Seier og tre meget viktige poeng, det er beholdningen fra dagens kamp. Og så synest jeg selvsagt at det er hyggelig at både Shawcross og Crouch scorer, selv om jeg er blant de som har vært kritisk til begge den senere tid
Og så registrerer jeg at det var slutt på enigheten mellom Morten og meg.
Jeg synest ikke at vi vinner fordi vi hadde en veldig god kampplan, og var litt "back to basic" og fordi dette er den mest effektive måten å spille på. Vi vinner først og fremst fordi vi møter et meget svakt - og skadeskutt - Watford-lag, snarere enn fordi vi gjør en god kamp. Det var - slik jeg så kampen - på mange måter en rotete kamp, med mange dueller, mange feilpasninger og mange personlige feil - fra begge lag. Så kan det i samme åndedrag nevnes at vi også slo Sunderland, Hull, Swansea, Watford (borte) og Burnley, med en annen taktisk tilnærming, og med "lettvekteren" Shaqiri på laget. Husker jeg ikke helt feil scoret han begge målene mot Hull, og ble vel også kåret til "Man of the Match" i bortekampen mot Watford. Så da kan det vel sies at en slik tilnærming også er effektiv ?
Jeg er faktisk mest bekymra over at Hughes i øyeblikket ser ut til å famle litt i blinde og ikke helt vet hva han vil. Jeg mener han gjør en stor feil ved ikke å vise spillere som Bojan og Shaqiri mer tillit. Om dette fortsetter kommer begge to til å forsvinne, og det vil etter mitt syn være en stor tabbe. De må gis tillit, og få muligheten til å utvide samarbeidet seg i mellom og med Arnie, så vil vi kunne ha en trio av aller ypperste merke i våre rekker. Og jeg kan gjerne legge til Afellay, som jeg synest var meget i god i sitt innhopp i dag.
Selv om Crouch scorer idag - og da litt av den heldige sorten der han nærmest løper ballen i mål med kneet - så synest jeg ikke at han gjør noen stor kamp ellers. I likhet med mange av de andre Stoke-spillerne. Walters er heller ikke løsningen, og han misbruker tre store muligheter i dag. Først en 45-grader fra Arnie mot straffemerket som han regelrett bommer på ballen på Deretter headingen fra Crouch som faller ned i beina på han på fem-meter, og der han ikke får parret beina. (men, ok, den kom kjapt på, så det er mulig jeg ser det med litt kritiske Walters-briller). Og til slutt gjennomløpingen (som i seg selv var bra), men der han alene med Gomez ikke er kald nok, og Gomez redder (men det var en god redning, det skal sies, men Walters burde likevel ha scoret).
Og selv om vi vinner 2-0 med Crouch og Walters på topp, så er det ikke gitt at utfallet ville ha blitt noe annet med Shaqiri og Bojan på banen ? Kanskje det kunne ha blitt mer ? For det var vel aller farligst hver gang Arnie fikk ballen på venstre kant, selv om han ikke alltid var like god venn med ballen og underlaget idag.
Men, ok, det er kanskje ikke tidspunktet å være kritisk etter tre kjærkomne poeng, for poengene smakte veldig godt. Og jeg er like glad om Crouch, Shawcross eller Walters scorer som når Shaqiri, Arnie eller Bojan gjør det.

Jeg er bare ikke enig i at dagens kamp var et "bevis" på at Hughes bør gå tilbake til mer fysisk fotball, med lange baller og dueller, og parkere visjonen om et mer "spillende" Stoke. Det siste har vi hatt relativt stor suksess med de tre siste sesongene, noe som har skaffet oss tre sesonger med plassering på øvre halvdel, forøvrig de eneste sesongene vi har greidd det i vår snart 10-årige PL-historie.
I mitt hode er det ikke et tegn på at den taktikken og spillestilen er feilslått og mindre effektivt enn slik vi spilte i kveld. Snarere tvert imot.
Nytt år, nye debatter, det er moro. Så er vi alle fall alle enige om at det var utrolig deilig med tre poeng i kveld, enten vi mener at klubben i vårt hjerte bør spille på den ene eller andre måten.