Richard Prestegård skrev:Som Morten, og som lærer, gir jeg den en karakteristisk 5 + hvor reklamen trekker ned, men det er vel snart uungåelig virker det som. Synd, men en får leve med at det er det innarbeidede Bet365 som er sponsor. Der kommer +-tegnet![]()
monken skrev:Min meining å den står æ ved, borte drakten 2015/16 e lite Stoke, å mindre pen. Har sett flere innlegg fra Stoke fans sider rundt om, ikke nå my positivt. Men ikke overrasket at Morten og Richard er fornøyd. Ikke farlig å vær litt kritisk te klubben vår sjø:-)...alt dem gjør e itj magiskt.
Morten T. skrev:Richard Prestegård skrev:Som Morten, og som lærer, gir jeg den en karakteristisk 5 + hvor reklamen trekker ned, men det er vel snart uungåelig virker det som. Synd, men en får leve med at det er det innarbeidede Bet365 som er sponsor. Der kommer +-tegnet![]()
Jeg synes reklame er helt greit rundt stadionet og på indre bane i form av boards og plakater, men draktene er en slags helligdom som i størst mulig grad bør holdes fri for reklame( rent bortsett fra emblemet til produsenten av drakta ). Det er Stoke City jeg idèelt sett vil reklamere for og ikke for et brusmerke, en rørleggerbedrift, et oljeselskap eller gamblingvirksomhet for den saks skyld. Det samme kan sies om stadioner. Et fotballstadion bør ha et navn som enten henspiller på geografisk beliggenhet, en historisk hendelse eller selve klubbnavnet, og ikke navnet til en eller annen fiskebutikk eller lignende.
Reklame på draktene ble vel først lov i England i 1981 eller 1982, fram til det så kjørte de reklamefritt og rene og pene drakter. Det spørs vel om vi kommer tilbake dit, men det kan jo tenkes at annonsører og bidragsytere etterhvert finner andre kanaler og andre måter å promotere navnet sitt på enn å kline det utover en drakt?
Jeg tviler på at så mange hadde likt navn som f.eks. Coca Cola - Vigelandsparken , Bet365 - Nidarosdomen eller Rema 1000 - Fløibanen, Det ville sannsynligvis ha medført massive protester, så hvorfor aksepterer vi så lett at slike navn gis på fotballstadioner?
Ligaer bør også ha egennavn. Det holder med Eliteserien, 1. Divisjon, 2. Divisjon osv., eller rett og slett bare 1. Divisjon, 2. Divisjon, 3. Divisjon osv.
Summasummarum: Sponsorer og bidragsytere behøves i fotballen og på andre områder, men det er trist at disse tilsynelatende ser ut til å kunne kjøpe seg inn på arenaer som i utgangspunktet har en ikke-kommersiell betydning. Jeg synes det er på sin plass med en regulering som gjør at enkelte områder bør holdes fritt for reklame. Litt etter samme tankegang som når en Riksantikvar går inn for fredning av ett bygg eller område.
Richard Prestegård skrev:Morten T. skrev:Richard Prestegård skrev:Som Morten, og som lærer, gir jeg den en karakteristisk 5 + hvor reklamen trekker ned, men det er vel snart uungåelig virker det som. Synd, men en får leve med at det er det innarbeidede Bet365 som er sponsor. Der kommer +-tegnet![]()
Jeg synes reklame er helt greit rundt stadionet og på indre bane i form av boards og plakater, men draktene er en slags helligdom som i størst mulig grad bør holdes fri for reklame( rent bortsett fra emblemet til produsenten av drakta ). Det er Stoke City jeg idèelt sett vil reklamere for og ikke for et brusmerke, en rørleggerbedrift, et oljeselskap eller gamblingvirksomhet for den saks skyld. Det samme kan sies om stadioner. Et fotballstadion bør ha et navn som enten henspiller på geografisk beliggenhet, en historisk hendelse eller selve klubbnavnet, og ikke navnet til en eller annen fiskebutikk eller lignende.
Reklame på draktene ble vel først lov i England i 1981 eller 1982, fram til det så kjørte de reklamefritt og rene og pene drakter. Det spørs vel om vi kommer tilbake dit, men det kan jo tenkes at annonsører og bidragsytere etterhvert finner andre kanaler og andre måter å promotere navnet sitt på enn å kline det utover en drakt?
Jeg tviler på at så mange hadde likt navn som f.eks. Coca Cola - Vigelandsparken , Bet365 - Nidarosdomen eller Rema 1000 - Fløibanen, Det ville sannsynligvis ha medført massive protester, så hvorfor aksepterer vi så lett at slike navn gis på fotballstadioner?
Ligaer bør også ha egennavn. Det holder med Eliteserien, 1. Divisjon, 2. Divisjon osv., eller rett og slett bare 1. Divisjon, 2. Divisjon, 3. Divisjon osv.
Summasummarum: Sponsorer og bidragsytere behøves i fotballen og på andre områder, men det er trist at disse tilsynelatende ser ut til å kunne kjøpe seg inn på arenaer som i utgangspunktet har en ikke-kommersiell betydning. Jeg synes det er på sin plass med en regulering som gjør at enkelte områder bør holdes fritt for reklame. Litt etter samme tankegang som når en Riksantikvar går inn for fredning av ett bygg eller område.
De verste skrekkeksemplene som kommer fra toppen av huet mitt nå er komplett.no Arena, Red Bull Salzburg, SportsDirect@St. James Park og lignende, beklager støtelsen, tullenavn som ikke har noe med verken klubb, geografi eller sted. Jeg er også redd vi ikke kommer tilbake til en tid uten reklame på drakter eller stadion, men jeg frykter utviklinga videre fra slik vi har det i dag. For jeg er redd det hele ender med en reklameliga ala slik vi ser i USA hvor det er reklamepauser midt i fotballkampen når ballen er ute av spill eller en ligger nede med skade. Det er dessverre en utvikling i gal retning. Tenk om vi bare kunne hatt kamper klokka 16:00 lørdag, ingen reklame under tv-sendingene og en fotball fri for alt mas og jag rundt reklame og sponsorer. Akk, den tid er nok forbi er jeg redd. Vi har en liten trøst i det hele med tanke på at Stoke City drives av Stoke-supporter og lokalgutt Peter Coates. En liten trøst
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest