Torstein Norevik skrev:Morten T. skrev:geddi skrev:Mortens siste innlegg her satte tankene litt i sving og et par konspirasjonsteorier jeg egentlig ikke har belegg for i det hele tatt, dukket opp i hodet mitt.
Alle kjenner jo til at Rosenborgs spillere i det siste har sluppet unna med mye og ryktene har begynyt å gå igjen om Rosenborgs forhold til fotballforbundet. Denne konspirasjonstanken førte med seg en annen slik tanke. Og tanken er: Om det var Manchester United som hadde ønsket seg Agduelo, hadde han da hatt arbeidstillatelse i dag?
Nå er jeg vanligvis ikke noen stor fan av konspirasjonsteorier bortsett fra hvis jeg vil ha meg en god latter, men i dette tilfelle tror jeg allikevel at jeg vil svare et rungende JA( i forhold til ManU ). Jeg tror de ville gjort som de aller fleste som innehar en maktposisjon gjør hvis de er nødt for det: nærmere bestemt å (mis)bruke seg av den.
Rosenborgs forhold til NFF kjenner jeg ikke til, men hvis du tenker på den saken med han derre dansken på fylla i Køben så er vel det uansett et forhold mellom klubb(arbeidsgiver) og spiller(arbeidstager) og ikke noe NFF har noe med, eller...?
Og det er nettopp dette som er mitt hovedpoeng. Så lenge disse avgjørelsene ikke må begrunnes er det umulig å vite hvorfor noen får avslått sine søknader mens andre får de innvilget, og på hvilket grunnlag søknadene blir avslått/innvilget.
Da blir det også umulig å vite om "trynefaktoren" - les storklubb kontra mindre klubb - har betydning for om søknaden blir innvilget eller ikke, slik mange mistenker.
Å ta slike beslutninger - som er såpass viktige både for spiller og klubb - uten at de må begrunnes, er etter mitt syn altfor lettvint og en gedigen ansvarsfraskrivelse, fordi det da blir vanskelig - for ikke å si umulig - å sette noe kritisk søkelys på hvorvidt beslutningen holder vann eller ikke.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor det synes så problematisk å være åpen rundt slike saker som dette. Når avgjørelser tas i lukkede rom hvor lyset ikke slipper inn( og det gjelder ikke bare for fotball ) så blir konsekvensen spekulasjoner og det åpner også selvfølgelig opp for urettferdighet og maktmisbruk.
Det ville f.eks. vært et fair standpunkt( om enn feil etter mitt syn ) å fortelle at årsaken er at det skal satses på engelske spillere, men så lenge man ikke får vite grunnen til avslaget, og heller ikke har mulighet til å anke, så blir dette i gråsonen. Og det liker vi vel ikke?