Bojan Krkić

Løse rykter og diskusjoner om spillere vi vil ha eller ikke vil ha

Re: Bojan Krkić

Innlegg Torstein Norevik » 06 Jan 2017, 15:48

Det stemmer at 2 av 3 Bojan-mål denne sesongen er kommet på straffer. Men nå skriver du jo selv, Morten, i et annet innlegg, at 41 Walters-mål på 218 kamper for Stoke og 12 mål på 46 kamper for Irland, borger for kvalitet. Da er det også i denne statistikken - som du mener borger for kvalitet - medregnet scoringer på straffer.

Når det gjelder Walters er førøvrig en betydelig del av disse scoringene satt inn nettopp på straffer. Ifølge statistikk jeg har sett, mer nøyaktig 12 av de 41 Stoke-scoringene og 3 av de 12 Irland-scoringene. Så hvis straffe-scoringer ikke skal medtas er Walters 53 scoringer redusert til 38, hvorav 29 for Stoke og 9 for Irland. Som igjen betyr i gjennomsnitt ca 7,5 kamp mellom hver Stoke-scoring og ca 5 kamper mellom hver Irland-scoring. Ikke all verden for en spiller som hovedsaklig anses som spiss, selv om han også kan brukes i andre posisjoner. Og Walters brant vel også i sin tid ganske mange straffer ? I sin tid hadde han den tvilsomme tittelen "Premier Leagues verste straffeskytter", etter i en periode å ha bommet på 3 av 9 straffer. ;)

Og statistikken viser da også at ca 29 prosent av alle Walters-mål for Stoke er scoret på straffe . Bojan har også scoret på noen straffer, men har en noe lavere andel scorede mål på straffer enn det Walters har. De to foregående sesongene scoret Bojan til sammen 12 mål, hvorav 3 var straffer, noe som gir en andel på at 25 prosent av målene han scoret var på straffer.

Det mest interessante er likevel ikke antall straffer, men scoringsraten. Denne sesongen har det gått 464 minutter mellom hver Walters-scoring, mot 158 minutter mellom hver Bojan-scoring. Forrige sesong var tilfellet 344 minutter for Walters og 244 minutter for Bojan. Og i Bojans første sesong for Stoke var tilfellet 302 minutter mellom hver Walters-scoring, det samme som Bojan. Altså har Bojan en høyere scoringsrate enn Walters, selv om andelen straffer er noe lavere for Bojans del enn for Walters del.

Poenget mitt er at hvis Walters scoringer for Stoke og Irland skal være noe som "borger for kvalitet" må dette i minst like stor grad være gjeldende for Bojan, som faktisk har en bedre statistikk enn Walters i så måte. Og dette til tross for at det av de to er Walters som oftest har spilt i en ren spissrolle, som tradisjonelt er en rolle som gir flere scoringer enn det en midtbanerolle gjør, fordi en spiss oftere befinner seg inne i "boksen", der de største sjansene tradisjonelt oppstår.

Og apropos feilvalg...Jeg ser ikke helt den store forskjellen på Bojans feilvalg og Walters feilvalg, i den betydningen at Walters fans vel heller ikke kringkaster hans feilvalg og bommerter i særlig stor grad. ;)

Men hvis det er slik at man i større grad overser Bojans feilvalg enn andres, så kan vel det komme av at Bojan - selv om han gjør feil - også gjør geniale ting innimellom ? Ikke bare fordi han er en meget god fotballspiller, med god teknikk og stor fotballforståelse, men kanskje også fordi han tør å prøve på det uventede og spektakulære, og i mindre grad spiller på det sikre. Da må det aksepteres at han av og til gjør feil, fordi en aksept av dette er en forutsetning forat han også kan lykkes med å gjøre de geniale tingene.

Ja, en spillertype som Whelan har muligens høyere treffprosent med pasninger, fordi han ofte spiller på det sikre, enten til side eller bakover. Men Bojan er langt mer kreativ og sjanseskapende, nettopp fordi han tør å prøve på det uventede. Selvsagt med fare for at han mislykkes noen ganger, nettopp fordi han ikke alltid spiller på det sikre.

Fotballen trenger slike spillere som Bojan. Ellers tror jeg fort det kunne ha blitt fryktelig kjedelig. Og Stoke trenger en spiller som Bojan, og jeg håper Hughes snart innser dette. Å la en så talentfull spiller bli sittende på benken, i stedet for å prøve å få han i gang til å bli den spilleren vi vet han kan være, er på grensen til tjenesteforsømmelse av Mark Hughes. Mener nå jeg... ;)
Sist endret av Torstein Norevik den 06 Jan 2017, 21:22, endret 1 gang
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 06 Jan 2017, 16:17

Først og fremst så var det 218 kamper for en middels klubb i PL jeg hadde i mente når jeg snakket om "borger for kvalitet", men okei.

Det innlegget ble vel også skrevet som følge av at noen konsekvent velger å slakte/kritisere Walters, mens jeg da brukte antall kamper han har spilt i PL( og for Irland ) for å forsøke å forklare at det kanskje ikke står så ille til som de faste kritikerne vil ha det til. Walters er en bra spiller, ikke verdensklasse, men han gjør en god og viktig jobb i mange tilfeller.

Og i motsetning til de trofaste kritikerne av Walters osv., så har jeg ingen problemer med å si at Krkic er en bra spiller. Jeg mener bare at han ikke er så god som noen skal ha det til og at mange av kampene han har spilt også er med på å bevise dette. Jeg er av den mening at noen ser med litt for snille øyne på det han bedriver og av en eller annen grunn har bestemt seg for å overse mannens feilvalg på banen, og når jeg leser om at han nevnes i samme åndedrag som Messi, Pelè og Maradona( bare for at disse også er små av vekst ) så får jeg nær noe av det jeg vil kalle for fnatt. Krkic er ikke i nærheten av disse hva kommer til kvalitet - på noen som helst måte...

Og nei, jeg mener ikke at fotballen blir kjedelig selv om du tar bort en spiller som gjorde en kardinalfeil( en lite debattert feil, ikke uventet ) slik at Chelsea kunne gå opp i 3-2 ledelse i julekampen, jeg mener at fotball er et lagspill og at det hele må sees på som en organisme hvor flere bestanddeler må utfylle hverandre for at det skal fungere.

Jeg har egentlig den samme holdningen som Sir Alf Ramsey hadde da han trente England i 1966 til det som er nasjonens eneste VM-Gull og som uttalte etter det: "I don`t select the best players. I select the best team."
De ordene er det, etter mitt syn, utrolig mye visdom i og forteller vel også en god del om hvor forskjellig trenere ser på denne sporten kontra en del supportere. De fleste trenerne jeg har møtt ser på fotball som en lagsport og er mest fascinert av å forsøke å sy sammen et sterkt kollektiv. Noen supportere, men ikke alle, ser det annerledes og lar seg aller mest fascinere av enkeltspillere i lagsporten fotball.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Lilledino » 06 Jan 2017, 16:55

De har nok ulike kvalitetet, disse to herrene Bojan og Jonathan.

Jeg vet nok hvem jeg ville satse på.....
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 06 Jan 2017, 17:04

Lilledino skrev:De har nok ulike kvalitetet, disse to herrene Bojan og Jonathan.

Mer interessant ville være å få vite hvorfor du vil satse på den ene og vrake den andre og hva som evt. vil være fordeler og ulemper med dette.

Og tilbake til et spørsmål jeg stilte tidligere i tråden: Er det slik at mangel på tillit og lite spilletid kan være årsaken til en svak prestasjon når det gjelder f.eks. Walters, Crouch, Bardsley, Adam, osv., eller kan en slik årsakssammenheng kun brukes i forhold til noen utvalgte spillere?
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 06 Jan 2017, 18:30

Hughes vil beholde Krkic, men ber han samtidig om å være mer tålmodig:
http://www.stokesentinel.co.uk/unsettle ... story.html

Jeg synes også det er interessant i forhold til dette med å balanse i et lag som Hughes er inne på i intervjuet.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Lilledino » 06 Jan 2017, 18:49

Morten T. skrev:
Lilledino skrev:De har nok ulike kvalitetet, disse to herrene Bojan og Jonathan.

Mer interessant ville være å få vite hvorfor du vil satse på den ene og vrake den andre og hva som evt. vil være fordeler og ulemper med dette.

