Endelig!

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Endelig!

Innlegg Morten T. » 03 Sep 2015, 10:02

For de av oss som er opptatt av at de gamle æreskodeksene i fotball skal holdes i hevd så er det ekstremt gledelig å se hva Stoke sin unge keeper Jack Butland uttaler her:
http://www.bbc.com/sport/0/football/34135393
Dette gir håp for framtida!

Jukset i alle varianter må lukes bort og straffes hardt og derfor reagerer jeg like mye når en Stokespiller forsøker seg på dette, som f.eks. Diouf gjorde i ligacupkampen mot Luton da han forsøkte å handse inn ett mål i sluttminuttene.

Bra av Butland, som atpåtil er tøff nok til å spille videre med brukket finger. Pluss i margen fra meg. :) 8-)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Re: Endelig!

Innlegg -Tottal- » 07 Sep 2015, 14:50

Butland har vært overbevisende og blir trolig en av Stoke City sine beste spillere denne sesongen.
Brukerens avatar
-Tottal-
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 12 Sep 2015, 09:38

Butland har vist at han allerede er minst på høyde med Begovic. Vi kommer til å ha en av verdens beste keepere i minst 10 år fremover........ah happy days 8-) . At han er en fin fyr på og utenfor banen understreker bare at han vil bli en legende for oss. Juks i fotball blir først eliminert når UEFA/FIFA og/eller nasjonale fotballforbund tør å ta grep, dvs bruke videobevis og gi jukserne skikkelig straff. En ting er juks som filming for å få straffespark eller kort til motstanderen, en annen ting er hvor usedvanlig lite de tåler! I sporter som ishockey, rugby ellr amerikans fotball ligger spillere nede NÅR de er skadet, og da mener jeg skadet. Gjennomtrente fotballspillere faller som fluer, ruller rundt og roper på mamma bare noen blåser litt hardt på dem. Skikkelig pyser som kanskje ikke fortjener en ukeslønn på 2-3 millioner kroner :evil: Det må en bred holdningsendring til innen fotballen, men ingen med makt til det tør å starte....dessverre!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 14 Sep 2015, 21:19

Svein Nilsen skrev:Butland har vist at han allerede er minst på høyde med Begovic. Vi kommer til å ha en av verdens beste keepere i minst 10 år fremover........ah happy days 8-) . At han er en fin fyr på og utenfor banen understreker bare at han vil bli en legende for oss. Juks i fotball blir først eliminert når UEFA/FIFA og/eller nasjonale fotballforbund tør å ta grep, dvs bruke videobevis og gi jukserne skikkelig straff. En ting er juks som filming for å få straffespark eller kort til motstanderen, en annen ting er hvor usedvanlig lite de tåler! I sporter som ishockey, rugby ellr amerikans fotball ligger spillere nede NÅR de er skadet, og da mener jeg skadet. Gjennomtrente fotballspillere faller som fluer, ruller rundt og roper på mamma bare noen blåser litt hardt på dem. Skikkelig pyser som kanskje ikke fortjener en ukeslønn på 2-3 millioner kroner :evil: Det må en bred holdningsendring til innen fotballen, men ingen med makt til det tør å starte....dessverre!

Helt enig, Svein.
Jeg følger jo ishockey sjøl ganske tett( spilte litt som yngre også ) og kjenner og jobber med noen spillere som har spilt på toppnivå her i Norge og har snakka en god del med flere av disse om dette temaet. Disse gutta har en helt annen mentalitet enn mange fotballspillere og i hockey så er det jo faktisk sånn at hvis du "faker" skade, ja da blir du faktisk skikkelig skada allerede i neste bytt. Det er rett og slett sosialt uakseptabelt i ishockey å spille skadet og til og med medspillere praktiserer selvjustis på folk som "legger seg".

Dette savner jeg i fotball: Hvorfor kan ikke medspillere, managere, trenere og supportere i mye sterkere ordelag fordømme spillere som jukser på EGET lag? Hvis hele Britannia hadde pepet mot en Stokespiller som for eksempel hadde jukset seg til straffe eller spilt skadet så tror jeg ikke spilleren hadde repetert en slik oppførsel i neste kamp. Det samme gjelder selvfølgelig supportere av alle andre lag også. I fotball virker det som om jukset etter hvert har fått en så naturlig plass i sporten at svært få reagerer på det. "Det bare er sånn, liksom". Jeg synes det er med på å gjøre sporten mer kjip og råtten, og da må jeg tilføye at dette også gjelder jukset utenfor banen( for eksempel i forhold til økonomi osv. )

Jeg skulle ønske meg at flere spillere reagerer slik som Butland og det hadde faktisk ikke vært meg i mot hvis en spiller som "faker" skade hadde fått seg en real "bønne"( som det heter på hockeyspråket ) rett etterpå sånn at han hadde blitt skikkelig skadet. Da får heller klubben blø litt og ta et gult kort og en utvisning i ny og ne, men da hadde man i hvert fall vunnet tabellen for selvrespekt, anstendighet og ærlighet. Og det er tross alt en tittel som rager høyere enn pokaler som er inngravert og vunnet med juks, fanteri og faenskap.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Richard Prestegård » 15 Sep 2015, 10:41

Morten T. skrev:
Svein Nilsen skrev:Butland har vist at han allerede er minst på høyde med Begovic. Vi kommer til å ha en av verdens beste keepere i minst 10 år fremover........ah happy days 8-) . At han er en fin fyr på og utenfor banen understreker bare at han vil bli en legende for oss. Juks i fotball blir først eliminert når UEFA/FIFA og/eller nasjonale fotballforbund tør å ta grep, dvs bruke videobevis og gi jukserne skikkelig straff. En ting er juks som filming for å få straffespark eller kort til motstanderen, en annen ting er hvor usedvanlig lite de tåler! I sporter som ishockey, rugby ellr amerikans fotball ligger spillere nede NÅR de er skadet, og da mener jeg skadet. Gjennomtrente fotballspillere faller som fluer, ruller rundt og roper på mamma bare noen blåser litt hardt på dem. Skikkelig pyser som kanskje ikke fortjener en ukeslønn på 2-3 millioner kroner :evil: Det må en bred holdningsendring til innen fotballen, men ingen med makt til det tør å starte....dessverre!

Helt enig, Svein.
Jeg følger jo ishockey sjøl ganske tett( spilte litt som yngre også ) og kjenner og jobber med noen spillere som har spilt på toppnivå her i Norge og har snakka en god del med flere av disse om dette temaet. Disse gutta har en helt annen mentalitet enn mange fotballspillere og i hockey så er det jo faktisk sånn at hvis du "faker" skade, ja da blir du faktisk skikkelig skada allerede i neste bytt. Det er rett og slett sosialt uakseptabelt i ishockey å spille skadet og til og med medspillere praktiserer selvjustis på folk som "legger seg".

Dette savner jeg i fotball: Hvorfor kan ikke medspillere, managere, trenere og supportere i mye sterkere ordelag fordømme spillere som jukser på EGET lag? Hvis hele Britannia hadde pepet mot en Stokespiller som for eksempel hadde jukset seg til straffe eller spilt skadet så tror jeg ikke spilleren hadde repetert en slik oppførsel i neste kamp. Det samme gjelder selvfølgelig supportere av alle andre lag også. I fotball virker det som om jukset etter hvert har fått en så naturlig plass i sporten at svært få reagerer på det. "Det bare er sånn, liksom". Jeg synes det er med på å gjøre sporten mer kjip og råtten, og da må jeg tilføye at dette også gjelder jukset utenfor banen( for eksempel i forhold til økonomi osv. )

Jeg skulle ønske meg at flere spillere reagerer slik som Butland og det hadde faktisk ikke vært meg i mot hvis en spiller som "faker" skade hadde fått seg en real "bønne"( som det heter på hockeyspråket ) rett etterpå sånn at han hadde blitt skikkelig skadet. Da får heller klubben blø litt og ta et gult kort og en utvisning i ny og ne, men da hadde man i hvert fall vunnet tabellen for selvrespekt, anstendighet og ærlighet. Og det er tross alt en tittel som rager høyere enn pokaler som er inngravert og vunnet med juks, fanteri og faenskap.

Jeg kunne ikke vært mer enig, Morten! Jeg tror at litt av problemet er at for få bryr seg og kommenterer det i media, og også at det er for få profilerte som tør å gå mot det hele. Tom Høgli og Jack Butland er to eksempler jeg kommer på nå som står opp mot "det-bare-er-sånn-liksom-mentaliteten", men de er for få og for lite profilerte. Som Tom Høgli sa etter brevet han sendte til FIFA om de uverdige forholdene til gjestearbeiderne som bygger VM-stadionene i Qatar; "FIFA bare ler av meg, for jeg er ikke profilert nok, men hvis for eksempel Cristiano Ronaldo hadde sagt noe mot dem, så hadde pipa fått ei anna låt". Jeg håper flere av de skikkelige profilerte tør å ta ordet for å snu trenden med jukset både på og utafor banen, for det er en utvikling i feil retning.
STOKE CITY - SEEING IS BELIEVING
Richard Prestegård
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 15 Sep 2015, 15:09

Richard Prestegård skrev:Jeg kunne ikke vært mer enig, Morten! Jeg tror at litt av problemet er at for få bryr seg og kommenterer det i media, og også at det er for få profilerte som tør å gå mot det hele. Tom Høgli og Jack Butland er to eksempler jeg kommer på nå som står opp mot "det-bare-er-sånn-liksom-mentaliteten", men de er for få og for lite profilerte. Som Tom Høgli sa etter brevet han sendte til FIFA om de uverdige forholdene til gjestearbeiderne som bygger VM-stadionene i Qatar; "FIFA bare ler av meg, for jeg er ikke profilert nok, men hvis for eksempel Cristiano Ronaldo hadde sagt noe mot dem, så hadde pipa fått ei anna låt". Jeg håper flere av de skikkelige profilerte tør å ta ordet for å snu trenden med jukset både på og utafor banen, for det er en utvikling i feil retning.

Jeg liker Høgli. Han er jo helt ordinær som fotballspiller, men har vist flere ganger at han har fine verdier og er engasjert i det som rører seg utenfor fotballen. En intelligent fyr. Det er nok en riktig observasjon han kommer med også.

Dessverre er det jo sånn at de aller mest profilerte må ta tak for at forandringene skal komme. Det er bare å erkjenne at det er slik det fungerer i dag. For selv om det sannsynligvis finnes en tett krattskog av mennesker der ute som er langt mer egnet enn Ronaldo til å uttale seg om temaet Høgli brakte til torgs her, så ville det ha vært en sterk symboleffekt om en av verdens beste spillere hadde gått foran og tatt standpunkt.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 17 Sep 2015, 12:25

Speaking of engasjement...

Dette har jo ingenting med juksing på banen å gjøre, men viser likefullt at fotballspillere kan engasjere seg og dermed utgjøre en forskjell. Her representert ved "vår" Marco A.:
http://www.stokesentinel.co.uk/Stoke-Ci ... story.html

Kjempebra! :)
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Richard Prestegård » 18 Sep 2015, 12:05

Dette kan være begynnelsen på slutten når det kommer til de hinsides overgangssummene vi har sett i fotballen de siste årene. Spillerne er nå klare for en endring, jeg ønsker endringene velkommen for å forsøke og redde fotballen fra å bli en fullstendig kommersiell lekeplass. La oss se om dette er begynnelsen på slutten.

http://www.nrk.no/sport/spillerne-vil-f ... 1.12560169
STOKE CITY - SEEING IS BELIEVING
Richard Prestegård
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 18 Sep 2015, 21:36

Richard Prestegård skrev:Dette kan være begynnelsen på slutten når det kommer til de hinsides overgangssummene vi har sett i fotballen de siste årene. Spillerne er nå klare for en endring, jeg ønsker endringene velkommen for å forsøke og redde fotballen fra å bli en fullstendig kommersiell lekeplass. La oss se om dette er begynnelsen på slutten.

Jeg vet ikke om jeg nødvendigvis er like begeistret for dette utspillet som du er, Richard ;)

I utgangspunktet høres jo dette ut som en god tanke, men vil ikke dette bare føre til at lønnsspiralen øker ytterligere ? De største og rikeste klubbene får frigjort kapital, som de i dag bruker på enorme overgangssummer, men kommer de til å "salte ned" disse pengene i banken ? Neppe.... :? Jeg tror at de pengene som i dag brukes på overgangssummer da fort vil bli sprøytet inn i enda høyere spillerlønninger for å lokke til seg de aller beste spillerne.

Vi ser jo allerede i dag at spillere som går kontrakten ut, og derfor kan gå på free transfer, bruker dette til å sikre seg enda høyere lønninger, fordi spillerens nye klubb da har mer å sprøyte inn inn i lønn siden de slipper å betale overgangssum.

Jeg ser dette som et ytterligere forsøk på å flytte makten fra klubbene til spillerne, slik at spilleren skal få i pose og sekk, og det er vel ikke tilfeldig at dette utspillet kommer fra en spillerforening, om jeg har forstått det rett.

Så ser jo jeg argumentet med at folk i arbeidslivet ellers kan si opp jobben sin med en viss oppsigelsestid og at fotballspillerne er langt mer låst til sin arbeidsgiver enn tilfellet er for arbeidstakere flest. Men da skal vi også huske på at veldig mange profesjonelle fotballspillere, det gjelder nok de fleste i Premier League, har ukelønner som overstiger vanlige folks årslønner, og da er det vel kanskje ikke så galt at de må tåle noen ulemper også i form av lengre oppsigelsestid, som i realiteten disse lange kontraktene er ? Kanskje man kan snu det litt på hodet og si at ulempen med å bli "låst" til en klubb for en periode kompenseres med ekstremt høy lønn ?

Og da kan det jo være betimelig å stille spørsmålet om spillerne, ved å få en "oppsigelsestid" som folk flest også er villige til å redusere lønningene sine betraktelig som en motytelse ? Jeg tviler på at det vil være noe tema.... :?

Men jeg er helt enig i at pengegalskapen i fotballen burde reduseres betraktelig, det være seg overgangssummer eller spillerlønner. Men jeg er slett ikke overbevist om at dette er veien å gå.

Det vil vel også kunne bidra til at avstanden mellom de store rike klubbene og de mindre klubbene bare vil øke ? For da vil de mindre klubbene, som i dag må bygge seg opp og finansiere driften ved å ale frem talenter og selge disse til større klubber også miste en viktig inntektskilde. Og aldri få sjansen til å utvikle seg videre, med mindre de får hjelp av en sjeik eller oligark som ønsker seg eg ny hobby og statussymbol.... ;)

Nei, jeg er redd dette nok er et utspill mer for å øke spillernes interesser og innflytelse over egen karriere, enn et idealistisk utspill med tanke på å "redde" fotballen. Altså i realiteten en maktkamp mellom klubbene og spillerne.

Men jeg kan jo selvsagt ta feil.... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 19 Sep 2015, 00:20

Torstein Norevik skrev:
Richard Prestegård skrev:Dette kan være begynnelsen på slutten når det kommer til de hinsides overgangssummene vi har sett i fotballen de siste årene. Spillerne er nå klare for en endring, jeg ønsker endringene velkommen for å forsøke og redde fotballen fra å bli en fullstendig kommersiell lekeplass. La oss se om dette er begynnelsen på slutten.

Jeg vet ikke om jeg nødvendigvis er like begeistret for dette utspillet som du er, Richard ;)

I utgangspunktet høres jo dette ut som en god tanke, men vil ikke dette bare føre til at lønnsspiralen øker ytterligere ? De største og rikeste klubbene får frigjort kapital, som de i dag bruker på enorme overgangssummer, men kommer de til å "salte ned" disse pengene i banken ? Neppe.... :? Jeg tror at de pengene som i dag brukes på overgangssummer da fort vil bli sprøytet inn i enda høyere spillerlønninger for å lokke til seg de aller beste spillerne.

Vi ser jo allerede i dag at spillere som går kontrakten ut, og derfor kan gå på free transfer, bruker dette til å sikre seg enda høyere lønninger, fordi spillerens nye klubb da har mer å sprøyte inn inn i lønn siden de slipper å betale overgangssum.

Jeg ser dette som et ytterligere forsøk på å flytte makten fra klubbene til spillerne, slik at spilleren skal få i pose og sekk, og det er vel ikke tilfeldig at dette utspillet kommer fra en spillerforening, om jeg har forstått det rett.

Så ser jo jeg argumentet med at folk i arbeidslivet ellers kan si opp jobben sin med en viss oppsigelsestid og at fotballspillerne er langt mer låst til sin arbeidsgiver enn tilfellet er for arbeidstakere flest. Men da skal vi også huske på at veldig mange profesjonelle fotballspillere, det gjelder nok de fleste i Premier League, har ukelønner som overstiger vanlige folks årslønner, og da er det vel kanskje ikke så galt at de må tåle noen ulemper også i form av lengre oppsigelsestid, som i realiteten disse lange kontraktene er ? Kanskje man kan snu det litt på hodet og si at ulempen med å bli "låst" til en klubb for en periode kompenseres med ekstremt høy lønn ?

Og da kan det jo være betimelig å stille spørsmålet om spillerne, ved å få en "oppsigelsestid" som folk flest også er villige til å redusere lønningene sine betraktelig som en motytelse ? Jeg tviler på at det vil være noe tema.... :?

Men jeg er helt enig i at pengegalskapen i fotballen burde reduseres betraktelig, det være seg overgangssummer eller spillerlønner. Men jeg er slett ikke overbevist om at dette er veien å gå.

Det vil vel også kunne bidra til at avstanden mellom de store rike klubbene og de mindre klubbene bare vil øke ? For da vil de mindre klubbene, som i dag må bygge seg opp og finansiere driften ved å ale frem talenter og selge disse til større klubber også miste en viktig inntektskilde. Og aldri få sjansen til å utvikle seg videre, med mindre de får hjelp av en sjeik eller oligark som ønsker seg eg ny hobby og statussymbol.... ;)

Nei, jeg er redd dette nok er et utspill mer for å øke spillernes interesser og innflytelse over egen karriere, enn et idealistisk utspill med tanke på å "redde" fotballen. Altså i realiteten en maktkamp mellom klubbene og spillerne.

Men jeg kan jo selvsagt ta feil.... ;)

Enig Torstein, men for å tette dette hullet med økte lønninger som ganske sikkert ville ha oppstått, så blir mitt forslag at man setter et lønnstak og en minimumslønn. På den måten kan man få bukt med en del av galskapen. Misforstå meg rett, marked er en helt ålreit greie, men i et marked i fri dressur oppstår noen perverse og usmaklige utslag. Derfor må markedet reguleres, ikke fullstendig, men til en viss grad og det gjelder i og for seg flere saker enn fotball og idrett.
Spørsmålet er hvorvidt mange nok egentlig er interessert i at for eksempel fotballsporten blir mer regulert enn i dag. Det er mye penger og mektige krefter involvert og derfor tviler jeg på at de som innehar begge deler kommer til å gi fra seg noe av dette uten sverdslag.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Neste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest