Navnebytte ?

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Navnebytte ?

Innlegg Morten T. » 02 Jun 2014, 22:44

Ja, for de av oss som har fulgt med godt de siste årene så husker vi at det av og til har kommet opp diskusjoner om et navnebytte på Britannia Stadium. Som de fleste sikkert vet så er "Britannia" et rent sponsornavn, men etter mitt syn er det et av svært få firmanavn som faktisk er greit å bruke på et stadion også. Og det skyldes jo først og fremst at assossiasjonene går på noe annet enn bare firma, nærmere bestemt navnet på en nasjon.
Jeg håper vi slipper ekstremt håpløse stadionnavn som "Komplett.no-stadion" og lignende tullball, men hvis det blir et navnebytte på stadionet hvor et eller annet usexy firmanavn er inkorperert, vel da er det selvfølgelig bare en naturlig konsekvens av pengekjøret i fotballen og noe man på mange måter kan takke seg sjøl for som (passiv) deltager i sirkuset.

Sponsing av fotball er selvfølgelig helt okei, men hvorfor må sponsorene grave seg inn i stedsnavn, klubblogoer, stadionnavn osv. Er der intet som er hellig lenger?

Nå er det å si at det ikke er helt sikkert at det blir bytte av navn fra Britannia til Libresse Damebind Stadium eller noe i den duren, men Mr. Coates utelukker det heller ikke.:
http://www.stokesentinel.co.uk/Stoke-Ci ... story.html
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Re: Navnebytte ?

Innlegg geddi » 03 Jun 2014, 10:46

Brittania er vel så innarbeidet blant oss supportere nå at det vil ta tid å tvinge oss over på et annet navn. Et eksempel er ansatribunen som for drøyt 10 år siden ble Frydenbøtribunen fordi Hansa ikke fikk lov til å sponse Brann lenger. Tribunen var Hansatribunen blant fansen i mange år , og er det for noen fremdeles.

Britannia er jo et flott navn på en stadion i England og håper navnet får bli. Hva som skjer har vel med en ny sponsor å gjøre, men en ny sponsor som ikke rører stadionnavnet vil garantert oppnå goodwill blant fans, ikke bare lokale, men også nasjonalt, for disse vil se at det går an å sponse uten å ødelegge et godt navn
VIS UNITA FORTIOR
geddi
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 03 Jun 2014, 11:21

geddi skrev:Hva som skjer har vel med en ny sponsor å gjøre, men en ny sponsor som ikke rører stadionnavnet vil garantert oppnå goodwill blant fans, ikke bare lokale, men også nasjonalt, for disse vil se at det går an å sponse uten å ødelegge et godt navn

Ja, men det blir jo en en avveining og jeg føler meg definitivt ikke trygg på at disse firmaene bryr seg om hva supporterne mener i slike saker.
Firmaer som sponser vil ha noe igjen for pengene de skyter inn og i dette tilfellet betyr det å nevnes så ofte som mulig i alle mulige kanaler, medier, internett osv., og til og med i daglige samtaler mellom mennesker. Det er selvfølgelig en bevisst markedsføring å kalle ligaer og stadioner for Tippeligaen, Adeccoligaen, Barclays Premier League, Emirates Stadium osv. Personlig velger jeg å IKKE være en levende og ulønnet reklameplakat for disse firmaene og kaller det istedenfor Eliteserien, 1. Divisjon, Premier League osv.

Jeg tror f.eks. at hvis et firma kommer inn og sier at de vil betale en høy sum for å få navnet sitt inkludert i stadionet så sier Coates & co. ja til det, hvis alternativet er en mye lavere sum uten at firmanavnet er inkorperert. Fotball har blitt bizzniz så det suser etter og da virker det som om det aller meste kan selges og det kan det gjøres, om jeg kan få være så freidig å tilegge det, uten særlige motforestillinger fra det store flertallet...

Det som er litt av "problemet" med stadioner som Britannia og Emirates er at de aldri har hatt noe annet navn. Dermed finnes ikke alternativer. Hadde Arsenal fortsatt spilt på Highbury, men byttet navn til Emirates, så kunne jeg fortsatt å kalle stadionet for Highbury. Det samme kan man si hvis Stoke hadde fortsatt på Victoria Ground. Jeg kunne fortsatt ha kalt det for Victoria Ground uavhengig om en eller annen smakløs riking hadde gøgga inn massevis av penger for å få lov til å kalle stadionet for f.eks. OrklaFoods.com Stadium eller noe i den gata...
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 03 Jun 2014, 12:32

Betyr dette at nåværende sponsor - som vel er Britannia Bank - er helt ute av bildet m.t.p ny sponsor-kontrakt ? Om de fortsetter vil nok navneskifte neppe være aktuelt uansett. ;)

Coates har vel også hintet om muligheten for å inkorporere Britannia i et eventuelt sponsor-basert stadion-navn, eksempelvis Nike Britannia Stadium, Adidas Britannia Stadium eller lignende (selv om ingen av disse nok er veldig aktuelle, men bare nevnt som eksempler på mulige navnekombinasjoner). Stoke er jo tross alt i den "heldige" situasjonen å ha et stadion-navn som assiosieres med det britiske like mye som med sponsoren Britannia Bank. Jeg lurer på hvor mange - utenfor kretsen av oss Stoke-fans - som egentlig vet at stadionnavnet henspeiler på et firma og ikke på Storbritannia ? ;)

Men jeg tror, som deg Morten, at en slik løsning må ha sponsorens velsignelse, samme hvor mye Coates skulle ønske det. Og stilt til veggs mot et endret stadionnavn - kontra risikoen for å miste feite sponsoravtaler - tror nok også jeg at det til syvende sist vil være pengene som rår. Coates uttaler vel også noe i retning av et håp om å beholde - i alle fall deler av - stadionnavnet, snarere enn at dette stilles som noe krav til den eventuelle nye sponsoren.... :?
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 03 Jun 2014, 13:09

Torstein Norevik skrev:Betyr dette at nåværende sponsor - som vel er Britannia Bank - er helt ute av bildet m.t.p ny sponsor-kontrakt ? Om de fortsetter vil nok navneskifte neppe være aktuelt uansett. ;)

Coates har vel også hintet om muligheten for å inkorporere Britannia i et eventuelt sponsor-basert stadion-navn, eksempelvis Nike Britannia Stadium, Adidas Britannia Stadium eller lignende (selv om ingen av disse nok er veldig aktuelle, men bare nevnt som eksempler på mulige navnekombinasjoner). Stoke er jo tross alt i den "heldige" situasjonen å ha et stadion-navn som assiosieres med det britiske like mye som med sponsoren Britannia Bank. Jeg lurer på hvor mange - utenfor kretsen av oss Stoke-fans - som egentlig vet at stadionnavnet henspeiler på et firma og ikke på Storbritannia ? ;)

Men jeg tror, som deg Morten, at en slik løsning må ha sponsorens velsignelse, samme hvor mye Coates skulle ønske det. Og stilt til veggs mot et endret stadionnavn - kontra risikoen for å miste feite sponsoravtaler - tror nok også jeg at det til syvende sist vil være pengene som rår. Coates uttaler vel også noe i retning av et håp om å beholde - i alle fall deler av - stadionnavnet, snarere enn at dette stilles som noe krav til den eventuelle nye sponsoren.... :?

Mulig jeg surrer litt nå, men ble ikke Britannia( altså firmaet ) kjøpt( eller innlemmet ) av en annen bank for noen år tilbake? Tror navnet der var COOP Bank eller Co-op...noe sånt.

Jeg tror faktisk ikke så mange vet( i hvertfall i Norge ) at Britannia er navnet på et firma og sånn sett er vel det en slags bekreftelse på at navnet ikke er av de aller værste heller.

En annen tanke jeg har tenkt er om Coates rett og slett vil gå inn med sitt eget firma her( ja, det er bare en løs teori ). Da ville det i så tilfelle ha blitt "Bet365 Stadium" eller "Bet 365 Britannia Stadium". Ikke mye schwung over det navnet i så tilfelle....
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 06 Aug 2014, 08:38

Nei, ikke noe navnebytte på Britannia Stadium i denne omgang, men derimot har det skjedd en oppgradering på stadionet på flere fronter i sommer.:
http://www.stokecityfc.com/news/article ... 05666.aspx
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 11 Aug 2014, 13:20

Stoke har gjort flere utbedringer på stadionet i sommer, men på denne biten er det ikke godt nok, så her må klubben skjerpe seg kraftig framover:
http://www.stokesentinel.co.uk/Disabled ... story.html
Det burde ikke vært all verdens vanskelig å få til noe her og en løsning bør komme på plass snarest mulig. Hvis det ene hjørnet fylles inn med 1800 nye plasser så kanskje problemet løses? Inntil det skjer så bør det være mulig å finne en midlertidig løsning.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg -Tottal- » 11 Aug 2014, 20:02

Enig - å være avhengig å sitte rullestol burde ikke være en hindring for å få med seg hva som skjer på banen.
Brukerens avatar
-Tottal-
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 11 Aug 2014, 20:25

-Tottal- skrev:Enig - å være avhengig å sitte rullestol burde ikke være en hindring for å få med seg hva som skjer på banen.

Det er jo selve lakmustesten, etter mitt syn, for hvor bra det hele fungerer. Dette med at storsamfunnet tilpasser seg, og tilrettelegger for, de som har en eller annen form for funksjonshemming - og ikke motsatt.
I England har man faktisk pleid å være flinke til det på mange samfunnsarenaer, så her har SCFC tydeligvis en viktig jobb å gjøre framover.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 21 Aug 2014, 08:12

Det ser ut til at det går riktig vei...:
http://www.stokesentinel.co.uk/Stickers ... story.html
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie