Bojan Krkić

Løse rykter og diskusjoner om spillere vi vil ha eller ikke vil ha

Re: Bojan Krkić

Innlegg Morten T. » 07 Jan 2017, 01:03

Torstein Norevik skrev:
Morten T. skrev:Først og fremst så var det 218 kamper for en middels klubb i PL jeg hadde i mente når jeg snakket om "borger for kvalitet", men okei.

Det innlegget ble vel også skrevet som følge av at noen konsekvent velger å slakte/kritisere Walters, mens jeg da brukte antall kamper han har spilt i PL( og for Irland ) for å forsøke å forklare at det kanskje ikke står så ille til som de faste kritikerne vil ha det til. Walters er en bra spiller, ikke verdensklasse, men han gjør en god og viktig jobb i mange tilfeller.

Og i motsetning til de trofaste kritikerne av Walters osv., så har jeg ingen problemer med å si at Krkic er en bra spiller. Jeg mener bare at han ikke er så god som noen skal ha det til og at mange av kampene han har spilt også er med på å bevise dette. Jeg er av den mening at noen ser med litt for snille øyne på det han bedriver og av en eller annen grunn har bestemt seg for å overse mannens feilvalg på banen, og når jeg leser om at han nevnes i samme åndedrag som Messi, Pelè og Maradona( bare for at disse også er små av vekst ) så får jeg nær noe av det jeg vil kalle for fnatt. Krkic er ikke i nærheten av disse hva kommer til kvalitet - på noen som helst måte...

Og nei, jeg mener ikke at fotballen blir kjedelig selv om du tar bort en spiller som gjorde en kardinalfeil( en lite debattert feil, ikke uventet ) slik at Chelsea kunne gå opp i 3-2 ledelse i julekampen, jeg mener at fotball er et lagspill og at det hele må sees på som en organisme hvor flere bestanddeler må utfylle hverandre for at det skal fungere.

Jeg har egentlig den samme holdningen som Sir Alf Ramsey hadde da han trente England i 1966 til det som er nasjonens eneste VM-Gull og som uttalte etter det: "I don`t select the best players. I select the best team."
De ordene er det, etter mitt syn, utrolig mye visdom i og forteller vel også en god del om hvor forskjellig trenere ser på denne sporten kontra en del supportere. De fleste trenerne jeg har møtt ser på fotball som en lagsport og er mest fascinert av å forsøke å sy sammen et sterkt kollektiv. Noen supportere, men ikke alle, ser det annerledes og lar seg aller mest fascinere av enkeltspillere i lagsporten fotball.

Fair enough, Morten ;) Er ikke uenig i at det viktigste er at LAGET er bra. Mitt poeng er likevel at når spillerne er bedre, så vil som regel også LAGET være bedre. Joda, man kan selvsagt finne flere unntak fra dette, men som generell regel og utgangspunkt mener jeg dette er gyldig.

Hvorfor er det de samme lagene som dominerer i PL hvert år ? Jo, fordi de har de beste spillerne, og fordi det er de som har finansielle muskler til å kjøpe de beste spillerne. Så kommer det et unntaksår der dette ikke gjelder, og Leicester vinner. Men dette er et soleklart unntak fra hovedregelen om at PL nesten uten unntak vinnes av en av de 5-6 "store". Ikke fordi de har den beste taktikken, men fordi de har de beste spillerne og derfor veldig ofte også det beste laget.

Derfor synest jeg det er trist at vi kan komme til å miste - det jeg ser på som - en av våre aller beste spillere, fordi han ikke får spilletid.

Han var strålende før han ble skadet, ikke like god etterpå, men han har også fått begrenset med sjanser. Van Persie i Arsenal slo ikke til i de første sesongene, på grunn av skader. Han endte opp med å bli en klubblegende, og en av klubbens beste spillere gjennom tidene.

Skal man bygge noe stort og solid kan man ikke levere fra seg de viktigste materialene underveis.
Gode poenger( som vanlig ) og her synes jeg vi er framme ved noe som er virkelig interessant. For hva er egentlig en god fotballspiller?

La oss gå litt tilbake i tid. Arsenal skal man jo ikke like når man er supporter av Stoke, men jeg må ærlig innrømme at jeg likte Arsenal godt før. De var suksessfulle og hadde spillere som for eksempel Tony Adams, Martin Keown, Ray Parlour, David Rocastle, Gilles Grimandi, Sylvain Wiltord, Paul Merson, Perry Groves, Kevin Campbell, Alan Smith, Michael Thomas, Nigel Winterburn, og David Platt. Gode spillere, men ingen av dem kan vel beskrives som Guds gave til fotballen.
Arsenal hadde også spillere som Dennis Bergkamp, Thierry Henry, Patrick Vieira, Ashley Cole, Fredrik Ljungberg osv. og her er jeg framme ved essensen: For at et lag skal fungere optimalt så tror jeg at man bør forsøke å sy sammen en gruppe som består av spillere med flere forskjellige egenskaper og det er nettopp her jeg mener uenigheten er størst også: Jeg verdsetter veldig høyt spillere som jobber hardt, vinner dueller, løper mye, tackler, har god fysikk og utholdenhet, aldri bedriver skuespill, skaper rom og plass for medspillere osv., ja faktisk like høyt, og mange ganger høyere, enn spillere med god teknikk gjør. Og hvorfor gjør jeg det? Jo, fordi jeg mener at disse spillernes innsats i kollektivet er vel så viktig for å ende opp med det som er det primære i fotball: et godt resultat.
Under Manchester United sin suksessfulle periode var Roy Keane en svært viktig spiller, ja kanskje den viktigste. Heller ikke han var noen ballvirtous som snurret rundt med motspillerne, men han fylte en rolle i laget som så definitivt var med på å gi de suksess.
Summert opp så mener jeg altså at det å være en god fotballspiller ikke nødvendigvis bare betyr det noen ser ved første øyekast: som for eksempel et par finter, noen brassespark, en og annen god pasning og et par scoringer. For å få et godt resultat så kreves det mer enn det.
Som tidligere nevnt så vet jeg bare om ett unntak i forhold til dette og det var når Brasil i VM i 1970 vant med ett lag bestående av 10 utespillere som alle var angrepsspillere og fantastiske individualister i sine respektive klubblag, men det var den gang og jeg tviler på at det går an å gjenskape.

Jeg er nok heller ikke enig i at taktikk ikke er viktig, men den er kanskje ikke så viktig som noen( inkludert meg selv ) liker å tro?
For hvis taktikk ikke er viktig hvorfor legger da klubbene ned så mye tid og ressurser på analyser både av eget lag og motstanderen, ja hvorfor ansetter de i det hele tatt managere og et korps med trenere og analytikere?
Selvfølgelig betyr taktikk, spillesystem og smartness mye i fotball, men jeg er enig i at gode spillere som løser de oppgavene de skal innenfor systemet også er viktige. Det er et samspill mellom de to faktorene og det er den balansen som er så viktig, men også vanskelig, å finne.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 07 Jan 2017, 01:33

Torstein Norevik skrev:
Morten T. skrev: Og i motsetning til de trofaste kritikerne av Walters osv., så har jeg ingen problemer med å si at Krkic er en bra spiller. Jeg mener bare at han ikke er så god som noen skal ha det til og at mange av kampene han har spilt også er med på å bevise dette. Jeg er av den mening at noen ser med litt for snille øyne på det han bedriver og av en eller annen grunn har bestemt seg for å overse mannens feilvalg på banen, og når jeg leser om at han nevnes i samme åndedrag som Messi, Pelè og Maradona( bare for at disse også er små av vekst ) så får jeg nær noe av det jeg vil kalle for fnatt. Krkic er ikke i nærheten av disse hva kommer til kvalitet - på noen som helst måte...

Det var vel jeg som trakk inn Pelè og Maradona. Men når du skriver at Krkic nevnes i samme åndedrag som disse, så er det også viktig å ha tunga beint i munnen å ha klart for seg i hvilken kontekst disse ble nevnt. Jeg hverken sa eller mente at Krkic er like god som disse var. Utsagnet kom som et eksempel på at man kan være en veldig god spiss selv om man er liten vekst, og at det samme derfor kan gjelde for Bojan Krkic, selv om han er liten av vekst. For ordens skyld gjentar jeg avsnittet der disse var nevnt... ;)

"Sveins poeng var vel - slik jeg oppfattet det - at Bojan kan være en veldig bra spiss selv om han ikke er stor av vekst. Pelè, regnet som kanskje verdens beste fotballspiller gjennom alle tider, var f.eks. ikke mer enn 1,75, Maradona - også regnet som en av tidenes fotballspillere - var 1,65, det samme som danske Allan Simonsen, i sin tid regnet som en av Europas beste angrepsspillere."

Så da har vi vel fått avklart den misforståelsen... ;)

Ja, det er ingen hindring å være liten av vekst og en god spiss, men jeg mener at det ikke nødvendigvis er en viktig forutsetning og trakk derfor fram en rekke gode spisser som er fra 185 centimeter og oppover( Ibrahimovic er vel 196 centimeter ). Samtidig så blir sammenligningen litt søkt for meg. Spillere som Maradona, Messi og Pele var alle helt unike i hver sin epoke og det eneste de har til felles med Krkic er at alle er under 180 centimeter på strømpelesten. Det verken kvalifiserer eller diskvalifiserer Krkic i forhold til å være god eller dårlig, det er bare et likhetstrekk på linje med at jeg har like langt hår som noen rockemusikere uten at jeg nødvendigvis blir flink til å spille gitar av den grunn. ;)

Uansett, noe jeg synes er fascinerende med fotball( og det tenkte jeg faktisk på første gang etter å ha lest om det i den glimrende fotballboka "Fever Pitch" ) er at fotball er en av relativt få idretter hvor størrelse i utgangspunktet ikke betyr noe. En sped, liten og kjapp spiller kan selvfølgelig være like viktig, eller viktigere, for laget som en storvokst og muskuløs fyr. I de fleste andre idretter så fungerer det ikke slik og en god del idretter deles jo også opp i vektklasser. Fotball er med andre ord for alle og jeg tror at for å bygge et godt lag så bør man etterstrebe å finne spillere med forskjellige kvaliteter - og størrelser. :)
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 12 Jan 2017, 17:57

Ryktene sier at Middlesborough skal ha lagt inn bud på Krkic og summen det snakkes om i overgangssum for den vesle spanjolen er rundt 8 millioner pund.:
http://www.101greatgoals.com/news/trans ... e-details/
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg onside » 12 Jan 2017, 19:51

Morten T. skrev:Ryktene sier at Middlesborough skal ha lagt inn bud på Krkic og summen det snakkes om i overgangssum for den vesle spanjolen er rundt 8 millioner pund.:
http://www.101greatgoals.com/news/trans ... e-details/

101greatgoal er kanskje ikke den den mest seriøse rykteskaperen, men et rykte er et rykte :geek:

Jeg er veldig spent på hva MH egentlig vil i dette vinduet. Salg av Bojan trenger ikke bety farvel til nye Stoke, men ved et eventuelt salg trenger vi noe nytt, og det kan bli spennende.
onside
Ivrig Stokie

Innlegg gmel » 12 Jan 2017, 22:11

Ikke aktuelt å selge noen nå, sier MH.
Med tre mann i Afrika og Walters på sykestua er det nå 18 friske å velge mellom.
(Sentinel )
Brukerens avatar
gmel
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 14 Jan 2017, 13:52

Kan virke som om Krkic selv vil bort(???):
http://sportwitness.co.uk/spain-bojans- ... -transfer/
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 15 Jan 2017, 00:57

Kan det hende at Krkic går til WBA og Berahino til Stoke i en byttehandel?:
http://www.express.co.uk/sport/football ... ews-Gossip
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Lilledino » 16 Jan 2017, 12:23

Morten T. skrev:Kan det hende at Krkic går til WBA og Berahino til Stoke i en byttehandel?:

Det kan jo være interessant..

Jeg må jo innrømme at Bojan ikke er seg selv for tiden. Men liker dårlig at han selges til en konkurrent..
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie

Innlegg onside » 16 Jan 2017, 12:41

og plutselig er MH villig til å selge Bojan til Boro ja, etter å ha benektet det ganske lenge...... (NB. ikke verdens mest troverdige kilde)
http://www.sportsmole.co.uk/football/st ... 89564.html
http://www.mirror.co.uk/sport/football/ ... ws-9629389

og at han selv bekrefter at han vil forlate Stoke....
http://www.dailystar.co.uk/sport/footba ... news-Stoke
Sist endret av onside den 16 Jan 2017, 13:21, endret 1 gang
onside
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 16 Jan 2017, 12:53

Lilledino skrev:
Morten T. skrev:Kan det hende at Krkic går til WBA og Berahino til Stoke i en byttehandel?:

Det kan jo være interessant..

Jeg må jo innrømme at Bojan ikke er seg selv for tiden. Men liker dårlig at han selges til en konkurrent..

Nja, jeg leste nettopp at Stoke ikke har vunnet en eneste en av de 9 kampene Krkic har figurert i denne sesongen, uten at det faktumet nødvendigvis beskriver alt og at dette selvfølgelig kan være tilfeldig...
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

ForrigeNeste

Gå til Ryktebørsen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest