Vet ikke med dere folkens, men personlig synes jeg slike ting som spillesystem og formasjon i fotball( og annen lagidrett ) er veldig interessant. Fotball er litt som sjakk( med litt mer tempo ), brikker skal flyttes og trekkene man gjør får konsekvenser enten defensivt eller offensivt. Nå skal det riktignok sies at en viktig faktor i fotball( i motsetning til sjakk ) er flaks/uflaks. Det nevnes ikke så ofte, men flaks har faktisk en viktig rolle å spille, MEN betydningen av den faktoren kan reduseres betraktelig hvis man er smart taktisk og/eller har gode spillere.
Vel, 3-4-3 systemet er godt, men har selvfølgelig( som alle andre systemer i fotball ) sine svakheter. Faren for å bli overspilt hvis spillerne ikke jobber hardt nok eller er disiplinerte nok er ganske stor, men det kanskje mest spennende med dette systemet er at man får variasjon i angrepsspillet og sånn sett blir mer uforutsigbare. Men som debattant Knut Ole, fotballtrener Lars Tjernås og flere andre kloke hoder i årenes løp har snakket om: fotball er spill og motspill og det betyr at man må beherske situasjonene på banen både med og uten ball. Måten man velger å gjøre det på, og hvor bra man gjør det, får veldig ofte( men ikke alltid ) betydning for sluttresultatet.
Og selv om jeg liker en tradisjonell 4-4-2 eller 4-5-1 aller best så er 3-4-3 en bra måte å spille på også og det er et system med stor fleksibilitet, synes jeg.
Og til slutt litt mer om systemet 3-4-3. Tørt lesestoff for dem som ikke liker den slags eller er interessert, men skøy og lærerikt for andre igjen. Heldigvis er folk forskjellige hva kommer til interesser. Hadde vært en kjip verden hvis alle hadde vært kliss like...

:
http://www.elitesoccerconditioning.com/ ... 3-4-3.html