For all del, Stoke har et godt lag som bør plassere seg mellom 7. og 12. plass i PL med dagens stall.
Skulle vi ha havnet høyere så måtte vi ha spilt smartere - omtrent sånn som Leicester( eller Lææisester som det het før i tida ).
Morten T. skrev:Jeg mener du snur det litt på hodet her, Torstein.
Etter mitt syn så er spillere som Vardy og Mahrez gode fordi Leicester spiller med systemet de gjør. Jeg er ikke sikker på at disse to ville ha fungert like godt i for eksempel Stoke fordi jeg ikke er sikker på at den måten å spille på ville ha passet noen av disse spesielt godt slik at de kunne ha blomstret og benyttet den spisskompetansen de innehar.
Det er naturlig at en klubb som Leicester får 1, 2 eller 3 "downperioder" i løpet av en sesong og det skyldes flere årsaker. Litt fordi de benytter de med best spisskompetanse i forhold til systemet de sverger til i så og si hver eneste match og litt fordi de nestbeste ikke har matchtrening eller den samme spisskompetansen som gjør at de vipper kamper i lagets favør. Det er sammensatt, men jeg er av den mening at Leicester "push above their own weight" og at de gjør det fordi de har et godt system og et sterkt kollektiv, og ikke fordi de har spillere med en blendende CV. Vardy kommer jo nesten rett fra amatørfotball mens Mahrez kom fra 2. laget til Le Havre i fransk fotball og til Leicester da de spilte i Championship. I tillegg har de signert flere spillere som har blitt litt bortregnet og nedvurdert. Spillere som for eksempel Fuchs, Okazaki, Simpson, Albrighton og....Huth. Spillere som hver for seg har spisskompetanse som kollektivet i Leicester nyttiggjør seg. Det er pragmatisk å tenke slik at man finner spillere som passer inn det systemet man foretrekker og enda bedre hvis også systemet, eller måten å spille på, er noe av den aller smarteste man kan velge innen fotballsporten hvis man ikke har råd til å signere verdens beste individualister.
Jeg er heller ikke enig i at Leicester har et spesielt svakt forsvar. De har et sterkt forsvar. Faktisk så sterkt at hvis vi trekker fra den ene kampen( av hittils 23 spilte ) hvor de slapp inn fem mål mot Arsenal, så ligger de ganske bra an der også, på tross av at de ble spådd å være i nedrykksstriden og med et svakt forsvar før sesongen rullet i gang.
Jeg mener at Stoke, i stedet for å bortforklare og fornekte, heller bør forsøke å lære av Leicester. Ikke nødvendigvis i den daglige driften av klubben og den slags, men av måten det spilles fotball på. For den måten er både smart og effektiv. Det hersker det, etter mitt syn, liten tvil om.
Torstein Norevik skrev:Jeg tror du har helt rett i at det er viktig og riktig - når man skal bygge et lag - dette med å utnytte spillernes spisskompetanse, og finne et kollektiv som kan utnytte de ulike spillernes forskjellige spisskompetanse, slik at selve kollektivet blir sterkest mulig. Men jeg tror likevel at det aller viktigste er selve spillermaterialet. Som regel er det lagene med det sterkeste spillermaterialet som til slutt står igjen som vinnere, selv om unntak kan finnes om man leter, som eksempelvis da Hellas i 2004 sensasjonelt ble Europamestere gjennom solid defensiv organisering, heller enn et spesielt bra spillermateriale. At et lag som Manchester City vinner ligaen - i alle fall kjemper helt i toppen - i England tror jeg likevel har mer å gjøre med at de har spillere som Hart, Silva, Kompany, Agüero, De Bruyne og Toure, enn at de spiller det ene eller andre systemet.
Det har da også tradisjonelt vært de største klubbene som har knivet om PL-tittelen, fordi det er disse som har hatt finansielle muskler til å hente inn de "beste" spillerne. I så måte er årets PL-sesong helt utypisk ved at klubber som Leicester, Crystal Palace, West Ham og Stoke har blandet seg inn i et selskap de vanligvis holdes utenfor.
Det er nok rett. Pulis ville ha hentet inn spillertyper som han ville ha ment hadde passet best til det han står for( selv om også Pulis så definitivt hentet inn spillere som var nedvurdert og avskrevet ). På samme måte som hvilken som helst annen manager/trener ville ha gjort det. Hvorvidt det hadde ført til bedre, dårligere eller stort sett samme resultater er det absolutt INGEN som med 100% skråsikkerhet kan gi svaret på.Og i så måte har vi hatt mye samme "policy" som Leicester, ved at vi har hentet inn spillere med uforløst potensial, nedvurderte og til dels avskrevet, men som har blomstret hos oss, som Bojan, Shaqiri, Arnie og Afellay. En annen sak er at jeg ikke tror vi hadde fått hentet inn noen av de nevnte fire om vi fortsatt hadde kjørt "longball-taktikken" vi benyttet av oss under Pulis, sagt uten at jeg har noen intensjon om å starte noen ny Pulis-Hughes debatt.![]()
Morten T. skrev:Jeg registrerer at "high-flying" Vardy snakker om kampplanen til Leicester mot Stoke:
http://m.stokesentinel.co.uk/Leicester- ... story.html
Noe annet er at Stoke nesten helt har sluttet å score på dødball. I min bok er et mål etter corner nøyaktig like verdifullt som et mål som kommer etter 30 trekk med ballettdans i forkant. Derfor synes jeg at det er synd at Stoke har mistet noe av akkurat den egenskapen.
Torstein Norevik skrev:Morten T. skrev:Jeg registrerer at "high-flying" Vardy snakker om kampplanen til Leicester mot Stoke:
http://m.stokesentinel.co.uk/Leicester- ... story.html
Noe annet er at Stoke nesten helt har sluttet å score på dødball. I min bok er et mål etter corner nøyaktig like verdifullt som et mål som kommer etter 30 trekk med ballettdans i forkant. Derfor synes jeg at det er synd at Stoke har mistet noe av akkurat den egenskapen.
Men den kan også snus rundt, Morten.Ja, vi scorer langt mindre (omtrent aldri) på dødball lenger, men til gjengjeld scorer vi langt mer i åpent spill enn tidligere. Og hvis tesen er at alle mål er likeverdige, så er det vel ikke noe verre om målene kommer etter åpen spill enn om de kommer etter dødball, så lenge vi scorer like lite/mye som vi gjorde i dødballtiden ? Og om jeg ikke husker helt feil har vi vel - med unntak av denne sesongen - ved sesongslutt scoret mer i de siste par sesongene (der målene hovedsaklig har kommet fra åpent spill) enn det vi gjorde i dødballtiden ?
Når det er sagt, så er jeg enig i at vi har et stor forbedringspotensial på dødball, der er vi veldig svake, men det har vel både med spillestil og spilletyper å gjøre. I sin tid hadde vi vel det laget i PL med størst gjennomsnittshøyde, det var kraftige og fysisk sterke spillere med stor duellkraft, men til gjengjeld mindre fart og teknikk. Etter at Hughes kom og la om måten å spille på har også spillerne som er hentet inn en annen karakter, der faktorer som fart, teknikk og spillforståelse har hengt høyere på prioriteringslisten enn fysisk styrke (Bojan, Shaqiri, Diouf, Afellay, Johnson, Muniesa). Og det mener jeg er helt riktig, med tanke på hvordan Hughes vil at laget skal spille.
Og så vil det være ulike oppfatninger om hvordan man ønsker at laget skal spille. Selv liker jeg mye bedre å se teknisk fin fotball, der ballen går kjapt og presist fra mann til mann, enn den mer fysiske stilen der høye lange baller, dueller og dødballer spiller en langt større rolle, altså slik vi spilte under Pulis. Andre vil hevde at fotball er en kontaktsport der tøffe dueller er noe av det som skaper matchene. Noen liker å se lag som angriper igjen og igjen, mens andre har størst glede av å se sterk defensiv organisering, som hindrer presumtivt gode angripere å komme til sjanser og etterlater ellers gode spisser relativt usynlige.
Til syvende og sist er det vel en smakssak om en foretrekker det ene eller andre. Jeg liker når ballen går hurtig langs bakken, småfikse kombinasjoner og tekniske lekkerbiskener, stor bevegelse krydret med fart og presisjon og lekre gjennomspill med gode løp i bakrom. Men jeg respekterer at andre kan ha andre preferanser.
For som vi har snakket om før...i fotball er det ingen fasit.
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest