest viser Den Utskjelte utsøkt ballbehandling og avslutterteknikk i verdensklasse - og resten er ( hvor mye det enn måtte skuffe noen ) noe for historiebøkene. Uansett, et feiende flott mål etter fantastisk flott - og effektivt spill - i forkant.

Og så til Liverpool-Wolves og sammenligningen Stoke-Wolves.
Liverpool stilte med ganske mange uerfarne unggutter og reserver i den kampen. For eksempel Connor Randall( hans eneste kamp denne sesongen ), Joe Gomez (har kun spilt FA-cup denne sesongen ), Ragnar Klavan( inn og ut av laget), Alberto Moreno( spiller uhyre sjelden ), Ovie Ejaria( spiller så godt som aldri ), Lucas Leiva( benyttes sporadisk og sjeldent fra start ), Ben Woodburn( Bare FA-cupkamper ), Divock Origi( starter de fleste matchene på benken ). Stoke derimot, stilte med en konstellasjon, spesielt på midtbanen, som noen har hausset voldsomt opp og nærmest lansert som et slags "dream team", men det Wolves gjorde - både mot Stoke og Liverpool - var å utnytte ubalansen i begge kampene og satset steinhardt på kontringer og dødballer. De vant begge kampene fortjent, noe skyldtes måten de valgte å spille på i form av at de fant svakheter hos motstanderen og utnyttet dette til fulle, men noe skyldtes også Stoke og Liverpool sin naive inngang til kampen( for Stoke sin del midtbanekonstellasjonen, for Liverpool sin del for mange uerfarne spillere på en gang ). Det fine her er at Jurgen Klopp innrømet å ha gjort feil etter kampen mellom Liverpool og Wolves og påtok seg 100% skyld for misèren - i stedet for å lesse på med en haug med bortforklaringer. Det står det respekt av.
Noen vil altså ha sånne sterkt ubalanserte midtbankonstellasjoner som Stoke stilte med mot Wolves - og det er vel fair enough...

Tilbake til kampen i går. Forsvarsmessig var Stoke meget gode og hindret Palace i å skape farligheter. Det gledet meg som synes at det er et utrolig viktig aspekt i fotballsporten. Shawcross og Indi fungerte meget godt og backspillet var akseptabelt. Crystal Palace setter opp en 4-5-1 formasjon som gjør at de blir vanskelige å bryte ned. Lag som spiller slik ønsker at motstanderen skal gå i fella gjennom å tvinge de til å spille ballen sakte seg i mellom og dermed trekke tempoet i kampen ned, avslutte fra dårlige posisjoner og sluse spillet sentralt inn i banen hvor det er overbefolket og muligheten for å vinne ballen, og kanskje dermed slå kontra, er stor. Det er smart å spille slik hvis man gjør det disiplinert, men det krever også mye av spillerne som hele tiden må jobbe knallhardt for å vinne ballen tilbake og dekke sin "sone" i forsvarsarbeidet. De var nær ved å lykkes med det i går og fikk på mange måter kampen inn i sitt spor, men heldigvis klarte Stoke å bryte de ned noen ganger når de var i ubalanse eller glapp i forsvarsarbeidet, noe som igjen resulterte i en scoring og da er i hvertfall jeg fornøyd.

Som nevnt før, noen vil sikkert si til det kjedsommelige, så er jeg interessert i kunnskap som ved første øyekast kan virke "kjedelig", men som jeg uansett finner interessant.

Her er en veldig god artikkel i så måte som jeg synes tar for seg mange aspekter. Kanskje det skøyeste er å lese om at flere nasjoner og klubber har adoptert flere elementer fra denne stilen( noe flere av oss selvfølgelig har sett for lenge siden ), men som kanskje ikke nevnes så ofte - av enkelte.

( Advarsel! Denne artikkelen er betydelig lengre enn en gjennomsnittlig facebook- eller twittermelding som jo er så populært nå for tida å benytte som kilde for kunnskap ):

http://agurkposten.no/drillo-hadde-rett/
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

ForrigeNeste

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest