Morten T. skrev:Fair enough det Torstein, men opplevde du det som et vedvarende problem at det ble signert i kombinasjon gamle og dyre spillere for noen år siden? Okei, Crouch er et bra eksempel i så måte( han var for dyr, selv om jeg mener han har vært god i Stoke), men finnes det veldig mange flere slike eksempler? Jeg opplever vel at enhver fotballmanager mikser lagene og troppene med gammel og ungt. Shawcross og Whelan ble hentet til klubben ganske unge, og har vært gode hele veien. Spillere som Wilkinson og Shotton fikk prøve seg i ung alder. Miksen har egentlig, i større og mindre grad, vært der hele tiden.
Hughes plukker det laget han selv mener er best, det har han gjort bra så langt, men selvfølgelig er det ikke noe særlig forskjell på han og andre managere hva kommer til å hente eldre spillere( f.eks. Sidwell, Given, Afellay, Johnson...)
Det ble bare lagt mye mer merke til før at dette ble gjort.
For noen få år siden...

Jeg har ikke noen gode eksempler, Morten, fordi Pulis også hentet inn yngre spillere og mikset disse med mer erfarne spillere. Og jeg opplevde vel kanskje ikke alder som det største problemet, men kanskje mer spillertypene, selv om jeg var veldig betenkt på å spandere så mye på Crouch på grunn av alderen. Men Crouch er vel så vidt jeg husker den eneste spilleren han betalte så mye for i såpass høy alder, noe jeg som sagt mener var feil (altfor mye), 5m pund kunne ha vært akseptabelt, men ikke noe mer, slik jeg ser det. Han hentet også inn en del som jeg mener var langt over toppen da de ble hentet, som Woodgate, Owen og Gudjohnson, og disse bidro heller ikke, nettopp fordi det stort sett ikke var så mye mer enn navnet igjen av de. Men alle disse ble hentet på free transfer, og det var vel også sagt noe om at de hadde kontrakter på «pay as you play», slik at lønnen var knyttet opp mot hvor mye de spilte, slik at det var vel ingen stor økonomisk risiko. I så måte var vel ikke dette noe verre enn at Hughes henter inn Given og Johnson, selv om Given, og trolig også Johnson, nok fortsatt er mer oppegående enn tilfellet var med de tre nevnte.
Når det er sagt, så var vel min innvending mot ditt innlegg ikke at jeg mener at Pulis - i motsetning til Hughes - signerte mange gamle spillere, men påstanden din om at Hughes hadde kjøpt en del tilårskomne spillere. Den påstanden er jeg ikke enig i, da jeg mener at Hughes i all hovedsak har handlet relativt ungt, dvs i skiktet opp til 25-26, og i langt mindre grad eldre enn dette.
Ellers tror jeg Richard er inne på noe vesentlig og har helt rett i at det nok er mye lettere å akseptere signeringer av spillere fra store klubber enn tilfellet er om de kommer fra Barnet eller Sheffield Wednesday, selv om de kanskje ikke slo til i storklubbene de kommer fra. Dette er vel likevel ikke så unaturlig, fordi det i bunn ligger en klar presumsjon for at spillere med fortid i klubber som Barcelona, Ajax, Milan og Real Madrid som hovedregel vil holde en langt høyere kvalitet enn spillere fra Barnet og Sheffield Wednesday,. Dette selv om spillere som Muniesa, Bojan, Moha, Afellay og Joselu aldri fikk noe skikkelig gjennombrudd hos de store, på grunn av den knallsterke konkurransen som er i disse klubbene.
Det er mulig jeg tar feil, Morten, men jeg oppfatter en del av dine innlegg, som at du mener en del - kanskje inkludert meg selv - ikke i tilstrekkelig grad verdsetter den jobben Pulis gjorde for klubben. Og det er et helt fair synspunkt. Jeg opplever vel kanskje litt det samme motsatt vei, at den store jobben Hughes har gjort etter at han overtok heller ikke tilstrekkelig verdsettes av alle, men at dette av og til avfeies nærmest med at det skulle bare mangle som følge av det solide fundamentet han overtok etter Pulis.
For egen del kan jeg si at jeg er meget takknemlig for den jobben Pulis gjorde for klubben, og jeg mener han gjorde en formidabel jobb med å få oss opp i PL og etablere oss der, med knappe ressurser.
Men jeg har også hele tiden ment og hevdet at han, ut fra ressurser og resultater, relativt sett gjorde sine største prestasjoner de første sesongene vi var i PL , og at det han fikk ut av laget de siste par sesongene før han måtte gå ikke var like imponerende. Spesielt sett i forhold til at han mot slutten brukte relativt mye penger som ikke gav all verdens «value for money».
Hughes har på sine to sesonger både plasseringer og poengsummer som har vært bedre enn det Pulis noen gang oppnådde på sine fem, og det nesten uten å bruke penger. Det handler selvsagt om at han overtok et solid fundament, men også at han har hentet inn spillertyper som har vært med på å ta oss steget videre, og som vi manglet under Pulis, som Arnautovic, Bojan, Diouf, Odemwingie og Moses. Scholes uttalte nylig også at nettopp Hughes, og hans erfaring som toppspiller i toppklubber som Man.U, Bayern München og Barcelona, og endring av spillestil, er mye av grunnen til at vi nå greier å signere spillere som for et par-tre sesonger siden var uttenkelig ville velge å spille for Stoke.
Men det er nå min mening, og det er lov å være uenig. Jeg synes for øvrig at Chairman Runar sa det veldig godt i et flott intervju med Nettavisen, at Pulis var riktig for oss den gang og at Hughes er riktig nå. Det er et syn jeg deler fullt ut.
Men debatt er bare moro og forfriskende, selv om Pulis/Hughes-debatten kanskje etter hvert begynner å bli noe uttæret og etter hvert mindre interessant. Men det må jeg nok selv også ta min del av skylden for, ettersom jeg har bidratt ganske aktivt i denne....