Torstein Norevik skrev:Et eksempel på hvordan ting kan snu innen fotballen....

For bare få sesonger siden ble Moult sett på som den mest lovende spilleren vi hadde fra egne rekker, og han fikk da også faktisk fem minutter som innbytter i en Premier League-kamp mot Burnley i mars 2010, da han enda ikke var mer enn 17 år.
I dag spiller han altså ikke en gang innenfor ligasystemet. Fotball er en uforutsigbar bransje.....

Enig.
Jeg vil faktisk trekke det så langt som å si at ordene "flaks" og "være på rett sted til rett tid" er en undervurdert faktor i fotball og sport - både i selve kampene, men også i karriereløpet.
En skade eller en trener som "ser" eller "ikke ser" en spiller og vips - karrieren kan ta en annen vending enn den som er forespeilet.
Jeg kjenner ingen foreldre som f.eks. anbefaler barna sine å satse på et kunstnerisk yrke - nettopp fordi inntektsmulighetene er varierende, usikre og ustabile, men hva kommer til sport så er det tilsynelatende langt færre som er like kritiske. Det er merkelig, for det er faktisk ytterst få, i forhold til de som satser på idrett, som kommer dithen at de kan leve av idretten sin og veien for å kunne gjøre det er ekstremt kronglete, kupert og med en haug av potensielle fallgruber. Risikoen for å IKKE lykkes er, med andre ord, veldig stor.
Jeg vet f.eks. om en tidligere norsk landslagspiller i en lagsport som mest sannsynlig må legge opp på grunn av skade. Vedkommende har ingen som helst utdannelse å snakke om og ingen jobberfaring. Da kan det fort bli en tøff tilværelse.
Nå er det ikke sikkert at Moult nødvendigvis hører inn under den kategorien - utifra det jeg har snappet opp så var han rett og slett for lat og umotivert.