Jukset i fotballen

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Jukset i fotballen

Innlegg Morten T. » 04 Jul 2014, 10:50

Det har vært en del situasjoner i VM og jeg hater det intenst når spillere filmer og jukser, uavhengig om spilleren kommer fra Stoke eller andre lag. Jeg mener det ødelegger fotballen og håper virkelig at dette kan bli tatt hånd om snart og også i PL hvor dette faenskapet har blitt mer fremtredene de siste 10-15 årene( også blant engelske spillere ). Det værste er han kroatiske landslagstreneren som la all skyld på dommeren etter at Fred( Brasil ) filmet seg til straffe i første kamp. Å uttale seg slik han gjorde fritar spillerne fra ansvar. Den beste kampen jeg har sett så langt i VM var mellom Belgia og USA, og hvorfor? INGEN spillere lå og vrei seg i dødskramper og INGEN spillere filma seg til noe som helst. Det var rett og slett bare ett stykke ærlig fotball mellom to lag som tok ut sitt ytterste og spilte god, ærlig no-nonsense fotball. Det var på grensen til episk i perioder.

Jeg diskuterte dette fenomenet med en god venn av meg fra Liverpool, som forøvrig er ihuga Liverpool-fan og som ikke har noen problemmer med å innrømme at spillere fra egen klubb også jukser, for en stund siden og at han mente at Stoke Citys tidligere manager Tony Pulis er den ENESTE manageren i England som er 100% konsekvent i forhold til å ta avstand fra juks og som også lanserte idèen om å straffe spillere i etterkant når man går igjennom videoen av kampene. Som meg selv så er også han full av lovord om den nåværende Crystal Palace-manageren. Nå har min gamle dommersensor Tom Henning Øvrebø( forøvrig en veldig hyggelig fyr ) kommet fram til mye av det samme som managerlegenden Pulis: http://www.nrk.no/ytring/stopp-skuespillet-1.11812276
Jeg er enig i svært mye av det han skriver her.

Jeg håper at PL etterhvert tar tak i dette i tillegg til økonomisk doping o.l., for hva er egentlig fascinasjonen med en sport hvor jukserne vinner mens de ærlige taper i større og større grad?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Re: Jukset i fotballen

Innlegg Richard Prestegård » 05 Jul 2014, 10:09

Morten T. skrev:Det har vært en del situasjoner i VM og jeg hater det intenst når spillere filmer og jukser, uavhengig om spilleren kommer fra Stoke eller andre lag. Jeg mener det ødelegger fotballen og håper virkelig at dette kan bli tatt hånd om snart og også i PL hvor dette faenskapet har blitt mer fremtredene de siste 10-15 årene( også blant engelske spillere ). Det værste er han kroatiske landslagstreneren som la all skyld på dommeren etter at Fred( Brasil ) filmet seg til straffe i første kamp. Å uttale seg slik han gjorde fritar spillerne fra ansvar. Den beste kampen jeg har sett så langt i VM var mellom Belgia og USA, og hvorfor? INGEN spillere lå og vrei seg i dødskramper og INGEN spillere filma seg til noe som helst. Det var rett og slett bare ett stykke ærlig fotball mellom to lag som tok ut sitt ytterste og spilte god, ærlig no-nonsense fotball. Det var på grensen til episk i perioder.

Jeg diskuterte dette fenomenet med en god venn av meg fra Liverpool, som forøvrig er ihuga Liverpool-fan og som ikke har noen problemmer med å innrømme at spillere fra egen klubb også jukser, for en stund siden og at han mente at Stoke Citys tidligere manager Tony Pulis er den ENESTE manageren i England som er 100% konsekvent i forhold til å ta avstand fra juks og som også lanserte idèen om å straffe spillere i etterkant når man går igjennom videoen av kampene. Som meg selv så er også han full av lovord om den nåværende Crystal Palace-manageren. Nå har min gamle dommersensor Tom Henning Øvrebø( forøvrig en veldig hyggelig fyr ) kommet fram til mye av det samme som managerlegenden Pulis: http://www.nrk.no/ytring/stopp-skuespillet-1.11812276
Jeg er enig i svært mye av det han skriver her.

Jeg håper at PL etterhvert tar tak i dette i tillegg til økonomisk doping o.l., for hva er egentlig fascinasjonen med en sport hvor jukserne vinner mens de ærlige taper i større og større grad?

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg, Morten! I VM har jeg sett nesten alt av fotballkamper og i omtrent hver kamp(foruten USA sin kamper), har jeg på det nærmeste vridd meg i sofaen av alle de gangene spillere kaster seg ned etter en takling og blir liggende. Jeg diskuterte dette også med noen kompiser av meg, og de var helt enige. Vi kom opp med to interessante problemstillinger.

1. For å filme er straffen gult kort. Ikke akkurat noen svært ille straff. Ta Robben mot Mexico. Han har ikke gult kort fra før av og heller ikke gult kort fra før i mesterskapet. Det vil si at om dommeren hadde ment det var filming, noe det var, så ville Robben fått gult kort, men ingen videre konsekvenser. Fallhøyden er med det ikke stor nok. Et gult kort, en liten advarsel, er ikke nok til å skremme spillerne. Vi kom opp med at FIFA konsekvent må gå tilbake i ettertid, som de gjør med stygge taklinger (ref. Adam mot Arsenal) og gi kamper alt fra en til fire måneder for forseelsen som er gjort. Jeg mener det kan hjelpe på. Filmer du, så får du tre kampers karantene for usportslig opptreden. Så må FIFA være som Tony Pulis, konsekvente! De stakkars dommerne gjør så godt de kan og ofte er det vanskelig å se om det er filming eller ikke selv etter hundre repriser. Da blir det ikke bedre at trenere og spillere konsekvent legger skylden på dommerne etter kampen.

2. Eksempelet USA! I USA er fotball på full frammarsj, men det er en lang vei tilbake til de fire andre store idrettene baseball, basketball amerikansk fotball og ishockey. En ting disse idrettene har felles, er respekt for motstanderen og ærlig spill. Har sett en NHL-kamp live og det var ikke en eneste filming gjennom hele kampen. Det var taklinger som lukta svidd og mye slossing underveis, men det skulle være fair og ærlig! Amerikansk fotball har det samme. Basketball har det samme. Baseball har hvert fall det samme. Amerikanerne er veldig opptatt av å vise motstanderen respekt og dette har smittet over på fotballspillerne. Derfor håper jeg at USA sitt eksempel og mer lattergjøring av fotballspillere fra andre idretter gjør at færre syntes det er greit å filme.

Jeg håper å slippe mer filming i VM, men veit at dette ikke skjer! Det er lov å håpe at fotballen ikke blir ødelagt av nok en skandaløs filming!
STOKE CITY - SEEING IS BELIEVING
Richard Prestegård
Ivrig Stokie

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest