Morten T. skrev:Jeg synes disse uttalelsene er lovende takter fra Hughes:
[
b]'We were a little bit reluctant to put balls into good areas and get people to make good balls out of, at times, poor balls. Maybe we have got to be a bit more risky in our play,' Hughes told British media.
'We were too reliant on keeping possession, but sometimes you've got to attack the game and you've got to put balls into good areas with quality which, in recent weeks, we have been struggling to produce in wide areas.'[/b]Han innrømmer vel her, slik jeg leser det, langt på vei det noen av oss har påpekt de siste ukene( og i og for seg lengre enn det også). Kanskje vi kan vente oss et lite stilskifte her hvor viktigheten av ineffektivt og dørgende kjedelig possession-spill blir tonet ned til fordel for et angrepsspill på "fast forward" og med, i hvertfall i ny og ne, lange baller mot etablert forsvar?
Jeg lever i håpet og thumbs up!

Det er fort gjort å ta løsrevne uttalelser til inntekt for eget syn, og jeg gjør det nok sikkert selv fra tid til annen.

Jeg tror likevel at det er å trekke det langt å si at Hughes nå innrømmer det "noen av oss har påpekt de siste ukene og i og for seg lengre enn det også", underforstått at taktikken hans har vært feil, at dere andre har hatt rett, og at han nå derfor vil innføre et stilskifte - slik dere ønsker - etter at han endelig har innsett at han har tatt feil hele tiden, for å sette det hele litt på spissen...
Jeg tror på ingen måte Hughes med denne uttalelsen mener å gi noen innrømmelser på at han har bommet på taktikken. Jeg leser det derimot slik at han mener spillerne ikke har lykkes i det de prøver på i samme grad som tidligere. Han sier f.eks. "...in recent weeks, we have been struggling to produce in wide areas...". Altså er ikke dette noe som har vedvart hele tiden, men i det siste ukene, noe som sammenfaller med vår dårlige periode. Og det er en periode hvor kantene, Arnie og Shaqiri, langt i fra har vært like gode som tilfellet var før jul, eller de har vært ute på grunn av skader. Altså, vi har ikke hatt samme effekten av Arnie og Shaqiri - we have been struggling to produce in wide areas - som vi hadde før jul, da de to var meget viktige bidragsytere til de gode resultatene.
Og han sier "we were too reliant on keeping possession". Underforstått at det har blitt for mye støttepasninger og for liten fremdrift. Akkurat det er det ikke vanskelig å være enig med han i, det mener også jeg selv om jeg i utgangspunktet liker spilleopplegget til Hughes. Men at possession-spillet overdrives er ikke nødvendigvis fordi Hughes ønsker det slik, men kanskje fordi innsats, bevegelse og posisjonering hos spillerne ikke har vært god nok, slik at spilleren med ballen får få pasningsalternativer og velger en sikker støttepasning fremfor en risky pasning fremover. Jeg tror han snakker om små justeringer, snarere enn store endringer i spilleopplegget.
Men jeg vet - like lite som du Morten - hvilke tanker Mark Hughes har inne i sitt hode. Men jeg har vanskelig for å tro at han kommer til å endre vesentlig på et spilleopplegg, som før jul bidro til at Stoke satte ny poengrekord i PL etter halvspilt serie, bare fordi det kommer noen tap i januar.
Og så skal vi ikke glemme at det ene tapet kom borte mot ligaleder Leicester, som i helgen vant 3-1 på Etihad over Man.C, ett tap kom på Old Trafford mot et Man.U som vel viste årsbeste, før vi taper mot Everton på grunn av personlige feil og horribelt forvarsspill heller enn fordi Everton var så mye bedre enn oss rent spillemessig og sjansemessig.
Og like kjapt som lykke ble snudd til frustrasjon, kan det snu andre veien når vi de neste kampene skal møte Bournemouth (B), Aston Villa (H) og Newcastle (H). Det er kamper der det - under normale omstendigheter - kan være mulig å ta både 7 og 9 poeng, og da vil vi være med igjen for fullt der oppe. Det kan være grunn til å minne om at vi - til tross for tre stygge tap på rappen - fortsatt ikke befinner oss mer enn 4 poeng unna 7. plass og 2 poeng unna 8. plass.
Joda, Morten, vi er enige om mangt, uenige om andre ting, men like fullt er det alltid moro å kjøre debatt med deg. Det er ikke lett å sette deg fast, og du har alltid gode poenger og er utvilsomt veldig kunnskapsrik og uttrykker deg godt. Og så er det moro jo flere som slenger seg med i debatten. Jeg leser vel omtrent alle innlegg her inne, men rekker selvsagt ikke å kommentere eller debattere alle, men setter uansett pris på at folk engasjerer seg og ytrer seg selv om jeg kan være uenig i budskapet. At folk er uenige er helt greitt, fordi et levende forum fordrer nettopp at folk er uenige.