bjørn123 skrev:Føler det blir litt som å banne i kirka hver gang man kritiserer Shawcross. Og det er forståelig - dere/vi er Stoke fans og reagerer naturligvis når "favorittspilleren"/kaptainen blir kritisert .
Grunnen til at han aldri kommer til å spille fast på landslaget, ikke ble kjøpt opp av bl.a. Arsenal (når han var aktuell der) og også vil slite veldig med å komme i troppen til England tror jeg har bl.a. har følgende 3 forklaringer:
1. Han har en begrenset teknikk generelt og spesielt langpasningene er ikke av høy kvalitet for å si det mildt. Disse har i så og si 100% av tilfellene snø på seg (eller ville fått det dersom snøvær). Shawcross langpasninger krever nesten ingen pasningsferdigheter og kan utføres av spillere på alle nivåer, vil jeg påstå.
2. Han har ikke en skuddfot noen vil frykte og til å være så høy, stor og sterk ingen vesentlig trussel på offensive cornere. Han har en typisk midtstopper type heading som egner deg best til å klarere (men her er han jo også meget god)
3. Han er ikke rask nok. Spesielt på de første meterne og i vendinger/rygginger.
Alle spillere gjør feil, men det er hva de gjør over tid som er viktig. Kanskje har noen en tendens til å forsterke kritikken når enkelte spillere( som f.eks. Shawcross, Walters og Whelan ) gjør en feil, mens andre slipper lettere unna? Personlig har jeg flere ganger gitt kritikk til Shawcross, men over tid har han uten tvil i min sjel vært en absolutt outstanding spiller for Stoke City Football Club.
Svar:
1. Jeg er jo av den formening at det kreves en god del ferdigheter for å slå lange pass til rett tid og i riktig område, men jeg har forståelse for at ikke alle ser det slik. Uansett så synes jeg Shawcross har blitt betydelig bedre i kortpasningsspillet de siste sesongene også. Teknisk er jo de fleste forsvarsspillere relativt begrenset i forhold til offensive spillere, men det skyldes jo først og fremst at disse gutta skal hindre motspillere fra å skape muligheter og der ligger, eller bør ligge, fokuset. Noe av forandringen i forhold til kortpasninger skyldes nok en ny måte å spille på, men hovedgrunnen tror jeg er Shawcross sin bakgrunn fra Manchester United sitt meget gode akademi. Han har hatt disse ferdighetene hele tiden, men har vært lojal til måten å spille på( noe jeg synes er en bra egenskap ). Arsenal har han vel egentlig aldri vært aktuell for( etter beinbruddet til Ramsey ), men f.eks. ManU har jo flere ganger vist interesse for å hente sin gamle elev. F.eks. så uttalte jo tidenes manager i engelsk fotball, Alex Ferguson, dette om Shawcross:
"It always grieves me when I have to release a young player of great potential and Shawcross certainly fell into that category. He had the misfortune - though he perhaps doesn't see it that way considering the success he has had with Stoke - of coming through along with a number of other young defenders.This was the era of Gerard Pique and we kept him at Ryan's expense, only I didn't know that Gerard was growing homesick and, soon after, he was telling us he wanted to go back to Spain."2. Skuddfot har han ikke( ikke ofte midtstoppere har det ), men på offensive cornere mener jeg han er en trussel( selv om det har vært litt på retur de siste sesongene ). Ellers er jeg enig i at han er en type forsvarsspiller som først og fremst er god til å forsvare. Personlig så foretrekker og liker jeg det, og da han og Huth spilte sammen så hadde klubben to slike spillertyper og det var etter mitt syn en viktig grunn til at laget var så gode bakover. Kanskje vi hadde det beste stopperparet i England på den tiden.
3. Han er ikke verdens raskeste, men er du god så kompenserer du dette ved å plassere deg riktig. Det synes jeg Shawcross i stor grad gjør. Jeg synes vel i sum at Shawcross ikke står noe tilbake for stoppere som Jagielka, Stones, Smalling, Cahill og Jones. Snarere tvert i mot.
Og Shawcross er ingen "favoritt", han er bare en meget god midtstopper som har gjort en solid jobb over tid og som har spilt over 300 kamper for Stoke City. Han blir ikke en dårlig spiller av å gjøre en feil av og til.