mfkpotter skrev:Jeg skjønner hva du mener Morten, det er det samme som fair play i fotball, det gjelder alle andre enn eget lag.
Det som personlig irriterer meg, er at det skal mye mer til å få rødt kort for spillerne i de store klubbene. Dette har jeg sett over flere både i England og Norge. Det er jo bare å se på Rochas eller hva han heter i United, han skulle ha hatt to røde kort i de siste tre rundene, men slipper unna med gult. Og for å spore litt til Norge, det å dømme mot Rosenborg på Lerkendal er ikke gjort veldig mye de siste 20 årene heller.
Ja, det er litt todelt synes jeg.
Eksemplet med Rosenborg er slående. Jeg reiste jo opp dit en gang for å se at Skeid fikk fik med 6-1 en eller annen gang midt på 90-tallet og bussturen tilbake til tigerstaden ble selvfølgelig fuktig( for å drukne skuffelsen ), men også med masse irritasjon.
Og hvem diskuterte vi mellom pimping av øl de cirka 50 milene tilbake til Oslo? Jo, Erik Hoftun.
Har det noensinne i norsk fotball eksistert en spiller som har sluppet unna med så mange overtramp av regelverket som mannen som en gang i løpet av karrieren skadet seg etter å ha bøyd seg ned for å knyte lissene på fotballskoene? Her er svaret kontant: Nei!
Han var en sleiping som prata seg vekk fra mye og der og da føltes det urettferdig at dommerne gikk på og det føles faktisk fortsatt slik, men på den annen side så har jeg også grunnet litt på dette i en del år og kommet frem til at klubber som Rosenborg og ManU( når de var suverene ) rett og slett spilte så bra at det var helt naturlig at de mindre bra lagene pådro seg flere forseelser og kort - fordi de ikke hang med i svingene.
Jeg sammenligner det ofte med en annen favorittsport, ishockey. De dårligste lagene må ofte ta mange utvisninger, ikke fordi dommerne er dårlige eller urettferdige, men fordi disse lagene selv er så mye dårligere enn motstanderne at de ikke klarer å henge med og derfor foretar seg et eller flere regelbrudd som de blir straffet for.
Det er et vanskelig dilemma og en interessant diskusjon dette med at dommere lar seg påvirke av omgivelsene. Jeg har ingen klare holdepunkter for å påstå at dommere systematisk dømmer til fordel for enkelte lag - i hvertfall ikke hvis man ser på dommere som en gruppe, men at enkelte dommere ikke har psyken som kreves for å foreta rettferdige avgjørelser i enkelte situasjoner på toppnivå kan nok stemme. I så tilfelle er det veldig skuffende hvis vi i 2016 ikke har kommet lengre og at dommere etter hvert har blitt så gode at de har kvittet seg med fristelsen det kan være å falle for ytre påvirkning.
Er selvfølgelig også helt enig i dette med at fair play gjelder for alle lag - så fremt det ikke går utover ens egen klubb.
Det er ikke mange fotballfolk som er konsekvente og har guts nok til å dann og vann fordømme hendelser og forseelser begått av spillere fra egen klubb - og det er synd. Fordi det er nettopp en kollektiv og konsekvent fordømmelse av ALL usportslighet og juks som hadde vært den rette medisinen for å få bukt med problemet. Rett og slett gjøre hele greia sosialt uakseptabelt og mobbe de som bedriver skuespill og juks - uavhengig av om spilleren tilhører motstanderen eller egen klubb. Etter mitt syn er det derfor få som har grunn til å klage på hendelser begått av andre klubbers spillere, urettferdighet fra dommere osv.- all den tid de ikke har guts nok til å ta et oppgjør og være konsekvente i forhold til lignende hendelser begått av spillere fra egen klubb.