Og tilbake til et spørsmål jeg stilte tidligere i tråden: Er det slik at mangel på tillit og lite spilletid kan være årsaken til en svak prestasjon når det gjelder f.eks. Walters, Crouch, Bardsley, Adam, osv., eller kan en slik årsakssammenheng kun brukes i forhold til noen utvalgte spillere?

Kort : Alder og fremtid..
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie

Innlegg Lilledino » 06 Jan 2017, 18:53

Morten T. skrev:

Jeg vil påstå uro og usikkerhet Morten. Om noen er utrygge på sin plass, leder, hva skal jeg gjøre, skal jeg spille neste kamp, skal jeg selges, har jeg noen fremtid osv .

Når et menneske ikke er trygg på sin situasjon blir man aldri god.. MH må bestemme seg på hva han vil gjøre....
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 06 Jan 2017, 19:08

Morten T. skrev:Først og fremst så var det 218 kamper for en middels klubb i PL jeg hadde i mente når jeg snakket om "borger for kvalitet", men okei.

Det innlegget ble vel også skrevet som følge av at noen konsekvent velger å slakte/kritisere Walters, mens jeg da brukte antall kamper han har spilt i PL( og for Irland ) for å forsøke å forklare at det kanskje ikke står så ille til som de faste kritikerne vil ha det til. Walters er en bra spiller, ikke verdensklasse, men han gjør en god og viktig jobb i mange tilfeller.

Og i motsetning til de trofaste kritikerne av Walters osv., så har jeg ingen problemer med å si at Krkic er en bra spiller. Jeg mener bare at han ikke er så god som noen skal ha det til og at mange av kampene han har spilt også er med på å bevise dette. Jeg er av den mening at noen ser med litt for snille øyne på det han bedriver og av en eller annen grunn har bestemt seg for å overse mannens feilvalg på banen, og når jeg leser om at han nevnes i samme åndedrag som Messi, Pelè og Maradona( bare for at disse også er små av vekst ) så får jeg nær noe av det jeg vil kalle for fnatt. Krkic er ikke i nærheten av disse hva kommer til kvalitet - på noen som helst måte...

Og nei, jeg mener ikke at fotballen blir kjedelig selv om du tar bort en spiller som gjorde en kardinalfeil( en lite debattert feil, ikke uventet ) slik at Chelsea kunne gå opp i 3-2 ledelse i julekampen, jeg mener at fotball er et lagspill og at det hele må sees på som en organisme hvor flere bestanddeler må utfylle hverandre for at det skal fungere.

Jeg har egentlig den samme holdningen som Sir Alf Ramsey hadde da han trente England i 1966 til det som er nasjonens eneste VM-Gull og som uttalte etter det: "I don`t select the best players. I select the best team."
De ordene er det, etter mitt syn, utrolig mye visdom i og forteller vel også en god del om hvor forskjellig trenere ser på denne sporten kontra en del supportere. De fleste trenerne jeg har møtt ser på fotball som en lagsport og er mest fascinert av å forsøke å sy sammen et sterkt kollektiv. Noen supportere, men ikke alle, ser det annerledes og lar seg aller mest fascinere av enkeltspillere i lagsporten fotball.

Fair enough, Morten ;) Er ikke uenig i at det viktigste er at LAGET er bra. Mitt poeng er likevel at når spillerne er bedre, så vil som regel også LAGET være bedre. Joda, man kan selvsagt finne flere unntak fra dette, men som generell regel og utgangspunkt mener jeg dette er gyldig.

Hvorfor er det de samme lagene som dominerer i PL hvert år ? Jo, fordi de har de beste spillerne, og fordi det er de som har finansielle muskler til å kjøpe de beste spillerne. Så kommer det et unntaksår der dette ikke gjelder, og Leicester vinner. Men dette er et soleklart unntak fra hovedregelen om at PL nesten uten unntak vinnes av en av de 5-6 "store". Ikke fordi de har den beste taktikken, men fordi de har de beste spillerne og derfor veldig ofte også det beste laget.

Derfor synest jeg det er trist at vi kan komme til å miste - det jeg ser på som - en av våre aller beste spillere, fordi han ikke får spilletid.

Han var strålende før han ble skadet, ikke like god etterpå, men han har også fått begrenset med sjanser. Van Persie i Arsenal slo ikke til i de første sesongene, på grunn av skader. Han endte opp med å bli en klubblegende, og en av klubbens beste spillere gjennom tidene.

Skal man bygge noe stort og solid kan man ikke levere fra seg de viktigste materialene underveis.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 06 Jan 2017, 21:47

Morten T. skrev: Og i motsetning til de trofaste kritikerne av Walters osv., så har jeg ingen problemer med å si at Krkic er en bra spiller. Jeg mener bare at han ikke er så god som noen skal ha det til og at mange av kampene han har spilt også er med på å bevise dette. Jeg er av den mening at noen ser med litt for snille øyne på det han bedriver og av en eller annen grunn har bestemt seg for å overse mannens feilvalg på banen, og når jeg leser om at han nevnes i samme åndedrag som Messi, Pelè og Maradona( bare for at disse også er små av vekst ) så får jeg nær noe av det jeg vil kalle for fnatt. Krkic er ikke i nærheten av disse hva kommer til kvalitet - på noen som helst måte...

Det var vel jeg som trakk inn Pelè og Maradona. Men når du skriver at Krkic nevnes i samme åndedrag som disse, så er det også viktig å ha tunga beint i munnen å ha klart for seg i hvilken kontekst disse ble nevnt. Jeg hverken sa eller mente at Krkic er like god som disse var. Utsagnet kom som et eksempel på at man kan være en veldig god spiss selv om man er liten vekst, og at det samme derfor kan gjelde for Bojan Krkic, selv om han er liten av vekst. For ordens skyld gjentar jeg avsnittet der disse var nevnt... ;)

"Sveins poeng var vel - slik jeg oppfattet det - at Bojan kan være en veldig bra spiss selv om han ikke er stor av vekst. Pelè, regnet som kanskje verdens beste fotballspiller gjennom alle tider, var f.eks. ikke mer enn 1,75, Maradona - også regnet som en av tidenes fotballspillere - var 1,65, det samme som danske Allan Simonsen, i sin tid regnet som en av Europas beste angrepsspillere."

Så da har vi vel fått avklart den misforståelsen... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 06 Jan 2017, 23:42

Lilledino skrev:
Morten T. skrev:

Jeg vil påstå uro og usikkerhet Morten. Om noen er utrygge på sin plass, leder, hva skal jeg gjøre, skal jeg spille neste kamp, skal jeg selges, har jeg noen fremtid osv .

Når et menneske ikke er trygg på sin situasjon blir man aldri god.. MH må bestemme seg på hva han vil gjøre....

Ja, det kan være ett poeng, men to ting:
1. Har man ikke valgt seg feil profesjon her i livet hvis man ikke klarer å tackle den type press som en usedvanlig godt betalt fotballspiller? Dette er gutter som tjener det mangedobbelte av det mennesker som er ledere for nasjoner tjener i løpet av ett år, dette er ikke amatørspillere på syvende nivå. Dessuten, uansett hvor sosialdemokratisk sinnelaget mitt normalt sett er, så har til og med jeg forstått at fotball er en konkurranseidrett som bedrives i et miljø preget av sterk konkurranse og at de som utøver den bør forstå og tackle evt. skuffelser på en annen måte enn de som jobber på mer "normale" arbeidsplasser som for eksempel et kontorlandskap, sykehjem, bakeri eller byggeplass. Jeg mener i hvertfall at det er en vesensforskjell og at det du nevner her passer bedre i forhold til vanlige jobber, mens det i fotball og andre idretter kreves et litt annet instinkt for å lykkes, herunder det å tackle usikkerhet, tilbakegang og skuffelser for dernest å bruke det til noe som gjør enn selv bedre og sterkere.

2. Men la oss allikevel anta at det du skriver stemmer. Vil ikke den samme usikkerheten og det at man "ikke er trygg på sin situasjon" også gjelde spillere som Crouch, Adam, Walters og Bardsley og kunne være en mulig forklaring på at disse spillerne ikke alltid presterer helt på topp? Og i så tilfelle, hvorfor pekes det så sjelden på at det kan være en mulig årsak når det gjelder de nevnte spillerne, mens det oftere brukes som en (bort)forklaring hvis spillere som for eksempel Krkic, Shaqiri og Imbula leverer en skuffende innsats?
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

ForrigeNeste

Gå til Ryktebørsen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester