Et strålende resultat og et stooooort bonuspoeng. Det er veldig gledelig og kan vise seg å være et vendepunkt etter en fryktelig tung start på sesongen.
Jeg har for så vidt ikke vært veldig i tvil om at det før eller senere ville komme til å snu, men jeg hadde likevel ikke ventet at vi skulle få med oss poeng fra Old Trafford. Men...det er de samme spillerne som ble nr 9 i PL ifjor, og så mye dårligere har de ikke blitt på èn sesong. Ja, vi har vært svake i sesonginnledningen, men resultatene lyver også litt. Det var 1-2 mot Man.C inntil fem minutter gjenstod, før det endte med stygge 1-4. Vi hadde 0-0 mot Tottenham og førte kampen den første halvtimen før det raknet helt i løpet av en 15-minutters periode før og etter pause. Vi fikk mål imot i siste minutt mot Hull i Ligacupen, og forrige helg mot WBA ble tre poeng til ett på overtid. Vi tapte 0-1 mot Everton på det mange mente var en feildømt straffe. Og så skal vi heller ikke glemme at vi på de 7 første kampene har møtt 6 lag i topp 9, deriblant nr. 1, 2 og 4.
Nå venter Sunderland, Hull, Swansea, West Ham, Bournemouth, Watford og Burnley i de neste kampene. Her bør det være mange potensielle tre-poengere å hente, og da kan vi ha en helt annen situasjon når vi nærmer oss jul. For egen del blir jeg ikke overrasket om vi da befinner oss på øvre halvdel.
Når det gjelder kampen i dag så synest jeg det var mye å glede seg over, selv om vi reddes av en strålende Lee Grant i mål. Vi er likevel langt mer kompakte og solide bakover. Det har hjulpet å få Johnson tilbake, Grant virker som han tar langt mer styring, både når det gjelder organisering av forsvaret og det å ta kommandoen i feltet, enn det hans forgjengere Haugaard (forrige sesong) og Given har gjort. Det smitter nok over på forsvaret som nå virker tryggere enn før, selv om Man.U riktig nok kommer til mange sjanser, men det gjør de mot de fleste lag på Old Trafford. Shawcross har hevet seg etter å ha vært puslete innledningsvis, og Indi virker også å bli bedre for hver kamp. Viktig nå at fireren Johnson-Shawcross-Indi-Pieters får satt seg, og at ikke skader/suspensjoner gjør at vi må begynne å rokkere, det fører sjelden til noe godt. Holder de seg skadefrie tror jeg det er en firer som kan fungere veldig godt.
Allen jobber iherdig, Whelan også bra i dag, mens Arnie og Shaqiri spiller på små marginer og da blir det ofte enten veldig bra eller det motsatte. Ser Shaqiri får litt pes, men selv mener jeg at han er et viktig våpen fremover. Men han trenger noen kamper og det å få holde seg skadefri for å bli den spilleren vi hadde håpet han skulle bli, og som han har potensial til å være. Ser også at Bony får litt tyn, men selv synest jeg han var veldig bra i andre omgang som oppspillspunkt. Han var også bevegelig, og bra med ball, selv om han ikke alltid lykkes. Jeg synest likevel jeg ser tendenser til at han er på vei oppover etter en litt skuffende start i Stoke-trøya.
Så er jeg - i likhet med det flere andre nevner - litt skuffet over at vi ikke får fart på Bojan og Imbula. Dette er - etter mitt syn - kanskje våre potensielt to beste spillere, men ingen av de har slått helt til. Bojan er til tider fantastisk, men han spiller - i likhet med Shaqiri - på små marginer og da blir det fort litt enten eller.
Imbula synest jeg har en herlig driv, når han bestemmer seg for å gå fremover, og minner meg da mye om N´Zonzi på sitt beste. Men jeg er enig med dere som sier at det av og til går litt for sakte og at han av og til stopper fremdriften, også det en kritikk som av og til ble N´Zonzi til del. Hvis han greier å få jobbet med det, og også legger av seg tendensen til av og til å prøve å dra av en spiller eller to for mye, så kan Imbula bli en klassespiller og en av våre største stjerner.
Sitter fortsatt med inntrykket av at det er masse potensial i dette laget, at vi har underprestert kraftig i sesonginnledningen, og at vi kan ha mye moro i vente hvis og eventuelt når enkelte spillere - som ennå har mer gå på - slår ut i full blomst, og da gjerne samtidig.
Jeg beholder troen og mener fortsatt at Hughes´stilling ikke bør være noe tema.