Veldig skuffa, om enn ikke veldig overrasket. Vi taper mot det jeg vil betegne som et svakt WBA-lag, og taper for andre gang på rad mot de etter å ha fått utvisning imot. I begge kampene denne sesongen har vi ført kampen på det tidspunktet utvisningen(e) kommer og får mål imot etterpå som avgjør kampen(e).
Synest for øvrig utvisningen var streng. Unødvendig av Cameron, som hever armen, og gir Yakob en liten kilevink i nakken. Det skulle han selvsagt ikke ha gjort, men slike ting forekommer rett som det er under kamper, uten at det gjøres så mye ut av det. Men WBA-spilleren hiver seg rundt som om han er truffet av Mike Tyson, og i mine øyne så er dette like mye juks som en som prøver å filme til seg et frispark eller straffespark. For Yakobs intensjon er utvilsomt å få Cameron utvist, mer enn at han har så fryktelig vondt, noe han også lykkes med. Og da er det faktisk en form for filming, ved at spilleren prøver å tilvinne seg og sitt lag en fordel på uriktige premisser, ved at han etterlater et inntrykk som ikke er reelt men rent skuespill. Altså prøver han å lure dommeren ved å få situasjonen til å virke mye verre enn den egentlig var. Det er mulig at dommeren har sitt på det tørre fordi Cameron hever armen, men det er generelt også mange andre forseelser som det ikke slås ned på - f.eks. holding i straffefeltet - selv om det etter regelboka skal straffes, men der dommerne velger å lukke øynene for det.
Vi taper i dag - og igjen mot Pulis - men takker meg likevel til våre ballettdansere heller enn Pulis arbeidsgamper. Om jeg hadde vært nøytral tilskuer hadde jeg i alle fall ikke vært tvil om at jeg ville ha ønsket å se Stoke sine kamper heller enn WBA sine.
Vi har åpenbart problemer med å spille mot denne type motstandere, mens vi vinner mot "de store". Jeg tror ikke det er tilfeldig når dette skjer igjen og igjen. Jeg tror det har mye på gjøre med at vi mot "de store" lagene får langt mer bakrom å spille i, fordi disse lagene angriper selv, og det passer våre kjappe og tekniske offensive spillere. Når lag som WBA legger seg langt bakpå forsvinner dette bakrommet og det blir mye mer "tråkling" for å komme gjennom og dette blir vanskelig. Kanskje man i slike kamper i langt større grad bør prøve seg med skudd fra distanse ? Når lag legger seg langt bakpå vil skudd utenfra også gjerne kunne få en "deflection", noe som nesten alltid er farlig.
Nå får vi brette opp ermene til kampen mot Liverpool. Da spørs det om Cameron får være med, eller om han er begynt på karantene. Tror det blir en helt annen kamp, der vi vil få mer bakrom, selv om det selvsagt ikke er utenkelig at Liverpool vil være godt fornøyd med uavgjort i den kampen og derfor ikke satser så veldig fremover.
Da er det bare å fordøye ettermiddagens skuffelse. Vi er jo ikke akkurat ukjente med at det kommer en nedtur etter å ha vært høyt oppe et par uker...