Knut Ole » 31 Jan 2016, 00:04
Nå MÅ Mark Hughes & co (inkl. Mr. Scholes) rett og slett gjøre jobben sin. Signere en målfarlig spiss - i alle fall gjøre seriøs innsats for å sikre signatur før mandag kl. 11 pm. Status etter siste fire kamper - 390 spilte minutter er 1 (en) fattig skåring. Og det er dessverre representativt for sesonger med 24 PL mål etter 23 serierunder. Arnautovic hadde fin flyt i desember og skåret 4 i en uvanlig målrik måned til å være Stoke. Ellers har det vært svært målfattig sesong. Arna er med dette toppskårer med 7, deretter følger Bojan med 5, Walters 4, Diouf 3 mens Joselu og Shaqiri har 2 (i tillegg kommer 1 selvmål). Jeg tror det vil være naivt å håpe på at vi får en god vårsesongen uten en smart, slu og svær trussel der på topp. Jo'a systemet uten ren spiss funket mot Man c, Man U og Everton, mens så har den effekten liksom dødd hen. De få målene over nyttår er skåret av spisser, men sett under ett er ikke Diouf, Joselu, Walters eller Crouch notoriske målskårer p.t. Disse fire gutta har spilt til sammen 2 558 PL minutter i år og skåret i sum 9 mål, som i snitt gir skåring per 284 spilte minutt. Altså, Stoke sine spisser skårer sjeldnere enn hver tredje Pl match. Dette ER (igjen) vår akkileshæl. Vi har spillere sentralt og på kant som er kapable til å åpne forsvar, produsere legg fra kant, variere angrepsspill mellom ballbesittende spill og kontringsspill. MEN mangler en slu toppskårer som jevnlig omsetter slikt. Synes ikke det er mye forlangt med en spiss som skårer i snitt en goal på under hvert 200 spilte minutt.
Jeg er så klart inneforstått at denne kompetansen både er vanskelig å hente inn og fort kan koste betydelige overgangspenger og feit lønn. Men nå har laget i det siste dokumentert at vi faktisk mangler denne svært vesentlige kompetansen i fotballspillet, så når vinduet enda er oppe forventer jeg at klubbledelsen gjør seriøse forsøk på signatur. Løp og kjøp!