Hvem forsvinner ?

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Hvem forsvinner ?

Innlegg Torstein Norevik » 28 Jun 2014, 11:29

Det ligger i kortene at en del spillere vil forsvinne fra Britannia denne sommeren.

Etherington og Kightly er allerede borte og flere vil nok følge etter. 8-)

Hvem ønsker og/eller tror vi vil gå ut porten før overgangsvinduet lukkes i månedsskiftet august/september ?

Personlig mener jeg vi kan slippe Shotton, Edu, Ness og Shea. Dette er spillere som spiser av lønnsbudsjettet uten at de brukes overhodet. De andre brukes vel i større eller mindre grad.

Av de som brukes synes jeg Walters og Crouch og kanskje Palacios er kandidater. Walters synes jeg ikke er god nok, annet enn forbilledlig innsats. Palacios har vært svak i Stoke, men viste enkelte glimt på tampen av sesongen som indikerer at han kanskje er på vei oppover. Crouch har alder som taler imot, selv om han var god i fjor.

Andre synspunkter ? 8-)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Re: Hvem forsvinner ?

Innlegg Morten T. » 28 Jun 2014, 11:54

Jeg tror kanskje Begovic forsvinner. Hvis han ikke gjør det, så tror jeg Butland enten blir lånt ut eller solgt.
Jeg blir heller ikke sjokkert hvis Adam og N`Zonzi blir solgt. Walters, Crouch, Wilkinson, Shotton, Edu, Shea, Ness, Jerome er nok alle kandidater for et salg eller utlån.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 28 Jun 2014, 12:35

Morten T. skrev:Jeg tror kanskje Begovic forsvinner. Hvis han ikke gjør det, så tror jeg Butland enten blir lånt ut eller solgt.
Jeg blir heller ikke sjokkert hvis Adam og N`Zonzi blir solgt. Walters, Crouch, Wilkinson, Shotton, Edu, Shea, Ness, Jerome er nok alle kandidater for et salg eller utlån.

Jeg er enig i det meste, Morten, og tror alle de du nevner kan være kandidater for salg eller utlån. Kanskje med unntak av Wilkinson, som nylig tegnet ny kontrakt med klubben, og derfor antakelig figurerer i planene til Hughes som en back-up spiller.

Jerome hadde jeg glemt i farten, men jeg tror - i likhet med deg - at han også er en kandidat for salg. ;)

Nå vil nok ikke alle disse forsvinne, trolig maks 4-5 av de, for ikke å gjøre for store omveltninger i troppen. Jeg tror heller ikke hverken Adam eller N'Zonzi vil bli solgt uten at vi får en erstatter av høy kvalitet, ettersom jeg ikke tror Sidwell er tenkt som erstatter for noen av de.

Når det gjelder Begovic/Butland er jeg enig, bortsett fra at jeg tror ikke Butland vil bli solgt, men at han vil bli utlånt. Butland er kjøpt inn som - en meget god - erstatter for Begovic, og jeg tror neppe Stoke har noen planer om å gi fra seg kanskje øyrikets mest lovende burvokter. Men jeg tror nok også at Hughes ennå ser Butland som litt "uferdig", og derfor vil ønske å beholde Begovic en sesong til, mens Butland vinner erfaring et annet sted.

Når det gjelder Begpvic har jeg lenge trodd at han kom til å forsvinne etter VM, men jeg er ikke like sikker lenger. Stoke ønsker neppe å selge, av de grunner jeg nevnte angående Butland. Og Begovic trives i Stoke, hvor både han og familien synes på ha funnet seg godt til rette. Han har nok ambisjoner, men er fortsatt - i keepersammenheng - veldig ung og har årene foran seg, derfor har det heller ikke bråhast med å søke seg til en større klubb.

En helt annen sak er at VM kanskje ikke falt slik ut for Begovic som han selv hadde håpet og mange hadde trodd. Han gjorde en bra innsats, men vel ikke noe ekstraordinært og skapte vel ikke de store overskriftene, og nå er Bosnia ute og det toget gått. Hadde Bosnia tatt seg videre og kommet langt i turneringen - herunder etter strålende spill av Begovic - ville nok han ha vært et meget ettertraktet kjøpsobjekt. Ettertraktet er han selvsagt ennå, for klubbene som har fulgt han i lang tid og vet hva han står for, og det forandres ikke av at Bosnia ble utslått av VM.

Men om han hadde fremstått som en av VM's store spillere, tror jeg nok muligheten for å beholde han hadde vært lik null. Nå er den vel kanskje mer "status quo", sammenlignet med situasjonen før VM. Han forsvinner nok, men jeg er ikke så sikker på at han forsvinner denne sommeren. Men kanskje om ett år eller to.... ? :?
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 29 Jun 2014, 15:44

Torstein Norevik skrev:Når det gjelder Begpvic har jeg lenge trodd at han kom til å forsvinne etter VM, men jeg er ikke like sikker lenger. Stoke ønsker neppe å selge, av de grunner jeg nevnte angående Butland. Og Begovic trives i Stoke, hvor både han og familien synes på ha funnet seg godt til rette.

Jeg er enig med mye av det du skriver her, men akkurat det ovennevnte er jeg ikke enig i. Hadde det vært for 20-30 år siden så hadde jeg sett annerledes på det, men i dag finnes det ikke såkalte "klubbspillere" igjen, og alt kan selges til høystbydende både hva kommer til kjøpssum og ikke minst lønn.
Spillere uttaler seg selvfølgelig alltid i media om at de "trives" og at "klubben går foran alt", men vi vet vel pr. nå at alt dette i det store og det hele er svada, et spill for galleriet og et forsøk på å selge inn et produkt? Et ferskt og illustrerende eksempel er saken om Stefan Strandberg i Rosenborg. Først maner han om samhold og om hvor viktig klubben, "blø for drakta" og blablabla er etter en flau cup-exit. Noen få dager senere så nekter han å spille match pga. noen kontraktsgreier og gir beskjed om dette noen få timer før start! Kan det bli mer pinlig og patetisk?
Sånn er fotballspillere av i dag i det store og hele og jeg er ikke i et fnugg av tvil om at Begovic hadde flytta på seg hvis han får et godt tilbud.

Jeg er enig med dette om VM også. Agentene har allerede god koll på det som rører seg i markedet, men noen spillere som hittils har vært anonyme kan få et oppsving( som f.eks. keeperen til Mexico og en pen liten bukett med spillere fra Costa Rica ). Disse spillerne vil øke sin markedsverdi, mens spillere som Begovic nok vil være status quo.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 30 Jun 2014, 00:36

Morten T. skrev:
Torstein Norevik skrev:Når det gjelder Begpvic har jeg lenge trodd at han kom til å forsvinne etter VM, men jeg er ikke like sikker lenger. Stoke ønsker neppe å selge, av de grunner jeg nevnte angående Butland. Og Begovic trives i Stoke, hvor både han og familien synes på ha funnet seg godt til rette.

Jeg er enig med mye av det du skriver her, men akkurat det ovennevnte er jeg ikke enig i. Hadde det vært for 20-30 år siden så hadde jeg sett annerledes på det, men i dag finnes det ikke såkalte "klubbspillere" igjen, og alt kan selges til høystbydende både hva kommer til kjøpssum og ikke minst lønn.
Spillere uttaler seg selvfølgelig alltid i media om at de "trives" og at "klubben går foran alt", men vi vet vel pr. nå at alt dette i det store og det hele er svada, et spill for galleriet og et forsøk på å selge inn et produkt? Et ferskt og illustrerende eksempel er saken om Stefan Strandberg i Rosenborg. Først maner han om samhold og om hvor viktig klubben, "blø for drakta" og blablabla er etter en flau cup-exit. Noen få dager senere så nekter han å spille match pga. noen kontraktsgreier og gir beskjed om dette noen få timer før start! Kan det bli mer pinlig og patetisk?
Sånn er fotballspillere av i dag i det store og hele og jeg er ikke i et fnugg av tvil om at Begovic hadde flytta på seg hvis han får et godt tilbud.

Det har du nok helt rett i Morten....hvis han får et godt tilbud... ;) Jeg tror egentlig ikke vi er så uenige om dette, for også jeg er helt enig i at pengene rår, og når alt kommer alt så vil vel akkurat den biten være det viktigste for de aller fleste spillere. ;)

Men...jeg tror nok likevel at spillere gjør en helhetsvurdering, hvor også momenter som trivsel, muligheter for spilletid og karriereutvikling og muligheter for spill i gjeve turneringer, som f.eks. Champions League, spiller en viss rolle. Men i den helhetsvurderingen, som jeg antar gjøres, tror jeg likevel - som deg - at pengene som regel vil være det aller viktigste, sammen med muligheten for spilletid. ;)

At spillere snakker fint om klubben sin, og at det nok i en del tilfeller kan være spill for galleriet, tror jeg nok er riktig. Selv om vi også av og til hører eksempler på det motsatte, men da vel i hovedsak fra spillere som ønsker seg vekk. :mrgreen:

Når det gjelder Begovic tror jeg du har rett i at han vil komme til å hoppe på dersom han får et godt tilbud, fra en attraktiv klubb - og ikke minst - med vesentlig bedre betingelser. Det er i tilfeller hvor kanskje ikke det økonomiske tilbudet er så mye bedre enn det han har fra før, at jeg tror de andre momentene spiller en større rolle. Er det økonomiske tilbudet godt nok kommer nok derimot disse momentene i annen rekke.

Jeg tror også at han vil tenke seg om to ganger i forhold til klubbvalg, når det gjelder muligheten for spilletid. Vil han være tjent med å gå til en klubb hvor han er tiltenkt en rolle som back-up ? Eksempelvis om han gikk til klubber som Man.C, Man.U, eller Chelsea er det vel ikke gitt at han ville ha vært et førstevalg ? Selv om han ved en overgang til en slik klubb helt sikkert ville ha hatt som mål om å bli førstevalget også i disse klubbene. ;)

Men alt dette er - i bunn og grunn - fokus på hva som tjener spilleren. Og hvis jeg forstår deg riktig, Morten, så er dette mye av ditt poeng. At det ikke lenger er "klubbfølelse" blant spillerne, men fokuset er på "what's in it for me", sett fra spillerens ståsted. Og det tror jeg du har helt rett i, at i de aller fleste tilfeller er spillerens fokus på hva han selv har å hente på en slik overgang, snarere enn hvorvidt dette tjener klubben eller ikke.... 8-)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 30 Jun 2014, 13:14

Mulig jeg tar helt feil, MEN det KAN jo hende at noen spillere ikke BARE tenker (mer) penger ;) . Hvis Bego trives godt i Stoke, kona får drive sin hobby (hest) og barna stortrives. Han tjener mer enn nok (nærmer seg vel en halv mill i uka?), og trenger vel kanskje ikke mer? De har flyttet rundt i flere år og er endelig etablert i et av verdens flotteste områder :D . De kan neppe ønske seg mer! Nei, Asmir blir i Stoke City i mange år til....... :roll:
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 30 Jun 2014, 14:17

Svein Nilsen skrev:Mulig jeg tar helt feil, MEN det KAN jo hende at noen spillere ikke BARE tenker (mer) penger ;) . Hvis Bego trives godt i Stoke, kona får drive sin hobby (hest) og barna stortrives. Han tjener mer enn nok (nærmer seg vel en halv mill i uka?), og trenger vel kanskje ikke mer? De har flyttet rundt i flere år og er endelig etablert i et av verdens flotteste områder :D . De kan neppe ønske seg mer! Nei, Asmir blir i Stoke City i mange år til....... :roll:

Håper du treffer innertier her, Svein! ;)

Hvor bor disse spillerne egentlig? Chesire? Macclesfield? Birmingham? Manchester?
Jeg tror ikke så mange av dem er bosatt i selve Stoke, jeg kan faktisk bare erindre at Arismendi var det en periode.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 30 Jun 2014, 22:04

De bor vel litt spredt rundt omkring, men mener jeg har hørt at en del spillere bor i Alsager området utenfor Crewe. En "artig" ting med Alsagerer at et par lag fra den lokale fotballklubben har meldt sin ankomst til vår lokale (men veldig store, 300 påmeldte lag i år) miniputturnering neste år. Kun tilfeldigheter da en av trenerne der jobber for Helly Hansen, som også en lagleder/trener for et lokalt lag her gjør. Når vi for første gang på over 30 år får besøk av et lag fra det store utland, så er det fra Staffordshire :D
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest