Overgangsvinduet

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: Overgangsvinduet

Innlegg Torstein Norevik » 20 Jan 2017, 20:21

Morten T. skrev:
Torstein Norevik skrev:I mitt hode blir det en smule rart å betrakte den kursen, som har gitt oss våre tre beste sesonger i PL, som en blindvei...;)
Mon det, men det er kanskje slik at Hughes sikter høyere og ser at dette ikke går lenger?

Og apropos; Hvor mange av de fem nevnte har faktisk bidratt - sett over tid...? ;)

Det er det vel bare Bojan som har gjort, og til dels Muniesa. Men hverken Moha eller Molina var kjøpt inn med tanke på førstelaget, men med tanke på Akademiet.

Og så var vel Stokelona-begrepet ikke bare knyttet til at vi hadde hentet en del spillere fra Barcelona, men vel så mye endringen av spillestil, noe som illustreres av denne artikkelen i VG, der endringen av spillestil under Hughes omtales i særdeles rosende ordelag. ;)

http://www.vg.no/sport/fotball/tippetip ... /23589024/

Og det er endringen av spillestil jeg tenker på når det snakkes om Stokelona, og når jeg synest det blir på grensen til søkt (for ikke å si over grensen) når denne stilen, som har gitt oss våre tre beste sesonger i PL, omtales som en blindvei. ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 20 Jan 2017, 20:47

Torstein Norevik skrev:
Morten T. skrev:
Torstein Norevik skrev:I mitt hode blir det en smule rart å betrakte den kursen, som har gitt oss våre tre beste sesonger i PL, som en blindvei...;)
Mon det, men det er kanskje slik at Hughes sikter høyere og ser at dette ikke går lenger?

Og apropos; Hvor mange av de fem nevnte har faktisk bidratt - sett over tid...? ;)

Det er det vel bare Bojan som har gjort, og til dels Muniesa. Men hverken Moha eller Molina var kjøpt inn med tanke på førstelaget, men med tanke på Akademiet.

Og så var vel Stokelona-begrepet ikke bare knyttet til at vi hadde hentet en del spillere fra Barcelona, men vel så mye endringen av spillestil, noe som illustreres av denne artikkelen i VG, der endringen av spillestil under Hughes omtales i særdeles rosende ordelag. ;)

http://www.vg.no/sport/fotball/tippetip ... /23589024/

Og det er endringen av spillestil jeg tenker på når det snakkes om Stokelona, og når jeg synest det blir på grensen til søkt (for ikke å si over grensen) når denne stilen, som har gitt oss våre tre beste sesonger i PL, omtales som en blindvei. ;)

Et fair standpunkt, men jeg mener at Stoke har spilt sin dårligste fotball når de har bedrevet overdreven ballbesittelse. Og storspill av Jack Butland som en sterkt medvirkende årsak er vel heller ikke helt "Stokelona"?

Kanskje Hughes vil videre med en annen stil?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg vegar56 » 23 Jan 2017, 16:29

Da har vi signet
- Berahino
- Grant

Forlenget med :
- Crouch

Det jobbes med
- Martins Indi

Lånt ut :
- Haugaard
- Sweeny

Så er det mulige ut :
- Bojan (midtbanespillere har vi nok av)
- Muniesa (vi er short på forsvarsspillere, vi kan ikke la han gå uten å få inn en backup)
- Bony (erstatter er på plass)
Brukerens avatar
vegar56
Ivrig Stokie

Innlegg mfkpotter » 24 Jan 2017, 15:47

Jeg er en av de som mener at Berahino er en god signering, dette er kvalitet spiss som kommer til å bli en hit for Stoke.

Men hvor er forsterkningene i forsvar og på kanten? Stoke har for tiden Premier Leagues dårligste venstre back i Erik Pieters som for øyeblikket ikke har konkurranse om plassen. En skade på Shawcross eller Indi hadde også passet dårlig, da Stoke ikke har noen stabile i back up. For øyeblikket så har Stoke heller ingen gode kantspillere på høyresiden, Shaquiri har dessverre skuffet kapitalt og utgjør ingen trussel ute på kant.
Nå må Hughes kvitte seg med noe av alt daukjøttet som er plassert sentralt på banen og hente inn noe bra kantspillere og forsvarsspillere.

Ser ingen spesielle rykter på dette, og finner det meget merkelig at klubben ikke ser på dette. Forsterkes det ikke på disse plassene, tror jeg dessverre på en laber vårsesong.
mfkpotter
Ivrig Stokie

Innlegg vegar56 » 24 Jan 2017, 15:57

Betis har gitt opp Muniesa, så da har vi fremdeles en ekstra forsvarsspiller.
Brukerens avatar
vegar56
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 24 Jan 2017, 16:41

vegar56 skrev:Betis har gitt opp Muniesa, så da har vi fremdeles en ekstra forsvarsspiller.

Dette synest jeg er godt nytt. :) Jeg har sansen for Muniesa, og han er anvendelig og kan benyttes både som midtstopper og venstre-back. Det er noe vi trenger, som mfkpotter også helt riktig påpeker, da vi er sårbare bak ved skader og suspensjoner.

Jeg tror vi ennå ikke har sett det beste av Muniesa, som ennå er relativt ung. Han har en tendens til å gjøre noen stygge feil innimellom, men får han luket bort disse er han en bra spiller. Han er også i stand til å skape noe fremover på banen, noe vi så i hans fantastiske avdriblinger, løp og scoring mot Burnley. Ulempen har vært at han har vært skadeutsatt, og derfor sjelden har vært "matchfit" over lengre tid.

Men skadefri skulle jeg veldig gjerne ha sett Muniesa spille flere kamper enn han har gjort så langt. Derfor er jeg også glad om vi får beholde han. ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 24 Jan 2017, 19:33

mfkpotter skrev: Shaquiri har dessverre skuffet kapitalt og utgjør ingen trussel ute på kant.
Dette er jeg i og for seg enig i. Han er meget god de gangene det går på skinner, men det skjer for sjelden. Jeg vet ikke om det finnes lagret et arsenal med (bort)forklaringer for han også i forhold til dette å ikke alltid prestere så veldig skarpt, men jeg hadde ikke blitt veldig overraska i så tilfelle...

Jeg mener at mye av det samme gjelder andre spillere med et "navn" eller en Curriculum Vitae fra såkalte "storklubber". De presterer ikke så ofte og så godt som navnet, bakgrunnen og forventningene( som noen har ) skulle tilsi - og det slipper de, av en eller annen grunn, lettere unna med enn andre spillere igjen, hva kommer til kritikk.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 24 Jan 2017, 21:59

Morten T. skrev:
mfkpotter skrev: Shaquiri har dessverre skuffet kapitalt og utgjør ingen trussel ute på kant.
De presterer ikke så ofte og så godt som navnet, bakgrunnen og forventningene( som noen har ) skulle tilsi - og det slipper de, av en eller annen grunn, lettere unna med enn andre spillere igjen, hva kommer til kritikk.

Men som jeg har sagt før...dette oppleves nok likt den andre veien. ;) Det er sjelden vi hører kritikk av spillere som Walters, Whelan og Crouch fra deres tilhengere. Joda, vi får høre at Walters har sine tekniske begrensninger, og at Crouch mangler fart, men som regel fremheves de positive egenskapene til disse spillerne, mens feilene som disse gjør i en kamp gjerne forbigås i stillhet. ;)

Og jammen har nå spillere som Bojan, Shaqiri og Imbula fått sin andel pepper fra de som heller foretrekker innsats, duellkraft og løpsstyrke fremfor teknikk, fart og eleganse. ;) Så påstanden om at disse slipper så mye billigere enn andre, i alle fall totalt sett, den kjøper jeg ikke.

Nei, de har kanskje ikke helt levd opp til de store forventningene som har vært knyttet til de, men så var også forventningene relativt store, i alle fall til Shaqiri. Men etter mitt syn har disse langt fra vært så svake som enkelte vil ha det til... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 24 Jan 2017, 23:35

Torstein Norevik skrev:
Morten T. skrev:
De presterer ikke så ofte og så godt som navnet, bakgrunnen og forventningene( som noen har ) skulle tilsi - og det slipper de, av en eller annen grunn, lettere unna med enn andre spillere igjen, hva kommer til kritikk.

Men som jeg har sagt før...dette oppleves nok likt den andre veien. ;) Det er sjelden vi hører kritikk av spillere som Walters, Whelan og Crouch fra deres tilhengere. Joda, vi får høre at Walters har sine tekniske begrensninger, og at Crouch mangler fart, men som regel fremheves de positive egenskapene til disse spillerne, mens feilene som disse gjør i en kamp gjerne forbigås i stillhet. ;)

Og jammen har nå spillere som Bojan, Shaqiri og Imbula fått sin andel pepper fra de som heller foretrekker innsats, duellkraft og løpsstyrke fremfor teknikk, fart og eleganse. ;) Så påstanden om at disse slipper så mye billigere enn andre, i alle fall totalt sett, den kjøper jeg ikke.

Nei, de har kanskje ikke helt levd opp til de store forventningene som har vært knyttet til de, men så var også forventningene relativt store, i alle fall til Shaqiri. Men etter mitt syn har disse langt fra vært så svake som enkelte vil ha det til... ;)

Det er godt mulig du oppfatter det slik, og det må du få lov til - vi har jo ytringsfrihet her i landet. Og jeg har jo forstått en stund at du er av den mening at dette er noe som "gjelder begge veier"( for meg så blir det litt som i skolegården når læreren kommer inn som "konfliktløser" og påpeker at både mobberen og den som ligger neddynka og skamslått under en snøhaug har nøyaktig like mye skyld, men nok om det...), men uansett så finnes etter mitt syn også det vi kan kalle for "den tredje vei".
Og det betyr ganske enkelt at man ikke tilhører noen "trosretning", men kanskje heller forsøker å fortelle at noen spillere og managere ikke er fullt så dårlige som noen velger å utbasunere med full kraft, men samtidig så ser man jo og påpeker at også disse spillerne og managerne ikke er komplette og har sine mangler, noe man også hadde oppdaget hvis man hadde valgt å legge fra seg brillene som fremhever det selektive synet og i stedet tatt på seg vanlige lesebriller...

Det samme kan på motsatt side sies om spillere som roses opp i skyene FØR de i det hele tatt har rørt en ball i klubben de er i ferd med å skrive under for, og skulle de levere en dårlig innsats så er det heller sjelden deres egen feil eller mangler, nei da skyldes det for eksempel skade, feil posisjon, manager, formsvikt, spillestil osv. osv. Det litt pussige er at når noen drister seg til å påpeke at disse, la oss kalle dem "CV-sterke", spillerne ikke er fullt så gode som noen velger å fremstille dem som( uten at det dermed betyr at disse spillerne er veldig dårlige av den grunn ) så virker det å være litt sårt på noen. Det er jo spillere som Walters, Crouch, Whelan og Pieters som skal være lagets "prügelknabe" og få skylda for elendigheten må vite, mens spillere som Krkic, Shaqiri og Imbula først og fremst lider under at de må spille sammen med de nevnte spillerne eller en utenforstående grunn som ikke direkte kan relateres til disse spillernes evner, eller mangel på sådane. "Storheten" disse spillerne visstnok skal inneha blir alltid hindret å blomstre som følge av udugelige medspillere, dommeren, kampplan, laguttak, skader og Fandens Oldemor - men aldri pga. dem selv.

Til og med når dommeren gir gult kort til en av disse antatt gode så kan det i fullt alvor benyttes som grunn for at vedkommende spiller svakt, eller ikke fullt så godt, resten av kampen. Og her er vi ved kjernen: Finnes det noen der ute som noensinne har nevnt et gult kort i en eller annen kamp som en mulig årsak til at for eksempel Whelan, Johnson eller Walters har hatt en svak opptreden?

Dette handler altså ikke om et selektivt syn, men snarere et balansert et hvor ordet "patos" ikke er så veldig fremtredende i fremstillingen av spillerne og hvor det forsøkes å gi en vurdering - uavhengig av om spilleren har en CV fra Barcelona eller Wrexham. Det er vel kanskje mer den bombastiske fordømmelsen på den ene siden eller beskrivelsene i lystgasspåvirket tilstand på den andre siden, noen av oss forsøker å finne en vei i mellom...

For øvrig interessant at du ikke nevner "mfkpotter" sin nedsabling av Shaqiri med ett ord. Hvorfor ikke det?
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg vegar56 » 26 Jan 2017, 14:33

Da har vi signet
- Berahino
- Grant

Forlenget med :
- Crouch

Det jobbes med
- Martins Indi

Lånt ut :
- Haugaard
- Sweeny
- Taylor

Kontrakt terminert
- Teixeira

Så er det mulige ut :
- Bojan (midtbanespillere har vi nok av)
- Muniesa (vi er short på forsvarsspillere, vi kan ikke la han gå uten å få inn en backup)
- Bony (erstatter er på plass)
Brukerens avatar
vegar56
Ivrig Stokie

ForrigeNeste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest